Toppbilden, visa:    


Hej från Skultuna

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Hej från Skultuna

Inlägg av hansgoran »

Hej alla!
Är en gubbe som kom med rälsbuss till Skultuna 1964, stod som ett fån vid stationen och funderade var i hel...är Samhället.
Stationen ligger ute på prärien 1 km från samhället, ja jag är kvar ännu men inte vid station.
Fick nu en knippe C-räls märklin förstås och ett nybörjar set 29163 med en Ir-grunka att köra med,som jag intebegripermig på men verkar funka ändå, vad göra?
Jag har byggt modeller åt hembygdsföreningen i åratal,hus som nu är borta , några ex. : http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ps1680.htm

Men nu tänkte jag varför inte bygga en järnväg över Skultuna så har börjat samlat lite bilder : http://www.fredda-o-ac.se/KPO/jarnvag.htm

stations modellen på länken får jag göra om nu när jag har bättre bilder

Ja det är väl ungefär jag som novis får jag nog ställa en hel del frågor här tills ni tröttnar på mig

Hälsningar
Göran Lindberg

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av HKN »

Se där, en nästan-granne till! Välkommen till den här församlingen!

/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av hansgoran »

Tack granne strax bortom skogen [JC_doubleup.gif]

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av HKN »

hansgoran skrev:Tack granne strax bortom skogen [JC_doubleup.gif]
Eller framom...
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av Johan Molin »

... och ytterligare en forumkamrat som har satt sig före att återskapa ett stycke verklighet! Ska bli riktigt spännande att följa!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av ollef »

Välkommen till Mötesspåret Göran.
Det är tydligt att här i den stora järnvägsmetropolen Skultuna blir man lätt inspirerad till modellbyggen [JC_doubleup.gif]
Så det var ju tur att du hittade in till samhället när du klev av vid stationen............
Har sett några av dina modeller vid Hembygdsföreningen.

Så här ser det ut vid min modell av stationen

Bild
Speglar de sista åren som det gick trafik på banan och motorvagnarna for förbi stationen.
Själv flyttade jag in 83 och har blivit kvar sedan dess.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av hansgoran »

Tack Olle, oj vilken fin anläggning ! Sonen till en gamal jobbar kompis bor i stationen nu, träffade honom nyligen då hade jag inte sett honom på över 40 år, men det är klart Skultuna är stort

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av Simpan »

Vad kul, välkommen Göran!
Jag är själv hyfsat ny här på forumet och skall också bygga efter verklig förebild. Jag ser fram emot att få se mer av dina modeller. Gillade det jag såg på länken "Projekt Skultuna i modell". [JC_doubleup.gif]
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av patrikekman »

Välkommen!
Patrik

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av P Falk »

Välkommen Göran!
Kul med ännu en anläggning att följa!
Tittade in i din hembygdstråd och där fanns ju massor av spännande kåkar att titta närmare på.
Lycka till med bygget framöver!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av Svante Andersson »

Finns ju även en modell av Skultuna hos förenigen SWB i Västerås.

Bild

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av PeO »

Välkommen in i gänget. Jag ser med glädje, att du redan förstått att baksidor är ett kärt trätoämne, dragspel är ett annat. :-BS
Kuggstång kontra tvåräls är det ingen som orkar gnabbas om här. Åsikter är som spikar, ju hårdare man slår på dem, desto hårdare sitter de, så i det fallet är det ingen idé att försöka ändra på någon. :lol:

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av Sgt pepper »

Välkommen [JC_doubleup.gif] Snygga välbyggda hus med historia, mycket trevligt./ Anders

Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av hansgoran »

Tack till er alla !
En fråga som kanske inte passar i tråden ,men kör ändå, hittade lite M-räls (märklin förståss) på vinden från 60-talet tror jag, vad behövs för att skarva ihop de med C-räls, om det nu går ,testade men icke gick.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av FredrikÅ »

Hej,
Kul med nya medlemmar [JC_doubleup.gif]
Ska bli väldigt intressant att få ta del av dina "alster" så jag hoppas att du känner för att visa dem.
Vad gäller rälsen så måste du skaffa en övergångsskena mellan C-räls och M-räls.
Återigen, välkommen :-J
/Fredrik

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av Simpan »

hansgoran skrev:Tack till er alla !
En fråga som kanske inte passar i tråden ,men kör ändå, hittade lite M-räls (märklin förståss) på vinden från 60-talet tror jag, vad behövs för att skarva ihop de med C-räls, om det nu går ,testade men icke gick.
Javisst är det som Fredrik skriver. Köp övergångsskena 24951 en eller flera, så kan du koppla ihop c-räls och m-räls. Fungerar perfekt. Jag har testat själv med mina c och m-räls.
https://www.maerklinshop.de/maerklin/sp ... um-m-gleis [JC_doubleup.gif]
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av hansgoran »

Tackar för svaren !

Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av hansgoran »

FredrikÅ skrev:Hej,
Kul med nya medlemmar [JC_doubleup.gif]
Ska bli väldigt intressant att få ta del av dina "alster" så jag hoppas att du känner för att visa dem.
Vad gäller rälsen så måste du skaffa en övergångsskena mellan C-räls och M-räls.
Återigen, välkommen :-J
/Fredrik
Tack, dröjer ett tag med banan, måste först göra en Brännhytta i skala 1:22 åt hemb.föreningen

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av PeO »

På U-tube finns många bra, men kanske ännu fler långtradiga instruktionsvideor. Två filmare jag vill rekommendera är Luke Towan och Kathy Millat. Om jag förstått rätt bor Luke i Australien och Kathy i New England, fast jag tyckte de första filmerna att hon pratade väldigt brittisk engelska.
Båda dessa brukar ta ett tema per film och betydligt mindre tomprat omkring än många amerikanska filmare.
I senaste Model Railroader stod f.ö. att läsa att Kathy knutits till redaktionen. Vi hoppas att hennes videos trots det finns att se utan prenumeration.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av Mölle-Mats »

hansgoran skrev:Tack till er alla !
En fråga som kanske inte passar i tråden ,men kör ändå, hittade lite M-räls (märklin förståss) på vinden från 60-talet tror jag, vad behövs för att skarva ihop de med C-räls, om det nu går ,testade men icke gick.
Välkommen till MJ-hobbyn och Mötesspåret, jag hoppas det ska bereda dig mycket nöje!

Eftersom du vad jag förstått tänker bygga "verklighetstroget" med förebild Skultuna och - gissar jag - en viss tidsperiod, så kommer du nog rätt snart att "slå i taket" med Märklins relativt begränsade utbud av modeller av lok och vagnar med "rätt" tidsenlig svensk förebild, och börja snegla mot vad andra tillverkare har att erbjuda. Vagnar avsedda för 2-rälssystemet ("likström" eller "DC" kallas det ibland av "gammal hävd" från svunna dagar med analog teknik) är i princip inga problem att köra på Märklins räls, och lok erbjuder de flesta tillverkare även för Märklins 3-rälssystem (som av samma gamla hävd ibland kallas för "växelström" eller "AC").

Men - ett litet tips är då att försöka undvika Märklins snävaste kurvradie (360 mm) och fr a kurvväxlarna i denna (Märklins gamla industrispårsradie i M-plåträlsen är ännu värre med sin radie på cirka 280 mm). Många fina modeller från andra tillverkare har ofta svårt att hantera så snäva kurvor med urspårning som följd. Och Märklins gamla plåträls i M-serien är nog ännu värre att köra andra fabrikat på, fr a så spårar det väldigt lätt ur i växlarna om man försöker köra något annat än Märklins egna grejer i dem.

Min rekommendation är att bygga med C-räls och som snävast radie 2 (427 mm) eller gärna ännu större redan från början, så att du inte står där efter ett tag med en bana som inte funkar så bra med det du vill köra på den.

Jag har själv rätt mycket problem med detta då jag köpte en "färdig" begagnad anläggning med mycket radie 1 kurvor och kurvväxlar, som jag med blandad framgång försöker köra modeller av fr a danska tåg av allehanda fabrikat på (situationen för tillgången av önskade danska modeller är nog rätt snarlik den för svenska modeller). Skulle jag börja om och bygga en bana från schratch med de erfarenheter jag har idag, så skulle jag defintivt inte återanvända de rälsbitarna ...

Ett litet varningens finger vill jag också höja för äldre Märklin C-räls om du ska köpa begagnat. Räls tillverkad på 90-talet är inte särskilt åldersbeständig, plasten hårdnar med tiden och spricker väldigt lätt vid hantering. Tillverkningsår (två siffror ÅÅ) brukar finnas angivet under rälsbitarna, men är yttepyttig och inte så lätt att se.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Re: Hej från Skultuna

Inlägg av hansgoran »

Tusen tack för alla bra tips värdefullt för en novis, kommer bara att köra ånglok inga moderna påfund, har också sneglat lite på att göra en Engelsk bana utöver Skultunabanan, Hornby har snygga lok men kvaliten vet jag inget om, görs väl i kina nu `?
h-g

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"