Toppbilden, visa:    


Nora Bergslags Veteran-Jernväg har ny hemsida

Banhistoriker, stationsplaner, bilder och tidtabeller.
Mazz
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:11
Ort: Vendelsö

Nora Bergslags Veteran-Jernväg har ny hemsida

Inlägg av Mazz »

Inför NBVJ:s 40-årsjubileum presenterar vi nu vår nya hemsida! Föreningen fyller detta år 40 år som NBVJ i Nora och det kommer firas på olika sätt under året med Tågsläppet den 29:e april som invigning av jubileumsåret. Vad som året kommer innehålla kommer presenteras på Tågsläppet.

Vår fantastiska informationsbank om alla fordon mm finns kvar på nya hemsidan tillsammans med en hel del nytt. Allt förpackat i en modernare plattform som ska göra det enklare för oss att kommunicera och att sajten syns bra oavsett oavsett om du surfar på din telefon, platta, dator eller ditt kylskåp. :)

Titta gärna in på https://www.nbvj.se

Välkommna!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nora Bergslags Veteran-Jernväg har ny hemsida

Inlägg av Johan Molin »

Ett väldigt sent svar på ditt inlägg, men dock måste jag uttrycka min beundran för den själ ni lägger ned på att hålla såväl miljöer som fordon levande för kommande generationer! Hoppas bara att det finns yngre förmågor som förstår att uppskatta det!

Mazz
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:11
Ort: Vendelsö

Re: Nora Bergslags Veteran-Jernväg har ny hemsida

Inlägg av Mazz »

Johan Molin skrev:Ett väldigt sent svar på ditt inlägg, men dock måste jag uttrycka min beundran för den själ ni lägger ned på att hålla såväl miljöer som fordon levande för kommande generationer! Hoppas bara att det finns yngre förmågor som förstår att uppskatta det!
Tack Johan! Jag tror faktiskt (möjligtvis färgat av en förhoppning) att den yngre generationen uppskattar sånt här. Vi kan glädjande konstatera att bland våra nya aktiva, så finns det även yngre krafter. Årets Tågsläpp blev också lite av ett trendbrott så till vida att väldigt många tjejjer intresserade sig för ånglokens underbara värld. Vid ett tillfälle hade jag en tjej uppe i loket (B 1267) som ställde många initierade frågor om vad är vad. Efter vad jag tror va en kvart eller så började någon utanför loket undra om hon var klar snart... Det var hennes far. Jag vill minnas att det brukar vara tvärtom... Det kom fler intresserade tjejjer (ja, dom var faktiskt i majoritet denna dag med c:a 1700 besökare) under dagen och mottog intresserat och aktivt vad jag berättade...

Så, jag tror det finns hopp. :)

På vår agenda så står att åter trafikera Vikersvik med ånglok. Vi saknar rundgångsspår där, som på sikt ska det läggas in. Innan dess får vi köra med lok i var ände, så det blir såklart bara vid speciella tillfällen det kommer ske. Bansträckningen är en vacker del av banan såväl som intressant för lokpersonal som fotografer utmed banan då banan är både kurvig och kuperad. Ska bli intressant att köra.

Vi vill även utveckla lite vad vi kör. På NBJ-tiden var det inte ovanligt med blandade tåg så just nu pågår aktiviteter att en efter en göra godsvagnar presentabla, så att vi mer regelmässigt kan köra tidstypiska blandade tåg.

Vi försöker även utveckla oss vad gäller att göra "väsen runt oss". Nu nyss för nån timme sedan var vi t.ex. med i inledningen till programmet "Sommar med Ernst", oavsett programmets innehåll så är det utmärkt PR för oss och bygger lokal goodwill.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Järnvägar"