Toppbilden, visa:    


Förgrymmade unge!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Förgrymmade unge!

Inlägg av Stefan S »

Titta vad som kommer i byggsats......

https://www.dropbox.com/s/0xzlqjzdorsdq ... 8.pdf?dl=0

Stefan

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Du kära gamla snickerbo, här kommer jag igen.

Inlägg av PeO »

Redan planerad för inköp, om inte förr så på Intermodellbau, biljetterna för resan kom före helgen.
Katthult köpte jag av Clas Farne i Håverud. Jag byggde den inte riktigt efter anvisningen, målning, inredning, tegeltak och vindskivor efter eget huvud.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Samling vid pumpen!

Inlägg av d680ae »

Rart också med ett nytt vattentorn med svensk förebild. Likt marknadsförare i gemen har man dragit på lite i överkant med att framställa det som typiskt svenskt. Svenskt utan tvekan, men det typiska ...?
Det privata järnvägsföretaget OHJ (Orsa Härjedalens Järnväg) byggde några ganska särpräglade torn på sträckan Orsa-Sveg som senare inlemmades i statens inlandsbanebygge. Förebilderna är såvitt ännu känt bara 3 st, Emådalen, Kropptjärn och Tandsjöborg och designen med den smala prismaformade underdelen är rätt unik. Den lite speciella designen har också gjort tornen rätt välkända, inte bara i Sverige. Sammantaget tycker jag det känns det lite problematiskt att ställa ett sådant i en miljö som i övrigt planeras avbilda t.ex. nordöstra Småland. Men kanske kan denna modell bidra till ökat intresse för anläggningar med förebilder från nordvästra Svealand och södra Norrland som annars känns lite klent representerade.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Förgrymmade unge!

Inlägg av P Falk »

Ja, det är ju ett väldigt svenskt hus. Passar på många ställen och kan varieras efter tycke och smak.
Noterade även "gasklockan" i utskicket. Göteborgs gasklocka jämnades till marken för inte så längesedan utefter Götaleden. Var under många år ett riktmärke för trafikanter i regionen. Och erbjöd boplatser för pilgrimsfalkar också, för den delen.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Förgrymmade unge!

Inlägg av BAn »

P Falk skrev:[...]erbjöd boplatser för pilgrimsfalkar också, för den delen.
Det blev många turer för den gasklockan på senare år.

1939 - 1993 användes den för sitt ändamål i stadsgasnätet. Vid VM i friidrott 1995 var planen att den skulle reklammålas som en Coca-Cola-burk, men det blev inget av det av någon anledning. Första ansökan om rivning kom 1999, men det dröjde ända till 2015 innan man hade upphandlat rivning - som naturligtvis på sedvanligt göteborgsmanér gjorts fel och fick göras om. Våren 2016 var det så dags och alla papper klara - men då inträdde rivningsförbud i pilgrimsfalkens häckningsperiod. De hade häckat där sedan 2012.

Först vintern/våren 2017 revs gasklockan. Falkarna satt i närheten och såg på när deras hem försvann. I vinter verkar de ha blivit alltmer intresserade av en av de alternativa bostäder de erbjudits av gasklockeägaren Göteborgs Energi. De ses nu ofta uppepå fjärrvärmeverket i Rosenlund.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Trainmaniac
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:33

Re: Samling vid pumpen!

Inlägg av Trainmaniac »

d680ae skrev:...Det privata järnvägsföretaget OHJ (Orsa Härjedalens Järnväg) byggde några ganska särpräglade torn på sträckan Orsa-Sveg som senare inlemmades i statens inlandsbanebygge. Förebilderna är såvitt ännu känt bara 3 st, Emådalen, Kropptjärn och Tandsjöborg och designen med den smala prismaformade underdelen är rätt unik ...
Det fans ytterligare ett, närmare bestämt i Storstupet, vilket i och för sig inte ändrar något i det stora hela (även om det handlar om en ökning med hela 33%). :=u

Mats H
Suv
Mats H, Suv

tuff-tuff

Re: Förgrymmade unge!

Inlägg av tuff-tuff »

Har ni bilder på färdigbyggda svenska hus från Joswood som ni själva har byggt och målat?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Förgrymmade unge!

Inlägg av PeO »

Tre år gammal bild, inte helt färdigt, trädgården inte påbörjad, men bör gå att se vad som ska bli.
IMG_2402b.jpg
Väggarna är målade, från lådan var färgen väldigt urblekt, så snickerboa fick ingen färg extra.
Taket har fått ett lager vitlimstegel, vindskivor och hängrännor, det har kommit lite inredning och belysning också.
Inredning och belysning måste planeras före bygget, bygger man "shake the box" blir det en hemetiskt tillsluten låda (med mellanväggar) Jag skar hål i golvet på undervåningen för att kunna sätta i ett eget golv med möbler i de båda främre rummen.

tuff-tuff

Re: Förgrymmade unge!

Inlägg av tuff-tuff »

Det ser trevligt ut men skillnad är det om man bygger även andra fabrikat laser cut byggsatser.
Jag kör på med Noch och har hus som liknar även svenska hus.
Kan jag lita på Joswood laser cut byggsatser?

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Förgrymmade unge!

Inlägg av Beeblebrox »

tuff-tuff skrev: 13 mar 2021, 06:22 Kan jag lita på Joswood laser cut byggsatser?
Vad är det du inte skulle kunna lita på?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

tuff-tuff

Re: Förgrymmade unge!

Inlägg av tuff-tuff »

Beeblebrox skrev: 14 mar 2021, 10:02
tuff-tuff skrev: 13 mar 2021, 06:22 Kan jag lita på Joswood laser cut byggsatser?
Vad är det du inte skulle kunna lita på?
Om delar passar ihopa när man limmar dom.
Har stött på problem i vissa laser cut byggsatser från Noch.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Förgrymmade unge!

Inlägg av Johan Molin »

Joswoods hus ser i varje fall svenskt ut på riktigt, till skillnad från vissa andra tyska tillverkare ...

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"