Toppbilden, visa:    


Målning av slipers

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Målning av slipers

Inlägg av patrikekman »

Hej!

Som en del i mitt byggnad gav jag mig på att måla slipers.
Har nu provat ett antal kulörer att få Tilligs Elit slipers att se lite mer naturtrogen ut.

Hade bara Valljo hemma

Jag har provat med med

70.846 mahogny brown
70.981 orange brown
70.941 brunt umber
70.818 red leather

men tycker väl ingen riktigt är den där fina bruna som man kan se på foton.
70.846 mahogny brown och 73.200 wash kanske kan funka.

Vad väljer ni när ni färgar era slipers?

Skall fota när jag har bättre ljus.
Patrik

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Målning av slipers

Inlägg av ErikB »

Hej Patrik!

Jag kör med Vallejo VA4471029, Dark Earth till slipers och är nöjd med det. Andra vill kanske ha det annorlunda men detta passar mig. :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Målning av slipers

Inlägg av Svante Andersson »

Har målat slipers på SWB stationerna Skultuna och Västerbyhytta. Använde Vallejofärger med Tyskt brunsvart pansarkamouflage som mörkaste och silver blandat med ljusgrått som ljusaste. Tror det blev nio olika kulörer.
Detta gäller givetvis en bana som inte helrenoverats på ett antal årtionden utan bara fått det nödvändigaste utbytt...

Men för en bana där allt är nyfixat kan man ju leta efter den där feta nyimpregnerade färgtonen... bara det att efter några månader i spåret ser det inte ut så längre.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Målning av slipers

Inlägg av patrikekman »

Hej

Nylagda ska de inte vara. Tror jag skall ta fram vilken ballast jag skall ha också innan jag bestämmer mig. Några tester till måste det få bli.
Titta på förebilder och fortsätta hitta något jag gillar.

Vilken metod använder ni när ni målar?
Jag kommer nog använda airbrush. Trär upp dem tillfälligt på räls som jag inte skall använda.

Patrik
Patrik

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Målning av slipers

Inlägg av Beeblebrox »

patrikekman skrev:Hej

Vilken metod använder ni när ni målar?
Jag kommer nog använda airbrush. Trär upp dem tillfälligt på räls som jag inte skall använda.

Patrik
Vallejo löses ju upp ganska lätt av T-röd, även när det torkat. Utan att ha provat själv skulle jag kunna tänka mig att man kan spruta det helt färdiglagda spåret med dessa färger. När man är nöjd med slipers tar man en mjuk kloss inlindad i en trasa med lite sprit på och torkar av rälsen. Självklart får man vara lite försiktig och inte slabba runt med spriten och inte ersätta trasan med slipkloss istället.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Målning av slipers

Inlägg av patrikekman »

Inte helt lätt att komma fram till en passande nyans. Tanken är att banvallen skall bestå mest av sand. Som jag tror det va på banor från 1900 talets början. Tiden jag ska illustrera är runt 50 talet men banan är redan minst 50 år gammal.

Här behöver jag tips till vilken typ av ballast som kan tänkas funka på en bana som är 50 år. Har sett mig runt å insett att banvall och ballast är som politik.

Tyvärr kommer jag nog få begränsa mig till en kulör på slipers då artisten inte är så duktig på detta ännu och flera kulörer knappast kommer på frågan nu!

Provat runt lite och egentligen så är alla lite bruna färger som tar bort blänket i plasten ok. Men Vallejo Saddle Brown tilltalar mig mest nu, men det är säkert övergående

Får provmåla en testbit och se när jag funnit ballast som kan tänkas funka.
Patrik

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Målning av slipers

Inlägg av patrikekman »

Liten rapport.

Målningen med min spruta gick alldeles utmärkt. Färgen jag använt är Vallejo Saddle Brown. Färgen tog jag hälften med destillerat/rent vatten hälften färg. Fyllde koppen på sprutan till hälften och sprutade över dem. Med 30 psi inte mer det skall precis komma ut, provade 25 men det räckte inte med min Iwata Neo.

Dessförinnan hade jag trätt upp dem en och en tillfälligt på räls som jag sen inte skall använda till detta. Hängde upp dem där jag hade bra ljus i verkstan.

Fortsätter med fråga om sliper då jag tycker de hör till landskapsbygge:
Däremot (innan jag limmar ner dem) undrar jag vilket avstånd jag skall limma dem? Jag tycker att ca 8mm mellan varje sliper ser bra ut. Lite tätare där skarvar skall illustreras. Hur gör ni för att få bra avstånd när ni lägger slipers?
Patrik

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Målning av slipers

Inlägg av PeO »

Avståndet på äldre banor var ofta 70-75 cm, så 8 mm borde se bra ut.
Något slags måttband med streck var 8:e mm kanske kan fungera.
Jag löder mina spår, så min metod med jigg för ena rälen fungerar nog inte .

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Målning av slipers

Inlägg av ubjs »

Jag brukar ta ett papper och dra streck för varje sliper, tätare vid skarvarna. Rälerna kan vara olika långa också, om jag minns rätt så är vanliga längder 12-20 meter om det är äldre spår.
Jag tror jag la 20 meters längder på Tibros huvudspår och 15 meter på dom andra. Glömde kolla hur det var i verkligheten så jag tog bara ett par olika längder för att få lite variation. Jag la bara sliprarna tätare för att markera skarvarna, kapade inte rälerna.

Med vänlig hälsning UB

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Målning av slipers

Inlägg av patrikekman »

Jag printade ut en liten jigg som passade mina slipers. Lite variation blir det med det fungerade.

Skall limma en teststräcka med ballast och sen smutsa och allmänt vädra.

Skall lägga upp bilder i min byggtråd i fortsättningen.
Patrik

Skriv svar

Återgå till "Landskapsbygge"