Toppbilden, visa:    


Diorama/modul 3.0

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

Hej!

Blir lite osäker huruvida man skall våga berätta att man återigen har en ny idé till ett diorama/modul.

Vad tycker det allsmäktiga forumet som vet allt?

Patrik
Patrik

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av jogra »

Låt nu inte sånt skrämma dej, det finns betydligt värre saker att skaka i knäna för. :-BS :-CO
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av Sture Bylén »

Kom igen bara, Patrik! Klart att du vågar. [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg: Fegisar skriver inte historia. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av Johan Molin »

Det gör de visst det. Chamberlain ...

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

2.0 är fortfarande så klart aktuellt. Det såg ni i mitt tidigare inlägg att jag har fått tag i en mässings byggsats av farfars fars banvaksstuga.

Men jag är rädd för att mina förväntningar över vad jag faktiskt kan klara av är för stora.

Men här är en bild i alla fall.
Min Y01p skall i dioramat precis kommit ut ur tunneln.

Sen finns det säkert någon som vet var det är någonstans.

Bild

Vet ej vem som har tagit bilden. Kanske finns det fler från platsen.
Patrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av Johan Molin »

Karlshamn – Vislanda, tunneln vid Mörrum? Fast då ska det väl vara Yo1t och inte Yo1p ...

Det var en vild gissning.

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

Nää nästan vid min bakgård... Spåren kanske kommer tillbaka på plats... Om det är till någon hjälp...
Viss person kan nog vänta med att svara tills andra fått en chans.
Patrik

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av PeO »

Bild
Nja, jag kan väl, få ge en ledtråd. Där du stod och fotograferade, spelades "Hon dansade en sommar" in.

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

Skulle kunnat ha tagit fotot. Men det är någon annan.
PeO skrev:Bild
Nja, jag kan väl, få ge en ledtråd. Där du stod och fotograferade, spelades "Hon dansade en sommar" in.
Patrik

K.Lemming
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jan 2017, 19:32

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av K.Lemming »

Brobackatunneln på VGJ, södra tunnelmynningen.

K.Lemming
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jan 2017, 19:32

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av K.Lemming »

Johan Molin skrev:Karlshamn – Vislanda, tunneln vid Mörrum? Fast då ska det väl vara Yo1t och inte Yo1p ...

Det var en vild gissning.
KVBJ passerade aldrig stationen Mörrum, den låg/ligger på BKB. Däremot följde KVBJ Mörrumsåns dalgång långa sträckor och där fanns en tunnel vid Svängsta, denna sprängdes dock ut till en skärning för att kunna medge trafik med överföringsvagnar.

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

Just det!
K.Lemming skrev:Brobackatunneln på VGJ, södra tunnelmynningen.
Tanken med att göra ett diorama/modul med detta avsnitt är främst miljön som lockar, dessutom en historisk intressant, som jag om allt blir ok, kan förmedla till andra med diorama/modulen.
Vatten, tunnlar är alltid intressanta. Anslutande moduler kan också bli intressanta, den ena får innehålla andra änden av tunneln som har en intressant skärning genom miljön. Sen om jag inte är för naiv en fortsättning på en slank kurva i andra änden.

Sen att det är inga växlar, som tar plats är ju inte helt fel. Jag blir så besvärad när man skall försöka göra något med växlar. Känns som man helt plötsligt måste ha nån typ av trafikidé. Planera så som man gjorde för. Varför skall vi ha en växel här. Tunnel är inte så svårt att motivera. Det är ett stort berg i vägen.

Tja! Se detta som en idé, inget projekt (ännu). Möjligtvis till helgen. Har faktiskt det mesta som kan behövas för genomförandet hemma. Eller i alla fall en del.
Tror scenen är intressant i alla fall.

Fick plötsligt VAB på halsen.... några timmar till för modellhobbyn idag, eller inte....
Patrik

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

Hittade ett inlägg här.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=154428
Kan det möjligtvis vara personen som gjort inlägget som tagit fotot. Ett liknande med likvärdig exponering och plats finns i tråden. Dessutom har PeO kommenterat i tråden. I så fall får ju det bli credit till den personen för fotot. Jag var inte ens född!
Patrik

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av P Falk »

patrikekman skrev:Hittade ett inlägg här.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=154428
Kan det möjligtvis vara personen som gjort inlägget som tagit fotot. Ett liknande med likvärdig exponering och plats finns i tråden. Dessutom har PeO kommenterat i tråden. I så fall får ju det bli credit till den personen för fotot. Jag var inte ens född!
Ja, jag är nästan övertygad att det är Stig (S Johansson även på detta forum) som tagit fotot. Stig är medlem i föreningen MRW i Göteborg och han har en fantastisk bildskatt i sitt arkiv. Han kan i alla möjliga sammanhang plocka fram de mest fantastiska bilder. I vänster i bild låg även en banvaktarstuga (Tror Stig har bild även på denna). Den flyttades senare då bron för rv180 (mot Borås över Alingsås) byggdes.
Det är ett fantastiskt fint parti mot tunnelöppningen och jag förstår att du gillar det. Tror att AGJ fortfarande kör rälsbuss vissa turer igenom tunneln från Anten.
Jag och hustrun rullar förbi den vägen varje lördag när vi åker till Alingsås o veckohandlar.
Att det var filminspelningsplats var dock nytt för mig. Tänka sig... Nakenchock i Brobacka! Vilka rubriker! ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

Jag tror faktisk att rälsen är uppriven. Tror det saknas finanser för att återställa spåret och tunneln till trafikdugligt skick. Har ingen koll på status i den frågan.
Skall jag nog försöka ta mig dit under våren och fota lite.
Patrik

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av P Falk »

Ja, du har nog rätt där. Hittar inget runt den trafiken idag via deras hemsida, däremot diskuteras det i mötesrummet om att "återuppta" trafiken mot Brobacka, så det kanske kommer på sikt. Pengar lär säkert behövas..
Låter trevligt med fotoutflykt, lycka till med den längre fram.
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av Johan Molin »

KVBJ passerade aldrig stationen Mörrum
Quite so. Det var Svängsta jag tänkte på såklart!

Har för mig att i LEG:s allra första film ser man passagen både som tunnel och senare med "taket" bortsprängt.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:
patrikekman skrev:Hittade ett inlägg här.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=154428
Kan det möjligtvis vara personen som gjort inlägget som tagit fotot. Ett liknande med likvärdig exponering och plats finns i tråden. Dessutom har PeO kommenterat i tråden. I så fall får ju det bli credit till den personen för fotot. Jag var inte ens född!
Ja, jag är nästan övertygad att det är Stig (S Johansson även på detta forum) som tagit fotot.
Yes! Bilden ovan togs 1970 och platsen är Brobacka nära Anten.
IMG_0231.jpg
1970 gick fortfarande ordinarie SJ-tåg till Sjövik. Där blev det byte till landsvägsbuss mot Göteborg. Tror detta var sista turen för dagen.
IMG_4088.jpg
Samma plats och år. Ett utflyktståg från Stora Lundby Järnvägsmuseum (senare AGJ) har kommit ut ur Brobackatunneln.

Vi är många som har tunnlar på våra modelljärnvägar, ofta för att inte så många spår ska synas. Tänk bara på åtkomligheten och placera helst inte växlar där det är svårt att komma åt!

/Stig

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

Tack för de bilderna!

Blir nog till att fundera på vilken yta som kan gå åt till en sådan modul/diorama.

160*40 eller djup som någon av molnstandard för h0n3. Har ingen koll på de måtten.

Som diorama har man ju en framsida och då kan man tillåta att det är öppet på baksidan för kunna komma åt i tunneln.
Vet inte hur modulbyggare tänker när de bygger. Framsida eller att man skall kunna se från båda håll.

Den här kommer ju bli från ena sidan med tanke på berget. Sen kan man fundera på om djupen 40cm inte är lite väl mycket?
Patrik

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

Rapport över läget!

Efter att spammat forumet med frågor och samtidigt undvika att fråga om en del politiska ämnen
så kommer här en liten status uppdatering.

Försöker att så långt som möjligt följa modul standard. 120x48 ungefär. Och det blir en öppen lösning eftersom det till stor del skall vara ganska kuperad miljö. Modulen skall ha en tunnel som kommer att fortsätta in på en ytterligare framtida modul.
Förebilden är tunneln i Brobacka som jag visat innan.
Ett avsteg från förebilden som jag har fått ta är spårvidden då jag inser att jag inte kommer att ha rullande material för detta. Så normalspårvidd blir det.

Jag är nog inte mogen för att helt lägga rälsen för hand men jag tog en mitten väg. Tillig Elite Code 83 där jag tog isär alla slipers, målade och satt tillbaka med life like avstånd.
Hittade en fin ballast som kan efterlikna den tidens sandballast. Dock är jag inte nöjd med kulören. Någon som har tips om pigment som man kan blanda i sanden? Skulle vilja ha en lite rödare baskulör.

En testbit fixades. Nu saknas nedsmutsning och miljödetaljer som behövs för att komplettera det hela.

Tycker man skall testa och det blir säker fler. En träbit med sand på säger kanske inte så mycket. Ser att det inte blev så jämt. Får ha mer koll på sånt när man bygger skarpt.

Bild

Läget i övrigt är att samla info om alla moment som jag behöver och just nu förbereder jag att försöka få till en ram till modulen.
Försöker absolut inte börja bygga innan jag har tillräckligt med info om de momenten som ligger framför mig. Allt för att det skall kunna bli så bra som möjligt.

Frågor jag just nu jobbar med.

Modul sidor i MMM standard. (pågående process)
Banunderbyggnad.
Kulören på ballasten.
Banvallsprofil för aktuellt diorama/modul.
Plus en del till.
Försöka få svar från säljare på olika sidor!!!

Svammel eller inte.
Patrik

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av BR78 »

Tycker det ser väldigt bra ut det där [JC_doubleup.gif] med Tillig Elite Code 83 den rälsen är snygg redan från början
och blir inte sämre av att man kan lätt plocka isär för målning av slipers.Jag har en gång använt slipersen från denna
som mall för att lägga egna träslipers och borrat hål för och spika för hand det var en upplevelse blev 240X120 bana
som nu i himmelen inträdit :-cry sedan länge.
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Diorama/modul 3.0

Inlägg av patrikekman »

Eftersom nästa modul kommer innehålla banvaktarstugan så får den lite tid i väntan på andra moment skall falla på plats.

Byggsatsen som jag köpte saknade skorsten!

Hur stor är en skorsten på en sådan byggnad?

Bredvid är den ej skalenliga modell jag köpte för 10 år sedan.
Gillar inte taket som kom med. Behöver vädras eller göra något annat för att se slitet ut.

Bild
Patrik

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"