Toppbilden, visa:    


Min Yo1

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Min Yo1

Inlägg av patrikekman »

Hej!

Så mycket till Yo1 är det inte.
Men har tittat runt lite och försökt hitta passande drivenhet till detta kanske blivande projekt, men utan resultat.
Eftersom jag är smalspårig för det mesta så är det Yo1p - H0n3 jag vill få till.

Har ingen koll på var man kan hitta delar för sånt här bygge, inte direkt skyltfönster objekt.

Egentligen är det bara drivningen som behövs. Platta med mera printar jag ut.
Kanske någon som har något liggandes.

/patrik

Bild
Patrik

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Min Yo1

Inlägg av PeO »

Jag har Halling-boggier liggande för Hon3 (10,5mm). Jag fick dem gjorda speciellt för en del år sedan, om jag beställde minst 15 stycken. Avsedda för spårvagnar, men jag har använt till Z4p, ett par YBo5p har väntat på tur i många år nu.
Jag hittar inte Hallings egen hemsida, det verkar som försäljningen går genom Ferro-Train.
http://shop.ferro-train.com/HallingShop ... ANT-VAR-H0
Bild
Om du ringer Ferro-Train och träffar innehavaren, får du räkna med genuin Wiener-dialekt, men hemsidan finns också på engelska.
Ferro-Train har ställt ut några år på Intermodellbau, vid eftertanke hade de delar av Halling med förra året.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Min Yo1

Inlägg av Johan Molin »

Såg att han hade massor av drivenheter till Wien-spårvagnar också. Ska själv åka dit några dagar i april, får se om jag hinner leta efter hans förrättning.

Och Patrik, en varning innan du följer PeO:s råd: Det här är vad du har att dechiffrera!



"Wir bitten eänen ältere oder behinderte persoenen sowieso junge frauen mit kläänen kindern die sitzplätze zu überlaßen ..." (gammalt djungelordspråk på Wiens spårvagnar!)

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Min Yo1

Inlägg av patrikekman »

Dechiffrera? Jo lära sig tyska först! Sen bli lite äldre och inte känna sig helt dum för att man inte förstår någonting.

Tror drivning passar bra till mitt projekt! Dessutom är ju prisvärda som det verkar.

Men som sagt, man skall nog akta sig för att bli för insnöad i de där invecklade diskussionerna som förekommer här....

:=f
Patrik

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Min Yo1

Inlägg av PeO »

@ Johan
För 15 år sedan var vägen till Favoritner Gewerbering U-bahn till Reumannplatz och vidare mer spårvagn, sedan promenad runt kvarteret, men idag verkar U-bahnlinjen byggts ut vidare. Det ska f.ö. bli ytterligare utbyggnader i höst. Många gator i Favoriten har svenska namn, allt från Olaus Petristrasse och framåt till Selma och Per-Albin.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Min Yo1

Inlägg av Johan Molin »

Jag hade hellre åkt spårvagn ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Min Yo1

Inlägg av PeO »

Tyvärr har de ofta försvunnit, när spåren flyttat ner i källaren. Jag hävdar dock fortfarande att den mest prisvärda turistresan man kan göra är en rundtur med 1:an eller tvåan, åtminstone norra-östra sidorna från Operan och ner längs Donau.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Min Yo1

Inlägg av Johan Molin »

Fast 1:an och 2:an går inte så längre, utan "Ring-Straßenbahn" har förvandlats till en separat, ren turistspårvagn (som man inte kan hoppa på med sitt 4-dagarskort eller vad man nu har köpt).

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Min Yo1

Inlägg av Per N »

Hej!
Kompletta drivningar till bl.a. Yo1p finns hos Bygg Svenskt (Dekaler & Etsat) http://www.byggsvenskt.nu/
Se rubriken "Drivningar" till höger!
Bild från Bygg Svenskt´s hemsida;
Bild

MVH / Per N

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Min Yo1

Inlägg av lars t »

Jag byggde för länge, länge sen en NKlJ Yo1p på ett underrede från en stor tysk diesel, jag tror det var en BR 200. Det står om detta i en gammal Smalspårigt. Min 891 spårvidd är 9mm.

Lars

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Min Yo1

Inlägg av patrikekman »

Känns som ett bra alternativ.
Skall kolla upp det.

Per N skrev:Hej!
Kompletta drivningar till bl.a. Yo1p finns hos Bygg Svenskt (Dekaler & Etsat) http://www.byggsvenskt.nu/
Se rubriken "Drivningar" till höger!
Bild från Bygg Svenskt´s hemsida;
Bild

MVH / Per N
Patrik

Skriv svar

Återgå till "Svenska Motorvagnar"