Toppbilden, visa:    


Stolpar

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Stolpar

Inlägg av Beeblebrox »

Hallå,
jag håller på med en Rimbo Grande Op, vilket är en mycket trevlig byggsats som jag garanterat kommer bygga fler av.
Jag har nu kommit till stolparna och vill väldigt gärna få till öglor längst upp på stolparna så jag kan sätta kedjor där. Jag har provat att nypa till för att platta till stolpen och sedan putsa den snygg. Problemet är bara att jag inte lyckas borra hålet.
Hur gör ni andra som jag vet har gjort detta tidigare? Har ni gjort några verktyg för att hålla delarna?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Stolpar

Inlägg av PeO »

Jag misslyckades också med några stolpar först. Det lättaste verkar vara den metod som Ola beskrev:
Platta till överändan, borra hålet så nära mitten som går, fila bort överflödigt material.
Visst behövs lite kedjor för att få illusionen av O-vagnar.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Stolpar

Inlägg av Lihkströmsverken »

Beeblebrox skrev:Hallå,
jag håller på med en Rimbo Grande Op, vilket är en mycket trevlig byggsats som jag garanterat kommer bygga fler av.
Jag har nu kommit till stolparna och vill väldigt gärna få till öglor längst upp på stolparna så jag kan sätta kedjor där. Jag har provat att nypa till för att platta till stolpen och sedan putsa den snygg. Problemet är bara att jag inte lyckas borra hålet.
Hur gör ni andra som jag vet har gjort detta tidigare? Har ni gjort några verktyg för att hålla delarna?
Så här gör jag;
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 210#p84888

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"