Toppbilden, visa:
TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Utan att kunna just den frasen exakt, så måste det vara Sven Dufva!
När det gäller brist på baksidor så släpps ingen jävel över bron!
När det gäller brist på baksidor så släpps ingen jävel över bron!
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Johan Molin skrev:Utan att kunna just den frasen exakt, så måste det vara Sven Dufva!
När det gäller brist på baksidor så släpps ingen jävel över bron!
(Misstänkte att du skulle klara citatet.)
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Bäste Simon,
du har redan upptäckt att på Mötesspåret flödar associationsbanorna väldigt fritt i trådarna. Hittills har jag dock aldrig varit med om en tråd som hamnat OT (vad nu ska definieras som) som inte rätt så bums kommer tillbaka till sitt ursprung igen!
Jag har alltid hävdat att i associationerna dyker upp en mängd trams, men det är också i det fria tankeutbytet som de briljanta idéerna plötsligt dyker upp! Skulle vi bli alltför utflippade och vildsinta så får du helt enkelt sätta ner foten!
du har redan upptäckt att på Mötesspåret flödar associationsbanorna väldigt fritt i trådarna. Hittills har jag dock aldrig varit med om en tråd som hamnat OT (vad nu ska definieras som) som inte rätt så bums kommer tillbaka till sitt ursprung igen!
Jag har alltid hävdat att i associationerna dyker upp en mängd trams, men det är också i det fria tankeutbytet som de briljanta idéerna plötsligt dyker upp! Skulle vi bli alltför utflippade och vildsinta så får du helt enkelt sätta ner foten!
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Hehe, detta känner man igen.
Man har postat sitt inlägg, återbesöker forumet några timmar senare och vad har hänt?
Jo en hel harang av allt mellan himmel och jord har skapats
Men det tycker jag själv är en stor behållning
Nu har du fått till bygget rejält Simpan. Superkanon!
Jag tror jag förstår vad du menar att man vill visa upp sina verk när de är "fulländade" eller hur jag ska uttrycka det.
Men jag tror att det i de flesta fall så är det bara "byggherren" som känner så. Betraktarna är nyfikna och njuter av att få vara deltagande i din och alla andras utveckling vad gäller modellerande.
Hade du fått till dina alster direkt, vore det ju synd för oss andra. Mejjka det någon sens? som min son skulle ha uttryckt sig
Riktigt kul att få följa ditt bygge
/Fredrik
Man har postat sitt inlägg, återbesöker forumet några timmar senare och vad har hänt?
Jo en hel harang av allt mellan himmel och jord har skapats
Men det tycker jag själv är en stor behållning
Nu har du fått till bygget rejält Simpan. Superkanon!
Jag tror jag förstår vad du menar att man vill visa upp sina verk när de är "fulländade" eller hur jag ska uttrycka det.
Men jag tror att det i de flesta fall så är det bara "byggherren" som känner så. Betraktarna är nyfikna och njuter av att få vara deltagande i din och alla andras utveckling vad gäller modellerande.
Hade du fått till dina alster direkt, vore det ju synd för oss andra. Mejjka det någon sens? som min son skulle ha uttryckt sig
Riktigt kul att få följa ditt bygge
/Fredrik
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Oj! Har hållit på hela dagen och fixat, planerat och handlat för långväga middagsgäster imorgon och fick lite tid över att kolla in här nu.
Svarar utan att citera var och en denna gång. Hoppas det är ok?
Vad jag skrev i mitt inlägg var antagligen ett uttryck för mitt dåliga självförtroende som kom upp till ytan lite väl tydligt.
Jag förstår ju precis vad ni menar och självklart kommer jag fortsätta bjuda på mina tillkortakommanden, likväl som de framsteg jag gör framöver. Är det någonstans man kan dryfta och i bild visa sina misstag och sedan få hjälp och moraliskt stöd så är det ju här. Och har man så här fina forumvänner så behöver man inte skämmas det minsta.
Vad gäller material så är kartong som jag byggt mockupen av, helt suveränt för mig. Billigt och lättarbetat. Men precisionen lämnar en del att önska. Jag vill bygga mestadels i balsaträ och plast, men kommer säkert använda kartong eller papp för vissa detaljer. Tack förresten Roger för tipset om flygplansplywood, det måste jag kolla närmare.
Och Johan, även här är det högt i tak och ni får skriva och tramsa om vad som helst, typ så länge det är glada miner är det bara kul.
Tack skall ni ha allihop, för stöd och tips.
Snart skall jag påbörja det riktiga bygget av magasinet i balsaträ och plast, vi får se hur mycket jag vågar visa av det...
Svarar utan att citera var och en denna gång. Hoppas det är ok?
Vad jag skrev i mitt inlägg var antagligen ett uttryck för mitt dåliga självförtroende som kom upp till ytan lite väl tydligt.
Jag förstår ju precis vad ni menar och självklart kommer jag fortsätta bjuda på mina tillkortakommanden, likväl som de framsteg jag gör framöver. Är det någonstans man kan dryfta och i bild visa sina misstag och sedan få hjälp och moraliskt stöd så är det ju här. Och har man så här fina forumvänner så behöver man inte skämmas det minsta.
Vad gäller material så är kartong som jag byggt mockupen av, helt suveränt för mig. Billigt och lättarbetat. Men precisionen lämnar en del att önska. Jag vill bygga mestadels i balsaträ och plast, men kommer säkert använda kartong eller papp för vissa detaljer. Tack förresten Roger för tipset om flygplansplywood, det måste jag kolla närmare.
Och Johan, även här är det högt i tak och ni får skriva och tramsa om vad som helst, typ så länge det är glada miner är det bara kul.
Tack skall ni ha allihop, för stöd och tips.
Snart skall jag påbörja det riktiga bygget av magasinet i balsaträ och plast, vi får se hur mycket jag vågar visa av det...
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
man måste våga visa sina missar....för det är lätt att bli hemmablind när man sitter och bygger..ta ett foto på det du byggt,,så kommer du att se på det med andra ögon .....om du förstår vad jag menar,,,oj oj vad fel man gjort.....men det är så man lär sej
så fortsätt att visa dina allster....huvudsaken att du känner dej nöjd med vad du skapat....det är ändå huvudsaken
så fortsätt att visa dina allster....huvudsaken att du känner dej nöjd med vad du skapat....det är ändå huvudsaken
Roger(Forden)
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Yes, jag fortsätter visa bilder av byggandet, men nöjd vet jag inte...inte riktigt än. Men snart så.ford1929 skrev:så fortsätt att visa dina allster....huvudsaken att du känner dej nöjd med vad du skapat....det är ändå huvudsaken
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Simpan skrev:Yes, jag fortsätter visa bilder av byggandet, men nöjd vet jag inte...inte riktigt än. Men snart så.ford1929 skrev:så fortsätt att visa dina allster....huvudsaken att du känner dej nöjd med vad du skapat....det är ändå huvudsaken
helt nöjd blir man väl alldrig....men det måste finnas en gräns ändå......det är ändå en hobby som skall vara kul....
Roger(Forden)
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Jag har köpt lite mer material, flygplansplywood var slut och tur var det kanske. Jag hittade ett flak med balsaträ istället. 1000x100x1,5mm Och det materialet är just nu mitt favoritmaterial. Har ju inte byggt någon modell tidigare i något annat material iofs.
Jag gillar materialet eftersom det är lätt att jobba i och känns naturligt. Det blir en naturlig ådring i det när man målar också. En nackdel är att det kan spricka i oväntade riktningar om man inte är noggrann vid skärning. Å andra sidan är materialet relativt billigt, ett flak kostade 25:-. Det blev små skavanker och lite färgkladd, knappt synbara för mitt otränade och "suddiga" öga först, men i kameralinsen ser man som sagt ALLT...
Jag har målat med en egenblandad mörkröd akrylfärg och sedan ritat med en fin svart penna och linjal där spontskarvarna är. Runt portarna har jag limmat finare stycken av balsa som jag målat vita. Samma sak runt fönsterna. Spröjsarna är också gjorda av balsa och vitmålade. Sedan en enkel plast bakom som fönsterglas. Skall måla hörnen sedan också, vita.
Jag har målat magasinet invändigt eftersom jag har en idé om att husen skall gå att kika in i när modellen är klar. Nu är det "bara" taket, trappa med plattform och grunden kvar...det här går ju som en dans.
Jag gillar materialet eftersom det är lätt att jobba i och känns naturligt. Det blir en naturlig ådring i det när man målar också. En nackdel är att det kan spricka i oväntade riktningar om man inte är noggrann vid skärning. Å andra sidan är materialet relativt billigt, ett flak kostade 25:-. Det blev små skavanker och lite färgkladd, knappt synbara för mitt otränade och "suddiga" öga först, men i kameralinsen ser man som sagt ALLT...
Jag har målat med en egenblandad mörkröd akrylfärg och sedan ritat med en fin svart penna och linjal där spontskarvarna är. Runt portarna har jag limmat finare stycken av balsa som jag målat vita. Samma sak runt fönsterna. Spröjsarna är också gjorda av balsa och vitmålade. Sedan en enkel plast bakom som fönsterglas. Skall måla hörnen sedan också, vita.
Jag har målat magasinet invändigt eftersom jag har en idé om att husen skall gå att kika in i när modellen är klar. Nu är det "bara" taket, trappa med plattform och grunden kvar...det här går ju som en dans.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Snyggt Simon! Fortsätt så.
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Instämmer! Och det finns ju inget "rätt" material, man måste prova sig fram till det som fungerar för en själv.
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Nu jäklar börjar det hända saker här. Det där blir ju jättesnyggt, Simon.
Inte ofta jag håller med Johan, men i det här fallet gör jag det till fullo. Lyssna aldrig till fundamentalister som vet hur det ska vara, Simon. Du känner bäst själv vad som passar dig.Johan Molin skrev:det finns ju inget "rätt" material, man måste prova sig fram till det som fungerar för en själv.
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Tack, det känns som om jag är något på spåren nu...ErikB skrev:Snyggt Simon! Fortsätt så.
/Erik
Tack, jag vet, jag tyckte det var lite komiskt att skriva att det var mitt favoritmaterial när jag aldrig jobbat med något annat. Jo wellpapp såklart...Johan Molin skrev:Instämmer! Och det finns ju inget "rätt" material, man måste prova sig fram till det som fungerar för en själv.
Nejdå Sture, inga fundamentalister passerar min farstukvist! Just nu känns balsaträ trevligt, men jag kommer prova allt, som en kompis till mig sa en tidig fredagskväll när vi skulle ut och göra stan hösten 1996...han gav upp redan vid midnatt...Sture Bylén skrev:Nu jäklar börjar det hända saker här. Det där blir ju jättesnyggt, Simon.Inte ofta jag håller med Johan, men i det här fallet gör jag det till fullo. Lyssna aldrig till fundamentalister som vet hur det ska vara, Simon. Du känner bäst själv vad som passar dig.Johan Molin skrev:det finns ju inget "rätt" material, man måste prova sig fram till det som fungerar för en själv.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Håller inte alls med ( ). Vi är väldigt överens om det allra mesta förutom dr-gsp-l, husbaksidor och murförband ...Inte ofta jag håller med Johan
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Nu j-klar är han på gång
Titta vad fint. Måste var extra kul att få till det så bra på så få försök. Trägen vinner som det heter.
Tjusigt Simpan.
/Fredrik
Titta vad fint. Måste var extra kul att få till det så bra på så få försök. Trägen vinner som det heter.
Tjusigt Simpan.
/Fredrik
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
OK, en viss värdegrundsgemenskap föreligger, det medges.(Under protest, förstås.)Johan Molin skrev:Vi är väldigt överens om det allra mesta förutom dr-gsp-l, husbaksidor och murförband ...
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Jovars. Tack Fredrik. Sliter med taket just nu. Går åt mkt mallar i kartong... Återkommer när det är taklagsfest.FredrikÅ skrev:Nu j-klar är han på gång
Titta vad fint. Måste var extra kul att få till det så bra på så få försök. Trägen vinner som det heter.
Tjusigt Simpan.
/Fredrik
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Snyggt Simon! Nu är du på rätt väg! Kul att se att det börjar växa fram.
Extra roligt när du redan från början bygger in att det "händer något" i ditt bygge. Som hunden i dörren, eller delar av inredningen som man kommer att kunna se senare när man tittar in.
Bra jobbat!
Extra roligt när du redan från början bygger in att det "händer något" i ditt bygge. Som hunden i dörren, eller delar av inredningen som man kommer att kunna se senare när man tittar in.
Bra jobbat!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Tack Peter! Ja, jag kommer ladda magasinet med en del grejer och någon figur, vad exakt för grejer vet jag inte än. Men hunden är ju given där iaf. Vad kan det ha stått i ett mindre magasin inne vid Skånska Cementgjuteriets stickspår? Inte cementrör iaf, eller...? Uppdatering av bygget med bilder på taklagsfesten sker på fredag eller lördag beroende på hur saker utvecklar sig på skärplattan imorgon.P Falk skrev:Snyggt Simon! Nu är du på rätt väg! Kul att se att det börjar växa fram.
Extra roligt när du redan från början bygger in att det "händer något" i ditt bygge. Som hunden i dörren, eller delar av inredningen som man kommer att kunna se senare när man tittar in.
Bra jobbat!
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Beror väl på lite. Vad tillverkar ditt cementgjuteri? Välj något i anslutning till det. Pallar med cementsäckar för mindre arbeten, pallar med mindre rör, cementlock kanske, rörstosar som skall gjutas in i större element, krokar, byglar eller fästöglor i pallar med kragar (eller större lårar) för ingjutning i de produkter de tillverkar.Simpan skrev:Ja, jag kommer ladda magasinet med en del grejer och någon figur, vad exakt för grejer vet jag inte än. Men hunden är ju given där iaf. Vad kan det ha stått i ett mindre magasin inne vid Skånska Cementgjuteriets stickspår? Inte cementrör iaf, eller...?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Ok, taket är klart, men festen kom av sig...Jag är bara hyfsat nöjd med taket.
Först skar jag ut och limmade ihop takdelarna av balsaträ. Tre mallar gick åt innan jag fick ihop delarna. Sedan klädde jag taket med Plaster Cloth för att få till en jämn yta. Målade och skar till små, små minitandpetare av balsaträ som jag "målade fast" på taket för att efterlikna det tak som fanns inne vid stickspåret. Vad kallas egentligen dessa tunna plåtskarvar som står upp ur plåttaket som en kant? La taket på magasinet och på fotot ser man direkt att kanterna är på tok för kraftiga.
Men jag låter det vara för denna gång. Festandet får vänta tills jag har lyckats få till ett mer realistiskt tak i framtiden. Nu återstår bara det "finstilta". Trapporna, själva lastbryggan och grunden. Här försöker jag hitta rätta metod för att skapa trappor och plattform. Jag är som sagt total nybörjare på detta och jag inser att det kommer ta tid innan jag hittar rätt tekniker och material för att bygga så verklighetstroget som möjligt. Jag kommer dock börja använda "halvfabrikat" av plast framöver för att förenkla och snabba på vissa moment i byggandet. Detta för att hålla humöret uppe för min del. Har mycket tålamod på lager, men insikten om mina tillkortakommanden gör att jag inte kommer lägga onödig energi på sådant som är för svårt. Nu är det dags för en sexa Mackmyra bruks...
Först skar jag ut och limmade ihop takdelarna av balsaträ. Tre mallar gick åt innan jag fick ihop delarna. Sedan klädde jag taket med Plaster Cloth för att få till en jämn yta. Målade och skar till små, små minitandpetare av balsaträ som jag "målade fast" på taket för att efterlikna det tak som fanns inne vid stickspåret. Vad kallas egentligen dessa tunna plåtskarvar som står upp ur plåttaket som en kant? La taket på magasinet och på fotot ser man direkt att kanterna är på tok för kraftiga.
Men jag låter det vara för denna gång. Festandet får vänta tills jag har lyckats få till ett mer realistiskt tak i framtiden. Nu återstår bara det "finstilta". Trapporna, själva lastbryggan och grunden. Här försöker jag hitta rätta metod för att skapa trappor och plattform. Jag är som sagt total nybörjare på detta och jag inser att det kommer ta tid innan jag hittar rätt tekniker och material för att bygga så verklighetstroget som möjligt. Jag kommer dock börja använda "halvfabrikat" av plast framöver för att förenkla och snabba på vissa moment i byggandet. Detta för att hålla humöret uppe för min del. Har mycket tålamod på lager, men insikten om mina tillkortakommanden gör att jag inte kommer lägga onödig energi på sådant som är för svårt. Nu är det dags för en sexa Mackmyra bruks...
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Det syns redan att här görs stora framsteg! Kämpa på, det är redan bra och kommer att bli kanonfint vad det lider!
(Man är alltid sin egen värsta kritiker, kom ihåg det!)
Och glöm inte; du är redan på synnerligen god väg bara i och med att ha gett dig den på att scratchbygga dina hus!!!
(Man är alltid sin egen värsta kritiker, kom ihåg det!)
Och glöm inte; du är redan på synnerligen god väg bara i och med att ha gett dig den på att scratchbygga dina hus!!!
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
XXXX
Ovanstående kryss ska symbolisera "kors i taket" och det betyder att jag återigen håller med Johan till fullo.
Det går ju bra det här, Simon! Jämför med vad du visste om husbygge när du startade tråden så inser du att du lärt dig mycket.
Ovanstående kryss ska symbolisera "kors i taket" och det betyder att jag återigen håller med Johan till fullo.
Det går ju bra det här, Simon! Jämför med vad du visste om husbygge när du startade tråden så inser du att du lärt dig mycket.
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Tack Johan, jag litar på ditt omdöme, alltså att det kommer att bli kanonfint. Och visst är jag lite väl hård mot mig själv ibland, men det sitter i generna. Just nu kliar det i kroppen när jag ser "halvtidsresultatet". Jag vet ju att det går att göra detta bättre. Men som sagt, det kommer vad det lider.Johan Molin skrev:Det syns redan att här görs stora framsteg! Kämpa på, det är redan bra och kommer att bli kanonfint vad det lider!
(Man är alltid sin egen värsta kritiker, kom ihåg det!)
Och glöm inte; du är redan på synnerligen god väg bara i och med att ha gett dig den på att scratchbygga dina hus!!!
Kul att du och Johan kan mötas i samförstånd här hos mig. Och tack båda två för moraliskt stöd, det betyder faktiskt mer än vad många tror.Sture Bylén skrev:XXXX
Ovanstående kryss ska symbolisera "kors i taket" och det betyder att jag återigen håller med Johan till fullo.
Det går ju bra det här, Simon! Jämför med vad du visste om husbygge när du startade tråden så inser du att du lärt dig mycket.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
ståndfalsar...Simpan skrev Vad kallas egentligen dessa tunna plåtskarvar som står upp ur plåttaket som en kant?
här är en bra sida om olika fasader/fönster mm http://www.hallahus.se/
sen en annan sida om tak http://www.teknikhandboken.se/handboken/
Roger(Forden)
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Vafalls..!? Har aldrig hört ordet, men namnet känns helt logiskt och vid en snabb koll stämde det såklart, trodde inget annat heller. Tack Roger för den upplysningen och tipsen på bra hemsidor.ford1929 skrev:ståndfalsar...Simpan skrev Vad kallas egentligen dessa tunna plåtskarvar som står upp ur plåttaket som en kant?
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Simpan skrev:Vafalls..!? Har aldrig hört ordet, men namnet känns helt logiskt och vid en snabb koll stämde det såklart, trodde inget annat heller. Tack Roger för den upplysningen och tipsen på bra hemsidor.ford1929 skrev:ståndfalsar...Simpan skrev Vad kallas egentligen dessa tunna plåtskarvar som står upp ur plåttaket som en kant?
Kan ju misstolkas
Roger(Forden)
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Aspirant på titeln MMM?ford1929 skrev:Kan ju misstolkas
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Då får du ligga i hårdträning för att ens komma i närheten av forumets obestridda experter därvidlag!
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
PeO skrev:Aspirant på titeln MMM?ford1929 skrev:Kan ju misstolkas
menar du "Mindre Modiga Män" ?
Roger(Forden)
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Näää, förresten hette väl filmen, eller var det barnprogram, Modiga Mindre Män.ford1929 skrev:menar du "Mindre Modiga Män" ?
Jag tänkte inte heller på Månadens MM, utan Medvetna M...M..., leta i gamla inlägg där MM och Sture munhuggs.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Haha, ja själv är jag väl aspirant på titeln i åtminstone två olika uttolkningar - Månadens MM är ju förstås en klassiker (även om jag nog "beigat ur" en del på sistone, det var ett tag sedan det gjordes något idiotiskt planerat impulsköp), och så (i alla fall när det gäller att göra idiotiska planerade impulsköp) Mera Modiga Maniacs ...PeO skrev:Näää, förresten hette väl filmen, eller var det barnprogram, Modiga Mindre Män.ford1929 skrev:menar du "Mindre Modiga Män" ?
Jag tänkte inte heller på Månadens MM, utan Medvetna M...M..., leta i gamla inlägg där MM och Sture munhuggs.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Gott om tid är det ont om för en trebarnsfar mitt i livet, särskilt de senaste veckorna har varit intensiva för mig. Ingen tid över för avkopplande modellbyggande. Var dessutom tvungen att göra om taket på magasinet. Lika bra att göra om och göra rätt direkt. Det såg ju inte klokt ut ärligt talat.
Inhandlade därför lite byggmaterial häromdagen. Plasticards "halvfabrikat" från Evergreen blev det. Dels är ju arket som jag köpte, ett "färdigt" plåttak med ståndvalsar , lätt att skära och limma och helt perfekt i skala. Dels är materialet enkelt att måla, även med billig acrylfärg. Men, det är dyrt som attan, 170:- för ett ark på 150x300mm. För att inte tala om tegeltaket från Plastruct för 203:- (innehöll iofs 2 ark a 175x300mm) som jag kommer att lämna tillbaka och byta mot mer ståndvalstak. Finns säkert webbutiker som säljer dessa märken lite billigare, tipsa mig gärna om dessa isf? Det kommer att gå åt mycket ståndvalsat tak här i Tureberg har jag insett.
Nåja, jag har ju fått till magasinet hyfsat nu tack vare detta. Var dock osmart nog att limma direkt på skärskivan, vilket resulterade i att en droppe Faller-lim suddade ut lite av rutmönstret. Nybörjarvarning... Rätt nöjd med min första scratchbyggda modell.
Tänkte även vädra taket en aning, men det får vänta. Skall resa bort ett par dagar först...
Inhandlade därför lite byggmaterial häromdagen. Plasticards "halvfabrikat" från Evergreen blev det. Dels är ju arket som jag köpte, ett "färdigt" plåttak med ståndvalsar , lätt att skära och limma och helt perfekt i skala. Dels är materialet enkelt att måla, även med billig acrylfärg. Men, det är dyrt som attan, 170:- för ett ark på 150x300mm. För att inte tala om tegeltaket från Plastruct för 203:- (innehöll iofs 2 ark a 175x300mm) som jag kommer att lämna tillbaka och byta mot mer ståndvalstak. Finns säkert webbutiker som säljer dessa märken lite billigare, tipsa mig gärna om dessa isf? Det kommer att gå åt mycket ståndvalsat tak här i Tureberg har jag insett.
Nåja, jag har ju fått till magasinet hyfsat nu tack vare detta. Var dock osmart nog att limma direkt på skärskivan, vilket resulterade i att en droppe Faller-lim suddade ut lite av rutmönstret. Nybörjarvarning... Rätt nöjd med min första scratchbyggda modell.
Tänkte även vädra taket en aning, men det får vänta. Skall resa bort ett par dagar först...
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Ja, som småbarnsföräldrar får man gott om ont om tid!
Så fint, Simon! Ser jättebra ut o taket blev ju fint med valsningen.
Mycket tillbehör är dyrt o annat material klarar man sig undan med några tior. Tids nog får du kläm på den här typen av tak med släta skivor o lägger tunna lister på högkant som valsning istället. Då sparar du in en slant, som man kan lägga på annat istället. Ibland har man tur o hittar lite udda förpackningar på mässor o dyl.
Du kan vara mkt nöjd med ditt första scratchbygge!
Så fint, Simon! Ser jättebra ut o taket blev ju fint med valsningen.
Mycket tillbehör är dyrt o annat material klarar man sig undan med några tior. Tids nog får du kläm på den här typen av tak med släta skivor o lägger tunna lister på högkant som valsning istället. Då sparar du in en slant, som man kan lägga på annat istället. Ibland har man tur o hittar lite udda förpackningar på mässor o dyl.
Du kan vara mkt nöjd med ditt första scratchbygge!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Finns på Öppet arkiv. Vilken nostalgitripp I ett av avsnitten finns det med en Airfix Ju 52...PeO skrev:Näää, förresten hette väl filmen, eller var det barnprogram, Modiga Mindre Män.ford1929 skrev:menar du "Mindre Modiga Män" ?
Jag tänkte inte heller på Månadens MM, utan Medvetna M...M..., leta i gamla inlägg där MM och Sture munhuggs.
https://www.oppetarkiv.se/video/2253517 ... itt-1-av-5
Stefan
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Tycker du ska vara helnöjd Simon.
Om man inte har byggt själv så förstår man inte insatsen bakom heller.
Mvh
Fredrik
Om man inte har byggt själv så förstår man inte insatsen bakom heller.
Mvh
Fredrik
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Kanonbra! Du lär dig på några veckor sånt som vi andra (nåja, jag kan ju inte prata för alla andra ...) tagit decennier på oss för att uppnå!
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
mycket bra. ...och som Peter säger...släta ark med tunna ribbor på blir minst lika bra och billigare än dom färdiga arken
sen skall man inte vara rädd för att testa olika material....
sen skall man inte vara rädd för att testa olika material....
Roger(Forden)
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Såja, tillbaka på fast mark igen efter en avklarad sjömässa med jobbet.
Och tack mina herrar för trevliga kommentarer, Det värmer i februarikylan.
Så fort jag får lite tid över igen så skall jag påbörja nästa modell. Växel/signalhuset på stationen.
Men frågan är om jag skall försöka mig på att bygga denna tidiga konstruktion från 1906? Eller denna från 1920? Den känns ju mer passande i ålder och utseende, men betydligt klurigare. Vi får se. Bilderna är tagna från samlingsportalen.se
Och tack mina herrar för trevliga kommentarer, Det värmer i februarikylan.
Så fort jag får lite tid över igen så skall jag påbörja nästa modell. Växel/signalhuset på stationen.
Men frågan är om jag skall försöka mig på att bygga denna tidiga konstruktion från 1906? Eller denna från 1920? Den känns ju mer passande i ålder och utseende, men betydligt klurigare. Vi får se. Bilderna är tagna från samlingsportalen.se
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Jag tycker du ska resonera som Kennedy gjorde om Apollo-projektet:Simpan skrev:Eller denna från 1920? Den känns ju mer passande i ålder och utseende, men betydligt klurigare. Vi får se.
- Vi valde inte att åka till månen för att det är lätt. Vi valde det för att det är svårt.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Då måste det m a o bli alternativ två. Bland annat har du då nog glädjen att inte hitta några "köpe-fönster" av rätt utseende. Det är ju kul bara det ...
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Håller med...men om jag bygger den svåra varianten och verkligen lyckas, och visar ett foto av den här på forumet, så kommer konspirationsteoretikerna betvivla att den verkligen är byggd.Sture Bylén skrev:Jag tycker du ska resonera som Kennedy gjorde om Apollo-projektet:Simpan skrev:Eller denna från 1920? Den känns ju mer passande i ålder och utseende, men betydligt klurigare. Vi får se.
- Vi valde inte att åka till månen för att det är lätt. Vi valde det för att det är svårt.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Tack för den upplysningen, då kan jag sluta fönstershoppa efter sådana...Johan Molin skrev:Då måste det m a o bli alternativ två. Bland annat har du då nog glädjen att inte hitta några "köpe-fönster" av rätt utseende. Det är ju kul bara det ...
Har du kanske tips på hur jag får till den typen av fönster? Är det dragstift som gäller?
Eller finns det en annan metod som inte kräver ett nytt verktyg?
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Jag har testat en alternativ metod (visserligen en simpel variant från Pendon, men ändå ...)
Att spänna sytråd på baksidan av fönsteröppningarna. Vill man göra det riktigt elegant så ska man vaxa tråden oclkså (dra den genom ett stycke bivax).
Så kan det då se ut ...
... och framifrån blev det så här.
Byggtråd finns på sidan 32 och framåt i MHJ-tråden. Väderstads Kvarn A.B. (som alltså finns kvar på riktigt)
Att spänna sytråd på baksidan av fönsteröppningarna. Vill man göra det riktigt elegant så ska man vaxa tråden oclkså (dra den genom ett stycke bivax).
Så kan det då se ut ...
... och framifrån blev det så här.
Byggtråd finns på sidan 32 och framåt i MHJ-tråden. Väderstads Kvarn A.B. (som alltså finns kvar på riktigt)
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Bugar och bockar för detta glasklara tips, detta kommer jag att testa, tack Johan!
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Simpan skrev:Håller med...men om jag bygger den svåra varianten och verkligen lyckas, och visar ett foto av den här på forumet, så kommer konspirationsteoretikerna betvivla att den verkligen är byggd.Sture Bylén skrev:Jag tycker du ska resonera som Kennedy gjorde om Apollo-projektet:Simpan skrev:Eller denna från 1920? Den känns ju mer passande i ålder och utseende, men betydligt klurigare. Vi får se.
- Vi valde inte att åka till månen för att det är lätt. Vi valde det för att det är svårt.
kör på den senare med "japantak"eller vad det nu heter....
Roger(Forden)
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Tureberg.
De mötte vi i S:t Erikscupen i fotboll kommer jag ihåg. Grusplan och knickers - det var tider det
Jag följer ditt bygge med stort intresse. Kul att få ta del av ditt skapande.
/Fredrik
De mötte vi i S:t Erikscupen i fotboll kommer jag ihåg. Grusplan och knickers - det var tider det
Jag följer ditt bygge med stort intresse. Kul att få ta del av ditt skapande.
/Fredrik
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Wow, det måste ha varit ett tag sedan. Idag heter klubben Sollentuna FK.FredrikÅ skrev:Tureberg.
De mötte vi i S:t Erikscupen i fotboll kommer jag ihåg. Grusplan och knickers - det var tider det
/Fredrik
Det är en hopslagning av 5 olika f.d. föreningar i Sollentuna bl.a. Tureberg IF's fotbollssektion.
Nu är det konstgräs (på sockorna) och hundratals små plastkulor i skorna efter varje träning...
Men man saknar ju inte gruset direkt...
De senaste dagarna har jag försökt montera ner min gamla modell. Rätt trist sysselsättning, men målet är ju att äntligen få komma igång med den nya modellen, så humöret är ändå på topp. Dock lär det ta minst en vecka till innan jag kan städa bort alla rester och börja planera och mäta för det nya bygget. Det är mycket som skall sparas och läggas i lådor. En hel del kommer att säljas.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Ja jösses vad veckorna går.
Jag har i alla fall börjat riva modellen. inte så kul när man betänker hur mycket tid man har lagt ner på att få det fint och fungerande.
Alla ändlösa timmar som man legat och svurit under modellen för att koppla ström som i alla fall fick kopplas om tre gånger till innan det fungerade. Allt fixande och trixande med landskapet i ännu fler timmar, ståendes i en katastrofalt obekväm arbetsställning även kallad ostbågen.
Hade önskat att man haft möjlighet att "arkivera" modellen för att kunna plocka fram och provköra lite om en tio år eller så. Men en modell som denna går ju inte att spara i en flyttlåda på vinden direkt. Och den kan inte vara kvar tyvärr eftersom jag inte bor i ett palats. Snyft. Adjö kära modell...
Jag har i alla fall börjat riva modellen. inte så kul när man betänker hur mycket tid man har lagt ner på att få det fint och fungerande.
Alla ändlösa timmar som man legat och svurit under modellen för att koppla ström som i alla fall fick kopplas om tre gånger till innan det fungerade. Allt fixande och trixande med landskapet i ännu fler timmar, ståendes i en katastrofalt obekväm arbetsställning även kallad ostbågen.
Hade önskat att man haft möjlighet att "arkivera" modellen för att kunna plocka fram och provköra lite om en tio år eller så. Men en modell som denna går ju inte att spara i en flyttlåda på vinden direkt. Och den kan inte vara kvar tyvärr eftersom jag inte bor i ett palats. Snyft. Adjö kära modell...
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C
Jag har sett den in action på "tuben"Simpan skrev:Ja jösses vad veckorna går.
Jag har i alla fall börjat riva modellen. inte så kul när man betänker hur mycket tid man har lagt ner på att få det fint och fungerande.
Alla ändlösa timmar som man legat och svurit under modellen för att koppla ström som i alla fall fick kopplas om tre gånger till innan det fungerade. Allt fixande och trixande med landskapet i ännu fler timmar, ståendes i en katastrofalt obekväm arbetsställning även kallad ostbågen.
Hade önskat att man haft möjlighet att "arkivera" modellen för att kunna plocka fram och provköra lite om en tio år eller så. Men en modell som denna går ju inte att spara i en flyttlåda på vinden direkt. Och den kan inte vara kvar tyvärr eftersom jag inte bor i ett palats. Snyft.
20180213_200554.jpg
Adjö kära modell...