Toppbilden, visa:    


TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Nu skall jag berätta om mitt MJ-projekt.
Eftersom jag bor i Sollentuna kom jag på den briljanta idén att avbilda Turebergs jvstn med omnejd. Tureberg är det gamla namnet på denna station som först invigdes 1866 som en station på Norra Stambanan. Mitten på stationshuset låg 13330m från Stockholm C och vid ett stickspår från stationen låg under några decennier Skånska Cementgjuteriet, en historia i sig. Under åren har byggnaderna kring stationen förändrats och uppdaterats vid ett par tillfällen och 1968 bytte man så namn på stationen till Sollentuna, som den heter idag. Kvar från de gamla byggnaderna finns bara ett "rivet, flyttat och återuppbyggt" ställverk.
Så här såg det ut kring 1920-talet.
233178071_16cd0def-8acd-461c-84e0-43c68d70053f.jpg
Modellen jag skall bygga är tänkt att spegla en period mellan 1919 och 1950. Den bangårdsskiss jag utgår ifrån är från 1919, men jag kommer köra både ånglok, diesellok och ellok. Spårplanen är en variant av dogbone och kommer att byggas som en hyllbana, ytterst skall det vara två löstagbara moduler har jag tänkt. Där tänkte jag ha en mindre fabrik/lager på den ena sidan och en station på den andra. Exakt vad och hur återkommer jag till när jag kommit igång. Jag kommer att använda Märklin C-räls och två MS2:or för styrningen. Ett par av mina lok byggs just nu om till digital drift för att kunna nyttjas till detta. Väggen jag kommer att bygga efter är ca 7m och modellen blir 6,2m lång, 70/90cm djup på mitten och 1,9m i ändarna. Ändarna skall alltså gå att ta bort och stuvas undan när modellen inte visas eller körs. Även mittsektionen med den svarta avlånga fabriksbyggnaden på kommer troligtvis att bli löstagbar vad det lider.
Turebergs Station 1919 ver5.jpg
Eftersom jag har en modell som står i vägen just nu så skall ju den rivas först för att ge plats åt det nya bygget. Byggstart beräknas bli någon gång efter nyår, så inom kort kommer jag att påbörja rivningen av den gamla modellen. Nu skall jag bara söka rätt på ett antal ritningar och en del bildmaterial, plus börja leta byggmaterial...skall bli skönt att återigen få något att pyssla med på kvällarna. :-J
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Mycket intressant Simpan.
Perfekt med hyllbanor. Både lätt att komma åt på djupet och ger möjlighet till långa naturliga spår.
Som sagt, det ska bli mycket intressant och kul att få följa ditt projekt. [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Tack Fredrik. :=KOMP
Det finns ett antal byggnader som jag har tänkt att ge mig på som tyvärr inte finns längre.
Bl.a. Petres Villa, där "Japanen som försvann" stannade och drack ett glas saft under Maratonloppet vid 1912 års OS i Stockholm.
Huset låg i närheten av stationen. "Snickarglädjen" blir något att bita i... :)
5840.jpg
Söker därför efter ritningar och arkivfoton, men det var svårare än jag trodde.
Stationen blir ju mittpunkten och den känns rätt viktig att få till så likt som möjligt.
233178142_49cb02da-9f40-4f0f-a69e-e2a119ef5fb4.jpg
Hittills har jag bara hittat denna ritning på stationshuset.
Turebergs Station ritning.gif
:(
Det bör ju finnas bättre underlag. Har kollat med kommunen och de har en helt ok bildbank, men ritningar verkar svårt att få fram. Är det någon som vet var jag skall fråga så får ni gärna höra av er?
En annan byggnad som jag kommer att söka efter material kring är Skånska Cementgjuteriet. Jag var i kontakt med dem och fick tipset om att besöka Centrum För Näringslivshistoria i Bromma. Har bokat och kommer att få tillgång till deras arkiv där. Skall bli mycket intressant att se vad jag får ut av det besöket.
Bara dessa enkla bilder kittlar den blivande modellbyggaren i mig.
6959 (2).jpg
3243.jpg
Återkommer när jag varit på CFN med en rapport.
Nästa vecka skall jag ta mig ut och leta efter balsaträ och plasticard också, tänkte kolla in Materialbutiken på Folkungatan. Behöver uppdatera verktygslådan med lite grejer. Tips om både material och verktyg mottages med glädje.
Bästa hälsningar,
Simon

Sture Bylén

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sture Bylén »

Det här blir ju jätteintressant att följa, Simon! [JC_doubleup.gif]

Jag har faktiskt lite anknytning till platsen. På 80-talet bodde jag i Sollentuna och jobbade som lärare på Kärrdalsskolan och Rösjöskolan.
Dessutom berättade farsan för mig på äldre dar att han i slutet på 30-talet haft en fjälla i Tureberg. Ja, världen är liten.... :D

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Ska bli spännade och följa detta [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Sture Bylén skrev:Det här blir ju jätteintressant att följa, Simon! [JC_doubleup.gif]

Jag har faktiskt lite anknytning till platsen. På 80-talet bodde jag i Sollentuna och jobbade som lärare på Kärrdalsskolan och Rösjöskolan.
Dessutom berättade farsan för mig på äldre dar att han i slutet på 30-talet haft en fjälla i Tureberg. Ja, världen är liten.... :D
Ja herregud, vad världen är liten. :o :=KOMP
Vågar man fråga var i kommunen du bodde på 80-talet, och undrar om din far någonsin tog Norra Stambanan till fjällan i Tureberg?
Kanske med ett av de nya D-loken när utbyggnaden av elektrifieringen var klar kring 1934?
Jag kan nästa se dem spatsera nerför Turebergs Allé.
7675.jpg
Fram till Ludwig Janssons Speceri och diversehandel vid Turebergs torg. Ännu en husmodell som blir spännande men svår att få till antar jag... :?
3221.jpg
Nu känner jag pressen att verkligen få till detta på bästa sätt.
Kommer antagligen konsulta dig en del Sture. :-T
Bästa hälsningar,
Simon

Sture Bylén

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sture Bylén »

Simpan skrev:Vågar man fråga var i kommunen du bodde på 80-talet,
Först ett år på Malmvägen och sedan sju år i Edsberg.
Simpan skrev:undrar om din far någonsin tog Norra Stambanan till fjällan i Tureberg?
Tyvärr, han var sparsam med detaljerna. Jag är förvånad att han öht berättade om fjällan..... ;)
Simpan skrev: Ludwig Janssons Speceri och diversehandel vid Turebergs torg. Ännu en husmodell som blir spännande men svår att få till antar jag..
Äh, den fixar du lätt. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Jättekul! Det blir nästan Bylénlikt, det här med att avbilda EN verklig station med miljö, en idé som jag känner väldigt varmt för!
Det blir till att ta fram haklapp och något gott rubinfärgat när man ska följa detta framöver (tyvärr tycker jag bättre om whiskyän vad min mage gör, så den konsumtionen är synnerligen begränsad nuförtiden :? ...)

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Sture Bylén skrev:Först ett år på Malmvägen och sedan sju år i Edsberg.
Du vet väl att Malmvägen är en stor del av det gamla Tureberg? Där låg Skånska Cementgjuteriet och Turebergs IP. Edsberg är trevligt. Bor själv någonstans mitt emellan.
Sture Bylén skrev:Äh, den fixar du lätt. [JC_doubleup.gif]
Åhh, nu får jag ännu mer press på mig, måste sluta haussa detta nu innan det slutar i fördärv, ungefär som halva Tureberg gjorde en gång i tiden. Men den historien återkommer jag till... :-J
Johan Molin skrev:Jättekul! Det blir nästan Bylénlikt, det här med att avbilda EN verklig station med miljö, en idé som jag känner väldigt varmt för!
Det blir till att ta fram haklapp och något gott rubinfärgat när man ska följa detta framöver (tyvärr tycker jag bättre om whiskyän vad min mage gör, så den konsumtionen är synnerligen begränsad nuförtiden :? ...)
Vad trevligt Johan, jag hoppas att du kommer uppskatta mitt bygge med tiden. :=KOMP
Angående whiskyn så kan jag verkligen beklaga att du måste avstå från den ädla drycken. Whisky med spottkopp är ju inte att föredra direkt... [JC_doubledown.gif] Hoppas magen blir mer tillåtande igen. Jag tar det själv lite vackert med starkspriten emellanåt p.g.a. liknande problem. Nu skall jag umgås med frun. :-r2
Bästa hälsningar,
Simon

Sture Bylén

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sture Bylén »

Simpan skrev:Åhh, nu får jag ännu mer press på mig,
Japp, det är förstås avsikten! :mrgreen:
Simpan skrev:slutar i fördärv, ungefär som halva Tureberg gjorde en gång i tiden. Men den historien återkommer jag till... :-J
Nu blir jag nyfiken... [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av GammelDansken »

Jag undra, om båda anläggningar är en del av Norra stambanan, skal ni så förbinda anläggningarna. :-BS :-BS :=f :=f
men det går åt en del räls. :=f :=f
//John

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

GammelDansken skrev:Jag undra, om båda anläggningar är en del av Norra stambanan, skal ni så förbinda anläggningarna. :-BS :-BS :=f :=f
men det går åt en del räls. :=f :=f
//John
:-BS Ja, jag antar att Stures modell var en del av den tidens Norra Stambanan, men jag har inte 100% koll.
Undrar hur många bitar C-räls det skulle gå åt..? :-r2
Ca 15-20 mil räls skulle väl behövas, men man slipper väl i alla fall vädra dem... :=Koko
Bästa hälsningar,
Simon

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av ErikB »

GammelDansken skrev:
Jag undra, om båda anläggningar är en del av Norra stambanan, skal ni så förbinda anläggningarna. :-BS :-BS :=f :=f
men det går åt en del räls. :=f :=f
//John

Simon skrev: Ja, jag antar att Stures modell var en del av den tidens Norra Stambanan, men jag har inte 100% koll.
Undrar hur många bitar C-räls det skulle gå åt..? :-r2
Ca 15-20 mil räls skulle väl behövas, men man slipper väl i alla fall vädra dem... :=Koko
//Simon


Många bitar blir det. :=nee Jag tycker Ni ska försöka med flexräls; det måste bli billigare. :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

ErikB skrev: Jag tycker Ni ska försöka med flexräls; det måste bli billigare. :-BS
/Erik

[JC_doubleup.gif] Tack för tipset Erik, det kör vi på. :-BS
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Jaha, projektet går så sakteliga framåt.
Nejdå, inget byggande riktigt än, nästa vecka har jag tagit sikte på att ta mig till hobbyaffären.
Då skall en hel del införskaffas, som tidiga julklappar till mig själv kan man säga. :-r2

Fick inte ut så mycket av mitt besök på CFN som jag hoppats, men några fina bilder fanns det.
20171205_092955 (2).gif
Bl.a. denna bild på tre Byggnadschefer på besök i Berlin 1905, vad tusan nu de har med mitt projekt att göra...?
Tyckte bara att de var rätt stiliga i sina mustascher och olika hattar. Och så hade de ju en koppling till Skånska Cementgjuteriet.
20171205_095028 (2).gif
Här är förresten en fin bild på den nybyggda "fabriksladan" i Tureberg, 1905.
Den kommer att vara till stor hjälp vid modellbyggandet tror jag.

Eftersom mycket här på forumet kretsar kring tåg också, :shock: så tog jag mig friheten att ta med denna bild också:
20171205_101231.gif
Någon kunnig kanske vet vad det är för lok?
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Jag skulle gissa på ånglok :-BS :-BS :-BS
Hobbyaffärer är väl snart ett minne blott.
Jag kommer ihåg firma Eskader i Stockholm.
Den finns kanske kvar?

Återigen kommer det att bli jättekul att följa din tråd.
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Mölle-Mats »

Simpan skrev: Någon kunnig kanske vet vad det är för lok?
Förvisso så är väl min bank av värdelöst vetande om ånglok ganska diger numera, men den där lilla söta maskinen går jag bet på! Dock ser den tämligen liten ut, så jag skulle gissa på ett smalspårslok från årtiondena närmast före förra sekelskiftet.
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av kilowatt »

Mölle-Mats skrev:Förvisso så är väl min bank av värdelöst vetande om ånglok ganska diger numera, men den där lilla söta maskinen går jag bet på! Dock ser den tämligen liten ut, så jag skulle gissa på ett smalspårslok från årtiondena närmast före förra sekelskiftet.
Jag tror förbaske mig att du är inne på rätt linje!

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Mölle-Mats skrev:
Simpan skrev: Någon kunnig kanske vet vad det är för lok?
Förvisso så är väl min bank av värdelöst vetande om ånglok ganska diger numera, men den där lilla söta maskinen går jag bet på! Dock ser den tämligen liten ut, så jag skulle gissa på ett smalspårslok från årtiondena närmast före förra sekelskiftet.
Jodå Mats, du är inne på rätt spår, även om det är smalt... :=u
Jag är nu rätt säker på att detta lok är tillverkat av den tyska tillverkaren Orenstein & Koppel kring 1920-30, men hur mycket jag än söker så hittar jag inte exakt denna modell. De byggde i alla fall denna typ av ånglok för smalspår, som antagligen användes flitigt i och kring industrier på den här tiden. Hmm...skulle vara rätt häftigt att bygga en industrimodell med en kort sträcka smalspår också. :-r2 om några år...
18.jpg
P6206649.jpg
Detta lok är i närheten iaf. Någon med mer kunskap om detta kanske kan bekräfta lokets ursprung och även modell?
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av P Falk »

Ja, det är lite Liliput H0e över det hela, även om det inte stämmer hela vägen. Hade en startsats med motsvarande lok o några vagnar märkta Zillertal bahn för många år sedan. Mycket smalspårskänsla.
I övrigt följer jag ditt bygge med stor nyfikenhet, och det är trevligt att du delar med dig! [JC_doubleup.gif] :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

P Falk skrev: I övrigt följer jag ditt bygge med stor nyfikenhet, och det är trevligt att du delar med dig! [JC_doubleup.gif] :-T
Vad trevligt, varmt välkommen hit! :-T
Om en dryg vecka skall jag äntligen påbörja mitt första modellbygge.
Jobbet och familjen har upptagit all min fritid senaste veckorna och jag längtar verkligen efter ett par veckor ledigt och modellbygge just nu.
Jag är dock lite kluven över vad jag skall starta med, ställverket i rött tegel eller en av gavlarna till cementgjuteriet...?
Jag söker fortfarande efter "rätt" material för tegelväggar, men jag kommer att börja testa med skumplast, om det blir ställverket jag startar med? Vi får se vad jag hittar på i mellandagarna, när jag skall vara ledig. :-JJ
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Äntligen lite lugn och ro...och lite egen tid för mitt projekt.
Jag tänkte börja med ett enkelt testbygge för att sätta mig in i detta med att bygga modell från scratch. En skiss typ.
Så jag började skära till ett plastomslag från en gammal uttjänt kalender(inget Plasticardlyx här inte...inte än.), och gav mig i kast med Petrés Villa. Alltså huset där "Japanen som försvann" stannade till... Jag kunde såklart inte ha börjat med ett mer invecklat och arkitektoniskt avancerat hus än detta. Och jag säger det nu så ni vet, ni som aldrig byggt ett modellhus förut. Herrejäsiken vad svårt det är. Och vilken tid det tar. :?
Ni som vet bara skakar på huvudet och tänker, jaa vad tusan trodde du... Jag vet, jag är naiv. :-r2 Jag beundrar er som bemästrar denna konst.
Detta är vad jag lyckats få fram efter ca 4-5 timmars jobb... :oops:
20171228_180711.jpg
Inte nog med att jag använder ett okonventionellt material, klumpiga verktyg och delvis fel typ av modellfärg, jag har även upptäckt hur fumlig(lätt darrhänt) jag är. Jag är inte heller den där naturbegåvade konstnären jag lurat i mig själv att tro att jag är. :=nee Jag har fortfarande inte lyckats hitta några ritningar på de hus jag skall föreviga som modeller och jag känner mig lite som en 5-åring som hittat kökssaxen, några plastbitar, färg och en tub lim och skall bygga en hel tomtestad. Men, skam den som ger sig. Jag kommer kämpa med detta tills någon ger mig något lugnande och kör in mig till hemmet... :=Koko
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av 3030 »

Jag tror du gör helt rätt som helt enkelt sätter igång - det är ju först då
man förstår vad det handlar om och kan börja söka efter sitt eget sätt
att bygga. Det ger otroligt mycket mer att läsa byggtips när man själv
ställts inför en utmaning i ett eget bygge.

När det gäller ritningar på SJs stationshus så finns åtminstone vissa av dessa
(t.ex. Östersund) på Riksarkivet i Göteborg. Har ännu (ehrmm..) inte varit där själv.
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Tjena Simpan,
Kul att du är igång.
Bygga hus är nog ingen lätt sak. Samtidigt så tror jag att det första huset är svårast då man skall bekanta sig med verktyg, arbetssätt osv osv.
När du sedan skall ge dig i kast med nästa hus, har du många fler erfarenheter med dig och därför skulle du kanske börja med ett lite enklare...
Mest så att du inte tappar sugen menar jag :=KOMP
Vänta ska du få se. Du kommer säkert att bli en hejare framöver :-J
Kul också att det är lite drag i anläggningstråden med fler som bygger och klurar :-BS
/Fredrik

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av PeO »

Övning ger färdighet. Man kan inte läsa sig till allt, man måste prova praktiskt själv också. Du är på god väg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Man tvingas också acceptera Allen McClellands "good-enough"-filosofi.
Börja göra hus som är rimliga avbildningar av den miljö du vill gestalta. När du jobbat tillräckligt länge känns det dags att gå vidare, ersätta de första alstren med en "version 2", osv. Förväntar man sig att allting ska bli perfekt bums så kommer man aldrig ens att våga börja.

Och som sagt, det är ingen tävling. Vi andra ser med stor förväntan på vad månde komma ut av dina strävanden. Och det vore osannolikt att någon på det här forumet kommer att busvissla och säga "vad uselt" eller t o m, som har hänt på andra ställen, knycka ditt koncept för att visa att "anything you can do, I can do better" (shame on you, you know who you are, and I know you are reading this!)...

Själv hoppas jag någon dag i framtiden lära mig att bygga en båt. Till dess är jag fullt nöjd med de genvägar jag helt medvetet tar – för att hinna bygga de jag "behöver" ( :=Koko ) innan jag hamnar i träfodralet ...

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

3030 skrev:Jag tror du gör helt rätt som helt enkelt sätter igång - det är ju först då
man förstår vad det handlar om och kan börja söka efter sitt eget sätt
att bygga. Det ger otroligt mycket mer att läsa byggtips när man själv
ställts inför en utmaning i ett eget bygge.
Så sant som det är sagt, kunde inte formulera det bättre. Tack 3030 för kloka och uppmuntrande ord. :=KOMP
FredrikÅ skrev:Tjena Simpan,
Kul att du är igång.
Bygga hus är nog ingen lätt sak. Vänta ska du få se. Du kommer säkert att bli en hejare framöver :-J
Tack Fredrik, det är just dessa kommentarer som gör att man kanske blir en hejare i framtiden, jag lovar att inte tappa sugen. :=KOMP
PeO skrev: Du är på god väg.
Tack PeO, men just nu är den lite krokig. :=Koko
Johan Molin skrev:Man tvingas också acceptera Allen McClellands "good-enough"-filosofi.
Börja göra hus som är rimliga avbildningar av den miljö du vill gestalta. När du jobbat tillräckligt länge känns det dags att gå vidare, ersätta de första alstren med en "version 2", osv. Förväntar man sig att allting ska bli perfekt bums så kommer man aldrig ens att våga börja.
Oj vad det händer saker när man väl "släpper handbromsen" här. Det är ju supersmart och givet att man kommer uppdatera sina alster vartefter. Att jag inte tänkt på det tidigare är ju nästan lika tokigt som att tro att jag skulle fixa detta hyfsat från start...tack Johan för dina kloka ord. :-T
Johan Molin skrev:Själv hoppas jag någon dag i framtiden lära mig att bygga en båt.
I skala 1:1? :-r2
Bästa hälsningar,
Simon


Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Johan Molin skrev:Never! :-BS
:D Ok, jag antar att du menar skala 1:87, den ser jag mycket fram emot isf. Hoppas det blir snart. [JC_doubleup.gif]
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Det finns ju diverse "försök" helt fräckt exponerade på sidorna i min MHJ-tråd ...

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Johan Molin skrev:Det finns ju diverse "försök" helt fräckt exponerade på sidorna i min MHJ-tråd ...
:D :D :D Förlåt, jag har inte hunnit gå igenom hela din tråd än. ge mig gärna en hint om på vilken sida eller datum den är med. :-T
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Eftersom det blivit rätt många båtar och Hästholmens hamn är en viktig del av anläggningen så lägger de till och avseglar mest hela tiden. Från sidan 137 och framåt kan t ex bygget av lastångaren Småland följas.

Sture Bylén

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sture Bylén »

Helt rätt att du kör igång med huset, Simon! [JC_doubleup.gif]

Visserligen är "planning ahead" ett honnörsord men ibland måste man nog ta tag i grejerna rent fysiskt för att få känslan för det hela. Man får förstås vara beredd att "gör om, gör rätt" men då har man i alla fall lärt sig hur det INTE ska vara.

När man läser beskrivningar av olika byggen får man ofta känslan av att byggaren redan från början vet exakt vilken väg som är framkomligast men jag misstänker att det hos många av oss är rätt mycket trial and error innan det färdiga resultatet ställs ut på anläggningen. Jag har själv ett utmärkt exempel på det: Banvaktstuga 110 som krånglade så infernaliskt att jag gav upp och byggde en helt ny stuga för att bli nöjd. :(

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av GammelDansken »

Jag är "bilman", men min åsikt är att båtarna i Hästholmens hamn, är "lite" mer än ett försök,
annars kan man säga försöka duger. :-BS
en bilgalnings åsikt om dit husbygge [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
//John

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Sture Bylén skrev: Man får förstås vara beredd att "gör om, gör rätt" men då har man i alla fall lärt sig hur det INTE ska vara.
Jag förstår precis vad du menar, har redan samlat på mig flera "INTEn" på bara ett par dagar. :evil: Men som sagt, det är bra att jag har fått tummen ur och börjat bygga iaf. Jag har dock sänkt ambitionsnivån lite för att inte knäcka mig själv direkt. :roll:
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Jaha, så var det dags för mig att summera MJ-året 2017 i korta drag.
Jag är väldigt nöjd över min första modell som stod färdig tidigt i höstas.
En klassisk Märklinbana med mycket växlar och nivåskillnader, som jag visar i min presentation under 'ny medlem'.
Rivandet av den kommer att påbörjas under Q1 2018. Tänkte fota den lite mer innan jag plockar ner allt.

Mitt planerade och på många sätt påbörjade projekt som skall ta över är ju i full gång här, men mitt första scratchbygge kommer inte gå till historien som något storartat direkt. Det mesta blev fel och jag ser det mer som en nyttig erfarenhet. Att bygga på känn efter några fotografier går inte för mig. Här måste det till betydligt mer ingående planering, mätningar och helst ritningar. Petrés Villa får bli en senare modell helt enkelt, när jag förhoppningsvis blivit lite vassare på detta.
Så här långt kom jag iaf innan jag tog mitt förnuft till fånga och lade ner bladkniven och limtuben. :-r2
20171231_154145.jpg
Jag skall begrunda detta ett tag och sedan påbörja en annan modell som skall vara i trä istället. Den är viktigare och har en mer central roll i projektet. Skånska Cementgjuteriets Fabrik, den långa träbyggnaden med säteritak. Kanske jag har mer framgång med det bygget redan från start, vi får se, nästa år. :)

Nu önskar jag er alla ett riktigt Gott Nytt År 2018.
:-JJ :-JJ :-JJ
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Kul att se Simpan!!!
Du har kommit sju resor längre än vad jag någonsin kom med scratchbyggda hus.
Erfarenhet måste börja någonstans och nästa husbygge innebär mindre att tänka på inte sant.
Nu vet du ju mer än tidigare så kämpa på. Här är många som håller tummarna och följer din utveckling - inte minst jag :-J
Gott nytt år :-JJ
Nu är det snart dags för en kall...

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockhol

Inlägg av ubjs »

Jag har byggt en del kåkar från scratch men oftast har jag haft ritningar att bygga efter.
Trots det så tycker jag att takkonstruktionen kräver extra insatser för att bli bra.
Jag skär ut takdelarna i kartong och tejpar ihop för att se att det hela passar. Ofta får jag göra nya pappdelar och när jag fått ihop en konstruktion som passar bra på husets väggar så använder jag pappdelarna som mallar till plasticcarddelarna.
Innan du bygger en så stor byggnad som gjuteriet så föreslår jag att du bygger något mindre, gärna två mindre hus i trä respektive plasticcard. Varför inte några bodar, busskurer, kolonistugor el liknande. Såna små byggen innehåller dom flesta moment man behöver få koll på. Men istället för att göra tjugo fönster så gör man ett.
Jag har provat både trä och plast och för min del funkar det bättre med plast eftersom jag tycker det gör det enklare att kunna hålla sig till plast till alla delar i bygget. När jag byggde med trä så hade jag problem med att fästa detaljer av plast och med taken där man gärna vill använda en del plastmaterial.
Men det är många som bygger väldigt snygga hus i trä och som lyckas bra med att kombinera olika material. Så var och en måste nog pröva sig fram till metoder och material som man tycker funkar.

Mvh UB

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

FredrikÅ skrev: Nu vet du ju mer än tidigare så kämpa på. Här är många som håller tummarna och följer din utveckling - inte minst jag :-J
Gott nytt år :-JJ
Nu är det snart dags för en kall...
Tack Fredrik! :=KOMP
Utvecklingen är på gång trots ett litet tillfälligt hack skivan... Önskar dig ett gott nytt 2018. [JC_doubleup.gif]
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockhol

Inlägg av Simpan »

ubjs skrev:Jag har byggt en del kåkar från scratch men oftast har jag haft ritningar att bygga efter.
Trots det så tycker jag att takkonstruktionen kräver extra insatser för att bli bra.
Jag skär ut takdelarna i kartong och tejpar ihop för att se att det hela passar. Ofta får jag göra nya pappdelar och när jag fått ihop en konstruktion som passar bra på husets väggar så använder jag pappdelarna som mallar till plasticcarddelarna.
Innan du bygger en så stor byggnad som gjuteriet så föreslår jag att du bygger något mindre, gärna två mindre hus i trä respektive plasticcard. Varför inte några bodar, busskurer, kolonistugor el liknande. Såna små byggen innehåller dom flesta moment man behöver få koll på. Men istället för att göra tjugo fönster så gör man ett.
Jag har provat både trä och plast och för min del funkar det bättre med plast eftersom jag tycker det gör det enklare att kunna hålla sig till plast till alla delar i bygget. När jag byggde med trä så hade jag problem med att fästa detaljer av plast och med taken där man gärna vill använda en del plastmaterial.
Men det är många som bygger väldigt snygga hus i trä och som lyckas bra med att kombinera olika material. Så var och en måste nog pröva sig fram till metoder och material som man tycker funkar.

Mvh UB
Tack UB. Hade tänkt göra mockups på alla hus i fortsättningen. Men att göra dem så bra som möjligt och nyttja mått och delar som mallar är ju en klockren idé. [JC_doubleup.gif] Jag skall spara min lilla halvfärdiga villa och försöka mig på det med den senare. :-r2

Det finns ett par mindre skjul som skall in på anläggningen, det är klokt som du säger att starta med hus i mindre storlek. Det var ju tanken med Petrénska villan... :=u

Jag kommer antagligen använda Plasticard för taken så jag hoppas det fungerar i kombination med trä. Har du tips på annat plastmaterial? Hursom så är jag väldigt tacksam för ditt och alla andrad tips som inkommer, de är till stor hjälp för mig som nybörjare.

Önskar även dig en god fortsättning på det nya året. [JC_doubleup.gif]
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Simpan skrev:Hade tänkt göra mockups på alla hus i fortsättningen
Det är nog en toppenidé. Tror att Sture gjorde så på sin anläggning.
De kan ju även fungera som "riktiga" hus under tiden som man bygger. Efterhand som husen blir byggda, så ersätter man sina mockups.
Det hjälper till att hålla energin uppe när det är långt till mål :-BS
Jag är full av beundran för er som scratchbygger. Inget som jag hade mäktat med.

-Och god fortsättning Simpan :=KOMP

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av ford1929 »

Hade tänkt göra mockups på alla hus i fortsättningen
jag brukar skissa lite grann först...om man nu bara har ett foto och gå efter...sen brukar jag bygga en mockup av gamla flingpaket eller dylikt
så ser man om proportionerna stämmer ..det är ju ganska lätt att ändra ifall att det ser konstigt ut....
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

ford1929 skrev:jag brukar skissa lite grann först...om man nu bara har ett foto och gå efter...sen brukar jag bygga en mockup av gamla flingpaket eller dylikt
så ser man om proportionerna stämmer ..det är ju ganska lätt att ändra ifall att det ser konstigt ut....
Också klokt, en skiss gör ju att man är "inne" i byggnaden på ett annat sätt, just när man saknar en ritning. Och en enkel mockup av en låda eller dyl. för att kolla skala och proportioner är nog också klokt, innan man bygger den första grundmodellen. Tack Roger! [JC_doubleup.gif]
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Ok, då har jag påbörjat mockupen till ett mindre godsmagasin som skall stå precis i anslutning till stickspåret inne vid cementgjuteriet.
Markerat med en cirkel.
Jvm1184_J1_-1230 Turebergs station 1919 2.jpg
Det här blir bra känner jag, har en ritning på ett liknande magasin som jag följer och det underlättar massor. Som ni kanske ser är magasinet mer rektangulärt på spårplanen än det jag har ritning på, men det känns inte superviktigt att det är exakt samma form.
IMG_0171.jpg
Så här långt undrar jag iaf hur jag skulle klarat mig utan alla era tips jag fått...tack!
Återkommer när det är klart.
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Jag vet, det är inte jättespännande att titta på mina magra försök att lära mig scratchbyggets svåra konst.
Så jag lovar, detta är det sista ni ser av dem så här. Hädanefter skall jag bara visa upp de alster jag är på väg att bli klar med och framförallt de färdiga modellerna. Tipset att bygga mockups har gjort att jag nästan funderar på att bygga allt i endast kartong och balsa... :=nee
IMG_0200.jpg
Mockupen till godsmagassinet får klartecken av stationsmästare Oscar Skog.
3456 (1).jpg
Här är förresten den riktiga Oscar Skog(längst t.h. i bild) med övrig personal, uppställda för fotografering framför stationshuset i sina sommaruniformer förmodar jag. Det var lite klass på arbetskläderna på den tiden. Året är 1918. Oscar var stationsmästare i 15 år(1916-1931) på Turebergs JVSTN.
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av P Falk »

Jag tycker absolut att du skall fortsätta att visa dina alster, även om de bara är i projektform. Den här hobbyn har så många olika nischer så det finns plats för alla nivåer. Dessutom så befinner du dig i en fas där du tar in alla möjliga intryck från andra utövare, så jag tycker att din tanke om mockuper är väldigt bra.
Ångrar att jag själv inte gjort det tidigare i samma omfattning, nu använder jag ofta ett printat A4 papper som klipps isär o tejpas ihop. Eller kanske bara printas och viks i fonden för att se perspektivet ihop med befintligt landskap om ett hus skall stå i bakgrunden.
Ja, förringa inte vad du kan göra med papper och enkla akrylfärger. Jag brukar ofta gå tillbaka och se vad Troels Kirk (CL RR) har skapat med just bara papp och akrylfärg. Jo, jag vet... han är konstnär och kan trolla fram det mesta med enkla medel. Men som inspirationskälla är det fantastiskt.
https://m.facebook.com/The-Coast-Line-R ... 483958090/
Sedan har du alla båtar som Johan Molin skapat med papper, Stig Johanssons fina pråm i papp som egentligen skulle gått till återvinningen, som nu huserar i vattnen kring DWJ, samt en hel del till som nyttjar papptekniker... Just det.. Rogers takpannor också ju...
Nyttigt att prova många tekniker och håll fast vid att visa vad du skapar, det ger inspiration åt oss andra. Man kan alltid lära sig nya saker..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av ford1929 »

det tar sej,,,, :-T .....sen en fördel med papper/kartong är ju priset...blir ju tomkartonger av alla slag bara från matförpackningar.....flingpaket tycker jag funkar bra pga av tjockleken på själva kartongen,,,
så fortsätt med kartongbygge till du känner dej manad att ta fram "Sturenet" eller Trä....balsaträ funkar också att bygga med...
sen något som jag byggt med är modellplywood,,,,det som dom som bygger RC flyg använder...mycket stabilt....
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sture Bylén »

Simpan skrev:Hädanefter skall jag bara visa upp de alster jag är på väg att bli klar med och framförallt de färdiga modellerna.
Ne, nej, och åter nej, Simon!
Det är jätteviktigt att vi också vågar vis hur vi stångas med olika projekt. Det är iofs naturligt att man vill visa upp något bra man åstadkommit men det ena behöver inte utesluta det andra. Om det bara visas färdiga superprojekt är risken att nybörjare blir avskräckta.
Jobba på och visa vad du åstadkommer. Lyssna på Peters kloka råd här ovan om att prova flera tekniker. Man finner inte sin stil direkt på en gång utan det kan krävas en hel del error innan man hittar det som passar en själv.

Du kan ju titta in på följande länk (speciellt sista inlägget på sidan) om du vill, så ser du att det minsann inte bara är snygga grejer som presenteras på nätet. http://www.stinsensforum.se/morshyttan- ... t5090.html

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Kan inte mer än hålla med föregående gäng talare ( hrmm, ja, skribenter då ). Just sökandet efter egna tekniker är mycket berikande och både lärorik och inspirerande läsning för oss alla, även de av oss som hållit på att treva oss fram i flera år!

Ett antal sidor i min tråd ägnas åt att försöka få till en bra teknik för att avbilda en hög gatstenar, både på backen och lastad i en öppen N-vagn. Första testerna blev inte särskilt bra, men det var inte här utan på ett annat forum som ett par elaka belackare genast började föra en hånfull parallelldebatt om "koblajjor". Jag lovar dig att du inte kommer att bli utsatt för sådant här!
Och tekniken blev bättre så småningom.

Din "mockup" står sig ju väl tillsammans med Stures dito i frigolit!
Dessutom har du ju avbildat även baksidan! :-JJ :-JJ :-JJ

Sture Bylén

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Dessutom har du ju avbildat även baksidan!
Ha, ha, Johan, man får säga om dig som det sades om den här gossen, som du säkert kan identifiera: "Han var visst outtröttelig, om nånsin någon ann' "

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"