Toppbilden, visa:    


TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av ford1929 »

det är synd ,,,,men vad gör man....nya tag och utmaningar stundar :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Hej,
Samtidigt som det är tragiskt, så har du ju ändå fått uppleva det där du sökte när du byggde upp anläggningen.
För mig, när jag tänker efter, så var själva planeringen av banan bland det roligaste. Även om finliret också är kul så upplever jag det så emellanåt.
Din nu rivna anläggning lever vidare i minnet och på bilder såklart.
Nu har du fler erfarenheter och kommer att bygga en bättre anläggning. -Säkert som amen i kyrkan :-BS
Sen är det nog så att ju bättre man blir, desto svårare är det att känna sig nöjd med tidigare alster.
/Fredrik

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Sgt pepper skrev: :shock: Jag har sett den in action på "tuben" :-cry
Ja det arkivet får man ju inte glömma. Det är rätt bra med alla bilder och filmer man har kvar. Kul att du sett den. :-T
ford1929 skrev:det är synd ,,,,men vad gör man....nya tag och utmaningar stundar :-T
Yes, nu är det bara att spotta i nävarna och blicka framåt. Tack! :-T
FredrikÅ skrev:Hej,
Samtidigt som det är tragiskt, så har du ju ändå fått uppleva det där du sökte när du byggde upp anläggningen.
För mig, när jag tänker efter, så var själva planeringen av banan bland det roligaste. Även om finliret också är kul så upplever jag det så emellanåt.
Din nu rivna anläggning lever vidare i minnet och på bilder såklart.
/Fredrik
Så sant. Det är som med en spännande utlandsresa., planeringen är halva grejen. :-T
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Nu är allt av den gamla modellen undanstädat och jag har börjat fundera över och planera nästa bygge.
Man vet ju hur mycket jobb det är och då blir man väldigt noggrann innan man börjar bygga.
Därav tar det lite extra tid för mig att komma igång känner jag. Har även justerat spårplanen en aning.

Min tanke är att använda Elfa väggskenor med konsoler och några 150x50cm's hyllplan i trä.
Ovanpå varje hyllplan kommer jag att placera modulerna, på rad efter varandra. När banan inte används eller bygge pågår kan jag enkelt flytta alla hyllor och moduler längst bort till de vänstra skenorna och frigöra övriga väggytan igen. Detta för att kunna nyttja ytan till andra aktiviteter. Det kommer ju att ta lååång tid innan samtliga moduler är klara och då kan det även vara bra att kunna stuva undan dem och täcka för med ett skynke/draperi, för att undvika det värsta dammlagret på de som är färdiga.
Här är en väldigt enkel ritning:
hobbyrum 2.jpg
Och här är nya spårplanen. Total längd 6m och 1m på det bredaste stället.
Tanken är att de yttre modulerna med vändslingor skall vara relativt obearbetade, detta för att möjliggöra en enklare eventuell fortsättning av spåret i framtiden. Jag får se hur jag gör med dem när jag kommit så långt. De röda markeringarna motsvarar modulernas gränser. Modulen i mitten längst fram kommer att stå på ben som en "vanlig" modul.
Nu skall jag ta reda på hur jag på bästa sätt skall såga i c-rälsen för att få till perfekta skarvar mellan modulerna. Tips någon?
Turebergs Station 1919 ver8.jpg
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Jan »

Spårplanen ser riktigt bra ut. Stationsspåret närmast väggen är riktigt långt och ser ut att kunna rymma ett rejält godståg. [JC_doubleup.gif]
Det jag funderar på är om dina vändslingor klarar av att "gömma" tåget eller om sista vagnen är kvar inne på stationen när loket kommer tillbaks till stationen igen. Du kanske behöver förlänga vändslingorna längs de andra väggarna för att skapa en illusion att tågen går någonstans. Det är bara en tanke från min sida och skall inte ses som kritik. Ditt bygge verkar riktigt intressant och jag ser fram emot fortsättningen.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Håller med Jan. Spårplanen är riktigt bra men så är den väl en spegling av verkligheten om jag inte misstar mig.
Kanske man skall ta sig en funderare på vart du skall förvara tågen vid eventuella byten.
Långa tåg kommer kanske att vara i vägen när du vill ändra tågset och det blir rätt jobbigt i längden.
Sedan måste jag ju säga att det kommer bli überfräckt med ett sådant stationsområde [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Håller med; stationsområdet ska bli jättekul att få följa utvecklingen av!

Sedan skulle jag själv nog föredragit en "fippelbangård" i vardera änden. Kan kan tyckas bekvämt med vändslingor, men vill du byta tågsätt (och det kommer du att vilja!) så blir slingorna besvärliga. Nu vet jag ju inte exakt vad som kan ha passerat stationen, men det borde väl ha varit en blandning av
- snälltåg
- lokala persontåg
- fjärrgodståg
- lokala godståg som växlar vid stationen.

Slingorna har väl den fördelen, att om du vill visa upp din anläggning, eller bara sitta ner i kontemplation och titta på när tågen kommer och går, då fungerar de bättre än fippelbangården, där du ju så fort tåget avgått från stationen, blir tvungen att ingripa på något sätt.
En kombination kanske låter sig göras? :-CO

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Kloka kommentarer mina herrar och jag är inne på samma linje. Orkade inte skriva så mycket text igår kväll.
Vändslingorna är som sagt enkelt planerade för att möjliggöra utbyggnad och ändringar av dem.
Jag har funderat på ett eller ett par uppställningsspår och en variant är denna i den ena änden.
Turebergs Station 1919 ver9.jpg
I den andra änden kanske det räcker med en längre slinga för att fördröja tågen en aning.
Jag kommer dock inte ha några långa malmtåg med 30 vagnar eller liknande, utan mestadels kortare godståg med 1 - 8 vagnar och persontåg med 3-5 vagnar.
Kul att ni också ser potentialen i denna spårplan! Snart, väldigt snart, är det dags att lägga spåren för första gången och se om det praktiskt fungerar. Skall bara skruva upp lite skenor först... :-JJ
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Dags att ta på sig förklädet snart m a o ... :-BS

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sgt pepper »

Trevliga saker på gång här, ska bli roligt att följa utvecklingen framåt :-T

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av ford1929 »

ser mycket bra ut....blir kul att följa denna tråd med [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av patrikekman »

Istället för kapa c räls skulle man kunna bygga egen närmast skarven? Borde kunna passa in dem ganska bra ändå.
Patrik

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

patrikekman skrev:Istället för kapa c räls skulle man kunna bygga egen närmast skarven? Borde kunna passa in dem ganska bra ändå.
Ja, det låter ju hyfsat enkelt, men jag är extremt dålig på den typen av ingenjörskonst... :-r2
Spontant känner jag därför att det blir enklare för mig att såga ett fint snitt i rälsen på var sida om modulerna och helt enkelt passar in dem mot varandra. Men tack för tips, vi får se hur jag gör när det är dags. Kanske ditt förslag är att föredra då?
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Hej Simpan,
Jag tror om jag inte missminner mig, att signaturen Leoaretis på grannforumet, har en beskrivning på detta.
Kanske värt att kolla upp?
Mvh
Fredrik

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av ubjs »

Hej

Det är en utmärkt idé att kapa c-räls vid skarvarna. Tror inte att det är så många aktiva modulbyggare i 3r på detta forum.
Troligen större chans att få bra svar på Svenskt modulforum eller Svenskt mjforum.
Vi har många i MMM som bygger moduler i cräls och modifierar en hel del.
Jag har kapat c-räls, både Trix och Märklin, med vanlig rälssåg och det funkar. Troligen går det bra med en Dremel också om man har en böjbar axel till den så man får kapskivan i 90 graders vinkel, ögonskydd rekommenderas förstås.

Med vänlig hälsning UB

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Då är äntligen skenor och hyllor på plats, efter flera månader av väntan.
Vad jag har väntat på att få ordning på detta och kunna starta bygget som jag ändå räknar med kommer ta ett par år att färdigställa.

Borrade givetvis på fel ställe direkt av ren byggiver... :=u
Men sedan gick det av bara farten och på en eftermiddag var det klart.

Har ikväll lagt i stort sett allt spår och redan börjat testköra.
Insåg då att jag givetvis måste mata ström på fler ställen än bara ett... :-r2
20180310_175726.jpg
Så här ser det ut, klassiska hyllplan av furu 150x48cm på löstagbara konsoler.
När jag inte bygger eller kör banan kan allt samlas i hyllsektionen längst till vänster i rummet.
20180311_203856.jpg
Här var det räls...
20180311_203803.jpg
Mycket räls...
Fortsättning följer om några dagar.
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Hur coolt som helst och vilka möjligheter [JC_doubleup.gif]
Slanka växlar med....
Spenderbyxorma på ser jag :-BS
Slanka växlar är ju otroligt mycket bättre på alla sätt utom utrymmet men det har du ju med råge.
Alltid bra med förborrade hål under växelmotorerna. Ja man lever som man lär - not :=Koko
Kul att du bjuder på dig själv med misstag och framgångar. Vi känner alla igen oss Simpan, var så säker.
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Mölle-Mats »

Mmmmm, de slanka växlarna är ju bussnygga! [JC_doubleup.gif] Önskar jag hade plats för att ha sådana också ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sgt pepper »

Det här ska bli mycket trevligt att följa [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av GammelDansken »

Här kommer man att sitta klistret till skärmen. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
//John

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Haklapp på beordras således! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

FredrikÅ skrev:Hur coolt som helst och vilka möjligheter
Slanka växlar med....
Spenderbyxorma på ser jag
Slanka växlar är ju otroligt mycket bättre på alla sätt utom utrymmet men det har du ju med råge.
/Fredrik
Mölle-Mats skrev:Mmmmm, de slanka växlarna är ju bussnygga! Önskar jag hade plats för att ha sådana också ...
Sgt pepper skrev:Det här ska bli mycket trevligt att följa
GammelDansken skrev:Här kommer man att sitta klistret till skärmen.
//John
Johan Molin skrev:Haklapp på beordras således!
Jo, man tackar min herrar. Det kittlar faktiskt lite redan nu, när jag tänker på hur bra det kommer att bli. :D
När jag kom på idén att skapa Turebergs station så insåg jag direkt att det var slanka växlar som gällde. De är rätt dyra som sagt och jag har köpt de flesta i begagnat skick, precis som rälsen. Problemet nu är att växelmotorerna kostar ytterligare 164kr/st (dekodrar hoppar jag över denna gång...) och det är 14 växlar som skall ha motor. :? Dessutom har jag lärt mig att man måste köpa den senaste versionen av växelmotorn och helst inte begagnad, så här kommer man inte undan... Samtidigt känns det bra att köpa nytt när det gäller just dessa delar.

Ett annat problem nu som dock är lite roligare och betydligt billigare att lösa, är att uppfinna en ny sorts modul som skall fungera för min modell. Jag har funderat på det ett tag och har även kollat runt på ett gäng varianter. Inom kort får ni se vad jag har för egen idé.
Men först måste jag se till att koppla in mer ström och se till alla rälsbitar fungerar att köra tåg på. Dags för lite lek alltså. :-CO
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev:Haklapp på beordras således! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Johan du glömde det viktigaste.....POPCORN :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Visst – jag glömde det eftersom jag så sällan äter popcorn. Men det blir ju ett gott skäl att köpa sig lite när det är dagsför veckohandling, vilket för en gångs skull blir på onsdag istället för ikväll. Så till dess hoppas jag bygget går i stå ... :=u

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Haklapp och popcorn! Ni är för härliga! :-BS
Det lär som sagt dröja lite innan själva finliret börjar, men visst det är rätt kul att följa andras byggen från planering och grundarbete till finish, så varför inte även detta.
Jag har slitit en del med spårplanen för att få till optimala moduler på ca 150cm.
20180317_110324.jpg
Jag la in ett uppställningsspår längst till vänster istället. Idén med den högra utbyggnaden skrotades direkt när jag insåg att den blev för otymplig. Jag kunde inte nå in i hörnet t.ex. Men det stora problemet med spårplanen var att få till skarvarna mellan modulerna så jag inte behöver såga genom växlar. Nu bör det vara klart. Så här blir snittet när jag sågat i rälsen, måste bara testa så detta funkar ordentligt också, innan jag sågar sönder all räls... :=Koko
20180315_131653.jpg
Dags så att fixera rälsen och markera spåren på modulerna i ändarna och intill och sedan sätta sågen i där skarven skall vara.
innan jag fixerar räls och växlar i mittenmodulerna skall dessa bearbetas för att få till öppningar under varje enskild växel.
Där skall ju sedan motorerna in om ett tag. Växlarna i den yttersta vänstra modulen får ingen motor just nu, dessa skall ju inte fixeras så det ordnar sig.
Ett par bilder från provkörningen:
IMG_0304.jpg
IMG_0306.jpg
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Det är något visst med det där med långa stationssträckor i modell ( eller i klartext: Avundsjuk! :-CO )

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av ford1929 »

det tar sej......blå markisolering funkar bra,,,,,,,,finliret börjar snart [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Alltså det där du håller på med just nu är bland det roligaste [JC_doubleup.gif]
Alla planer man har i huvudet och bara njuter av sin hobby.
Inte bara Johan som är avundsjuk kan jag säga :-J
Ser väldigt lovande ut Simpan :=KOMP
/Fredrik

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sgt pepper »

Håller med föregående avundsvärda "stationsrakor" [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Jo, alltså detta med lååånga stationsrakor är något jag var "tvungen" att skapa för att få till en så verklighetstrogen modell som möjligt. :-r2
Det jag missar är ju kuperad terräng, bergsväggar, broar över spegelblankt vatten och slingrande skogsspår eftersom jag "bara" får plats med själva stationsområdet och två vändor. Jag tog förresten en bild på de uppställningsspår och den extra vändslinga jag fick till i vänstra delen av spårplanen.
20180320_223031.jpg
Här kan jag ha ett par tåg på vänt och plocka av och på lok och vagnar, lite i skymundan.
20180320_223203.jpg
En bild på en av de stoppbockar(Electrotren) som jag hittat i mina "gömmor", tänkte försvenska dem lite bara men vi tar det senare...om jag kommer använda dem.
Bästa hälsningar,
Simon

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av modeljernbane »

Et tilbage vendende problem, pladsen räkker aldrig, til de mange ideer, ser fint ud, med de lange spor. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

modeljernbane skrev:Et tilbage vendende problem, pladsen räkker aldrig, til de mange ideer
Så sant :-BS

Hur "tätt" har du lagt in strömmatning?
C-skenorna är riktigt bra tekniskt med god ledning över skarvarna. Jag tror att jag själv har lagt in matning varje 2 meter eller så.
Har du tänkt använda kontaktledning?
/Fredrik

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av ubjs »

Jag är lite undrande när det gäller dom två stickspåren i framkant, dom är så korta så jag undrar hur du tänkt använda dom?

Mvh UB

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

FredrikÅ skrev:
modeljernbane skrev:Et tilbage vendende problem, pladsen räkker aldrig, til de mange ideer
Så sant :-BS

Hur "tätt" har du lagt in strömmatning?
C-skenorna är riktigt bra tekniskt med god ledning över skarvarna. Jag tror att jag själv har lagt in matning varje 2 meter eller så.
Har du tänkt använda kontaktledning?
/Fredrik
Jag kommer att lägga in strömmatning på fler punkter i varje enskild modul, skall testa körning över skarvar i helgen. Håll tummarna att det funkar... :? Jag kommer inte använda kontaktledning med spänning i, men eventuellt komplettera med en för syns skull. Det är ju rätt snyggt också. :-BS
ubjs skrev:Jag är lite undrande när det gäller dom två stickspåren i framkant, dom är så korta så jag undrar hur du tänkt använda dom?

Mvh UB
Ja, de är korta, men jag tror att de kommer att räcka för ändamålet; att ställa på och plocka av lok och vagnar i korta set om en till fem vagnar. De fanns ju inte med från början utan kom till när jag lade till den extra vändslingan och insåg att det fanns plats för ett par stickspår också. Men som jag skrivit tidigare; denna del av modellen kommer att vara relativt orörd, med möjlighet att enkelt komplettera och bygga ut eller förlänga stickspåren om det behövs. En gissning är väl att just det kommer ske när jag väl börjar köra trafikspel om något år eller så. :D
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Veckan som varit kommer jag sent att glömma, den inleddes med att min mamma trillade och skadade knäet och underbenet.
Vården var inledningsvis lite "haltande" :=u , men blev för varje dag bara bättre och bättre.
Tyvärr får hon nu fira Påsk i en sjukhussäng. Men, jag vill faktiskt passa på att hylla vårdpersonalen på DS.
De är värda all respekt för sitt engagemang och tålamod, trots underbemanning och hårt slit. :-J

Nåväl, nu till den senaste tidens fritidsfördriv. Det fortsatta bygget av Turebergs jvstn.
Jag har sågat räls och börjat såga, limma och skruva fast underrede till mina moduler. Enkel läkt 2,5x3,5cm i passande längder.
På undersidan av läkten har jag klistrat dubbelhäftande tejp (mattejp) och på den en typ av städduk som är mjuk som filt, men tålig.
Detta för att minska friktionen när jag drar ut och in modulerna från trähyllorna. Men också för att få en så jämn yta som möjligt för modulen att stå på när den är igång. Höjd, bredd och längdmåtten är såklart otroligt viktiga att hålla hårt på om det inte skall bli glipor mellan modulerna, men jag har en idé om hur jag skall hålla ihop dem vid körning.
Här är lite bilder från bygget, som avslutas med ett "Molin-stilleben".
20180328_213251.jpg
Här har gersågen gått fram...
20180328_212915.jpg
Förvaring.
20180328_214913.jpg
Mattejp och städduk.
s.jpg
Något att läska sig med när svetten lackar är viktigt... :=u

Glad Påsk!
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av FredrikÅ »

Kanske lite långtråkigt arbete för dig Simpan men ack så viktigt.
Det är ju nu du lägger ribban för hur bra anläggningen kommer att fungera framöver.
Keep up the good work och hälsa din mor från Mötesspåret :-J
/Fredrik

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

FredrikÅ skrev:Kanske lite långtråkigt arbete för dig Simpan men ack så viktigt.
Det är ju nu du lägger ribban för hur bra anläggningen kommer att fungera framöver.
Keep up the good work och hälsa din mor från Mötesspåret :-J
/Fredrik
Absolut, man straffas oftast hårt när man slarvat med grundarbetet. Det har man ju provat tidigare... :-Dia

Jag lovar att hälsa till mamma, skall besöka henne i e.m. Hon kommer tycka det är väldigt trevligt att någon för henne okänd person skänker henne en tanke. :=KOMP
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Sällar mig till Glad Påsk-önskarna! Hälsa från mig med!

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Johan Molin skrev:Sällar mig till Glad Påsk-önskarna! Hälsa från mig med!
Tack detsamma Johan! Hälsningen kommer att vidarebefordras inom kort. :-J
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Halloj!
Ni måste ju ha undrat var tusan jag tog vägen...eller inte alls? :-r2
Jag valde iaf att starta en egen blogg, testa grannforumet igen, lägga upp bilder på Insta och på ett par FB-grupper. Allt det på en gång.
Bloggen är i stort sett ett solorace. Grannforumet är mer fokuserat på frågor om teknik och annat runtomkring modellbyggandet och FB är verkligen inte min grej. Insta däremot är lite kul och det är skönt att bara titta på och gilla en massa bilder på andras byggen.

Nu till det som skall avhandlas i denna tråd, Turebergs Järnvägsstation.
Jag har byggt i perioder, både byggnader och landskap. Jag har kommit ganska långt sedan sist, men det är såklart mycket kvar.
Har dragit ner lite på takten för att hinna med en massa annat i livet, men när andan faller på så får jag ett ryck och bygger mycket.

Senast målade jag en bakgrund, som delvis skall göras om, jag återkommer kring den och vilka andra projekt som är på gång inom kort.
Så här ser det iaf ut just nu.
IMG_2428 (2).JPG
IMG_2429 (2).JPG
IMG_2431 (2).JPG
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Det härvkänns som precis det vi brukar gå igång på här! Mera! Ochden sedvanliga haklappen beordras påtagen!

Jag är extremt förtjust i de varianter som handlar som ”modell aven järnväg” så det här känns verkligen jättespännande!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av modeljernbane »

Sikkert langt du har kommet, se godt ud med kontaktledningsstolpar og alt. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Sgt pepper »

Jag har följt din blogg [JC_doubleup.gif] Kul att du dyker upp här igen och snyggt blir det [JC_doubleup.gif] /Anders

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Johan Molin skrev:Det härvkänns som precis det vi brukar gå igång på här! Mera! Ochden sedvanliga haklappen beordras påtagen!

Jag är extremt förtjust i de varianter som handlar som ”modell aven järnväg” så det här känns verkligen jättespännande!
Ja men visst, och bättre kommer det att bli hoppas jag.
Har haft lite byggpaus ett par veckor, men i veckan som kommer skall det börja hända saker igen.
Kul att du är på som vanligt Johan. :=KOMP
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

modeljernbane skrev:Sikkert langt du har kommet, se godt ud med kontaktledningsstolpar og alt. [JC_doubleup.gif]
Tack! Kontaktledningarna är ju bara för syns skull och är inte strömförande, men jag håller med om att det ser "godt ud". :-T
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Sgt pepper skrev:Jag har följt din blogg [JC_doubleup.gif] Kul att du dyker upp här igen och snyggt blir det [JC_doubleup.gif] /Anders
Tack Anders! Kul att du följt min blogg också, den skaran har inte varit stor men hängiven. :D
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

One strike filler är ett spackel som är bland det mest lättanvända jag jobbat med MEN, det luktar på tok för mycket kemikalier om det. :=S Fick akut migrän när jag höll på och jag hoppas nu bara att inte resten av familjen skall drabbas. Goda vädringsmöjligheter är av största vikt när man jobbar med detta spackel, inget för spackling i trånga vindsutrymmen. Bilder på detta (bak)grundjobb kommer inom kort.
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Simpan »

Som man ser på bilderna så är de små cellerna utjämnade med spackel nu och jag kan börja om med målningen.
Men det är rätt kul att måla så jag misströstar absolut inte. Det kanske blir bättre nu när jag har tränat en gång...?
Dock måste jag vädra ut den kemikaliskt tunga luften i källaren innan jag tar fram penseln.

Före
Bild 1.JPG
Efter.
Bild 2.JPG
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av Johan Molin »

Det här artar sig väl till att bli hur fint som helst! Me bpfe dagsljus och kvällsljus tydligen ...

Keep up the very good work!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: TUREBERGS JVSTN - 13330m från Stockholm C

Inlägg av modeljernbane »

Ser rigtig bra ut. [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"