Toppbilden, visa:    


Smörtransporter

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Smörtransporter

Inlägg av Johan Molin »

http://www.kalmarlansmuseum.se/samlinga ... -for-smor/

En liiiten pusselbit men intressant! En smörtransportvagn per vecka till Malmö för vidare transport till England?
Dök upp på Järnvägshistoriskt Forum genom en fråga om just smördrittlar. Och en intressant pendang till nedan nämnda margarinransportvagnar. Men den här gången handlar det om kärnade produkter på riktigt ...

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Smörtransporter

Inlägg av Beeblebrox »

På vilken typ av vagn lastades dessa? Har du någon bild på det?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smörtransporter

Inlägg av Johan Molin »

Tråkigt nog har jag ingen aning. Men du kan ju spinna vidare på tråden på Järnvägshistoriskt forum!

Jag förstår att just du skulle "hugga" på detta, kanske ett koncept för kalmar-klubben? ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smörtransporter

Inlägg av Johan Molin »

Mats Nilsson på Järnvägshistoriskt Forum har mycket trovärdigt argumenterat för att det skulle rört sig om H- och H1-vagnar som även kallades för "smörvagnar", som användes i trafiken (ja, jag tycker det är schysst, när man refererar till vad någon annan skrivit, att nämna v b vid namn ...). Något för vår vän Lihkströmsverken kanske, då det ju rör sig om 1800-talsvagnar?

Däremot är det stört omöjligt - hittills i varje fall - att hitta bildbevis. Jag har sökt på såväl "mejeri" som "!kylvagn" på Samlingsportalen, ävensom "mejeri" på Digitalt Museum, hittills utan att få napp ("kylvagn" på digitalt museum var en distinkt kalkonsökning - inte en enda järnvägsvagn dök upp). C:a 1500 bilder har jag hittills letat på, men vem vet, trägen kanske vinner?

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smörtransporter

Inlägg av Traveller »

Du kan evt. låne en vogn av NSB ;) (den er T-merket, så den kan gå i Sverige).

En lite mindre bild - 400 px bred
Melkevogn fra NSB, litra Sf3 (isolert godsvogn m bremserhus)

Finnes også til smalspor (Holmestrand-Vittingfossbanen, 1067mm):
En lite mindre bild - 400 px bred
Holmestrand-Vittingfossbanens melkevogn litra S nr. 29, Skabo Jernbanevognfabrik

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smörtransporter

Inlägg av Johan Molin »

Ett senkommet men varmt tack för dina bilder, Traveller! Dimensionerna ser likartade ut de svenska smörvagnarna, om än inte panelen. Det finns EN bild i Sundströms fina godsvagnsbok.

Här är vad jag hittat tidigare dels gm ovanstående bok, dels gm Str77:

Littera Gk, sedermera H2

byggda 1880. Nr 5701 – 5740.
Ursprungligen grå, från 1890-tal vita.
1892 omlittrerade till H2.
Flertalet slopade omkring 1905. Kvarvarande, inklusive övertagna från privatbanor, omlittrerade till Hä/Hm år 1922.

Littera H1, sedermera Hm/Hmi

70 st med bromskupé byggda 1893 – 1898.
8867 - 8876 b 1893 m broms 10 st
13170-13199 b 1895 m broms 30 st
13320-13329 b 1896 m broms 10 st
13758-13777 b 1898 m broms 20 st

70 st utan broms byggda 1900 – 1903.
18188—18217 b 1900 utan broms 30
18843—18862 b 1901 utan broms 20
19223—19232 b 1903 utan broms 10
19263—19272 b 1903 utan broms 10

1922 litt Hm
1920-talet flertalet ombyggda med upphängda islådor, övriga fick litt Hmi.
H1broms.jpg
H1bromslös.jpg
Det går såklart att hitta enskilda vagnars öden genom Str77. Det har jag hittills inte hunnit med. Men om vi kan återfinna en godtagbar modell av "smörvagnarna" ska jag leta vidare.

Apropå reaktionerna på mitt inlägg på Järnvägshistoriskt Forum.
I min värld är det alldeles självklart att om man "övertar" (eufemism) någon annans idé så citerar man vederbörande. Det är en självklart kutym inom mitt yrke, och borde vara en självklar del av någorlunda god uppfostran för alla.
När en och samma person från mig själv alldeles uppenbart rent ut sagt har snott ämnena

Transporter av gatsten (inklusive okvädingsord och ren mobbing)
Virkestransporter
Internationella tåg
Silobyggnader
där ämnesvalen har varit ren stöld och dykt upp inom något dygn efter det att jag startat dessa.

samt agerat likadant när det gäller andra hobbyister och andra ämnen.
Flertalet av oss järnvägsintresserade läser faktiskt på ett flertal fora.

Därför tycker jag det finns anledning att agera, det är ett inte godtagbart sätt att agera på, att göra till princip att sola sig i andras glans. Jag lägger dock ner aktuell fråga, i en from förhoppning att v b aldrig ska bete sig så dumt igen (jodå, jag tror på tomten också).

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"