Toppbilden, visa:    


Hjälp önskas ang Märkin 28702/28703 vagnskoppel

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Hjälp önskas ang Märkin 28702/28703 vagnskoppel

Inlägg av Mölle-Mats »

Hoppas någon kan hjälpa mig med info angående de strömförande kopplen mellan vagnarna i Märklins tågsatser 28702/28703 med ett SJ Sa-lok och tre teakklädda personvagnar med innerbelysning.

Jag sålde en sats, som jag själv köpt begagnad, för en tid sedan, och köparen hävdar nu att det saknas några strömförande kortkoppel att montera mellan vagnarna (att det ska sitta sådana på loket och i ytteränden av vagnsetet är vi överens om).
000 Märklin 28703-2 SJ CD3 3271 bild 3 detalj koppel redigerad.jpg
Jag har förgäves sökt efter sådana på Märklins hemsida, men det enda man anger som reservdel är "vanliga" icke-strömförande kortkoppel för NEM-fickemontage. Jag har även beställt "rätt" koppel via Eurohobby, men då levererades en fast strömförande koppling avsedd att monteras mellan vagnarna. Detta tror jag är rätt, men köparen hävdar att det inte är det.

Jag kan inte få fram någon detaljerad info, bild eller sprängskiss för satserna 28502/28503 på Märklins hemsida. men däremot finns en del info för Rheingold-satserna 26750 och 42883 - och i dessa framgår det tydligt att de endast har strömförande kortkoppel i ytteränderna men att mellan vagnarna så ska man montera fasta strömförande koppel (se bifogade bilder ur användarinstruktionen samt bild på tågsatsen).

Min övertygelse är att satserna 28702/28703 ska ha motsvarande utrustning som Rheingold-satserna, men jag kan inte verifiera detta via Märklins hemsida.
000 Märklin 42883 Rheingold Specialkoppel bild 1 redigerad.jpg
000 Märklin 42883 Rheingold Specialkoppel bild 2 redigerad.jpg
000 Märklin 26750 Tågsats Rheingold.jpg
Jag hoppas därför att någon som har en komplett/"riktig" sådan här sats kan hjälpa mig med detta, och gärna lägga ut bild på de koppel som medföljde satsen då den levererades som ny och/eller kopia på användarhandledning där det beskrivs hur vagnarna ska kopplas samman sinsemellan (om sådan finns).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Hjälp önskas ang Märkin 28702/28703 vagnskoppel

Inlägg av pareng »

Hej

Här är de koppel som finns i min tågsats, i instruktionsboken finns en bild med reservdelsnumret 239550

https://www.ebay.de/p/M%C3%A4rklin-2395 ... 1204825349

/P
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Hjälp önskas ang Märkin 28702/28703 vagnskoppel

Inlägg av kilowatt »

Det SKALL vara strömförande koppel till vagnarna, matar ju innerbelysningen. Skall titta i mina stinna "bra-att-ha, askar, om han vill.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Hjälp önskas ang Märkin 28702/28703 vagnskoppel

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:... koppel ...
Tjena - vagnarna matas med ström genom fasta koppel, inte som det du visar på bild. De går kanske att använda men är inte original i denna sats.

En liten bild - 200 px bred bara

Strömmen tas upp från spåret via loket som har strömförande koppel, både fram och bak. Det behövs alltså tre stycken av nedanstående "pinnar" till 1 lok och 3 vagnar. I påsen finns även vanliga icke strömledande koppel, t ex om man vill ha en godsvagn sist i tåget. "Pinnarna" finns bl. a i 10 pack för 21 €.

Påse som finns i satsen med dels några fasta koppel, dels vanliga kortkoppel - tyvärr inget nummer på påsen.
En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hjälp önskas ang Märkin 28702/28703 vagnskoppel

Inlägg av Mölle-Mats »

Tack för er hjälp, vilket är precis som jag förmodade.

Dock så har jag via Abbe Dikmen på Trainshop fått veta att de har strömförande kortkoppel som är snarlika de som köparen har fått för sig att det "ska" vara, så jag beställde några sådana till honom - även om han i sak har fel då han hävdar att det skulle varit sådana i tågsatsen. Jag hoppas att han därmed blir nöjd.

http://www.trainshop.se/productinfo.php?product=10713
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"