Toppbilden, visa:    


Platsbestämning

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Platsbestämning

Inlägg av Vierundvierzig »

jŠrnvŠg - Kopia.jpg
En bekant har bett mig försöka reda ut vart fotot är taget, men so far går jag bet! Någon på forumet om har idéer????

// 44

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Platsbestämning

Inlägg av Mölle-Mats »

Vierundvierzig skrev:En bekant har bett mig försöka reda ut vart fotot är taget, men so far går jag bet! Någon på forumet om har idéer????
Jag har absolut ingen aning.

Men kanske kan vara behjälplig med att "reläa" fram infon? Jag vet ju att du tillhör VVF-rörelsen, men det gör ju inte jag - jag är med i ett antal grupper med tema järnvägar ur lite olika angreppsvinklar på Fejjan. Där finns en oerhört stor kunskapsbank att ösa ur. Så jag kan om du medger det använda mig av de kanalerna för att lägga ut bilden och försöka vaska fram info om den.
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Platsbestämning

Inlägg av kilowatt »

Det ser ju ut som norrland, antingen kustbygd eller flod-dal, Ådalen måhända? 20-talet?

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Platsbestämning

Inlägg av ErikB »

Egentligen har jag ingen aning jag heller men från min tid i Ljusdal känns det som om det kunde vara någonstans efter Ljusnans dalgång, Arbrå t.ex. Men så länge man inte har lokalkännedom och känner igen någon enskild gård eller så är det nog omöjligt att säga något säkert.
Det råkar inte stå något på baksidan av kortet? :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
hyperstate
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:16
Ort: Västra Gällsjön

Re: Platsbestämning

Inlägg av hyperstate »

ErikB skrev:Egentligen har jag ingen aning jag heller men från min tid i Ljusdal känns det som om det kunde vara någonstans efter Ljusnans dalgång, Arbrå t.ex. Men så länge man inte har lokalkännedom och känner igen någon enskild gård eller så är det nog omöjligt att säga något säkert.
Det råkar inte stå något på baksidan av kortet? :-BS
/Erik
Hej.
Jag ställer mig till skaran som inte har en susning, men jag kan nog säga med ganska stor säkerhet att det inte är Arbrå eller dess trakter. Där har jag varit ganska mycket.
Lars
Postverket

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Platsbestämning

Inlägg av Vierundvierzig »

Mölle-Mats skrev:
Vierundvierzig skrev:En bekant har bett mig försöka reda ut vart fotot är taget, men so far går jag bet! Någon på forumet om har idéer????
Jag har absolut ingen aning.

Men kanske kan vara behjälplig med att "reläa" fram infon? Jag vet ju att du tillhör VVF-rörelsen, men det gör ju inte jag - jag är med i ett antal grupper med tema järnvägar ur lite olika angreppsvinklar på Fejjan. Där finns en oerhört stor kunskapsbank att ösa ur. Så jag kan om du medger det använda mig av de kanalerna för att lägga ut bilden och försöka vaska fram info om den.
Perfa!! Hjälp mottages tacksammast!! Vi hörs framöver....

// 44

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Platsbestämning

Inlägg av Vierundvierzig »

ErikB skrev:Egentligen har jag ingen aning jag heller men från min tid i Ljusdal känns det som om det kunde vara någonstans efter Ljusnans dalgång, Arbrå t.ex. Men så länge man inte har lokalkännedom och känner igen någon enskild gård eller så är det nog omöjligt att säga något säkert.
Det råkar inte stå något på baksidan av kortet? :-BS
/Erik
Jag fick också en känsla av Norrlands södra delar. Har tyvärr inget mer att gå på, jag fick själv bilden digitalt, alltså ingen baksida!! :D

// 44

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Platsbestämning

Inlägg av pareng »

Vierundvierzig skrev:
ErikB skrev:Egentligen har jag ingen aning jag heller men från min tid i Ljusdal känns det som om det kunde vara någonstans efter Ljusnans dalgång, Arbrå t.ex. Men så länge man inte har lokalkännedom och känner igen någon enskild gård eller så är det nog omöjligt att säga något säkert.
Det råkar inte stå något på baksidan av kortet? :-BS
/Erik
Jag fick också en känsla av Norrlands södra delar. Har tyvärr inget mer att gå på, jag fick själv bilden digitalt, alltså ingen baksida!! :D

// 44
Det är baksidan med digitala bilder :-BS

/P
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Platsbestämning

Inlägg av Svante Andersson »

Men gubbar... har ni glömt bort Järnvägshistoriskt forum?
Där finns den riktiga kunskapen och man löser till synes helt hopplösa ställen i en handvändning. Och de är ofta anlitade av folk i vykortsbranschen. Däremot är de inte inriktade på fejjan och annat nymodigt.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Platsbestämning

Inlägg av Johan Molin »

Svantes tips är mycket lovvärt.

Även jag fick vibbar av Hälsingland, kanske fr a pga byggnaderna med två hela våningar och ovan på det takloftet.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Platsbestämning

Inlägg av Mölle-Mats »

Det har väl inte kommit fram något konkret förslag på Fejjan, än så länge i alla fall. Men de kommentarer som kommit in ligger väl i ungefär samma linje som ovan:

"Kul med lite detektivjobb! :)
Mina spontana tankar blir att topografin och byggnader ser ut att härstamma mer från mellan till norra Sverige.
Om man kollar in skuggorna så ser riktningen på den normalspåriga järnvägen ut att vara Västlig till Nordvästlig om man antar att fotot är taget mitt på dagen."

"Slätter och låga berg samt insjö antyder södra Norrland, kanske Gästrikland - Hälsingland?"

"Byggnader kan vara från norra delen av Bergslagen"
Also sprach der Matserschmitt!

saurer
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2015, 19:47

Re: Platsbestämning

Inlägg av saurer »

ett förslag:
Vallsta i Hälsingland

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Platsbestämning

Inlägg av Vierundvierzig »

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=203108

Gåtan är löst! Platsen är utan tvekan Tvärålund!! Hittade dessa på Samlingsportalen, och detaljerna verkar stämma till 100%!!

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE02513
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE02514

// 44

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Platsbestämning

Inlägg av Svante Andersson »

Vierundvierzig skrev:http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=203108

Gåtan är löst! Platsen är utan tvekan Tvärålund!! Hittade dessa på Samlingsportalen, och detaljerna verkar stämma till 100%!!

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE02513
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE02514

// 44
Ja, och varför vänta med att lägga in den frågan själv?
Nu hade jag tröttnat på att folk inte kan ta ett bra förslag och omsätta det i verklighet så jag lade in frågan på Järnvägshistorsikt Forum. Med korrket svar inom en dag...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Platsbestämning

Inlägg av Vierundvierzig »

Svante Andersson skrev:
Vierundvierzig skrev:http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=203108

Gåtan är löst! Platsen är utan tvekan Tvärålund!! Hittade dessa på Samlingsportalen, och detaljerna verkar stämma till 100%!!

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE02513
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE02514

// 44
Ja, och varför vänta med att lägga in den frågan själv?
Nu hade jag tröttnat på att folk inte kan ta ett bra förslag och omsätta det i verklighet så jag lade in frågan på Järnvägshistorsikt Forum. Med korrket svar inom en dag...

SA
Den främsta anledningen till att jag inte frågat i nämnda forum, är att tonen inte sällan är mer eller mindre syrlig där. Kunnandet från expertisen ifrågasätts inte på något sätt, men den goda jargongen som hålls mellan deltagarna på Mötesspåret nås inte på långa vägar.
Så där har Du anledningen till att "jag inte kan ta ett bra förslag". Min "uppdragsgivare" blev nöjd med all hjälp i a f, så [JC_doubleup.gif]
Nästa gång en bildfråga hamnar hos mig, tar jag det direkt med några geografiskt pålästa bekanta så slipper Du tröttna på mig. :-BS

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Platsbestämning

Inlägg av PeO »

Tonen på Järnvägshysteriskt forum brukar inte vara så rå, förutom några som ofta hackar på Gustaf, men på PK-vagnen däremot finns mycket som inte får ifrågasättas eller kommenteras.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Platsbestämning

Inlägg av ubjs »

Men det är väl klart att man ska kunna ställa en bildfråga här utan att det behöver klagas över det.
Jag fick ju nu veta att det finns något som heter Tvärålund och att Jonna Sundling har en koppling till denna by med dryga 300 invånare och så fick vi se ett helt gäng med härliga järnvägsfoton, tackar för det 44 och SA.

Mvh UB

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Platsbestämning

Inlägg av Svante Andersson »

Vierundvierzig skrev:
Den främsta anledningen till att jag inte frågat i nämnda forum, är att tonen inte sällan är mer eller mindre syrlig där. Kunnandet från expertisen ifrågasätts inte på något sätt, men den goda jargongen som hålls mellan deltagarna på Mötesspåret nås inte på långa vägar.
Så där har Du anledningen till att "jag inte kan ta ett bra förslag". Min "uppdragsgivare" blev nöjd med all hjälp i a f, så [JC_doubleup.gif]
Nästa gång en bildfråga hamnar hos mig, tar jag det direkt med några geografiskt pålästa bekanta så slipper Du tröttna på mig. :-BS

Ok... ursäkta då!

Men jag blir faktiskt lite förvånad över din känslighet för hur vissa av tomtarna på Järnvägshistoriskt sätter näsan i vädret. För nu är det ju bara så att medelåldern där är kanske så hög som 70+ och de gubbarna tror ju att de vet allt samtidigt som en del är lika känsliga som du fast åt andra hållet. Men oavsett vilket... kunskapen finns där och man blir faktiskt ofta imponerad över hur otroligt bildminne en del där har.

Så svälj stoltheten, ta av dig offerkoftan och skämsmössan och utnyttja den kunskapsbank som finns där. Den är garanterat större än vad din egen bekantskpskrets kan få ihop.

SA

PS: Du såg ju hur lätt det var för mig!
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"