Toppbilden, visa:    


Kortkoppel: Vagnar spårar ur. Jag behöver HJÄLP.

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Kortkoppel: Vagnar spårar ur. Jag behöver HJÄLP.

Inlägg av qrt »

Kortkoppel: Vagnar spårar ur. Jag behöver HJÄLP.
JAA samma fråga ligger i Sv MJforum respektive SvModulforum. Men min erfarenhet av dessa tre är att de bara delvis överlappar varandra.



I tråden Vilka koppel ska jag gå in för? har det retts ut vilka koppelmöjligheter som finns idag och skillnaden dem emellan.

Jag vet vilka koppel som "passar mig bäst" i olika sammanhang.

Jag har jämkat samman mina egna önskemål med yttre krav och har fastnat för (inte i. hu!.) tre koppeltyper:
För trafikspel: Fleischmann 6511 vid modulkörningar och Kadee Magne-Matic på klubben.
För heltåg: Fleischmann Profi.
Men om vagnar levereras med Roco KK så får de sitta kvar ifall inte Fl Profi går in i koppelfickan utan åverkan.
Ibland blir det Kadee även i heltågen.
De tre senare koppeltyperna använder jag därför att de är öppna.
Det underlättar när man ska reda ut tågsallader, särskilt i underjorden.
-------------------------------------------
Häromdagen satte jag upp ett nytt heltåg på klubbanan med helt nytillverkade vagnar.
Det första som skedde var att lok + en vagn var det enda som kom ut ur den längsta tunneln.
Nästa vagn hade spårat ur och kopplat av. Resten av tåget stod snällt på rälsen därefter.
Misstänkt felkälla: Vagnarna var för tätt kopplade och gick i varandra i en kurva.
Tågsammansättning: Roco My+Roco DSB T2S+A.C.M.E. DSB Ckm+.....
Bild

Bild

Koppel där tåget gick isär: Roco KK
(totalt 4 boggivagnar följda av 2 2-axliga)

Banfakta:
Räls­stan­dard: Peco code 100 och 83
Stig­ning: rakspår – max. 20 o/​oo kurv­spår – max. 10 o/​oo
Kurvra­die: min. 1 000 mm
Raksträcka mellan kontra­kurvor: – min. 100 mm
Växlar: Peco


Vad jag vet så finns det bara en längd på Fl Profi respektive Roco KK.
Vad gör man om man vill använda dessa koppeltyper men behöver ett längre avstånd mellan vagnarna ?
Fl Profi ser ut att ge ett något längre avstånd. Är det riktigt ?
----------------------------------
Ett annat tåg har rullat felfritt varje vecka i över ett år.
Men nu tappar loket tåget ibland och ibland delar det på sig. (Tåget alltså.)
Alla koppel är Fl Profi. Lok TrixHR241. De trilskande vagnarna är från Roco.

Ska jag byta till nya Fl Profi där tåget delar sig eller tror ni att ett annat fel har uppstått ?

Jag har läst att Rocos KK mattas ut och blir mjukare med åren så att de inte längre håller ihop lika bra.
Slits och mattas även Fl Profi ut med åren ?
----------------------------------------------------------------
Jag förvarar vagnarna i originalaskarna.
När de levereras med "fel" koppel så byter jag och då kan det bli trångt i ändarna.
Vanliga bygelkoppel och MäTrix KK respektive Roco Universal tål att ligga trångt.
Hur är det med de andra tre: Fl Profi, Roco KK respektive Kadees MagneMatic?

/Curt

[img]https://www.naumann-online.de/shop/abil ... 52990a.jpg
[img]http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/ ... Seite1.jpg

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. Jag behöver HJÄLP.

Inlägg av Svante Andersson »

Det tåg jag kör med fungerande kortkoppel är alltid heltåg med F-mann Profikoppel mellan de ingående vagnarna och Kadee i ändarna.
Och jag har nästan aldrig råkat ut för sådana olyckor som du oavsett fordonstyp.
Använda vagnstyper... Roco 80-talare, NMJ 60-talare, NMJ 40-talare, UGJ 40-talare, Heljan 30-talare, På Sporets B6:or, Tyska tåg med Roco och Heris fullängdsvagnar, Tyska tvåvåningståg av Scahsenmodelle/Piko fabrikat och stockholmska pendeltåg med sju danskvagnar och Rc i var ände.

Enda missöde jag haft var med Heljans F5 kopplad mot Jeco El-F där buffertlåsning inträffade... löstes med ett nummer längre Kadeekoppel. Alltså inte KK-relaterat.

Skulle tro att du har någon koppelkuliss som kärvar... kör dina tåg som test genom skarpare bangårdskuvor och studera vad som händer. Enbart att gissa eller fråga någon annan ger aldrig resultat... de körde ju inte det tåget du hade!

SA

PS: Det lilla merarbetet det innebär att få in F-mann profikoppel i besvärliga koppelfickor uppvägs av den förbättrade funktionen i tåget.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. Jag behöver HJÄLP.

Inlägg av qrt »

Jag har hittat Den Stora Koppeltråden i Stummis Mobaforum:

Welche Kupplung wird empfohlen ?
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=117589
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f= ... 9&start=25
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f= ... 9&start=50
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f= ... 9&start=75

Den som orkar åtminstone skumma igenom de fyra sidorna blir belönad med en hel del olika tips och berättelser om diverse praktisk erfarenhet av framförallt Roco KK respektive Fleischmann Profi.

Praktiskt taget allt jag har föreslagits som orsak finns det berättelser om där.
Exempelvis
- materialutmattning
- skadade Roco KK. (I askarna, aldrig på banan!)
- om FlProfi kopplar av:
Byt och prova det utbytta kopplet på en annan vagn i ett nytt tåg.
- Piko har också ett enkelt och uppåt öppet kk.

Det enda jag saknar nu är att någon berättar om hur han har förlängt Roco KK respektive Fleischmann Profi.
De verkar bara säljas i en längd.

/Curt

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. Jag behöver HJÄLP.

Inlägg av Svante Andersson »

qrt skrev: Det enda jag saknar nu är att någon berättar om hur han har förlängt Roco KK respektive Fleischmann Profi.
De verkar bara säljas i en längd.

/Curt
Man förlänger inte kopplen... det är koppelfickan man får bygga på och sedan låsa kopplet med ett "snällt" lim som gjör det hela isärtagbart.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. Jag behöver HJÄLP.

Inlägg av qrt »

Det kom ett svar i SvMJForum:
Fernis Svar #6
Jag har förlängt F-man profi på några lok där kopelkulissen sitter lite för långt in.
Det som behövs är följande
Roco 40287 + F-man 6570
Med denna lösning så får man ut kopplet ca 2-mm
Med vänlig hälsning Anders,F
« Svar #7 skrivet: Idag kl. 16:23:36 »
Tack Anders.
Att jag inte tänkte på det.

Men jo, det gjorde jag nog.
Jag funderade på att plöja igenom sortimentet av adaptrar och se hur det inverkade.
Kanske finns motsvarande möjlighet för Roco KK.

Och det finns det ju.
Den som tittar på bilden och förstår vad som står i artikelnumret mitt framför nosen på en ser att det ju faktiskt ursprungligen är en adapter avsedd för Rocos KK. Man får till och med ett koppel med.
/Curt

Skriv svar

Återgå till "Svenska Tjänstefordon och Övrigt"