Toppbilden, visa:    


S/S Herbert igen, eller..?

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av H0n3 »

Strålande :oops: jobbat! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] Belysningen funkar perfekt och tänk vilken skillnad det gör med bara det.

Lysdioder och sladdar är rätt enkla att hitta plats för, men strömbrytare och batterier desto svårare utan att det klumpigt och felgjort ut. Hur blev batterilösningen den här gången?

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

ErikB skrev:Återkom med mer om Herbert. Mycket trevligt bygge! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Erik
Tack för det, Erik! Ja idag blir det dock inte så mycket nytt.. mest undersidor.
H0n3 skrev:Strålande :oops: jobbat! Lysdioder och sladdar är rätt enkla att hitta plats för, men strömbrytare och batterier desto svårare utan att det klumpigt och felgjort ut. Hur blev batterilösningen den här gången?/Peter
Tack Peter! Ja, det är rätt. Det var fler än en gång som jag sneglade i din byggtråd just för inkoppling och för strömkällan.

-
Som jag tidigare nämnt så var det inte tänkt med belysning utan den tanken dök upp när jag kommit en bit på väg.
Till en början tänkte jag mig två trådar ut och en extern batteribox ungefär som för testbänken. Induktiv försörjning var på tapeten ett slag, med liknande lösning som för mobiltelefoner som läggs löst på en platta, utan mekanisk kontakt. Men jag ville ju gärna kunna flytta runt min "Albert" på modellträffar eller andra gästhamnar. Så därför fick det bli ett litet platt 3 volts batteri. En mässingstråd håller batteriet och ger kontakt, switchen vid sidan ger kombinationsmöjligheter för antalet belysningspunkter. Det lilla batteriet orkar förstås inte hålla igång ljusen speciellt länge, men det räcker till dioderna några timmar (läs över modellträffen), eller för att göra lite fotokörningar. Och den kan tas med utan strömskena under skrovet, eller tråd med batteripack vid sidan om.
15a_Albert_resist.jpg
I botten på båten skars, borrades, karvades ut ett utrymme för batteriet, brytaren (DIP switch) och kabelrännor till för och akter.
Det är inte att rekommendera när däcket redan ligger på plats och skrovet är målat. Finns inga utrymmen för fellödningar men denna gången fick det bli så här. Nästa gång kommer alla lödningar att göras på ett experimentkort, så man "bara" behöver brottas med kabeldragning där det är trångt.
15b_Albert_resist.jpg
Bilden är mörk men visar några av resistorerna under taket på däck. En resistor för varje diod, då blev det nästan lite trång ett tag. Ja, jag vet.. nästa gång skall jag prova resistorer för ytmontage, dom är avsevärt mindre.
Så... så här blev det denna gång Peter. Så kommer det inte bli nästa gång, men det blir en annan historia.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"