Toppbilden, visa:    


S/S Herbert igen, eller..?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

2_Herbert_old.jpg
Det har behövts extra dragkraft utefter kanalen under lång tid nu.
Bogserbåten S/S Herbert, egentligen stationerad vid Gulmåla hamn, lånas in ibland och tjänstgör när mosorna med timmer hopas och ”stockar” sig utefter kanalen och dess sjösystem. Både sågverk och pappersmassabruk längs kanalen kräver sitt och för detta dagliga arbete kommer det behövas en alldeles egen bogserare som är stationerad i eller kring Korted.
Oj, som jag våndats för detta, men nu finns ingen återvändo längre…

Historik
Tittar man i historieboken så kanade S/S Herbert av slipen vid Eriksbergs Mekaniska verkstad i Göteborg tidigt på våren 1905.
Köpare var Strands ångsåg i Nössemark vid sjön Stora Le, en bra bit upp i Dalslands kanal och dess sjösystem. Bogserbåten fick en tvåcylindrig ångmaskin på 45 hästkrafter och stålskrov med förstärkning som möjliggjorde brytning av is under vinterhalvåret och ersättning för ordinarie turbåtar när isläget blev för svårt. Redan två år senare bytte båten ägare när Strands ångsåg brann ned. Herbert såldes vidare till Lennartsfors AB, som köpte den för 15 000 kronor. De huvudsakliga sysslorna blev fortsatt hantering av timmermosor och pråmdragning för bland annat pappersmassa. Vintertrafiken hade ett fortsatt behov av fartyg som klarade detta och där gjorde Herbert ett mycket gott jobb.
Vid svårare isläge utövades paråkning med bogseraren Helle, då Herbert knuffade Helle framför sig upp på och genom isen.

Modeller av Herbert
I sin fina byggtråd om S/S Herbert har Stig Johansson visat på förstklassigt modellbyggeri.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... it=herbert

Ribban i den här tråden ligger på en fantastiskt hög nivå och det kommer inte bli en lätt uppgift att försöka komma jämsides med det som Stig har åstadkommit med sin vackra modell.
Stigs modell är byggd efter Herberts utseende idag och så den sett ut de senaste åren efter det att den bland annat genomgått en omfattande restaurering och reparation hos Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås. Vid besök på deras ångbåtsvarv fick både Jag och Stig möjlighet att göra studier av Herbert både utan och innan.
herb_måf_hytt2.jpg
Vi fick dessutom möjlighet att fotografera och studera en modell i skala 1:10 av Herbert så som båten ser ut i dag.
herbert_modell3.jpg
Ger ett mycket fint intryck och man får möjligheter att studera Herberts proportioner på lite närmare håll.

Min version av S/S Herbert

Jag skall försöka mig på att göra en liknande modell, men så som Herbert såg ut när den var i bruk vid kanalen kring 1940-1950 talet.
Herbert har haft olika utseende genom åren och det är bland annat tak och hytt som varit föremål för justeringar och ändringar. Så därför tyckte jag det skulle vara roligt att försöka få till en äldre upplaga av Herbert.
Någon originalritning på Herbert existerar inte. Som Stig berättat i sin tråd så brann delar av ett ritningsförråd på Eriksberg för många år sedan så där finns inget att hämta, inte heller via forskningsavdelningen på Sjöfartsmuseet. Det blir därför att måtta och ibland gissa grovt mot en handfull gamla svartvita bilder, tagna på Herbert i sitt rätta element i den Dalsländska miljön.
Några äldre bilder på Herbert och lite mer information finns om man bläddrar eller söker ”Herbert” via respektive länkar:

http://www.herberts.se/?page=herbhist

https://www.töcksforsarkivet.se/t%C3%B6 ... n-25255587

Herbert i flera olika skepnader

30_3x_herbert3.jpg
Äldre och nyare utseende av S/S Herbert. Sista bilden avsiktligt spegelvänd för att lättare jämföra mellan de olika upplagorna av Herbert.

Jämfört med dagens Herbert skulle den äldre upplagan (överst) ha en hytt som är högre placerad jämfört med nuvarande utseende för att få bättre sikt, två hyttfönster förut istället för tre, ratt även på utsidan/framsidan av styrhytten, fotsteg upp/in till styrhytten, täckande färg istället för båtlack/fernissa? (svårt att avgöra vilken kulör det skall vara på ett s/v kort), ett kortare och mer kompakt tak, troligtvis bara en (lite högre) ventilator bakom skorstenen, visst lutar skorstenen mer på den översta bilden, jämfört med den i mitten?, avsaknad av reling-stöttor runt aktern för bogsertampar, mm.
Så det finns lite skillnader som skulle vara roligt att försöka få med i ett tidigare utseende.
Behövs nytt arbetsnamn, eller är det OK med en Herbert till…?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av S Johansson »

Det är intressant, att få följa Herberts historia tillbaka i tiden. En kämpe som levde ett slitsamt liv i Dalsland, men som nu pysslas om av varsamma händer i Alingsås.
Jag gjorde det enkelt för mig, när jag byggde fartyget som det ser ut idag. Men några gamla foto har ju kommit fram ur gömmorna. Ditt fartyg får väl heta Herbert I och mitt Herbert II. Annars finns ju Albert, som ett alternativ.

Lägg gärna ut några foto på hur bygget framskrider!

Bild

Herbert II i Korted

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Ja då, mer bilder kommer... :-J
Jag samlar dom på hög över tid. ;)
Det var det där med färgen... En brun nyans, men inte båtfernissa, eller kanske båtfernissa i fönsterkarm och spegel och brun jämn färg på resten. Vi har ju pratat om det och tycker att ngn form av brun nyans är rimligt, mkt målades ju i brun färg ist f fernissa, om det inte var teak.
Ja, namnet får jag suga på lite till tror jag.. ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av Johan Molin »

Då antar jag att denna sköna skapelse kommer att heta Albert? :-CO

Bild

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev: Jag gjorde det enkelt för mig, när jag byggde fartyget som det ser ut idag. Men några gamla foto har ju kommit fram ur gömmorna.
Ditt fartyg får väl heta Herbert I och mitt Herbert II. Annars finns ju Albert, som ett alternativ.
Johan Molin skrev:Då antar jag att denna sköna skapelse kommer att heta Albert? :-CO
Ja, ni är ju förstås på helt rätt väg båda två, så vi får nog ha ett...

Nytt arbetsnamn…
Som tidigare sagts kommer denna version av Herbert att försöka få ett äldre utseende, så arbetsnamnet kommer därför att bli S/S Albert. Analogin med en Göteborgsbaserad TV-serie som berättar historien om en gammal skrothandlare och hans son boendes i en av de äldre stadsdelarna i gamla Göteborg, är kanske inte en tillfällighet.. En äldre upplaga av Herbert borde därför bli Albert. Men det är inte skrivit i sten ännu, så det finns utrymme för andra förslag om de kommer upp till ytan?
Om det i framtiden skulle bli svårt isläge i kanalsystemen runt Korted/Gulmåla och det blir nödvändigt med tandemkörning för att hålla det isfritt, så kanske Albert & Herbert känns som en bra kombination för en sådan uppgift, istället för Herbert & Herbert, eller Herbert I & II. Som tidigare sagts så har ju Herbert och Helle varit aktuella tidigare i historien och gjort liknande uppdrag i Dalslands kanal när förra seklet var yngre.

Modellen
Som Stigs modell har jag utgått från en brädstump (Tack Stig, för biten som blev över) som först grovsågades fram med sticksåg.
Har inte tidigare jobbat med spantruta eller ens byggt några båtar så det kändes bra att starta med något rejält, och den här gången blev det en träkloss. Ur denna filades och sågades en stomme fram.
6b_Herbert_old.jpg
Mycket filning och putsning blev det och efter att ha markerat ut och sågat/slipat var förpiken skulle bli, så limmades Northeastern flak för att ge ett simulerat båtdäck. Trälim användes för ihopsättning och fixeringen gjordes med hjälp av en massa klämmor och tvingar.
3_Herbert_old.jpg
Längsgående sprutlister behövdes också, här användes tunna Northeastern lister som limmades på plats.
Tillsammans med övriga lister i höjd med fördäck och huvuddäck, limmades tre stycken på varje sida av båten. Nedersta sprutlisten slutar utefter sidan där akterskeppet börjar vika av. På bilden ovan är listen limmad men ännu inte kapad då det var svårt att se hur långt den sträckte sig på originalet.
6_Herbert_old.jpg
Efter torkning vidtog ytterligare slipning för att återigen jämna till det hela. I fören vid piken behövs en grövre list som är förlängningen av kölen upp mot däck. Det var svårt att få till den där snyggt. Blev inte helt nöjd med första försöket, då fören lutar ner under båten. På förebilden är den rakare ner mot vattenytan och böjer av först under vattennivån.
6e_Herbert_old.jpg
Här syns det tydligare att fören lutar en del. Det behöver jag nog göra om ingen.
Jag tycker även att skrovet känns lite ”platt”, skulle vilja ha det mer sluttande, så att aktern ser ut att ligga djupare ner i vattnet. Det blir dock något svårare att göra i nuläget.
Efter ytterligare slipning fick skrovet lite vit färg och däcket fick en bets i form av wash färger från Citadel. Först en ljusare och sedan en lite mörkare, som fyller ränderna i Northeastern-flaket så springorna (nåtningen) kommer fram och syns ordentligt.
7_Herbert_old.jpg
Bilden ovan visar första flytprovet i hamnen i Korted.
Ingenjören står vid kajkanten och lutar sig mot Bröderna Hanssons firmabil, alltmedan han ser över finanserna. Den sista leveransen av relingsstöttor och linhjul gjorde ett stort hål i budgeten och den senaste av beställningar har nu resulterat i att ekonomin är i gungning och de ökade kostnaderna faller fritt.

Och ännu är det lång väg att vandra innan fartyget kan läggas i blöt på riktigt. De timmermosor som syns föröver får ligga i blöt ett tag till, eller boxeras på annat sätt till bruket nedströms…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av jogra »

Oh look! :shock:
Albert on the waves! [JC_doubleup.gif]

Se där, nuuu har man kommit igång ordentligt på varvet. Herrlit! :-J
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av BR78 »

Här flyter det på ser jag :=f
:=KOMP
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

jogra skrev:Oh look! :shock:
Albert on the waves! [JC_doubleup.gif]
Se där, nuuu har man kommit igång ordentligt på varvet. Herrlit! :-J
Tack Johan! Absolut, visst gör det det. Sakta men säkert, en putt-ifrån-korv i taget. :-J
BR78 skrev:Här flyter det på ser jag :=f :=KOMP
Japp helt rätt Conny! Än så länge inget läckage och länspumparna håller.
Pumpar, vinschar, strålkastare och annat roligt att placera på en båt har jag hittat vi en trevlig leverantör...

Detaljer på väg…
Arbetet med S/S Albert går sakta men säkert framåt.
Första omgången med leverans av detaljer till båten kom från RB-Model i Polen
(http://www.rbmodel.com/index.php?action ... s&cat=news).
De har ett mycket fint sortiment och passar väl till skalan. Stöttor i olika storlekar, de minsta stöttorna med både 2 och 3 förborrade 0.4 mm hål för kommande räcke, enkelblock (byggsats), olika ventilatorer, ventiler m glas, mm.

Vill man även köpa kanonrör till fartyg, kulsprutor i mässing till flygplan, stegar, trappor och tunnor i trä i olika skalor och storlekar, så finns även detta. Bra upplagd hemsida och snabba leveranser, Pay-Pal, kreditkort eller trad bank transfer funkar.
2c_Herbert_old.jpg
Här nere vid hamnen i Korted håller Bröderna Hansson på med omlastning av ankommande tillbehör till båten.
7a_Herbert_rb_delar.jpg
Allt väl paketerat och väl märkt i små zip-lock påsar.
Här kommer jag nog handla igen när fler saker behövs.
7b1_Herbert_relingst.jpg
Däckskanten/relingen försågs med tunn styrenlist runt om som sedan målades/betsades i samma färg som resterande däck, dvs wash färger mestadels. Hål i denna list borrades upp för relingsstöttorna, mindre borr först (0.3), sedan lite grövre (0.9-1.0) så att stöttorna (1 mm) kommer ner med lite presspassning. Lite trångt att få ner, men det blir stabilt. Det är svårt att borra rakt och det är lätt att skada den tunna styrenlisten.
Lödningen av stöttorna är därmed också påbörjad. Men, så svårt det är att löda snyggt!
Trots en del tidigare lödning i mässing lär jag mig fortfarande och det är inte lätt med de här småpryttlarna. Komponenter på ett kretskort går ganska bra, tycker jag. Men att löda i bara mässingen är någonting helt annat. Jag kanske inte använde den bästa tekniken, men så fick det bli denna gång.
7b1a_Herbert_relingst.jpg
Åtta av stöttorna, fyra på var sida av båten (de som kommer att bära upp taket) behövde förlängas så där löddes det på en extra stump m 0.7 mm mässingstråd. Svårt att löda fast på toppen av befintlig stötta och det var lätt att tenn flöt in i det översta hålet i stöttan. Trots jigg för centrering svårt att få dem i linje med varandra. Efter lödning behövde hålet borras upp igen (0.3-0.4) eftersom tenn flutit in och täppt till.

Jag monterade alla stöttor på respektive sida på samma sätt för att de längsgående räckena lättare skulle kunna lödas med rätt avstånd. Flussmedel från lilla glasflaskan inhandlad på bankalaset i Skövde (Tack PeO) och bara lite lödtenn på toppen av lödpennan. Kort men intensiv värmning och tennet flyter fint ut. Men det är fortfarande svårt att få ”lagom” mycket tenn i knutarna. En del ”knutar” blir lite för tjocka, där får jag löda bort lite, om det går.
Stöttor och staket skall ju målas så allt kommer att monteras av för att grundas och sedan slutmålas. Så frågan är hur mycket jag kan göra klart avseende taket, utan att jag riskerar att få skador på det som redan är gjort vid demontering och ny montering. Måste nog även förstärka de smala stöttorna med varandra på något sätt.
7b1_Herbert_old.jpg
Att se ordentligt är ju a och o. Nuförtiden behöver även undertecknad ett par brillor på näsan för att inte närbilderna skall vara i ständigt dis. Det är även viktigt med bra ljus för att kunna se ordentligt. Ett förstoringsglas eller annat hjälpmedel är nödvändigt för att hjälpa synen på traven, det är lätt att hamna lite snett. Har även hjälp av en skrivbordlampa med förstoringsglas i. Den är inte dum alls.

Dock skall man ju veta att alla misstag avslöjas med en gång med digitalkameran, utan någon som helst pardon, som hålet till vänster i bild t.ex. Det såg väldigt bra ut under arbetets gång, men inte efter att jag sett fotot ovan, när det hela var klart. Får försöka fixa till det på något sätt, inte alltid lätta att göra om o göra rätt.
8b_reling4.jpg
Jag bestämmer mig till slut för att stanna i och med att dessa styrenlister som binder ihop takstöttorna är på plats. En styrenlist på var sida om stöttorna förstärker ytterligare och kommer att senare bli ett stabilare stöd för delar av takkonstruktionen. Denna sektion (med samtliga stöttor) skall nu lyftas av båten, grundas och vitmålas. Taket får sedan tillverkas löst och får passas in allt eftersom, efter det att hela detta paketet med stöttor monterats tillbaka…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av PeO »

P Falk skrev: det är fortfarande svårt att få ”lagom” mycket tenn i knutarna. En del ”knutar” blir lite för tjocka, där får jag löda bort lite, om det går.
Med en avlödningsfläta kan man värma och låta flätan suga åt sig det överflödiga. Det fungerar hjälpligt även med fintrådig kopparkabel och lite lödvatten.
Letar du i Göteborg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets- ... 000018094/
eller är Alingsås närmre i tid?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -mm-p40040

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

PeO skrev:Med en avlödningsfläta kan man värma och låta flätan suga åt sig det överflödiga. Det fungerar hjälpligt även med fintrådig kopparkabel och lite lödvatten.
Letar du i Göteborg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets- ... 000018094/
eller är Alingsås närmre i tid?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -mm-p40040
Japp, en lödfläta gjorde en del. Bra tips där PeO.. :=KOMP
Mer lödövningar och en del annat presenteras nedan.

Däckshus, ventiler, krok mm
Däcksbyggnaden gjordes av polystyren som skars ut och limmades med styrenlim.
Ojämnheter spacklades något och så borrades det upp hål för ventilerna.
7fa_Herbert_krok.jpg
Bogserkroken är monterad på kraftiga järnprofiler på originalet och på modellen så löddes en liten krok ihop med mässingsprofiler och lite böjd mässingstråd. Nu hänger kroken löst. Men senare lödde jag fast den i ”läge” eftersom förebilden har ett styrstag som gör att kroken kan löpa fram och åter utefter fästet, fast i upprätt läge riktad akterut.
7f_Herbert_kajuta.jpg
Kroken skall sitta mitt emellan de båda ventilerna akterut, kanske något närmare ventilen i mitten.
Limmar inte fast den ännu, då ytterligare detaljer skall göras på den vita byggnaden.
7g_Herbert_kajuta.jpg
Byggnaden ovanpå trädäcket gjorde alltså i styren som skars ut och limmades samman.
Styrenlimmet hugger snabbt så man kan inom kort raskt gå på nästa moment i bygget. Hålen för ventilerna, tre på var sida, ritades upp och borrades upp, först med 0,3 mm borr, sedan gradvis uppåt till rätt storlek. Här är ljusgluggarna löst isatta på prov och de runda rutorna i klar plast ligger bredvid.
8c_motor_nit.jpg
Ovansidan på kajutan/överbyggnaden på förebilden har nitrader utefter kanterna där plåtarnas skarvar löper.
Det skulle vara trevligt att få till detta på något sätt. Någon nitmaskin har jag inte och jag tänkte inte använda nit-liknande detaljer att limma dit. Däremot så tänkte jag pröva att göra nitrader på tunn (≈0.25mm) polystyren plast. Dvs samma material som byggnaden är gjord utav, fast av den tunnaste sorten i min sortimenthylla.
8d_motor_nit.jpg
Jag skar ut en bit som passade överdel av byggnaden i 0.25 mm polystyren.
Kanterna märkte upp med en tunn blyertslinje. Med stållinjal användes sedan ett markeringshjul (från läder och skinntillbehörslådan, med vassa taggar som når genom lädret och kan markera var man skall sy). Detta visade sig vara ett bra verktyg för att bukta in plasten lagom mycket. När man vänder på biten sticker ”nitarna” upp lagom mycket.
8e_motor_nit.jpg
Avstånden mellan nitskallarna var för långt efter bara en rad med nitar.
Men genom att placera hjulet mellan 2 gamla hål, i en andra omgång, gjordes det en uppsättning nitar till, i samma rad. Svårt att få dem på samma linje, men efter lite träning så… Skall även försöka få fotot på detaljen att bli skarpt också. Hrm..
Har nu även sett att det finns nitar i dekalform, i massa olika varianter.
Det kanske kan vara något för framtida båtbyggen... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av Sture Bylén »

Väldigt listigt med lädermarkeringsverktyget. :idea: Resultatet blev ju mycket bra! [JC_doubleup.gif]
Beskrivningen är som vanligt mycket pedagogisk, Peter!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Ja väldigt finurligt med lädermarkeringsverktyget [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev:Väldigt listigt med lädermarkeringsverktyget. :idea: Resultatet blev ju mycket bra! [JC_doubleup.gif]
Beskrivningen är som vanligt mycket pedagogisk, Peter!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
P Ekstrand skrev: Ja väldigt finurligt med lädermarkeringsverktyget [JC_doubleup.gif]
Pär
Tack grabbar! Ja, det var lite roligt att det fungerade såpass bra ändå.
Men i tipslådan tror jag att jag skall be någon med fräsbehörighet att göra en mall som hjulet kan rör sig i för bättre resultat. Jag körde hjulet dikt an en stål linjal, men jag skulle vilja styra än mer så att rörelserna i sidled inte kan påverkas. en liten mässing- eller aluminiumplatta med ett spår och ett par startpunkter för första niten så blir det kanske lättare att få raka nitrader. Hrmm...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Arbetet går sakta framåt. Hade lovat mig själv att försöka pyssla lite varje kväll, om än bara en liten stund..
Nu har annat tagit mycket tid och hinner inte med så mkt som jag skulle vilja.
Men arbetet med rellingstöttorna har "stött" på lite patrull på vägen.
Så här är det, när det kommer till..

...Staket, stöttor och annat..
Att förlita sig på gamla foton är inte alltid så lätt.
Jag var lite fundersam huruvida det översta av de två räckena böjde av i aktern, eller inte.
7c1_Herbert_old.jpg
På den svartvita bilden som är tagen på Herbert i Vänersborg 1969 (tidigare i tråden) ser det ut som det övre räcket böjer av nedåt vid den sista relingstöttan längst akterut. Så jag gjorde därför så i samband med den första lödomgången ovan.

Efter att sedan diskuterat lite med Stig och att vi studerade bilder på Herbert tagna i boken ”De vita båtarna 2” av Gösta Johannesson, kom vi till slut fram till att det är nog är så att översta räcket böjer av neråt, inte bara vid den sista stöttan, utan även med de TVÅ sista stöttorna akterut.
8b_reling5ritad_sj.jpg
”En vild chansning” kallar Stig det på sin skiss som han skickade, och studerar man en av bilderna från Johannessons bok…
8b2_reling_svart.jpg
…så har nog Stig helt rätt. Staketet böjer av vid de två sista stöttorna akterut. På andra sidan (babordsidan) ser det ut som om båda räckena går samman till en punkt på sista stöttan (om inte det är en våg som spelar mig ett spratt på bilden). På denna sida (styrbordsidan) framgår det inte lika tydligt.

Man kan även se att där finns en kraftigare stång tvärsöver båten, längst akterut, som binder ihop räckena längst akterut. Sannolikt är det ett stöd och skydd för bogsertampen och att den skall kunna löpa fram och åter när båten svänger, utan att tampar fastnar i flaggstag eller den inbyggda kraftöverföringen på däck som hör till roderaxeln. En sådan tvärgående stång bör förstås också vara med.
8b1_reling_svart.jpg
Så det blev att löda loss de två sista stöttorna på var sida. Byta dem mot andra stöttor, förkorta båda så att räckena kan böja av. Av en liten tjockare mässingstråd (0,7 mm) gjordes sedan den tvärgående biten.
Nu var alla staketbitar och stöttor fastlödda till varandra för andra gången. De diagonala tvärstöttorna i slutet av takkonstruktionen limmades till sist med cyano lim, de lät sig inte lödas med mindre än att andra bitar lossade istället, så där fick det faktiskt bli lim…
Alltsammans monterades loss och sprayades med svart grundfärg. Fören har en rejäl stötta ännu så länge. Där skall det upp en lanterna lite längre fram i byggandet. Ännu så länge är den nog lite för lång, men så får det vara just nu. Nästa steg är att få hela härligheten helt vit, även det får ske med sprayburk.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av jogra »

Så snyggt jobbat här! [JC_doubleup.gif]

Håller helt med dej att det är riktigt vanskligt allt som oftast då man enbart har något otydligt foto som underlag för bygget att få till det hela som det då en gång i tiden var. Lite deprimerande kan det ju vara då men sent om sider får tag i ytterligare nåt foto och det då förstås ger belägg för att det då helt klart inte var så som man antog att det var.... :roll: :D
P Falk skrev:Arbetet går sakta framåt. Hade lovat mig själv att försöka pyssla lite varje kväll, om än bara en liten stund..
Alldeles, det är nog det som räntar sig...., bara man(jag) skulle komma ihåg det helst lite längre än näsan är lång... :oops:
Kom ihåg att komma ihåg.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:
Så det blev att löda loss de två sista stöttorna på var sida. Byta dem mot andra stöttor, förkorta båda så att räckena kan böja av. Av en liten tjockare mässingstråd (0,7 mm) gjordes sedan den tvärgående biten.
Nu var alla staketbitar och stöttor fastlödda till varandra för andra gången.
Ursäkta att fartygsinspektionen hittade ända in till varvet i de djupa Risvedenskogarna och vållade merarbete. Men nu blir det fint. Ser fram mot leveransturen. Den är ser ut att vara nära förestående! Fast nu fryser vattnet snart. Vi får kanske ta de lugnt och tillsammans planera för en afton vid Mjörn med Albert och Herbert kommande säsong?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

jogra skrev:Håller helt med dej att det är riktigt vanskligt allt som oftast då man enbart har något otydligt foto som underlag för bygget att få till det hela som det då en gång i tiden var. Lite deprimerande kan det ju vara då men sent om sider får tag i ytterligare nåt foto och det då förstås ger belägg för att det då helt klart inte var så som man antog att det var.... :roll: :D
Ja, det är sant Jogra. När det gäller göra om o göra rätt är vi flera som kan intyga vilket pyssel det ibland kan innebära.
I samband med ett annat bygge i hamnen i Korted (Omlastningsskjulet) så hade jag ju funderat o klurat en hel del för att få till längden på skjulet enligt förebild. Och det visade sig ju att jag ändå tagit i för lite. Ett flygfoto senare över Dals Långed och Steneby skola visade på att jag nästan kunde dubbla längden på skjulet. Men jag byggde aldrig om det till "rätt" längd. Då skulle det inte fått plats där det står för stunden.
KMJK tog, några år senare, fram en byggsats på samma skjul, men denna gången förstås med rätt längd. En jättefin byggsats, men på tok för stor för hamnspåret i Korted. Så det är inte i alla lägen det är bäst, eller ens är möjligt, att göra om och göra rätt... ;)
Men det blev rätt bra ändå, tycker jag.
S Johansson skrev:
P Falk skrev: Så det blev att löda loss de två sista stöttorna på var sida, byta mot andra stöttor, förkorta båda så att räckena kan böja av. Av en liten tjockare mässingstråd (0,7 mm) gjordes sedan den tvärgående biten...
Ursäkta att fartygsinspektionen hittade ända in till varvet i de djupa Risvedenskogarna och vållade merarbete. Men nu blir det fint. Ser fram mot leveransturen. Den är ser ut att vara nära förestående! Fast nu fryser vattnet snart. Vi får kanske ta de lugnt och tillsammans planera för en afton vid Mjörn med Albert och Herbert kommande säsong?
Det var ingen stor sak, Stig. Är mycket tacksam för konsultationshjälpen i ärendet. En landkrabba som jag är glad om man kan skilja på styrbord och det där andra.. eller vad som är gaaler o vad som är spørv... ;)
Njae, Albert får nog stå på slipen ett tag till.. Än är det en bit kvar så fram på vårkanten så kanske "En afton vid Mjörn" kan passa bra.
Förutom S/S Albert & S/S Herbert behövs några timmermosor också, eller en pråm eller två..
Så än är det lite pyssel kvar.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av Sture Bylén »

P Falk skrev:det är inte i alla lägen det är bäst, eller ens är möjligt, att göra om och göra rätt...
Så talar en pragmatiker! [JC_doubleup.gif] Sedan är man ganska "personligt selektiv" i vad man lägger krutet på. Silar mygg och sväljer kameler, kan man också säga. :oops: :oops:
Fascinerande att följa bygget. Otroligt pilligt, men bra blir det! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev:Sedan är man ganska "personligt selektiv" i vad man lägger krutet på. Silar mygg och sväljer kameler, kan man också säga. :oops: :oops:
Fascinerande att följa bygget. Otroligt pilligt, men bra blir det! [JC_doubleup.gif]
Ja, du har rätt Sture! Som kung i sitt rike har man ju faktiskt det valet i sin egen hand. Det är förstås svårt att jämföra sig med andra och det är nog bra att inte göra det om man skall ha lusten och hjärtat kvar i det man gör. Däremot kan jag själv känna att man gärna vill höja ribban lite för varje gång men gör något, inte gentemot någon annan utan gentemot det man gjorde förra gången. Så det är tur att det finns så mycket nytt att göra och att lära sig, det är kul.
För egen del finns det fortfarande en hel del höga trösklar att ta sig över. Fräsning av modellmaterial t.ex. då får man ibland fråga om råd och hjälp.
Nu fortsätter vi varvsarbetet..
---

Hytt och överbyggnad
Som med många andra byggen pågår aktiviteter från flera håll. Delar skärs ut, limmas, slipas, målas osv i flera omgångar.
Överbyggnaden på däck är en rolig del som innehåller mycket olika detaljer.
7i_Herbert_kajuta_krok.jpg
På bilden ovan har u-profilen på kroken bytts ut och förlängts något, jämfört med tidigare.
Kroken behövde komma upp lite så att bogsertross går mer fri akteröver, än tidigare. Ventiler (utan glas) är nu på plats, liksom lucka ner i den aktre delen av båten. Nu syns även en del nit-rader vid kanterna där ”plåtarna” fogats samman och även en liten nitrad hitom aktre luckan. Återigen är det styren 0,25 mm, som taggats med läderverktyget .
7l_Herbert_kajuta.jpg
Ytterligare detaljer på plats. Luckan förut, fönster upp från kajutan av overheadfilm och styrenlister. Plåtarbetet i den delen längst förut (åt vänster där hytten skall passas in), rundning och extra nitar/skruv för fläns till skorstenen. Lös kort skorsten enbart för prov, annan ”nitad” skorsten på gång. Fönster och skorsten skall lyftas bort inför grundmålning.
9b_hytt detaljer1.jpg
Hytten har i mångt och mycket gett mig en störd nattsömn med undran över hur jag skall få till alla detaljer som behövs.
Stig har byggt en fantastiskt fin hytt med lager på lager av 0,3-0,4 mm plyfa mycket väl framtaget av en föreningsmedlem. På liknande sätt som Stig modellerat kommer denna hytt att vara i trä, men målad i en mer täckande färg. Någon typ av båtlack på ”speglarna” och runt fönstren kan jag tänka mig och till det monterade täckglas på ca 0,15 mm på insidan. Insidan hytten får nog vara målad i en vit nyans.

Så när Bröderna Hansson hade klurat färdigt med ett någorlunda ritningsunderlag fick projektet god hjälp av Skulebergs Mekaniska Aktiebolag i Dalsrud. Verkmästaren där lämnade ett ypperligt arbete och det är dessa delar som nu ligger utspridda på bilden ovan. Monteringsanvisning och skisser på arbetsordning fanns också bifogade från Skulebergs Mekaniska. Stort TACK för detta proffsiga arbete.
Så nu återstår lite adventspyssel att ansa och jämna till kanterna på samtliga delar innan målningsarbetet startar.
Därefter blir det att sätta samman det hela, med lager-på-lager principen..
9_hytt detaljer2.jpg
Samtliga sektioner sätts ihop med flera mindre delar, i alla fall minst 2 per vägg.
Bottendelarna (de längst till vänster i bilden ovan) och ovanpå dessa ramar och dörrdetaljer som skall rama in fönster i överkant och speglar i underkant. Sedan fler detaljer..
9b_hytt detaljer2.jpg
På bilden ovan ses fronten på hytten (vä) och styrbordssidan av hytten (hö).
Botten är målad med en ljusare brun/grå kulör. Botten (och därmed det som skall bli speglar) målades med en mörk wash färg (Nuln Oil) och torkades av med mjuk trasa, därefter lite vattenbaserad lack. Den behandlingen ger lite mörkare stråk som skall efterlikna båtlacken/fernissa. Ovandelen med ram får ingen behandling förutom den brun/gråa kulören. Ytterligare puts behövs innanför fönsterfodren och en begagnad nagelfil funkar utmärkt för det arbetet. Och ännu saknas detaljer som handtag, glas, dörrsida/dekoration m.m.
På styrbordssidan skall dörren vara stängd, men på andra sidan skall den vara öppen... Lite att klura på..

Trevlig 3:e advent därute, bland fräsar, statiskt gräs och vädringspulver! :=KOMP
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av ford1929 »

ser bra ut det där Peter.... :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

ford1929 skrev:ser bra ut det där Peter.... :-T
Tackar för det, Roger! Sakta men säkert så... :=KOMP
Just nu kluras det en del på belysning också.. Men det blir smått och pilligt.. och di däringa lanternorna.. :=u
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av PeO »

Du vet väl att allt fusk, som inte märks, är tillåtet? Köp dem med kablar på.
Det här är den näst minsta, jag har använt lite större till mina signaler, men då har jag lött kablarna själv.
Prata igen med Hans L, om ni träffas på Torsdag.
Bild
http://stores.ebay.de/ledbaron/0402-fla ... 34.c0.m322

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

PeO skrev:Du vet väl att allt fusk, som inte märks, är tillåtet? Köp dem med kablar på.
Det här är den näst minsta, jag har använt lite större till mina signaler, men då har jag lött kablarna själv.
Prata igen med Hans L, om ni träffas på Torsdag.
Jo jag vet! Jag fuskar så mycket jag kan och hoppas att det inte märks.. ;) Men säg inte det till nå'n bara..
Och jag har diskuterat både små ljuskällor och kraftförsörjning till flytetyget också med nämnda förman på Hinsholmens Mekaniska, och blivit fullmatad med ideer. Vi får se vad som kan realiseras... :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av Sture Bylén »

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, Peter: Dina byggbeskrivningar är en fröjd att beskåda och läsa. [JC_doubleup.gif]
Skönt att du nu slipper lacka in julen med svår sömnbrist p.g.a. hytten. Det där blir ju kanonbra!!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev:Skönt att du nu slipper lacka in julen med svår sömnbrist p.g.a. hytten.
Nej Sture, det där ordnade sig riktigt bra faktiskt. Skulebergs Mekaniska visade sig vara något att hålla sig i när fåren blåste över och jag inte hann räkna dom alla.
Och lite mer om hyttens vedermödor kommer här:

Fortsättning på hytten...
Arbetet med väggarna fortsätter sakta framåt.
Som tidigare fogas flera lager ihop till ett massivare väggelement. En reflektion som man gör vd hantering, putsning och målning är att trots den tunna plyfan (0,3-0,4 mm) så finns ingen tendens till att den ”slår sig” (buktar) när man målar den, inte ens med en wash som är så ”vattnig” när den läggs på.
9b_hytt detaljer5.jpg
9b_hytt detaljer6.jpg
Detaljer av hytten.
På babordssidan vill jag försöka få till en öppen dörr, så där kommer det att synas delar av insidan och därmed mer detaljer. Handtag och imiterade gångjärn på plats på den stängda dörren. Hyttdetaljerna är parallelförskjutna så att de lutar ca 1,7 grader, detta för att hytten skall bli rakare när båtdäcket lutar lite uppåt.
9b_hytt detaljer7.jpg
Hytten nu på plats för ett första test.
Dörren på babordssidan sammanfogades med sina delar inklusive ett täckglas (0,15 mm) och limmades med både vitlim och ”Glaze’n Glue” (till rutan) i öppen position. Här valde jag att sätta ”spegeldetaljeringen” på insidan dörren, eftersom den syns mer på denna sidan. Utsidan på dörren, som nu är mot hyttväggen, saknar därför motsvarande ”spegel”. En liten bit 0,3 mm mässingstråd fick bli hake på baksidan dörren så att den hålls på plats mot hytten. Kortare bitar av samma tråd kapades och fick imitera mässingsgångjärn. Nej, dörren är inte öppningsbar, den är kroniskt öppen. Tre av fyra väggar nu på plats. Väggen akterut ligger till vänster om hytten i bild. Ännu saknas det rattar, talrör till maskinrummet, maskintelegraf och annat bråte som skall monteras.
9b_hytt detaljer13.jpg
Taket till hytten..
..är limmat i två skikt, det ena av utsågad plyfa och det andra av 0,5 mm styren. Överdelen (plyfa) täckt med micropore-tejp och svartmålad för att efterlikna tjärpapp. Delarna limmade i spänn med lite distanser för att få en svag rundning och därmed passa rundningen mot gavlarna på hytten. Färgen i hytten kommer att bli vit och där behövs även detaljer som lister, handtag, ratt och andra pryttlar. Taket får vänta lite innan montering. Ytterligare delar i hytten behöver få komma på plats innan det kan ske.
8b4_reling_vit.jpg
Den svarta relingen har nu fått en vit nyans istället. Ville haft en vit sprayfärg men hade ingen bra hobbyfärg hemma. Tanken var vit sprayfärg från Citadel (Skull White), men det blev en blank vit från Biltema då den fanns i förrådet. Den blanka vita kommer att smutsas ner lite mer längre fram i bygget. Hela paketet med rellingstöttor osv limmades med vitlim med små duttar av vitlim nere i varje hål. Tycker faktiskt att vit lm ör ett bra alternativ till mycket. Förtunnat vitlim kan man faktiskt lösa upp och få saker att släppa igen. Inte alls dumt i vissa lägen.
Nästa steg kommer att innehålla mer maritima detaljer till hytt och överbyggnader.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av jogra »

Om en krabba från land skulle uttala sig så ser ju detta ut att bli ett strålande fint flytetyg! [JC_doubleup.gif]
P Falk skrev: Nej, dörren är inte öppningsbar, den är kroniskt öppen.
Då får vi allt önska att den Kortedska evigt gröna sköna sommarn står sig bi. :-J
Senast redigerad av jogra den 03 jan 2018, 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av S Johansson »

Här har det snickrats och målats mitt i kalla vintern. Fint blir det. Då blir det sjösättning så snart vårsolen smält sjöisen! Tack för utförligt reportage! /SJ

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av ford1929 »

P Falk skrev Nej, dörren är inte öppningsbar, den är kroniskt öppen
:o ;)


Ps:snyggt bygge :-T
Roger(Forden)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av Göran T »

Härligt bygge Peter! Roligt att båtbyggarfebern sprider sig. Snart så kanske vi får se hamnar på var och varannan bana runtom i Sverige. För visst är mötet mellan tåg och båt spännande att gestalta i modell!
Hmm....har jag inte en påbörjad modell av ångbogseraren NORRSUNDET liggande någonstans...?
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Tack grabbar för alla positiva kommentarer! [JC_doubleup.gif]
jogra skrev:Om en krabba från land skulle uttala sig så ser ju detta ut att bli ett strålande fint flytetyg! [JC_doubleup.gif]
Då får vi allt önska att den Kortedska evigt gröna sköna sommarn står sig bi. :-J
Tackar för det, Jogra! Sommar o sommar. Vi kör nog med lite sensommar eller Brittsommar kanske.
S Johansson skrev: Då blir det sjösättning så snart vårsolen smält sjöisen! Tack för utförligt reportage! /SJ
Nja, inte riktigt ännu.. Det återstår en del klurigheter innan vi är där.
Men visst kan vi ha som mål att besöka MÅF denna sommar istället, när det nu sprang iväg lite för mycket med annat förra sommaren.
HERBERT har ju varit med i "Vår tid är nu" på SVT så det är väl dags att även vi tar en tur på Mjörn. ;)
ford1929 skrev:Ps:snyggt bygge :-T
Tack Roger! Sakta men säkert så... ;)
Göran T skrev:För visst är mötet mellan tåg och båt spännande att gestalta i modell!
Hmm....har jag inte en påbörjad modell av ångbogseraren NORRSUNDET liggande någonstans...?
/Göran T
Ja, det är ngt speciellt med hamnmiljöer och vad som händer mellan vatten och land. Så många dimensioner och möjligheter med både trafik och spel. En vändslinga skapar ju också "fjärran", men det är ändå inte samma sak.
Ja, leta du fram den bogseraren. Kanske kan vara bra att bryta av med om du tappar fart bland ränndalsplåtar, spröjs och takutsprång i kvarteren i Rödesund (Det sista lät nästan som en Vals av Evert Taube). :-J :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Mer detaljer kommer till

9d_eskader1.jpg
Firma Eskader i Stockholm http://www.eskader.se/sv/ har enligt deras egen reklam pysslat med modellbygge sedan 1931.
Det stämmer säkert för jag tycker nästan de har funnits på plats i alla tider. Här kan man hitta en del roliga tillbehör till sitt bygge. Tråd, relingstolpar, trappor, båtar, mm. Lite annorlunda sortiment jämfört med den Polska firman RB-model, men tillsammans kompletterar de varandra utmärkt i mina ögon.
Jag behövde alltså ratt, nakterhus, ratt igen, lanternor gånger flera (för, styrbord, babord, skorsten), ventilatorer, riggtråd mm.
9d_eskader2.jpg
Innan målning fick alla detaljer ett lager mattsvart grundfärg (Chaos Black).
Ventilatorer fick röd färg på insidan och svart, lite blankare färg på utsidan. Här syns även skorstenen som är 5,5 mm styren rör som fått ett valsat nitat plåtsvep om sig i 0,25 mm styren. En vit markering maskerades också upp. Skorstenen fick överst ett extra svep med dubbla lager tejp, för att bland annat förlänga skorstenen ytterligare. Efter svart grundfärg torrborstades sedan skorstenen (och ventilatorer) försiktigt med matt vit akrylfärg.

Den lödda ”raketrampen” på däcksbyggnaden kommer att bli stödpunkter för ventilatorerna i sinom tid.
Mässingsröret har samma diameter som rören till ventilatorerna och kommer att bli svarta de också. Genom att vässa ändarna på ventilatorerna skall de löst kunna glida ner genom taket ner i dessa hållare. Det kommer att behövas då överbyggnaden skall kunna tas bort för service.
Hytten har på denna bild fått trägolv av North Eastern istället för styrenplasten.
9b_hytt detaljer17.jpg
Däcksbyggnaden fick precis som hytten en ljust brun/grå färg.
Här syns slutfasen i det måleriarbetet och det gäller verkligen att få färg på de ställen som inte syns i normala fall. Innan fönstret upp mot skyarna kan fixeras på plats fås nu underlaget ett sista lager med färg. Därefter vidtas lite extra wash i skarvar och övergångar.
9b_hytt detaljer11.jpg
Alla väggdelar på plats och hytten är nu fixerad på rätt plats.
Här sätts nu de sista listerna från Skulebergs Mekaniska på plats överst på gavlarna. De sätts i lager två och två på varandra i för och akter och utefter långsidorna. De utgör alltså de sista delarna i stödet på väggarna upp mot taket. Här syns även den lilla mässingshaken på hyttväggen som håller upp dörren på babordssidan.

Två kabeländar vittnar om att även elektriker nu varit på plats för att fortsätta sitt arbete..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av ford1929 »

sjösättning snart [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av jogra »

Detta blir bara bättre å bättre! :-J
P Falk skrev: Hytten har på denna bild fått trägolv av North Eastern istället för styrenplasten.
Nästan kille så att du håller på att bli lite småpetig här nu.... :shock:





:mrgreen: :mrgreen:
Senast redigerad av jogra den 07 jan 2018, 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av S Johansson »

Bara några smådetaljer kvar att montera. Sedan kan du sätt fyr i eldstaden och ge dig ut på sjön och tampas med mosorna omkring Korted.
Redan nu anas, att du eftersträvar en Herbert, som har kämpat mot elementen några år! Bra jobbat!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev:Bara några smådetaljer kvar att montera. Sedan kan du sätt fyr i eldstaden och ge dig ut på sjön och tampas med mosorna omkring Korted. Redan nu anas, att du eftersträvar en Herbert, som har kämpat mot elementen några år! Bra jobbat!
Ja, fast en del av det där småpysslet är lite tidskrävande.. men snart så. Ja, det där slitna gillar jag mer än helt nymålat. Var sak har sin charm, men jag vill gärna att det skall se använt ut. Ibland är det lite svårt att få till bara...
jogra skrev:Detta blir bara bättre å bättre! :-J
Tackar för det Jogra. Vi skall kanske inte gå för nära med linsen, så de värsta fadäserna lyser fram..
Kameran är som bekant skoningslös i det avseendet. :shock:
ford1929 skrev:sjösättning snart [JC_doubleup.gif]
Nja, inte riktigt.. Han flyter förstås, men det är inte mycket mer.. ;)
Det är mycket detaljer som tar tid och när det skall få plats inne i hytt och under däck så blir det pilligt.
Lite av det pilliga är det elektriska som nu påbörjats lite..
- -
Min förebild hade en liten lampa som kunde lysa ner på fördäck.
Förmodligen för att kunna ge lite arbetsbelysning vid dygnets mörka timmar. Här behövs en liten glödtrådslampa.
9h_lampa.jpg
Ingenjör’n på Hinsholmens Mekaniska har ibland tjänsteförrättning på andra sidan dammen.
På en av dessa resor har han förtjänstfullt inhandlat dessa nätta 1,5 volts lampor med skärm som är tänkt att användas för skala N modeller. Storleken är dock passande även i H0, vilket jag tidigare använda i både magasin och omlastningsskjul.
Vi skall också försöka få till att spänningen inte blir mer än 1,2-1,3 volt för denna lille vän, detta för att spara dess livslängd och därmed försöka förlänga de 1000 timmarna lite till. Kommer inte att bli så kul att behöva byta den lampan längre fram, tänker jag.
9b_hytt detaljer10.jpg
Dessa glödlampor är väldigt fina som de är, men för just detta ändamål fick lyktan först genomgå lite kirurgi så att skärmen avlägsnades och en lite längre bit av kablaget limmades samman så kablarna löpte parallellt. Detta paket kunde sedan vitmålas och träs igenom hål i centrum på hyttfront, precis under taket. Hål borrades upp till 1,2 mm via 0,3 steg för att undvika att träet skulle spricka. Då kabeln blev både limmad och målad blev den lite styvare och därmed formbar och kunde vikas under insidan på taket och ner längst bak på insidan hyttväggen och ut genom ett hål i hyttens golv. Innan den fixerades på gaveln målades lampans ”fot” i vitt för att få till lite porslinskänsla. En obearbetad lampa ligger vid sidan av hytten för jämförelse.
Nu är även listverket från Skulebergs Mekaniska limmat på plats överst på var sida om däckslampan, dock omålade ännu så länge på denna bild.
Den lilla mässingsklockan hittade jag i en fyndlåda på MJ-marknaden uppe i Håverud i november (egentligen avsett för ett amerikanskt lok i H0). Jag har visserligen inte sett någon klocka på någon av de bilder jag nu använt som förlagor, men det hänger faktiskt en på plats på nuvarande version i skala 1:1 vid ångbåtsbryggan i Alingsås och jag gillade dess placering, så därför fick det bli så på min version. Rattarna kommer från Eskader som tidigare sagts och de är lagom stora, men kanske att de är aningen grova i sitt utseende. Vi får se om det kan bli nyare versioner längre fram, men inte just nu.
9b_hytt detaljer14.jpg
Med 0,7 mm mässingstråd bockades och löddes några bitar som skall efterlikna rör med säkerhetsventiler och ångvissla som är kopplade ner mot ångpannan. Lödde på en extra bit till visslan och filade fram en öppning. Sedan fick bitarna lite mässingsfärg.
9b_hytt detaljer15.jpg
Här syns även kabeln till lampan på fördäck lite tydligare, som kommer att hamna precis under taket.
Snart kommer taket och nya lanternor..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av ford1929 »

ser bra ut det där... :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av Johan Molin »

Bockar djupt, det blir hur snyggt som helst!!!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av S Johansson »

Imponerande! Här blir det många lampor, lanternor och kablar att hålla reda på. Du får göra en hel elcentral i maskinrummet!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

ford1929 skrev:ser bra ut det där... :-T
Tack för det Roger! :)
Johan Molin skrev:Bockar djupt, det blir hur snyggt som helst!!!
Det tackar jag extra för, Johan. Har hästlängder kvar innan jag byggt en så imponerande flotta som du innehar, men jag jobbar på det. ;)
S Johansson skrev:Imponerande! Här blir det många lampor, lanternor och kablar att hålla reda på. Du får göra en hel elcentral i maskinrummet!
Tack Stig! Ja, det kräver lite tankearbete när man beslutat att ha med belysningsdetaljer...
Får jobba vidare med det parallellt som det pågår annat arbete.

Lite mellanspel…
Som sagt.. Jag behöver klura och testa lite mer med belysningsdelarna. Kopplingsplint, strömförsörjning, brytare, belysning under däck och annat är ännu inte självklart, eller färdigtänkt. Små lysdioder i olika kulörer från Led Baron har anlänt varvet (Tack HLS!) och testning av dessa är påbörjad. Min gamla kunskap om att en lysdiod behöver 15-20 mA för att lysa bra, behöver revideras… En introduktionskurs om att lära gamla hundar sitta är nu genomgången, så tillstånd för att själv börja laborera vid min elektriska testplatta är precis beviljat och det praktiska arbetet därmed påbörjat…
Dessutom så behövs ju ett tak över däcket bakom hytten, så vem har egentligen tid med elektroniska spörsmål...

I väntan på att dessa frågetecken skall landa i skallen och förhoppningsvis rätas ut till utropstecken, går jag lös på något i bara mässingen.
9i_hytt_telegr1.jpg
Ville försöka få till lite ytterligare inredning i hytten.
Så förutom ratten och dess pulpet kommer ovanstående småpryttlar att bli något för styrbordssidan av hytten. En rest av en avklippt relingstötta, ett litet 2,5 mm linhjul, lite bockad mässingstråd och resten fantasi. Borret är 0.3 mm som referens.
9i_hytt_telegr2.jpg
Lite försiktig lödning, svart grundfärg och därefter mässingsfärg med komplettering av vitt på tavlan och svart på handtaget.
Vackrare maskintelegraf har helt säkert skådats, men denna duger bra för ändamålet. Genom rutan, till vänster om den öppna dörren, kan man även ana tratten till talröret ner till maskinrummet också. Lite 0,9 mm mässingstråd som fått en tratt av krympslang, och sedan mässingsfärg över det hela.

Återkommer i ärendet rörande det elektriska…
...eller om det kanske kommer ett nytt mellanspel, om ett tak.. ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av HLS »

Tar med en sån här på torsdag, till styrhyttsbelysningen. Jobbigt att byta lampa där inne..
Bilagor
1.5V stab, 9x12mm
1.5V stab, 9x12mm
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

HLS skrev:Tar med en sån här på torsdag, till styrhyttsbelysningen. Jobbigt att byta lampa där inne..
Oj, vad spännande! Gissar att det är första prototypen av strömbegränsare som du designat! Väldigt snyggt! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av HLS »

P Falk skrev:
HLS skrev:Tar med en sån här på torsdag, till styrhyttsbelysningen. Jobbigt att byta lampa där inne..
Oj, vad spännande! Gissar att det är första prototypen av strömbegränsare som du designat! Väldigt snyggt! [JC_doubleup.gif]
Jag har bestyckat några kort till. Blev ju 100 PCBn.. :)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Hualigen var tiden springer ifrån mig. Ligger hopplöst efter i tråden och på annat håll ser ni att båten faktiskt är ihopsatt och "nästan" klar.
Nåja, då får ni se hur jag till slut hamnade där i alla fall. :-J

Lanternor
Belysningsfrågan fick stötas och blötas en hel del och inte allt gick som jag tänkte från början.
Efter att ha botaniserat lite mer kring foton på nätet och boken om de vita båtarna av Gösta Johannesson har turen nu kommit till lite mer belysning. Lampan på fördäck är ju redan installerad längst fram på hytten, men lanternor skall ju till.
9k_lanternor1.jpg
Såväl sidolanternor som topplanternor fanns i ett antal varianter från Eskader som jag tidigare beställt och visat tidigare i tråden. Lanternorna på bilden ovan är gjutna i någon vitmetall och fint detaljerade. Borren intill är 0,3 mm och tjänar här som storleksmarkör. Den lilla flisan bredvid den ena lanternan är en lysdiod. Det är en av många olika typer som går att finna via LedBaron. Just denna heter SMD 0402 Sunny White.

Det skall ju helst vara varmvitt ljus om man inte vill ha mer lysrörs karaktär i skenet. Vad som upplevs som varmvitt är ju lite av tycke och smak, men dessa dioder och dess ljus såg väldigt trevliga ut. Och de är små, väldigt små. Jag är mycket tacksam att HLS hittade dessa med sladdar på, för jag hade inte gått iland med att löda sladdar på dessa dioder också. De är definitivt små nog som de är.
Lysdioderna ramlar lätt in i minimala hål. Men det återstår att klura kring hur jag skall borra ur de fina vitmetallgjutningarna?
9k_lanternor2.jpg
Efter att ha gjort lite tafatta försök beslutade jag mig för att lägga de där gjutningarna i bra att ha lådan och istället försöka få till egna lanternor med L och U profiler i plasticard samt tunn plastslang som glas och prisma. Även styr och babordslanternor behövs ju så förutom vita dioder fanns förstås röda och gröna i liknande storlek. Även dessa lanternor tillverkades av styrenlister.
9k_lanternor3.jpg
Kraftkälla har också diskuterats fram och tillbaka. Platsbristen i båten är ju en viktig faktor och jag får inte ens plats med 2 AAA batterier. I sanningens namn så hade jag inte en tanke på fungerande lanternor när jag satte sticksågen i brädbiten till skrovet första gången, så jag har på intet sätt förberett någon elektrifiering från första början. Det blir därför till att improvisera lite.

Fasta anslutningstrådar till externt batteripack eller mindre transformator, skall vägas mot något annat. Diskussioner har förts om induktiv laddstation, av typen som används för tunna telefoner, kan vara en framkomlig väg. Men samtidigt vill jag kunna ha möjlighet att flytta med mig båten i olika miljöer. Så i nuläget får det bli ett 3 volts batteri av typen platt som passar i hållaren på bilden ovan för små elektriska värmeljus.

Metallbygeln plockades loss från ”värmeljuset” för att fixeras på båten. Brytaren från ljuset är för stor så något annat behövdes istället. Här har diskussioner kring hall element förts så att man skall kunna slå av och på funktioner med hjälp av en extern magnet. Drivspänning för dessa kretsar ligger ofta över mina nuvarande 3 volt och trångboddheten i båten gör att jag avstår detta i nuläget. Till framtida lastångare kanske det finns mer plats om man planerar det bättre från början.
9k_lanternor4.jpg
Så denna gång har jag använt mig av en 4 polig mikrobrytare av DIP typ. Dessa passar i normala fall i vanliga hållare för IC-kretsar.
I detta fall användes tre av polerna för tre olika funktioner i båten. Benen löddes (en bit upp) med dekoder trådar i olika färger och klipptes sedan av för att inte bygga så mycket på höjden.

Gamla elektronikkunskaper gav mig att små 3 mm lysdioder drog ca 20-30 mA vid 2-3 volt. Dessa mindre dioder är otroligt ljusstarka så man kan begränsa strömmen rejält för att inte de skall lysa igenom både styren och pålagda färglager. Även om en del av dessa lysdioder har typisk drivspänning på ca 3 volt, så skall de inte matas direkt med batterispänning då strömmen kan rusa och orsaka skador på lysdioden. Så på mina ynka 3 volt sattes ändå en resistor på 2 kohm för röd o grön lysdiod och 1 kohm på den klara topplanternan. Även den lilla glödlampan fick en resistor, 100 ohm, för att lysa ngt svagare och därmed (förhoppningsvis) hålla lite längre.
Nästa steg är att få till ett tak och urtag för lanternor, skorsten, mm.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Lite små lysdioder innan taket beskrivs..
Även om man teoretiskt kan räkna fram storlek på motstånd via Ohms lag, så behöver man ändå titta på resultatet med spänning på. Testbänken som användes när elektroniken till fyren byggdes, fungerade utmärkt även för detta ändamål.
10_lysdiod_test.jpg
Trots suddiga bilder kan man ana de små lysdioderna i ändarna på respektive kabel.
Mina gamla 3 mm lysdioder framstår som gigantiska jämfört med dessa små tingestar. Batteripacket till vänster är för 2x AA batterier och tillhör testbänken.
10_lysdiod_test2.jpg
Kameran gör på intet sätt dioderna och dess färger rättvisa här.
Men som tidigare sagts är testbrädan ett väldigt bra hjälpmedel att handgripligen prova sig fram till rätt värde på respektive motstånd så att dioderna lyser lagom starkt.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av BR78 »

Det blir Lysande helt klart :-JJ
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av ford1929 »

instämmer :-JJ
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

BR78 skrev:Det blir Lysande helt klart :-JJ
ford1929 skrev:instämmer :-JJ
Man tackar, mina herrar! :)

Lysdioder, kablar, motstånd och annat monterades till viss del på taket på båten.

Tak
S/S HERBERT i skala 1:1 har i dagsläget ett tak som täcker både hytt och stora delar av däcket.
Men på tidigare versioner var taket kortare och därmed lite mindre än idag.
9g_tak1.jpg
På kortet från 1969 är det lite klurigt att få reda på hur takkonstruktionen var gjord så det blev att spekulera lite.
En enklare typ av sadeltak är det i alla fall där taket vilar på stöttorna på relingen, kanske takstolar av någon metallkonstruktion. Möjligen fanns förstärkning upp mot taket från dragkroken mitt på båten, men det är svårt att avgöra på de bilder jag haft att tillgå.
9g_tak2.jpg
Som sagt.. alltid spännande att tolka gamla foton.
Man kan se genomföringarna för de båda ventilatorerna. Lite urtag i taket för skorstenen behöver göras.
Det skulle kunna vara löstagbara väggar i form av skivor som sitter som en ombyggnad bakom hytten. Om det är en tidig vårbild kanske de skivorna blivit kvar efter vinterns körningar där de utgjort basen för att akterdäcket var inklätt för att få lite värme från maskinrummet. HERBERT stod ju för en hel del passagerartrafik när isläget var svårt för IDUN och övriga passagerarbåtar i kanalen. Med delar av däcket inbyggt av skivor fick man säkert upp lite värme även ute på däck.
Jag gjorde ingen testmall för taket denna gång utan skar ut ett enkelt sadeltak med brädimitation från Evergreen, där brädimitationen vändes neråt.
9g_tak3.jpg
Några enklare takstolar skars ut i 0,5 mm styrenskiva. Främst för att få konstruktionen lite mer stabil.
9g_tak4.jpg
Mönstringen lämnas neråt inåt båten för att kunna målas som längsgående brädor på sikt.
Ovanpå taket kommer det målad tjärpapp med micropore tejp, så där behövdes inga synliga brädor.
9g_tak5.jpg
Taket fixerades i läge så att det blev ordentligt stabilt.
Ännu så länge är det gott om sömsmån för takets ytterkanter, så det är en del av ytterkanterna som skall tas bort efter inprovning mot stöttorna. Jag tänker mig inte några monterade skivor bakom hytten i anslutning till stöttorna utan det skall vara sommarläge, eller möjligen tidig höst i det avseendet.
Öppet och luftigt vill jag ha det.
9g_tak7.jpg
Här har taket jämnats till i kanterna så att det följer båtens form, istället för bara en fyrkant.
Utsidan har fått kirurgtape och svart färg. På insidan taket blev det en ljusbrun färg, som sedan följdes av mörk ”wash” färg och klarlack för att ge det lite känsla av fernissa eller båtlack. Takstolarna skars i centrum för att kablarna skall kunna träs fram mot skorstenen. Akter-, styr- och babords lanterna kommer att få var sitt förkopplingsmotstånd som kan limmas under taket utan att de syns för mycket.
9g_tak6.jpg
Takstolarnas konstruktion blev lite grova men det är samtidigt bra om det är stabilt och de flesta av takstolarna kommer inte att synas bakom stödbrädor och relingstöttor, så för mig gör inte det så mycket.
Utsidan av taket fick en mattsvart färg och längst akterut placerades ett litet kort mastspröt. Förut är hål utskuret och filat för att göra plats för skorstenen. Hål för de båda ventilatorerna gjordes och passades in. Taket fick torrborstning med en hel del grått och vitt.
Därefter integrering av lanternorna i taket, kabeldragning och förkopplingsmotstånd som löds på plats under taket.
Snart så...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av S Johansson »

Ett dilemma vid modellbygge kan vara när bygget skall anses färdigt. Nu verkar det inte vara mycket kvar till att vi kan anordna ångbåtsträff i Korted. En ljudande ångvissla får kanske markera den spännande namngivningen av fartyget?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av P Falk »

Ja, detaljering kan ju ibland fortsätta i det oändliga, så när är modellen egentligen färdig... Snart så börjar vi närma oss.
Det blir samling i Korted inom kort. :-J :-T
- -

Lysdioderna i sina respektive lanternor limmades på plats, detta tillsammans med hopsättning av de olika delarna.
Båten var ju tills nu grovt sett i 3 delar, med (1) skrov, reling och stöttor sedan (2) en hytt på sin överbyggnad med skorsten och skylight och på toppen (3) det lösa taket med påmonterade lanternor och akterspröt.
14_Albert_akter.jpg
Akterskeppet såg nu ut på följande sätt när alla delar satts ihop till en enhet som till viss del liknar en båt.
Båda ventilatorerna är vända framåt på var sida om skorstenen. Akterskeppet saknar ännu mast för flagga i aktern och eventuellt en kompletterande uppbyggnad där kraftöverföringen till roderföringen finns. En skymt av ett roder baktill skall till i vattenlinjen också.
14b_Albert_babord.jpg
En del målningsarbete skall kompletteras, såsom ventilatorer och trappsteg.
Finjustering av tak, med kompletteringsmålning skall också till.
14c_Albert_babord.jpg
På en bit frigolit målades lite brunsvart vattenyta med akrylfärg.
Efter tork några timmar fick färgen akrylgel stöpplad över för att skapa en vattenyta, vilket jag tycker ger lite mer liv åt modellen.
Det elektriska har fått sig en genomgång så ljus från lanternorna kan lysa upp i mörkret.
14_Albert_belysn1.jpg
Fick göra om lödningarna några gånger då det var trångt och trixigt att få dit.
Vägen dit skapade en del nya svordomar men efter några turer så hamnade trådarna till slut rätt och framför allt lödtennet och krympslangen, utan att kortsluta något annat.
Med lampan på hytten tänd blir fördäck lite upplyst.
14_Albert_belysn2.jpg
Med lanternorna tända syns både styrbord och babords sida rakt föröver, i alla fall någorlunda enligt regelboken.
14_Albert_belysn3_styrbord.jpg
Styrbordssidan med lite blänk i vattnet.
14_Albert_belysn4_babord.jpg
Och så babordssidan på samma sätt.
Nu skall båten befolkas ytterligare och detaljeras med lite trossar, hinkar, ved för tändning i pannan mm.
Dessutom skall det till några friholtar, ett däck som fender och lite annat såsom namngivning.
Så jag ber att få återkomma…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: S/S Herbert igen, eller..?

Inlägg av ErikB »

Ja tack, Peter! Återkom med mer om Herbert. Mycket trevligt bygge! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"