Toppbilden, visa:    


Simpan presenterar sig

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Simpan presenterar sig

Inlägg av Simpan »

Hej Mötesspåret,

Jag heter Simon(alias Simpan) och bor i Sollentuna, men är född på Södersjukhuset och uppvuxen söder om huvudstaden, närmare bestämt i Tyresö.
Älskar att titta på fotboll, lyssnar gärna på engelsk pop & rock och smuttar på en whisky eller en kall IPA under tiden. :-CO

MJ hobbyn kom in tidigt i mitt liv och min stora önskan som tonåring (tidigt 80-tal), var att bygga en stor modelljärnväg med mycket räls, växlar och signaler, tunnlar och berg...den blev färdig i somras, 35 år senare... Eller jag orkade inte bygga mer på den och kände mig rätt nöjd med det jag åstadkommit på ett drygt års byggande.
Så här ser den ut och delar av jobbet är dokumenterat och kan beskådas på grannforumet under Simpans M-Rälsprojekt.
Simpans mrälsprojekt.jpg
Tanken med det projektet var att lära mig och testa grunderna i hobbyn, OCH bygga den där "tonårsdrömbanan".
Mitt nästa projekt är betydligt mer ambitiöst skulle jag säga och det kommer att ta lång tid att genomföra har jag insett.
Jag vill därför arbeta igenom grunderna och planera "in i minsta detalj" innan jag presenterar min idé här på Mötesspåret och startar bygget.
Fram till dess kommer jag nog att "tråka" en del av er med frågor kring sådant jag behöver hjälp med för att komma igång.
Risken är väl att frågorna fortsätter under själva bygget också... :oops: Allt går ju inte att googla har jag upptäckt...långt ifrån allt. :=nee
Nåja, det skall bli kul att bekanta sig mer med er här på Mötesspåret och jag ser fram emot att höra ifrån er.
:)
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen!
Ett mycket prydligt arbete du har gjort. Sedan är du säkert välkommen att fråga på forumet när du ska ge dig in på nästa projekt, så får vi hoppas att någon av oss kan svara! Lev väl, och have fun!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av P Falk »

Vad roligt att se en ny bana. Du har lyckats få med en hel del och visst är det roligt.
Kul med planering och tankearbete inför kommande storverk. Dröj inte för länge med att visa dina idéer här på forumet, det finns många som kan komma med kloka synpunkter. Trevligt att du presenterat dig och välkommen hit.
Glöm inte det som Johan säger: Ha roligt under tiden. :-T
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av Simpan »

Tack för välkomnande och trevliga kommentarer. :D
Började direkt leta efter trådar om scratchbyggda modellhus.
Hittade då en tråd där Sture Bylén hänvisade till ett AoH nummer där han visar och berättar om bygget av Sveasalen i Hedemora.
Googlade... :=u och hittade med ens en annons på Tradera där just det numret var med. Sitter och läser artikeln i detta nu. :-JJ
Det känns som om jag just tog ett rejält kliv mot mitt projekt.
Jag kan väl avslöja så mycket att det kommer vara en modell med verklig förebild, svenskt och scratchbyggt så mycket det är möjligt.
Tack ännu en gång för välkomnandet, vi ses och hörs på annat håll i forumet.
Bästa hälsningar,
Simon

Sture Bylén

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av Sture Bylén »

Simpan skrev:Började direkt leta efter trådar om scratchbyggda modellhus.
Det var ingen dum början! [JC_doubleup.gif] ;)
Simpan skrev:Hittade då en tråd där Sture Bylén hänvisade till ett AoH nummer där han visar och berättar om bygget av Sveasalen i Hedemora.
Googlade... :=u och hittade med ens en annons på Tradera där just det numret var med. Sitter och läser artikeln i detta nu.
Kan också tipsa om att om man prenumererar på AoH så får man digital tillgång till samtliga nummer från och med 1966.
Simpan skrev:ag kan väl avslöja så mycket att det kommer vara en modell med verklig förebild, svenskt och scratchbyggt så mycket det är möjligt.
Det där verkar ju jätteintressant! Vi ser fram emot bilder.
Välkommen till Mötesspåret, Simon!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av Johan Molin »

Hade mina misstankar, mht hur du uttryckte dig! Ett råd bara; se till att husen har riktiga baksidor ... :-CO

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av modeljernbane »

Hej
Jeg kan rekomandere dig at köpe boken Min väg til Morshyttan, jeg har köpt den, selv om jeg er Dansk. En super fin bok med mange perler om modeljärnvägen och tankan bag. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av P Ekstrand »

Hej Simon !

Fin anläggning du byggt, har följt det en del på det andra forumet [JC_doubleup.gif]

Din nya bana låter ju som ett intressant projekt, det ska bli kul att följa :-T

Jag kan också rekomendera Stures bok.

MvH
Pär

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av Simpan »

Sture Bylén skrev:Kan också tipsa om att om man prenumererar på AoH så får man digital tillgång till samtliga nummer från och med 1966.
Jaha, så köpte man ett gäng papperstidningar i onödan i alla fall... :=u
Närå, det är ett jättebra tips, tack! Nu fick jag faktiskt med flera nummer där du själv figurerar och de kommer räcka ett bra tag. Även en artikel med en annan lika stor inspiratör, Troels Kirk, var med i ett av numren. :-BS
Johan Molin skrev:Hade mina misstankar, mht hur du uttryckte dig! Ett råd bara; se till att husen har riktiga baksidor ... :-CO
Jag lovar Johan.
[JC_doubleup.gif]
modeljernbane skrev:Hej
Jeg kan rekomandere dig at köpe boken Min väg til Morshyttan, jeg har köpt den, selv om jeg er Dansk. En super fin bok med mange perler om modeljärnvägen och tankan bag.
[JC_doubleup.gif]
P Ekstrand skrev:Jag kan också rekomendera Stures bok.
Yes, den är inköpt och snart utläst.
Den är nog den främsta anledningen till att jag ens vågar nämna och planera mitt kommande bygge. :-J
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av FredrikÅ »

Hej Simpan,
Nu är även jag på G känner jag. Lusten har kommit tillbaka och jag går igenom en massa trådar mm som jag har missat under mitt uppehåll.
Kul att just du har blivit medlem här.
Jag hoppas på många givande diskussioner och annat framöver.
Jag bor utanför Ystad sedan många år men spenderade min skoltid i Sollentuna!
Norrvikens skola blev det i låg- och mellanstadiet och Häggvik på högstadiet. Minnen väcks alltid till liv när man hör om barndomens domäner.
Det var för övrigt i pojkrummet som jag drömde om den där Märklinbanan i katalogen 85/86 [JC_doubleup.gif]

Återigen, jättekul att du är medlem här.
/Fredrik

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Simpan presenterar sig

Inlägg av Simpan »

Tack Fredrik.
Jaa, där ser man, världen är ju bra liten. Min äldsta grabb gick på både Norrvikens och Häggviks skola.
Han drömmer om att bli skateboardstjärna...inget MJ alls tyvärr...nåja brädor rullar ju och ibland "railar" han med den. :=Koko
Härligt att se att även du är på G igen. :-T
Vi "ses och hörs".
Bästa hälsningar,
Simon

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"