Toppbilden, visa:    


SJ-brun "litt Mu"

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

SJ-brun "litt Mu"

Inlägg av 3030 »

image.jpeg
Ett försök att försvenska svartvita kossor - lite brun spray följt av torrpastell.
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: SJ-brun "litt Mu"

Inlägg av Mölle-Mats »

Nååå, skriv gärna att du "föruppförsvenskat" de rödbruna kossorna - här i landets södra delar är nötkreaturen svart-vita! :-CO

Men de blev snyggt "väderbitna", dina kritter! [JC_doubleup.gif]
Senast redigerad av Mölle-Mats den 09 nov 2017, 09:29, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: SJ-brun "litt Mu"

Inlägg av kilowatt »

Kossor är/har alltid varit rödbruna (Svensk Rödbrokig Boskap) De svartvita som plattlandet neröver bekossas av kom söderifrån i mängd efter WW2, och dom sprider som granen men i omvänd riktning, alltså sakta och säkert norrut. Går man norr om granridån var kossorna mest åt det vita slaget, samt utan horn. Det finns även jersykor, dom är lite offwhite-gulvita i lackeringen och magra som salig Twiggy. Ger för övrigt en alldeles gudomlig mjölk, fet och aromatisk gräddig.
Ett ko-lossalt ämne för den sanne landskapskonstruktören.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: SJ-brun "litt Mu"

Inlägg av Mölle-Mats »

kilowatt skrev:Ett ko-lossalt ämne ...
Håhåhå, Stygg-Åke ... :=u
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: SJ-brun "litt Mu"

Inlägg av LYR »

Bild

I mitt nostalgiska minne var kossorna vita som visas här på Stockholm södra station under en reklamkampanj under Arlas 100 års-jubileum .
Bilden publiceras ursprungligen på stinsens mjölktråd och upptäcktes av en reklamfirma - vilket gav mig och mina bröder en antal tusenlappar i ersättning.
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ-brun "litt Mu"

Inlägg av Johan Molin »

Mjölktråden var fantastisk!

Fritt ur minnet tror jag de svartvitbrokiga kossorna var av den holsteinska ätten (hmmm ...) och kom ursprungligen till Halland för i varje fall dryga hundratalet år sedan.

Även samtliga kossor på min MHJ-anläggning är "behandlade" på motsvarande
sätt som i den här tråden för att se mer össchöttska ut ...

Dessa rödbrokiga kossor bör således littreras Mu(r), påminnandes om den tid när diverse själv-imploderande rörelser i vårt land ville skaffa sig motsvarande suffix ...

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: SJ-brun "litt Mu"

Inlägg av kilowatt »

Jag skulle vilja litterera de rödbruna som Mu-u(u) Eftersom de är av den ursprungliga varianten, så kallade Ur-kor, Eller helt enkelt Mu eftersom det inte fanns annat.

Gott nytt!

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: SJ-brun "litt Mu"

Inlägg av Simpan »

Ursnygga kor, precis som jag minns dem från min barndoms somrar i södra Småland. [JC_doubleup.gif]

Men detta måste ju vara kossornas urko, litt Mu-ra, Hedenhös urko? :=u
mura.jpg
Bästa hälsningar,
Simon

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"