Toppbilden, visa:    


Märklin Oe/Oms... för höga?

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Märklin Oe/Oms... för höga?

Inlägg av Svante Andersson »

Svaret på frågan är... Ja!

Bufferthöjden är 13 mm... klart över det normala 12 mm. Och golvytan är ett par millimeter uppåt.

Här ser vi ett Trix Ub-lok, en Oms som är modifierad och en i Märklins originalskick.
Bild

En närbild på Ub-lok och den modiferade vagnen... vagnen har buffertarna på prick 12 mm höjd medan loket är lite lågt. Dessutom hänger kopplet som något på en gammal gubbe. Typexempel på dålig konstruktion.
Bild

Den modifierade vagnen och Märklins original...
Bild

Här är alltså både golv och buffertar på rätt höjd vilket gör att vagnen kan användas både utan lämmar och med fällda lämmar om man har tillräckligt tunna sådana.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

AndLun
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 nov 2016, 09:24

Re: Märklin Oe/Oms... för höga?

Inlägg av AndLun »

Justeringen av höjden blev mycket bra!
Om det är du Svante som gjort ingreppet - har du någon åtgärdslista/beskrivning på vad du ändrat på modellen (och kanske info om det finns extra svåra moment eller andra saker att tänka på under arbetet)?

/Anders L
SMJ

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Märklin Oe/Oms... för höga?

Inlägg av Svante Andersson »

Hej Anders,

Jo, det är jag som fixat lite.

Det jag i grunden gjort är att ta bort det utrymme i vagnen som tas upp av kortkoppelmekanismen.
På så sätt har jag fått golvet i plan med yttre rambalkarna och ändstyckena med plattorna ovanför buffertarna.
Stålplattan isom är vagnsvikt har fått en ramsa av tunt bly istället och fäste för Kadeekopplen är nu ett par 3 mm stålplattor. Och...javisst, vagnen har trepunktslagring!

Underifrån...
Bild

Vickbar axel...
Bild

Mässingstråden är bara för att hålla axeln på plats den ligger löst inlagd och vickar på 030x030 Evergreenremsa, alltså samma tjocklek som det återstående utymmet efter kortkoppelmekanismen och den inlagda blyplåten. Tillsammans med koppelplattorna är vagnen nu några gram tyngre än innan operationen.

Men mycket sågande och filande... nästa får golv av Evergreenflak så slipper man fila eller fräsa golvet till rätt tjocklek.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"