Toppbilden, visa:    


Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Tack Sture, men den ställningen kommer att tas ner när jobbet kring takkupan är klart.

Då vidtar nästa användning för materialet, nämligen målning av gavelspetsarna vilka kräver att man kommer upp till ca åtta meter för att jobba. Min lösning på det problemet - nej jag gillar absolut inte att balanser på stege åtta meter upp! Å inte heller att klättra upp och ner femtielva gånger för att få jobbet gjort. Det måste bli något mer rationellt, vilket återkommer jag till som sagt.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

Förutom en semesterrundtur på tåg ner till Hamburg + Amsterdam och en del andra utflykter
skulle ju en del krut läggas på det långdragna trädgårdsprojektet även under semestern.

Och som av en händelse nåde jag ett viktigt etappmål, just idag.

Bild

Den sista murstenen på den avslutande nedre mursträckan kom på plats idag.

Bild

Välförtjänt vila på paussoffan innan vi firade detta med lite "gofika".

Min del av arbetet är nu nästan avslutat - nu är det Evas tur att ta över och se till att grönskan frodas bakom stödmurarna.
OK - jag får väl se till att köra hem några kärror jord iatt stoppa ner plantorna i
Men Eva brukar vara ivrig och gärna hjälpa till att ösa jord från kärran så att hon kommer igång...........

----------

ps Trots trädgårdsarbetet har det blivit en del gjort nere i källaren mellan Engelsfors och den nya Lowlands-nivån.
Mer om detta lite senare. ds
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Arne Lindgren »

Ett mekgarage under tömning
Bild
och en friggebod att förvara sånt som tål kyla.. campingutrustning och sånt. För att kunna grovmeka lite i garaget, t.ex. migsvetsa H09-chassien.
Bild

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Sådär då var takkupan i söderläget klar. Solen har käkat upp panelen totalt och den var spröd och jobbig att få väck. Inspektionen bakom gav ett bra resultat, inga läckor och andra konstigheter. Så ny panel ditsatt och allt målat för att tåla minst fem år framåt (söderläge kortar ommålningsintervallen rätt rejält :evil:

Så då var det dags för västergaveln att få sig en färgomgång. Ner med ställningen och uppbyggd för nästa jobb.
Bild

Nu har jag fått en plattform att jobba på fyra meter upp vilket gör att nästa steg upp till taknocken (ca 2,5 m) inte blir särskilt jobbig i jämförelse med att klättra stege upp och stege ner och däremellan gunga runt och hålla i sig mer än måla :shock: Jag inbillar mig också att jobbet går fortare om man har bättre "ståplats" s a s.

Jag hatar höjder vilket är orsaken till dessa kanske onödigt omfattande byggen. men jag känner mig hellre trygg med att ha en bra bas att arbeta på jämfört med balansakter. Stolparna är desamma som vid kuprenoveringen men nu apterade i en annan konfiguration.

Imorgon är sista dagen på semestern så målningsjobbet lär fortsätta en bit in på hösten med nya ombyggnader av ställningen. Där har vi nästa orsak till att jag gör ställning själv. har ingen bekant att "låna" ställning av och hyra en skulle kosta mer än virket jag köpt. Virke som dessutom kommer att ingå i senare byggövning på tomten (typ ny friggebod).

Men det sinkar hobbyn ....
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Länge sedan vi fick någon avrapport om trädgårdsarbetet i Sollebrunn - går all tid åt till att luka ogräs? :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

H0n3 skrev:Jag hatar höjder vilket är orsaken till dessa kanske onödigt omfattande byggen. men jag känner mig hellre trygg med att ha en bra bas att arbeta på jämfört med balansakter. Virke, som dessutom kommer att ingå i senare byggövning på tomten (typ ny friggebod).
Men det sinkar hobbyn ....
Sedär, en frände som som också underhåller hela huset trots vad jag istället brukar kalla för "respekt för höjder".

Jag har jobbat efter samma koncept både när vi målade om och när jag senast bytte taket på kåken i samband med en utbyggnad.
En lika stabil ställning, som kan stå under den tid som det tar för mig att göra jobbet, flyttas till andra sidan (inte helt utan vedermödor förstås, lite läskigt att montera de översta delarna på 7-8 meters höjd :roll:
Min ställning blev senare stolpar och takstolar till en veranda som byggdes efter takbytet, här snackar vi återanvändning.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Bra uttryck det där - "respekt för höjder" - det tar jag med mig direkt [JC_doubleup.gif]

Efter västergaveln blir det kupan på norrsidan och därefter östergaveln (varje sida har sin uppsättning vilket gör att bygget kommer att se annorlunda ut varje gång) som ska få sitt underhåll. Tvättning, skrapning, grundning och ett par lager ny toppfärg. Tanken är ju att det ska hålla sådär 10 år (och jag hoppas slippa göra det den gången). Man blir ju inte yngre med åren ...
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev:Länge sedan vi fick någon avrapport om trädgårdsarbetet i Sollebrunn - går all tid åt till att luka ogräs? :mrgreen:
Värre än så. Den mesta tiden går till så'nt som sinkar så'nt som sinkar mj-hobbyn. Om allt färre ska jobba för allt fler och allt fler bara administrera och kontrollera, blir det allt hårdare för den första gruppen. Den tillhör jag, någon veckas jobb kvarstår av jobben som ska vara färdiga före semestern och på tisdag börjar jobben som ska göras efter semestern.
Ett gruslass har dock kommit hem och höglyft av banan har skett. Cementplattorna har återvunnits från grannen.
Bild
En massa stora växter har flyttats till kanten av gräsmattan längst bort i bild. Som planering för framtida handlingsfrihet har jag lagt en rad med stenplattor bakom plantorna, så nära stammarna på granhäcken som möjligt. En stenrad kan ju sedan läggas även framför rabatterna ;) Det skulle dock medföra över 40 meter nytt spår, frågan om Tom Peng Pung och almanackan kommer att medge det. vi får se ett annat år.
I de båda diken som blev efter de alltför stora växterna har efter fotot togs ikväll kommit i ny jord och "en del" nya blommor.Bild De båda plastdunkarna innehåller uppgrävda lökar, så Em-On hinner nog inte hjälpa till att bära in ved än på ett tag.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Sedär, det har hänt grejer i Strwlebrunn sedan sist! [JC_doubleup.gif] Klokt att basera bygget på cementplattor, då behöver du ju bara luka i skarvarna mellan plattorna - kanske du rent av hinner med att köra något varv med tågen innan det är dags att dra till jobbet och försörja resten av Sverige igen! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av BR78 »

Snyggt PO

Jag har en annan böjelse lite blöt men ack så intresangt kanske det sinkar också

http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... Opto-White
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Japp! Så var den besvärliga delen av balkonggaveln klar. Tvättat, skrapat, grundat och målat två gånger. Nu ska det väl hålla ett tag tycker jag.
Alltså ner med ställningen för flytt till nästa uppsättning.
Bild
Det ser helt OK ut på väggen och vindskivorna ovanför balkongräcket. Nu ska det bli likadant nedanför också.

Så ny uppsättning av arbetsplattform för samma behandling av norrkupan.
Bild
Det finns inte samma plats på backen jämfört med södersidan, medan det finns mer plats utefter själva kupan. Alltså blir uppsättningen inte densamma som förra gången. Plattformens "golvbjälkar" lutar mot pannornas dalar vilket gör att trycket på pannorna snabbt tas omhand av läkten under och fördelas jämnt.

Inte riktigt klar. Ska få dit lite skyddsräcke också innan jag börjar jobba, men det får bli under kvällarna den här veckan.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Sådär, då var det dags för den sista jobbiga sidan på årets ommålningsövningar. Garagegaveln som är lika hög som balkongsidan men det finns ett hus i vägen vilket gör att nu måste ställningen anpassas till det. En "sadelkonstruktion" som stöder mot takpannorna fördelar trycket snyggt hela vägen.
Bild
Här är gaveln nytvättad inför morgondagens skrapning. Vädret sägs hålla sig i skinnet hela veckan ut så jag ska nog hinna få dit åtminstone ett lager färdigfärg innan nytt dåligt väder (ur målningssynpunkt) anländer.

Det tar sig i alla fall och det tycker man om.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

God fortsättning på er alla!


Har under julhelgen ändrat lite fokus på fritidsintressena och ägnat mig åt annat hantverk och låtit MJ:n vila lite.

Jag följde med intresse Stures kalender, där det dök upp allsköns gamla prylar och verktyg, en del av dessa hade man glömt att dom fanns. En del andra, som ritverktyg, passare och dragstift har man ligger i någon låda, men har inte använt på åratal.

Som en fortsättning på samma tema kommer längre ner, en videosnutt om ett av de verktyg som ”sinkat MJ-hobbyn” under julhelgen.

Svärdsläparen - En specialpensel som bl.a används för att dra linjer vid dekorationsmålning

Bild

Verktyget är dock inte helt utdött, det används fortfarande sparsamt vid dekorationsmålning av möbler och inredning
och kanske framförallt vid motivmålning eller renovering av fordon, då tekniken kallas ”pinstriping”

För min del handlade det om att göra en enkel illusionsmålning på ett par köksstolar för att efterlikna ett fräst reliefmönster som finns på kökssoffan och på det viset skapa ett sammanhållande tema på de olika möblerna runt köksbordet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Finessen med verktyget är att det samtidigt som det ger fina linjer även håller mycket färg
vilket innebär att man kan dra långa linjer i ett enda drag utan att behöva lyfta penseln.

Men tekniken kräver övning.
Man måste våga göra draget i ett enda långt svep, och sikta på målet utan att följa penselspetsens väg med ögat.

Kan jämföras med när man började köra bil:
- I början tittade man på vägen, alldeles för nära bilen och färden blev rätt vinglig i körfältet.
- När man lärde sig att titta längre bort, mot målet, blev färden mycket rakare.

Ja visst ja, här kommer videosnutten också........

Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av jogra »

Mycke snyggt Olle! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ford1929 »

jag kallar dom kafkapenslar,,,kärt barn har många namn..du lyckades ju perfekt med randningen.... [JC_doubleup.gif]

Roger
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Sture Bylén »

Väldigt imponerande, Olle! [JC_doubleup.gif]
Du har många linjer på din lyra, så att säga. :o
Ja, tänk vad mycket kul det finns att göra! Vem behöver ha tråkigt???

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2979
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av cgn1954 »

Sture Bylén skrev:Vem behöver ha tråkigt???
Uj uj, det finns det gott om folk som har tråkigt. Kim-Jong-Un t ex... de får alla skylla sig själva. :=u

(... som inte hittat hit). :-BS
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Har inte blivit så mycket gjort på min Kleinbahn anläggning under 2015. Bygglusten har det dock inte försvunnit, tvärt om, det här är 2015 års produktion :) .

Bild

Om jag fortsätter med samma byggtakt framöver behöver jag bara leva ca 45 år till så hinner jag bygga alla mina kvarvarande obyggda byggsatser :-BS

Stefan

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av PeO »

Det är väl bra med arbete, men nog tar det en faslig tid från hobbyn. Det här "lilla" elskåpet (1600*2000) ska styra en biltvätt om halvannan månad.Bild
Då ska det förståss vara färdigt, ditkört, uppskruvat, inkopplat, spånningssatt, provat och fungera tillsammans med resten innan dess också. Då hjälper det föga att man sitter två väggar från banan. Dett brukar bli ett par timmar åt gången, när man är hemma från övriga jobb och så in och kolla om någon skrivit något däremellan.
Morshyttevännerna har uppenbarligen grävt fram stridsyxan igen, mera passningar :lol:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:Morshyttevännerna
Vad sade du att de kallades? :shock:
Also sprach der Matserschmitt!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Pennstativ »

PeO skrev:Det är väl bra med arbete, men nog tar det en faslig tid från hobbyn. Det här "lilla" elskåpet (1600*2000) ska styra en biltvätt om halvannan månad.Bild
Då ska det förståss vara färdigt, ditkört, uppskruvat, inkopplat, spånningssatt, provat och fungera tillsammans med resten innan dess också. Då hjälper det föga att man sitter två väggar från banan. Dett brukar bli ett par timmar åt gången, när man är hemma från övriga jobb och så in och kolla om någon skrivit något däremellan.
Morshyttevännerna har uppenbarligen grävt fram stridsyxan igen, mera passningar :lol:

Snyggt inrett skåp!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

Sture Bylén skrev: Ja, tänk vad mycket kul det finns att göra! Vem behöver ha tråkigt???
Ja, inte jag i alla fall.
Har ett nästan sjukligt behov att alltid göra något med händerna. Klarar helt enkelt inte av att vara sysslolös och ha tråkigt
och helst skall pysslet kräva någon liten utmaning för att vara tillräckligt roande.

Så när jag nu låter MJ-planerna ligga till sig och mogna lite innan jag går loss på dom igen envisas jag med lite mer inredningshantverk.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Dekorationsmåleriet av stolarna var kanske ingen större utmaning, jag har gjort liknande förr, men då utan svärdsläpare.
Nästa projekt blir en ordentlig utmaning, något jag aldrig gjort tidigare.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Har fått för mg att prova på finsnickeri, ett större hörnskåp….. :=Koko

Vi har länge letat efter ett hörnskåp då vi tyckt att vi skulle behöva ersätta ett gammalt skänkskåp i matrummet.
Skänken rymmer mycket porslin, men sticker också ut lite för mycket i rummet och gör det trångt att komma till matbordet.
Och givetvis har vi inte hittat något hörnskåp som uppfyller våra önskemål om utseende och förvaringsutrymmen.
(Jo vi hittade ett som nästan passade, men det var någonstans utanför Mellerud i Dalsland och vi hade bara "cabben" som transportmedel och när vi kom hem och insåg att det var nog ändå "vårt skåp" så var det redan sålt)

Så jag har länge funderat på att bygga ett efter eget huvud, och nu är det dags, det må bära eller brista.
Att snickra möbler kräver en hel del konstruktionsfunderingar och extrem noggrannhet vid måttsättning och tillsågning
och det går som vanligt bara att fuska på baksidorna. :-CO

Men ska det vara en utmaning så ska det väl vara en rejäl utmaning. :=u

Bild

Jag har just kommit igång med bygget.
Sågar till bitarna ute i garaget (20 grader kallt gör det tyvärr lite kallt om fingrarna) och provar och monterar delarna i källaren.
Ett hörnskåp har ju lite speciell geometri.

Det finns en hel det i konstruktionen som jag ännu inte riktigt vet hur jag skall lösa.
Men man får väl lugna ner sig lite då och då och improvisera när man kommit en bit på väg.

Som syns på bilden gör jag tvärsom mot modelljärnvägsbygget.
Jag börjar med en modell i kartong där jag kan prova fram måtten på de olika styckena.
Modellen är ungefär i skala 1:9 bara för att tjockleken på kartongen skulle motsvara limskivornas tjocklek på 18 mm.


Så här hoppas jag att skåpet skall bli.

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Spännande sidospår det här.

Har du sett den här hemsidan? http://www.woodsmithplans.com/plan/clas ... r-cabinet/

Woodsmith plans visar ofta (som i denhär) hur delarna är tillskurna. Det brukar vara det knepigaste att förstå sig på ju.

För övrigt har jag samlat på de här länkarna till olika träarbeteshemsidor/tidningar med nyttig gör-det-själv-info:

Woodworkers Journal: http://www.woodworkersjournal.com
Woodsmith Plans som sagt: http://www.woodsmithplans.com/
Wood magazine: http://www.woodmagazine.com/
Popular Woodworking: http://www.popularwoodworking.com/
Get Woodworking: http://www.getwoodworking.com/
Woodcraft magaazine: http://www.woodcraftmagazine.com/

Alla har en avdelning för projekt och/eller ritningar (plans). Att surfa där ger mycket inspiration och man ser olika lösningar på samma problem något som gör det lite lättare att få till det själv.

mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

H0n3 skrev:Spännande sidospår det här. /Peter


Tack för dom länkarna.
Där fanns en del att hämta när det gäller de moment jag ännu inte kommit på hur jag skall göra.
Kommer att spendera en del tid och leta runt där........

Sen gäller det att anpassa lösningarna till de verktyg man själv har tillgång till.

I alla hobbies (och idrotter) finns det alltid utrustning man skulle vilja ha.
Men man kan ju inte köpa allt som finns bara för att få ihop ett eller två hörn på en enda möbel :-BS

Och det blir ju inte alltid bäst av sig själv bara för att man använder det där superverktyget.
Det brukar ju ta ett tag att lära sig utrustningen också, så ibland blir det bättre med de egna enkla verktygen som man redan behärskar.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Det är precis det jag använder länkarna till. En sorts uppslagsbok i hur saker kan göras och sedan får man anpassa till den egna verkligheten, men man sparar en massa tid och får idéer till hur saker kan göras. Något som annars kan ta mer tid än man vill spendera.

Å slutresultatet blir ju så mycket mera värt när man kan säga att "Det här har jag gjort och på mitt sätt!"

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av jogra »

ollef skrev: Och det blir ju inte alltid bäst av sig själv bara för att man använder det där superverktyget.
Skulle vilja påstå att det alltid är han som håller i verktyget som bestämmer hur det skall bli, inte verktyget. Och man kommer sig hur långt som helst med de enklaste verktyg, tar kanske lite mer tid. För hur ofta har man inte hört, 'jag kan inte göra det för jag har inte den och den maskinen'... :=u Det som dock är avgörande är att verktygen är vassa. :D
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

Vilket ju oosöökt får en att tänka på MM:s vinkelslip igen.

Noterar bara att när Olle bygger modeller har han nu tydligen bytt upp sig till en större skala än 1:160 ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av PeO »

Skalan verkar inte spela någon större roll. Det han annars gör i N, brukar ju va' bättre detaljerat än det du och jag presterar i Ho. :oops:

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av lars t »

Min dotter med familj har rest till Mexico, och lämnat "Svea", en knappt meter lång vit trasselsudd av asiatiskt ursprung i min frus och min vård. Hon, hunden, tycks inte gilla att jag sysslar med modelljärnväg, för när jag går ner till tågrummet börjar hon, fortfarande hunden, att tjuta och skälla, trots att mormormatte finns där hon är. Jag tvingas upp och mottas med alla kärleksbetygelser en liten hund kan prestera!!

Lars

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Pennstativ »

lars t skrev:Min dotter med familj har rest till Mexico, och lämnat "Svea", en knappt meter lång vit trasselsudd av asiatiskt ursprung i min frus och min vård. Hon, hunden, tycks inte gilla att jag sysslar med modelljärnväg, för när jag går ner till tågrummet börjar hon, fortfarande hunden, att tjuta och skälla, trots att mormormatte finns där hon är. Jag tvingas upp och mottas med alla kärleksbetygelser en liten hund kan prestera!!

Lars

I detta läge finns bara två kommandon att använda:

1. Lägg an!
2. "ELD!"
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av lars t »

Som fd stabschef inom civilförsvaret föredrar jag mänskligare metoder!

Lars

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ford1929 »

du skall vara glad att det är "bara" hunden som skäller ;)

Har hund själv men den bryr sej inte om man går ned i källare....


Roger
Roger(Forden)

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Pennstativ »

Dublett
Senast redigerad av Pennstativ den 09 jan 2016, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Pennstativ »

Aha! Själv är jag flygförare i Hemvärnet. Där kör vi med militära metoder. Tack för upplysningen kring civilförsvaret och därstäder rådande s.k. "mänskliga metoder". Dock: Till djurvärlden hör djuriska metoder :=Koko :=Koko :=Koko :=Koko.

I mitt hus hade ett djur, oavsett art, vilket inte accepterar MJ omedelbart fått den väl inövade: "-Sitt still och håll käft när jag är i tågrummet, annars skjuter jag skarpt!"

En godtagbar kompromiss kan ju vara att kontakta Cesar Milan :-)! Han borde kunna få vilken vovvsing som helst MJ-intresserad :-)!

Har f.ö. själv dålig erfarenhet av en annan, dock fullständigt mänsklig art, kallad Hustru! Min förra rev ner min dåvarande MJ-anläggning. Jag kom hem från en affärsresa, och rummet var tomt! Allt med förklaringen "-vi behöver rummet till gästrum"!! Vi har (jag bor fortfarande kvar) 8 rum & kök!!!!! Hon tog dessutom med övertalning och diverse löften ombåde det ena och det andra hjälp av sonen! Resultat...?

Ny hustru :-)!

Min nuvarande har aldrig hindrat mig från att besöka tågrummet, och heller aldrig rivit någon bana. Däremot har hon många idéer på sådant som "måste göras" innan jag bygger nästa. Jag är strax framme vid byggstart, och då får vi se hur det går med...

...kärleksbalansen mellan modelltåg och nuvarande hustru ;-)!

Kanske borde man skaffa katt?! :shock: :shock:
Senast redigerad av Pennstativ den 09 jan 2016, 20:46, redigerad totalt 2 gång.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av PeO »

Kbran igen: "meningsfullt modellbyggande är omöjligt utan katt, men man kanske inte behöver låta det gå så långt som till "the organic method". Favorit i repris: http://www.009.cd2.com/cats_and_modelling.htm Gå ner till två tredjedelar av sidan. Lugnast är det förstås när de sover, det gör de mycket så här års.
Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ford1929 »

dom ser ut o ha det lugnt o skönt....


Roger
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av PeO »

Zingo har varit en underbar fosterfar för sin lille morbror. Båda förlorade sin mor vid fyra veckors ålder. Katter kan lära oss mycket om att njuta av livet.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Arne Lindgren »

PeO skrev:Zingo har varit en underbar fosterfar för sin lille morbror. Båda förlorade sin mor vid fyra veckors ålder. Katter kan lära oss mycket om att njuta av livet.
Synd man är pälsdjursallergiker... eller tur.. Annars hade jag haft en Siberian Husky. Det fanns en döpt efter mitt gamla nätnick från AB-s chatt.. En hel kull döptes efter chattare. Jag fick träffa den en halvtimme innan den skickades till NZ för att bli anfader för en släkt. Men då hade jag definitivt INTE haft tid för mj. Mycke jobb med en sån.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...snickerier å sånt

Inlägg av ollef »

Halloj! Har nu grottat ner mig bland sågspån och spillvirke ett bra tag med snickeriprojektet.

Hade tänkt hålla till i garaget med en del av de skräpiga momenten, men den stränga kylan som vi hade ett tag begränsade garagearbetet till uppkapning av sidor och hyllor till skåpet. Detaljformning och en del fräsjobb tog jag med ner i pannrummet för att skona fingrarna från kylan. Men det blir rätt dammigt nere i pannrummet när man gått lös på virket ett tag, trots spånsug :=u

Grovsnickerierna klara på både under- och överskåp.

Bild

Det blev också "Lite trångt" när jag skulle fota en översiktsbild, så det fick bli fish-eye-optik vilket ger skåpet lite "rokoko-stuk"
I verkligheten är det lite mer rätlinjigt och underdelen lika hög som överdelen :-BS .

Än så länge saknas hyllan mellan delarna, jag väntar med den för att inte skada ytan under arbetet med övriga delar.

Bild

(Jo, det gick att få in skåpet i kameran med 10mm-gluggen om man kröp upp på en av arbetsbänkarna.

Nu är det dags att låte projektet vila lite och dra mig tillbaka till funderarbänken och tänka på de kommande finsnickerierna.
Dörrar, lådor och några dekorobjekt som jag inte ritat klart ännu......
Fortsättning följer så småningom, när jag åter hittar upp från källaren.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av S Johansson »

Snyggt!
Vitrinskåp för modeller till LGB-bana i trädgården, förstår jag.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

I så fall ÄR det ju en del av mj-hobbyn! :-CO :-T

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:I så fall ÄR det ju en del av mj-hobbyn! :-CO :-T
Inte enligt broder Peo i alla fall, han hävdar ju att "lek" med LGB-tåg är sådant som sinkar MJ-hobbyn! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

S Johansson skrev: Vitrinskåp för modeller till LGB-bana i trädgården, förstår jag.
Johan Molin skrev:I så fall ÄR det ju en del av mj-hobbyn! :-CO :-T
LGB - Nja, jag hoppas verkligen att jag skall kunna vänta med en så omvälvande övergång i skala i några år till. :=S
Detta skåp är inte avsett för MJ överhuvudtaget, så per definition får nog bygget absolut räknas till de aktiviteter som sinkar MJ-Hobbyn.
Skåpets funktion skulle man kunna kalla för en "space saver" och skall ersätta ett skänkskåp i vårt matrum.

Bild

Skänken är svårplacerad och sticker här ut för långt längs med väggen
och gör det trångt vid passage till matbordet, framförallt de gånger vi förlänger bordet för att rymma fler personer.

Bild

Men med ett skräddarsytt hörnskåp hoppas vi göra passagen lite bredare samtidigt som vi får ett skåp med lite större volym.
Hörnskåpet blir dock lite mindre än den ursprungliga modellen.

Geometrin på ett hörnskåp är inte att leka med vid konstruktionen.
Men det finns detaljer som somliga skulle gilla - skåpet har tre (3) baksidor där man kan fuska med finishen i utförandet :=f
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

Du är inte medlem av shaker-rörelsen m a o – de anser ju att vår herre ser även undersidan av möblerna och tillverkar dem därefter också. Vilket ju gör dem så värdefulla ... :-CO


De kunde göra vacker musik också – även om denna hymn har adopterats av många som hävdar att det är deras egen ...

Sture Bylén

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Sture Bylén »

ollef skrev:skåpet har tre (3) baksidor där man kan fuska med finishen i utförandet
[JC_doubleup.gif] :lol:

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av thorpe »

Fixa med Fuska:
Hur många baksidor, baksidor, baksidor har det här skåpet? :-CO

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av BAn »

Helgens fågelräkning vid matningen...
http://birdlife.se/sof/huvudnyhet/huvud ... i-faglar!/

... fast idag är det ett sådant ruggeväder här att fåglarna håller sig hemma, trots godsaker i matningen.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av StefanChrister »

Har för en tid sedan fått reda på en sak som kommer att sinka hobbyn rejält ett tag... Min fru är gravid. Kommer alltså bli till att färdigställa så mycket som möjligt innan juli månad. :-CO

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Gissberg »

StefanChrister skrev:Har för en tid sedan fått reda på en sak som kommer att sinka hobbyn rejält ett tag... Min fru är gravid. Kommer alltså bli till att färdigställa så mycket som möjligt innan juli månad. :-CO
Grattis! Jätteroligt, har själv fyra stycken. Är det första? Räkna med paus i byggeriet. Men sen när dom flytttar hemifrån och ytor blir lediga då breder hobbyverksamheten ut sig! :-J

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av StefanChrister »

Gissberg skrev:
StefanChrister skrev:Har för en tid sedan fått reda på en sak som kommer att sinka hobbyn rejält ett tag... Min fru är gravid. Kommer alltså bli till att färdigställa så mycket som möjligt innan juli månad. :-CO
Grattis! Jätteroligt, har själv fyra stycken. Är det första? Räkna med paus i byggeriet. Men sen när dom flytttar hemifrån och ytor blir lediga då breder hobbyverksamheten ut sig! :-J

Tack snälla Jan! Ja, det är första...ska bli så roligt! Och något detta för med sig är nog att vi kommer byta en 2a i innerstaden mot ett hus. YTOR kommer öppna sig... får väl vänta 18-20 år men sen kör vi... ;)

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"