Toppbilden, visa:    


Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ford1929 »

Som tur är så lade jag av med ved i kåken.
fjärrvärme är skönt.....det är så otroligt mycke jobb
med vedeldning....har alltid undrat hur många gånger man hanterar
samma vedträ innan man får in det i pannan
Sen blir man inte yngre med åren
Roger(Forden)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av cgn1954 »

ford1929 skrev: 24 jul 2021, 20:17Sen blir man inte yngre med åren
Njä, man blir med åren. Sen hur man fyller åren är en annan femma. Här hemma har vi ett antal projekt - helt enkelt - som släpat pga. jobb/arbetsgivarskyldigheter/etc. Nu efter pangsjo så är det full rulle på dessa ... påverkar de MJ? Definitivt. Man det känns ändå bra att få till stånd gamla, t o m efterlängtade ändringar hemmavid.

Exempel:

Få till ett riktigt sovrum, tidigare garage och gillestuga med pizza/bar-ambitioner.
En lite större bild - 800 px bred

Just nu-projekt - "balkongen" - frostfritt, isolering, nya tre-glas-fönster... jisses. Men det blir 10 nya kvm som man kan kan använda på riktigt.
En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

Ja när man har hus dyker det hela tiden upp en del som sinkar MJ-hobbyn.

Jag har under flera år skjutit upp vissa renoveringsbehov till "något annat år" då jag inte gillar höjdarbeten
Men i år inföll det där "andra året" och jag fick lov att tampas med mina inre demoner

De flesta av oss lider väl av något som får oss att känna obehag eller rädsla, möte med spindlar, ormar eller kanske att att prata inför "publik".
Sådant som andra inte inte alls har några problem att hantera.
Själv blir jag alldeles darrig i benen och stirrig om jag behöver klättra minsta bit för att lämna marken, på en stege eller uppför en gallertrapp med full sikt nedåt.
Många av dessa demoner skall man ju kunna "öva" bort, mer eller mindre, men det bär emot.

Nu under sommaren har jag tagit ett par rejäla nappatag med min demon efter att under flera år skjutit upp ett arbete i höjd med gavelspetsen på huset.
Det var nu 25 år sedan vi gjorde en tillbyggnad på husets norra sida och vindskivorna börjar se rätt slitna ut med en ökande tillväxt av lavar.

En lite större bild - 800 px bred

Förutom det, var det även dags att renovera utåtgående fönster på övervåningen.
Vi har satt upp en byggställning på ena sidan för fönsterjobben men den når inte upp till gavelspetsarna.
Så förutom att klänga upp på en smal och hög (tycker jag) byggställning har vi i veckan hyrt en svajig skylift för "höghöjdsjobben"
En mellanstor bild - 600 px bred

Efter några dagar med mycket darriga knän och stirrig blick har det gått allt bättre.
Med full koncentration på arbetsmomenten kan man försöka låtsas som om man var på backen och tillfälligt lura demonen.
Tyvärr vet jag, att om det om någon månad skulle vara dags att klättra igen, är han tillbaka den där demonen........

Men nu är i alla fall både vindskivor och övre delen av fasaden på norrsidan rengjorda och bättringsmålade.
De borde väl klara 25 år till nu, men då kanske det blir någon annans utmaning att ta sig an eller kanske leja ut istället.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av St. Mikael »

Några bilder på sånt som sinkar men bara är positivt och trevligt :-JJ Eller vad säger ni?
IMG_1983.jpeg
IMG_1984.jpeg
IMG_2011.jpeg
IMG_2030.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

Jag hängde med ända till den sista bilden ...

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev: 02 aug 2021, 15:35 Jag hängde med ända till den sista bilden ...
Där hängde jag på! :-CO

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av thorpe »

thorpe skrev: 03 aug 2021, 21:14
Johan Molin skrev: 02 aug 2021, 15:35 Jag hängde med ända till den sista bilden ...
Där hängde jag ! :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

Jag har ätit det en gång (utomhus), och min största invändning (förutom förstås lukten) är att det var så rysansvärt salt!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av St. Mikael »

För min del var det första gången på minst 10 år, och Guuuud vad gott det var!!!
En bit färskpotatis, hackad rödlök, och en bit suring :-T (+nubbbe och öl)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av St. Mikael »

Vinteren har tagit överhand på trädgårdsjärnvägen. Det är ingen större överraskning. Har i stället kört upp ett skidspår (till vänster på bilden) Längden på en runda runt stationen är ca 500m. Jag åker runt runt med Kent i hörlurarna. 1 sång med Kent är lite längre än 2 rundor.
IMG_2479.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av St. Mikael »

Jaha, så var det dags för lite sinking igen. Ramverkstan som jag hade bestämt mig för att aldrig mera göra ingrepp i, eller flytta på, den har jag flyttat :roll: Det var en lång tankeprocess innan jag bestämde mig. Enkelt uttryckt vägde fördelarna tyngre än nackdelarna, så jag gjorde det. Igen. Numer är alltså verkstan i samma hus som jag bor i (stationen) och då också mycket närmare tåghobbyn, lägg märke til tåget som passerar utanför fönstret. Bakom tåget ligger Mjøsa. Där kan jag också se Skibladner paddla förbi ;)
IMG_2613.jpeg
I morgon är det 17maj, och jag har en ledig dag. Tror jag skall passa på att köra trädgårdsjärnväg!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av cgn1954 »

Man ska aldrig säga aldrig, säger "dom"...

Verkar ju väldigt praktiskt ha det så nära...

(Själv håller jag på å städar verkstan, efter 8-9 års slarv så nu kommer jag/vi dels in där, dels hittar jag ingenting längre..., jo, lite) :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"