Toppbilden, visa:    


Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av P Falk »

StefanChrister skrev:Har för en tid sedan fått reda på en sak som kommer att sinka hobbyn rejält ett tag... Min fru är gravid.
Men så roligt! Grattis till dig! Ja, till er båda förstås! Bra jobbat! Sinka tid för hobbyn? Ja, men fåtöljrallare är också en av många sidor på den här hobbyn. Och vem vet, det kanske blir gips och woodland scenics som hustrun blir sugen på 01.30 måndag morgon och inte lakritsbåtar och cement... Lycka till med allt kring detta! [JC_doubleup.gif] :-JJ
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av StefanChrister »

P Falk skrev:
StefanChrister skrev:Har för en tid sedan fått reda på en sak som kommer att sinka hobbyn rejält ett tag... Min fru är gravid.
Men så roligt! Grattis till dig! Ja, till er båda förstås! Bra jobbat! Sinka tid för hobbyn? Ja, men fåtöljrallare är också en av många sidor på den här hobbyn. Och vem vet, det kanske blir gips och woodland scenics som hustrun blir sugen på 01.30 måndag morgon och inte lakritsbåtar och cement... Lycka till med allt kring detta! [JC_doubleup.gif] :-JJ
hahahahaha! Tänk om det vore så väl... Tack snälla!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

Det vore anmärkningsvärt! "Min anläggning blev uppäten av min gravida hustru" ... :-CO

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av StefanChrister »

:-BS
Johan Molin skrev:Det vore anmärkningsvärt! "Min anläggning blev uppäten av min gravida hustru" ... :-CO
:-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

StefanChrister skrev:
P Falk skrev:
StefanChrister skrev:Har för en tid sedan fått reda på en sak som kommer att sinka hobbyn rejält ett tag... Min fru är gravid.
Men så roligt! Grattis till dig! Ja, till er båda förstås! Bra jobbat! Sinka tid för hobbyn? Ja, men fåtöljrallare är också en av många sidor på den här hobbyn. Och vem vet, det kanske blir gips och woodland scenics som hustrun blir sugen på 01.30 måndag morgon och inte lakritsbåtar och cement... Lycka till med allt kring detta! [JC_doubleup.gif] :-JJ
hahahahaha! Tänk om det vore så väl... Tack snälla!
Johan Molin skrev:Det vore anmärkningsvärt! "Min anläggning blev uppäten av min gravida hustru" ... :-CO
:-BS :-BS :-BS :-BS :-BS

Jaja, jag minns när det biologiska upphovet till mina söner var gravid - förutom att det gick åt en del "graviditetsammuniton" (dvs kaffekoppar) så var hon konstant sugen på "gräddon" (hon försökte vara sund och inbillade sig att alla de där gräddöverdoserna hon tryckte i sig var päron ... :-JJ )!

Men icke förty, stort grattis till er unga tu, och jag hoppas att din k hustru nöjer sig med att käka Strindberg-böcker och inte "går igång på" styrénplast! :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Sture Bylén »

Stort Grattis, Stefan! [JC_doubleup.gif]
Och du, helt omöjligt är det inte att bygga fast det finns barn i huset. Jag får ibland frågan hur lång tid det tagit att bygga min anläggning. Jag svarar då att jag inte vet hur lång tid det tagit men jag vet vilken tid, nämligen mellan 18.30 och 20.00 varannan dag.

Förklaringen till detta kryptiska uttalande är att när barnen var små stoppade Karin och jag dem i säng varannan kväll. På min frikväll gick jag (efter att ha tagit hand om middagsdisken) ut i stationshuset ungefär kl 18.30. Intensivt arbete med anläggningen (stomme, rälsläggning och frigolitskärning på den tiden) till klockan 20.00 då jag gick in och sa god natt. Man hinner faktiskt ganska mycket genom att schemalägga 4.5 timmar i veckan.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ford1929 »

StefanCrister skrev Min fru är gravid
Gratulerar till en ny "generation" styrenbyggare... :-T

Håller med Sture,,,det går faktiskt att förena papparollen med modellbygge.

Roger
Roger(Forden)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Kan bara sälla mig till grattiskören och önska din fru och dig StefanChrister all lycka framöver. Ungar är härliga.

Och mj-bygge går att kombinera. Under tiden mina knattar var små så hade jag en liiiten anläggning hängande på insidan av en garderobsdörr. Lagom stor att plocka fram på köksbordet för bygge och fix. Se här hur Slötorp-Dåseberga version 1.0 såg ut.: http://daaseberga.se/sdj-02.html

Sedan är det som Sture säger, man får hitta sitt tidsschema så går det så bra så.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av thorpe »

Gratulerar, hoppas att allt går bra. Eftersom vi har Dr Molin på forumet så tror jag att ni kan känna er trygga. :-J

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

Tack thorpe för de värmande orden! Är det något, Stefan så är det bara att pm:a eller maila (dock har jag ingen bot mot att äta gipsberg ...)!

Jag minns en gravid kvinna vars huvudsakliga (nåja) näringsintag var aprikoskärnor ...
Det finns ju ornitologer på forumet som säkert kan bena ut den språkliga förklaringen till "pica-syndrom"!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av StefanChrister »

Oh, stort tack för all fina ord och tips pojkar! Det glädjer både mig och Lina. Johan, Dr Molin... Jag mailar dig när det närmar sig.


Jag var ju tvungen att testa det här med cravings. NOCHs flock var favoriten.... :-CO

Bild

Känns som att detta kommer att gå strålande, både med barn och bygge.

Ps. MM, jag lät mata henne med "Fadren" ikväll, den svalde hon hel... skall testa med Styrén imorgon kväll. Ds

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Arne Lindgren »

Johan Molin skrev:Det finns ju ornitologer på forumet som säkert kan bena ut den språkliga förklaringen till "pica-syndrom"!
Jag skata en säck cement till, sen får det räcka?
Eller en liten bit paj till, en mag-pie.
Hmm.. je mig några Peco-slipers att tugga på, elster jag smäller av?


Grattis till er båda. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av StefanChrister »

Arne Lindgren skrev:
Johan Molin skrev:Det finns ju ornitologer på forumet som säkert kan bena ut den språkliga förklaringen till "pica-syndrom"!
Jag skata en säck cement till, sen får det räcka?
Eller en liten bit paj till, en mag-pie.
Hmm.. je mig några Peco-slipers att tugga på, elster jag smäller av?


Grattis till er båda. [JC_doubleup.gif]

Hehe! Stort och hjärtligt tack, Arne

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

Hallå, är ni kvar?

Själv har jag gömt mig i den här tråden de senaste månaderna och inte knåpat så mycket med några MJ-projekt.

Spåndammet har yrt tätt i pannrummet den senaste veckan när jag fräst dörrspeglar och kanter
och faktiskt lyckats få dörrar och gångjärn monterade på skåpen så att t.o.m. jag är nöjd.

"lite trångt" blir det i pannrummet när man jobbar med fullskaleprylar istället för i skala 1:160

Bild

Underdelen i ena hörnet

Bild

och överdelen mitt emot på andra sidan.

Ett par timmar om dagen med fortsatta snickerier så kanske jag kan få plocka fram måleriredskapen om en dryg månad
och de väntande MJ-projekten om ett par..........

Fast jag måste erkänna, det är sk-troligt att snickra :D
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av jogra »

Ser riktigt bra ut det där! [JC_doubleup.gif]

Du vågade dej på att enbart fräsa ner speglarna. Skåpet kommer ju att stå i jämn temperatur så varför inte.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Visst är det roligt att snickra! Det kan jag hålla med om till fullo, och särskilt när det går så bra framåt som vi ser här.

Bra jobbat! [JC_doubleup.gif]

Ser fram emot nästa steg i bygget.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

jogra skrev:Du vågade dej på att enbart fräsa ner speglarna. Skåpet kommer ju att stå i jämn temperatur så varför inte.
Jo, en liten chansning kanske.
Men jag har fräst in "mot-lister" som förhoppningsvis minskar eventuell spontan böjning som limmade skivor brukar råka ut för med tiden.
Håller tummarna för att dörrarna inte slår sig.....
Kände mig inte riktigt mogen för att försöken bygga fyra klassiska rambyggda paneldörrar till detta skåp och har inte riktigt rätt verktyg för noggrann fräsning av noter och spont.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av SWJ »

Sture Bylén skrev: Man hinner faktiskt ganska mycket genom att schemalägga 4.5 timmar i veckan.
Tar åt mig av detta. [JC_doubleup.gif]
Nå, vad tror du Sture, kommer vi att ses över en kopp och mandelkrans på Elsas?
Stundtals känns det som att denna "önskedröm" om ett återuppbyggt Elsas inte kommer
att bli sann - hoppas dock fortfarande.
Tommy(SWJ)

Sture Bylén

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Sture Bylén »

SWJ skrev:Nå, vad tror du Sture, kommer vi att ses över en kopp och mandelkrans på Elsas?Stundtals känns det som att denna "önskedröm" om ett återuppbyggt Elsas inte kommeratt bli sann - hoppas dock fortfarande.
Jag har faktiskt inte satt min fot i Norberg efter branden. Känner ett visst motstånd....

Jag har i alla fall försökt stötta uppbyggnaden genom att sätta in tusen kronor på "Elsas vänner".
Håller tummarna!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

SWJ skrev:Stundtals känns det som att denna "önskedröm" om ett återuppbyggt Elsas inte kommer
att bli sann - hoppas dock fortfarande.
Ja, även jag håller tummarna för att återuppbyggnaden blir av! Skulle vara trevligt att sammanstråla ett gäng glada forumkamrater där på en kopp framöver!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

Möbelbyggarprojektet fortsätter.......

Bild

Hörnskåpsgeometrin skapar spännande utmaningar som behöver lösas :idea:

Och nu har projektet övergått till målerifasen

Bild

Första färglagret ovanpå grundfärg och spackel.
I den här fasen skapas en hel del väntetid medan färgen torkar så nu har jag börjat att skjuta emellan med lite MJ-pyssel igen
(t.ex att sabba ljuddekodrar men även andra, lite mer positiva inslag)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av FredrikÅ »

Jag får väl också bidraga med mitt parallellprojekt.
Vi har tänkt att prova på att vara hönsägare.
Få se om man tycker att verkligheten är lika trevlig som alla säger.
Vi startar utan tupp till att börja med.
Bygget är snart klart lagom till våren :-T
/Fredrik
Bild

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ollef »

Har nu nått stoppbocken på snickeristickspåret.

I kväll släpade vi upp de två hemsnickrade skåpsdelarna från källaren
och skåpet monterades ihop och "klämdes in" i matrummets hörn.

Bild

Det blev ungefär som jag tänkt mig och stod faktiskt klart en knapp månad tidigare än vad jag hade räknat med :-T
Tid över till MJ, eller dyker det plötsligt upp något som behöver åtgärdas från annat håll?
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av thorpe »

Stiligt!!!
Eller som dagens ungdom plägar uttrycka sig: ASNAJS! :roll:

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Pennstativ »

Verkligen snyggt!

Du verkar ha entreprenörsanda i dig! Varför inte börja tillverka mot betalning? Garanterat inte alls svårt att få bra betalt för ett så snyggt hörnskåp!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Ett riktigt maffigt snyggt jobb Olle, sex skåpluckor av fem möjliga, och målningen är rent lysande! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Så har då den där säsongen som brukar innebära sinkande av MJ-hobbyn inletts. Årets första utomhusprojekt är att byta yta på altandäcket vars plank är 36 år gamla och nu börjar sakta ge med sig. Samtidigt lägger jag till en liten bit för bättre åtkomst runt bord med stolar. Normaldjupet på husets altan är 2,20 vilket är på gränsen för bord och stolar om man räknar på att man ska kunna röra sig runt dem. Ett tillägg på cirka 1,30 löser det problemet.

Så här ser det ut just nu efter lite stomarbete:
Bild

Djupet på den nya biten blir istället 3,90.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av cgn1954 »

Ernie har kommit hem...
Tveksam...
Bild

Nya sviten...
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

I mitt fall så är det ånghästar som sinkar ... :-CO
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

Mats, vi får ta en tur tillsammans i sommar till Ängelhom och titta på W 1229! Fast det hör kanske egentligen till mj-hobbyn!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Mats, vi får ta en tur tillsammans i sommar till Ängelhom och titta på W 1229!
Absolut, hör av dig när du har vägarna uppåt NV Skåne!
Johan Molin skrev:Fast det hör kanske egentligen till mj-hobbyn!
Definitivt - i alla fall för oss MJ-hobbyutövare som är intresserade av tåg (och inte bara har några få modelltåg som ett sekundärt svepskäl för att motivera byggandet av en modell av alla hus, granar och landskapet i barndomens hemby - ingen nämnd, men ingen glömd! :mrgreen: )
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

För att inte tala om dem som har sin mj-anläggning som förevändning för att bygga en massa båtar och skriva en hoper konstiga skrönor om det fordom timat ... :-r2

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Pennstativ »

...eller som han som bara planerar och planerar medan han genomför ett fyratusentimmars (känns det som) husrenoveringsprojekt! MEN - Byggstart närmar sig för varje dag!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av thorpe »

...eller som han som sitter och inte kan bestämma sig för åt vilket håll vattnet i Lacey River skall rinna! Hå-hå, ja-ja, det är mycket nu! :-r2

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Pennstativ »

thorpe skrev:...eller som han som sitter och inte kan bestämma sig för åt vilket håll vattnet i Lacey River skall rinna! Hå-hå, ja-ja, det är mycket nu! :-r2
DEN har jag ett förslag till: Lacey kan enkelt omdöpas till Lazy, och därmed bli stillastående vatten. Tonat spegelglas kan kanske va nåt?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av thorpe »

Pennstativ skrev:DEN har jag ett förslag till: Lacey kan enkelt omdöpas till Lazy, och därmed bli stillastående vatten. Tonat spegelglas kan kanske va nåt?
Lazy River? Stillastående? Funderingarna rör sig om följande: Skall floden ha sitt utlopp i Ohio River ? Eller Mississippi? Eller rentav Wabash? Susquehanna är också ett alternativ. Eller...? Alla har sin charm, det är liksom så att väderstrecken och mina egna intryck är det som kommer att styra det hela. Tror jag just nu i alla fall. Huvudsaken är att det skall vara roligt och i liten skala. En bit järnväg "in the middle of nowhere" men med en vag kontakt med resten av världen. Men det löser sig nog. Tror jag. :-J
Hur som helst, tack för förslaget! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Sådär, första delen av sommar projekt-1 klart. Alla ca 40 kvadratmetrar altandäck uppbrutet och utbytt.
Bytt kvalitet från 22x95 till 28x120. Ska hålla längre än det gamla. Så här blev det.
Bild
Svårt att ta en bild som blir tillräckligt bra. Däcket är nu i det hela 2,76 brett förutom den tillbyggda delen som är 3,90.
Vid en ändan finns ett "trappsteg" där jag också förlängt delen lite för att ge bättre plats till plan yta utanför gräsmattan.

Fick idé om att bygga in lite belysning också när man nu var på gång och rev upp. En pollare på den lilla upphöjda delen samt små infällda lampor i sättsteget. Några infällda vid stenpartiet för att uppmärksamma på hårda kanter som kan vara stygga mot tår och lite rabattbelysning för syns skull s a s.
Bild

Nästa steg blir att bygga en fast hörnsoffa med dynförvaring innan jag kan lämna altanen för andra byggen.

Snart semester och det är skönt att slippa bygga då. :-BS

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av BAn »

H0n3 skrev:Sådär, första delen av sommar projekt-1 klart.
Schangdobelt! [JC_doubleup.gif]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av thorpe »

Det var mycket snyggt. Glada grillkvällar tillönskar vi er! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av St. Mikael »

H0n3 skrev:Sådär, första delen av sommar projekt-1 klart. Alla ca 40 kvadratmetrar altandäck uppbrutet och utbytt.
Bytt kvalitet från 22x95 till 28x120. Ska hålla längre än det gamla. Så här blev det.
Bild
Svårt att ta en bild som blir tillräckligt bra. Däcket är nu i det hela 2,76 brett förutom den tillbyggda delen som är 3,90.
Vid en ändan finns ett "trappsteg" där jag också förlängt delen lite för att ge bättre plats till plan yta utanför gräsmattan.

Fick idé om att bygga in lite belysning också när man nu var på gång och rev upp. En pollare på den lilla upphöjda delen samt små infällda lampor i sättsteget. Några infällda vid stenpartiet för att uppmärksamma på hårda kanter som kan vara stygga mot tår och lite rabattbelysning för syns skull s a s.
Bild

Nästa steg blir att bygga en fast hörnsoffa med dynförvaring innan jag kan lämna altanen för andra byggen.

Snart semester och det är skönt att slippa bygga då. :-BS

/Peter
Stiligt. [JC_doubleup.gif]
Om jag nu tex. vill andvända mig av en liknande lösning til min trädgårdsjärnväg, finnes det då ett enkelt (och gärna billigt) system till belysning? Det skulle kunna andvändas i några hus och små lyktstolpar och skyltar och gärna var dimbart. Några tips?

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Tack alla för glada tillrop! :=KOMP

När det gäller att anpassa trädgårdsbelysning till trädgårdsjärnväg blir det nog att fundera. Till min installation har jag använt Rustas system som är rätt prisvärt. (Sedan återstår det att se om det håller i längden...) Alla ljuspunkterna hänger i princip på en och samma slinga och kopplas ihop med skarvsladdar under däcket. Därmed är de rätt väl skyddade för det värsta regnet. Bättre än julgransvarianterna i alla fall.

Men några så små ljuspunkter att de kan anpassas till MJ i skala 1:25 vete attan om det går. Kan man anpassa en ljusslinga?? Beror förstås på avstånd mellan ljuspunkterna, men med lite tur kanske det funkar.

I värsta fall får det väl bli en egen kostruktion med vanlig kabel, kopplingsdosor, LED anpassade för 24 V (eller vad nu trafon har för spänning) med en liten dimmer. Det blir förstås lite pyssligare men man får ljuset där man vill ha det, väderskyddat, och i rätt storlekar.

Kommer inte på något bättre.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Som sagt, utomhusaktiviteterna har varit i legio hittills i sommar. Nya altandäcket har blivit riktigt bra.

Vi kom på att vi ville ha både fasta sittplatser och dynförvaring också så det blev lite till gjort. I hörnet på bilden (ett gott lähörn) har jag satt små klossar i mellanrummen mellan lockpanelen för att hindra onödigt med fukt och annat att tränga ner.
Bild
Därefter satte jag en låg vägg på lagom avstånd som en sorts sockel. Ovanpå blev det ett lock a la båtdäck som då ger rum för dynpåsar och är samtidigt bra sittytor.
Bild
Med så mycket utejobb blev det mycket grillande naturligtvis och behovet av en ny blev uppenbart. Föll för en Weber den här gången. Vi får se hur den håller, den gamla höll 12 år utan att vara en Weber. Men jag har lärt mig att det behövs avställningsytor bredvid för att det ska varqa lättarbetat så det fick bli ett "brickbord" att ställa vid sidan. Inte stort, bara ca 70x50cm men det räcker låååångt.
Bild
Det syns nog inte, men delen närmast grillen har fått två rader kakelplattor som värmetålig yta. Resten är bara behandlat med paraffinolja som man gör med skärbrädor. Därmed ska det lilla bordet väl tåla matlagning. Benställningen är för sig och kan fällas ihop och ställas undan.

Virkeshögen lämnade en drös lagom stumpar som efter att jag hittat en ritning på webben resulterade i en däcksstol av modellen Adirondack. Mycket skön att sitta i och bra plats för en öl/kaffe/läsk/what have you på armstödet - mycket uppskattad av frun som lässtol.
Bild

Trädgårdsplanteringarna har tittats till också. Vi har en Japaninspirerad del där ett äldre träd gjort sitt och därför behövde en liten stödmur komma på plats i all enkelhet. vanliga billiga gångstenar blir en lagom liten mur.
Bild

Även från "skogshållet" finns en ingång till ytan och den krävde också lite justering, så lite av samma tanke även där. Dock valde jag att ha stumpar av spillvirke istället som begränsningsmaerial. Oljat tryckt virke lär hålla länge och är lätt att byta.
Bild

Slutligen kan man ibland bara inte låta bli att skoja till det. I vår trädgård finns naturligt ett antal grodor så de har blivit som ett signum och när vi hittar trevliga sådana så får de en plats vi tycker passar, som här t ex.
Bild
Jag hoppas ni ser den mediterande lilla grodan på sin sten.

Lite MJ finns också tittat på. Det dök ju upp både en Koppartransmack ...
Bild ...
och ett litet torp från Faller ...
Bild
Men är inte den här Polas gamla svenska skola/torp från början????

Så dem ska jag kika närmare på nu när utomhussäsongen så sakta börjar övergå i inomhussäsong.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av S Johansson »

Sinkas? Här utövas många hobbygrenar i olika skalor, ser jag. Ser väldigt fint ut med med alla växter och nya plast- och träarbeten! Snart anlägger du kanske också ett litet vattendrag i trädgården för groddjur och kanalbåtar att betrakta från däcksstolen!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Tack Stig, men nej det lär inte bli någon vattenkonst i trädgården med grodor eller kanalbåtar. De får hålla sig till skala H0 på SDJ som jag ska ta tag i så¨smått.

En sak är jag nöjd med och det är att det jag gjort också är avslutat så där behöver jag inte gå och våndas för att det inte är klart i alla fall. Till skillnad från en del andra projekt om man säger. :oops: :oops: :oops:

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av jogra »

Jovisst Peter, nog har du jobbat på väldans fint i sommar! Ingen slöfock där inte! :-J
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Bokföring och momsrapport - uääääk!

Inlägg av Mölle-Mats »

Det här inlägget är väl lite kantboll i den här avdelningen, min nu omstartade firmaverksamhet med köp och försäljning av MJ-prylar borde väl rubriceras som "sån´t som möjiggör MJ-hobbyn" - men bokföringen och momsrapporten är verkligen sinkande.

Försäljningen har överträffat min förväntningar i "sommar-lågsäsongen" så det är ju en hel del att "knacka in" i bokföringsprogrammet (vilket väl dock är ett "angenämt problem"), och visst har jag registrerat en del fel så det blir det en hel del "gör om och gör rätt" - men jag är inte ensam, upptäckte när jag ägnade de senaste två dagarna åt att stämma av mitt bankkonto att en kassörska på banken har lyckats "vända" på en inbetalning som en kund gjort med resultat att köpesumman drogs från mitt konto och sattes in på kundens ... :evil:

Åsså momsrapporten då, har lyckats att boka in samtliga sålda grejer på ett konto som är avsett för momsbefriad försäljning, så första "skottet" med momsrapporten innehöll sida upp och sida ner med felmeddelanden! Så den här dagen får väl ägnas åt att "göra en Sture" och kontera om varenda verfikation ... :roll:

Och det sätter ju dessutom fokus på att PostNord AB nu hittat något EU-beslut om att "allmännyttig postbefordran" ska vara momsbefriad, så jag måste ju förstås hålla isär fraktkostnaderna för grejer som skickats med "Posten" resp Schenker (vars tjänster fortfarande är momsbelagda).

Och när vi ändå är inne på "allmännyttiga Postens" momsbefrielse så kan jag inte låta bli att kommentera hur de hanterat detta - priset för ett frimärke var ju tidigare 7 kr varav 1,40 var moms. När man nu fick igenom momsbefrielse så sänkte man priset på frimärket till 6,50 kr - men vart tog de övriga 90 örena vägen!?! Ja, eftersom PostNord AB ju är ett aktiebolag så är det lätt att misstänka att de väl oavkortat går till "ökat aktieägarvärde" och därmed förstås ännu mer bonus till VD för att han "har levererat" (för produktionsapparaten håller man ju på att banta bort totalt tycker jag det verkar som. Här i Mölle t ex så hade vi tömning av "gula lådan" vid stationen kl 17:30 varje vardag samt kl 13:00 på söndagarna och dessutom hemleverans vid dörren på vardagarna av paket för dussintalet år sedan, idag töms "blå lådan" kl 10:00 på endast vardagar och paketen får man allt vackert köra till grannbyn och hämta själv på ICA). :-Dia
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johan Molin »

Det är det som kallas "samhällsutveckling", gode Mats (eller var det samhällsavveckling?).
Hela tanken på att bolagisera, privatisera och lägga ut samhällsservice på entreprenad handlar väl om att allting ska bli billigare – sedan är det väl få som längre tror på amsagorna att det samtidigt blir bättre ...

Detta innebär i klartext att vissa paket kan jag hämta direkt på Hemköp på Triangeln, två kvarter bort, andra måste jag promenera iväg bortom Möllevångtorget till Möllans Te (!!!) på Clasgatan för att hämta ut, återigen andra till Davidhalls Livs på andra hållet ...

Nu behöver jag ju inte åka till "grannbyn" (Köpenhamn?), och att promenera lär vara nyttigt. Men det finns ju gränser för hur nyttig man vill vara när tiden är knapp.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Visste väl att jag hade "extrahjälp" i trädgården. Saker som flyttar sig själva osv.... Ja ni vet.

Idag såg jag var de bor de små rackarna - i stenpartiet förstås :o 8-)
Bild

Nej, jag fick bara en vild idé av en av mina bekanta om kul saker i en trädgård. På byggbordet såg den ut så här:
Bild

En bit 28x120 tryckt som stylats om en aning :-BS

Tebax till macken nu :oops:

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif]

Smart

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av P Falk »

Så underbart, Peter!
Jag hoppas det är OK att låna din idé?
Här finns gott om både hustomtar och vättar som stökar till minst när man anar det, men även de skall ju ha någonstans att bo. :-J :-T

/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Sture Bylén »

Påminner mig om Astrid Lindgrens saga om Peter och Petra. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"