Toppbilden, visa:    


Lusitania

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Lusitania

Inlägg av Lihkströmsverken »

I samband med att jag och mina syskon rensade mitt föräldrahem hittade vi detta vykort;
Gunnar Roos bild 1.jpg
Intressant var att se att en äldre bror till min farmor emigrerade till USA 1908 och uppenbarligen då med Atlantångaren Lusitania.
Gunnar Roos bild 2.jpg
Atlantångaren Lusitania togs i tjänst i september 1907 och torpederades 7 maj 1915 av en tysk ubåt.

Vykortet tyder på att han emigrerade med just Lusitania, men var är frimärket och poststämpeln? Kanske dags för lite släktforskning

/Ola

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lusitania

Inlägg av Johan Molin »

En god vän till min mormor åkte med Lusitania till USA i början av 1910-talet för att ta sig till Omaha, Nebraska, för att arbeta.
"Tant Dagmar" som hon kallades i familjen, hörde till den gamla generation människor som rökte cigarrett med munstycke. Hennes bror Wille var mycket intresseradav fartyg och blev senare sjöingenjör på något av göteborgsvarven. Inget av syskonen gifte sig, utan de bodde tillsammans hela livet. Wille fick jag aldrig träffa, men tant Dagmar kände jag väl, och genom henne fick jag ett par dyrgripar till böcker ur Willes samling.

Kul att du har ett vykort på Lusitania med "proveniens"! Systerfartyget Mauretania överlevde väl t o m andra världskriget om jag inte minns fel.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lusitania

Inlägg av 1956 »

Hade för mig att det var torpederingen av Lusitania som drog in USA i 1:a Världskriget och fick det bekräftat här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Lusitania
Det jag däremot inte visste var att de inte gjorde det omedelbart.

PS. Spännande historia, Ola!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lusitania

Inlägg av Johan Molin »

Det var åtminstone en starkt bidragande orsak. I sann Wilhelm II:sk anda lyckades tyskarna sätta sig själva på pottkanten rejält. Ett uppfiskat telegram som visade att tyskarna försökte enrollera Mexico som allierad i ett anfall på USA blev väl droppen som fick bägaren att rinna över. Barbara Tuchmans "Zimmermans Telegram" är fortfarande mycket läsvärd i sammanhanget! Ett annat mått som blev rågat var väl när tyskarna förklarade oinskränkt ubåtskrig på Atlanten (man sänkte alla skepp man kom åt, utan förvarning). Då, s.a.s "flöt Lusitania upp till ytan" igen (dock bildligt, inte bokstavligt ...).

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Lusitania

Inlägg av BAn »

Lihkströmsverken skrev:Vykortet tyder på att han emigrerade med just Lusitania, men var är frimärket och poststämpeln? Kanske dags för lite släktforskning
Med lite tur så finner du här Ola, när han anlände till USA och med vilket fartyg.

https://www.libertyellisfoundation.org/passenger

... men du, släktforskning är beroendeframkallande! :-r2

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Lusitania

Inlägg av Stefan S »

Johan Molin skrev:En god vän till min mormor åkte med Lusitania till USA i början av 1910-talet för att ta sig till Omaha, Nebraska, för att arbeta.
"Tant Dagmar" som hon kallades i familjen, hörde till den gamla generation människor som rökte cigarrett med munstycke. Hennes bror Wille var mycket intresseradav fartyg och blev senare sjöingenjör på något av göteborgsvarven. Inget av syskonen gifte sig, utan de bodde tillsammans hela livet. Wille fick jag aldrig träffa, men tant Dagmar kände jag väl, och genom henne fick jag ett par dyrgripar till böcker ur Willes samling.

Kul att du har ett vykort på Lusitania med "proveniens"! Systerfartyget Mauretania överlevde väl t o m andra världskriget om jag inte minns fel.
Mauretania skrotades redan 1935, Cunard fick sedan ett nytt fartyg med samma namn 1938

https://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Mauretania_(1906)

https://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Mauretania_(1938)

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"