Toppbilden, visa:    


Peco växelmotor, ändläge?

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Marieberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mar 2017, 23:11
Ort: Linghem

Peco växelmotor, ändläge?

Inlägg av Marieberg »

Hej, har ett problem med en Roco korsningsväxel, som jag kopplat Pecos växelmotor till. Men Rocon har ju ingen inbyggd "fjädring" som Pecoväxlarna har, resultat: tungorna hamnar hur som helst!! Pecos växelmotor har ju inte heller några "ändlägen" som den stannar vid, utan glider helt löst. Någon som vet hur jag ska få tungorna att "stanna" i sina ändlägen?? Plus: kan man sätta nåt motstånd före växelmotorn så man får ner "farten" och "kraften" - de är ju otroligt starka och kvicka? Tacksam för hjälp! :roll:

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Peco växelmotor, ändläge?

Inlägg av kilowatt »

Det är ingen lyckad kombination du har gjort, jag skulle vilja rekomendera Roco originalmotor, eller den amerikanska med sköldpaddan på,
Turtwise eller liknande (minns inte vad den heter just nu) Nej det är inte åldern, det är minnet :roll:
Annars håller jag med dej att det är en jäkla smäll på en Peco-driv. Det finns en tillsatskontakt så du kan göra ändlägesbrytning.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Peco växelmotor, ändläge?

Inlägg av ford1929 »

Tortoise heter växelmotorn.....eller cobalt
Roger(Forden)

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Peco växelmotor, ändläge?

Inlägg av d680ae »

Marieberg skrev:Hej, har ett problem med en Roco korsningsväxel, som jag kopplat Pecos växelmotor till. Men Rocon har ju ingen inbyggd "fjädring" som Pecoväxlarna har, resultat: tungorna hamnar hur som helst!! Pecos växelmotor har ju inte heller några "ändlägen" som den stannar vid, utan glider helt löst. Någon som vet hur jag ska få tungorna att "stanna" i sina ändlägen??
...
Är det inte så att PECO's ide om hur man löser det heter PL-12?

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Peco växelmotor, ändläge?

Inlägg av d680ae »

Marieberg skrev: ... Plus: kan man sätta nåt motstånd före växelmotorn så man får ner "farten" och "kraften" - de är ju otroligt starka och kvicka? Tacksam för hjälp! :roll:
Jo, det går naturligtvis att begränsa "slagkraften" hos PECO-drivets solenoid med lämplig förkoppling. Men jag har inte färdigt recept till hands.
Har man en anläggning med växlar vars tungmekanism inte är dimensionerad med tanke på just dessa kraftiga slag, och dessutom tänker köra mycket med ideliga omläggningar, kan man räkna med att det påverkar växelns MTBF påtagligt ofördelaktigt. Då är förebyggande insats enl ovan att rekommendera.

Marieberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mar 2017, 23:11
Ort: Linghem

Re: Peco växelmotor, ändläge?

Inlägg av Marieberg »

Tack för svaren, jag har löst problemet på ett otroligt sätt! Har kopplat en liten "skjut"-brytare till dragstången på Peco-växelmotorn, trögheten på brytaren gör att tungorna stannar där de ska. Bonus: kan använda brytaren för signaler, dvärgar, m.m. :-J

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Peco växelmotor, ändläge?

Inlägg av d680ae »

Marieberg skrev:Tack för svaren, jag har löst problemet på ett otroligt sätt! Har kopplat en liten "skjut"-brytare till dragstången på Peco-växelmotorn, trögheten på brytaren gör att tungorna stannar där de ska. Bonus: kan använda brytaren för signaler, dvärgar, m.m. :-J
Ja, så värst otrolig är nog inte den lösningen heller. Det är snarare en rätt vanligt förekommande variant i litteratur som beskriver mer eller mindre självbyggda anordningar för omläggning, slutning av tungor och elektriska funktioner knutna till växelläge. I synnerhet de som bygger växlar med handmanövrerad omläggning via dragstänger brukar praktisera den varianten, även om det också finns andra lösningar. Men det blir den ju inte sämre av.

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"