Toppbilden, visa:    


Källna Danne

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Källna Danne
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 sep 2017, 11:15

Källna Danne

Inlägg av Källna Danne »

En glad amatör tränger sig in bland er etablerade nördar.
Min långtidssjukskrivning krävde en ny och lockande hobby och då jag minns min nu avlidna brors tågbana från 60- talet rann nostalgin över.
Jag sökte upp närmaste Märklinhandlare och köpte ett start set lämpligt från 6- års åldern. Alltså lämpligt för en 54- år gammal nörd och nostalgiker som aldrig ägt en egen tågbana.
Som gammal Ängelholmare besökte jag järnvägsmuseet och jag började snart titta efter tåg på ett sätt jag aldrig gjort förr.
På Youtube blev Sture Bylén snart en av många förebilder och efter att lärt känna Mölle Mats var det liksom klippt.
Det blev snart fler lok och vagnar och kör idag både digitalt och analogt.
Är i färd med att börja bygga upp ett landskap och miljö men har blivit klar över att det inte är så lätt det där. Blir att titta och lyssna på alla
er som kan. Hoppas kunna följa med Mölle Mats till Hässleholm i oktober och kanske träffa Sture och köpa hans bok om hans väg till Morshyttan.
För er som är mer intresserade av vem jag är heter jag Danne Nathell (författare) och finns på facebook
Hoppas få nya kontakter inom denna fantastiska värld från skala 1:87 upp till verkliga tåg/ Källna Danne

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Källna Danne

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen i detta glada och lätt (= rätt) utflippade gäng!
Hoppas vi genom modellbyggande och diverse mer eller mindre osannolika skrönor ska kunna bevattna ditt intresse även framöver!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Källna Danne

Inlägg av ollef »

Källna Danne skrev:Hoppas få nya kontakter inom denna fantastiska värld från skala 1:87 upp till verkliga tåg/ Källna Danne
Hej och välkommen till vår brokiga skara.
Jag hoppas och tror att du är tillräckligt vidsynt så att omfattningen börjar redan vid skala z och sedan går uppåt :=KOMP
Det finns ju en hel del inspiration att hämta oavsett modellskala.

Själv är jag obotlig N-skalerallare i skala 1:160. Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Sture Bylén

Re: Källna Danne

Inlägg av Sture Bylén »

Källna Danne skrev:Hoppas kunna följa med Mölle Mats till Hässleholm i oktober och kanske träffa Sture och köpa hans bok om hans väg till Morshyttan.
Då ses vi där! [JC_doubleup.gif]
Välkommen till Mötesspåret! :D

Källna Danne
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 sep 2017, 11:15

Re: Källna Danne

Inlägg av Källna Danne »

Javisst finns det både skala Z och N och kanske några fler innan vi kommer till skala H0.
Tänkte inte på det, utgick bara från min "egen" skala då jag skrev :oops: /Källna Danne

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Källna Danne

Inlägg av P Falk »

Ja, mycket finns det att välja på, Danne. Olika skalor, normalspår och smalspår, ånga, diesel eller el, tidsepok, land, mm mm
Och vad vill man göra i allt detta utbud? Mycket att fundera på, men så kul att få börja helt från början!
Som författare kan du lyfta det vi kallar för den 4:e dimensionen inom hobbyn till helt nya höjder!
Varmt välkommen hit! /Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Källna Danne

Inlägg av Mölle-Mats »

Varmt välkommen i gänget Danne, kul att se dig även här på Mötesspåret och inte bara på Fejjan och "Huggis" musikfestivaler (fast de är ju i o f s inte "bara"!).

Och såklart så måste vi se till att du får komma till Hässleholm, där finns mycket att se och inspireras av. På marknaden kan du finna mycket "bra att ha"-grejer, sedan så kommer det säkerligen att finnas fina gästande modulanläggningar (allt från SkånskaN:s N-skalemoduler till en mycket fin anläggning i smalspårig skala 0) och så förstås klubbens egen stora fantastiska anläggning i H0:an att titta på!
Also sprach der Matserschmitt!

Källna Danne
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 sep 2017, 11:15

Berlin

Inlägg av Källna Danne »

Väl hemkommen från Berlin efter lite förseningar i samband med den storm som drog över norra Tyskland.
Har åkt mycket tåg, spårvagn, S Bahn och U Bahn samt sett några ICE svischa förbi.
Besökt (och handlat) i en Märklinaffär, tagit del av Berlinmurens historia (ganska otäcka människoöden)
Besökt DDR museet, vandrat genom Brandenburger Tor, ätit och druckit gott på Mutter Hoppe och fikat på Sony Center.
Konstaterat att TV/radiotornet är minst sagt imponerande med sina (tror jag) över 300 meter.
Besökt platsen där en lastbil körde in i marknadsstånden och på det Amerikanska konsulatet vajade flaggorna på halvstång.
Fyra intensiva dagar är över och Källna Danne är trött. Kommer att drömma om stationer, tunnelbanor, Märklinaffärer, flyg, tåg och Trabanter inatt. Nu ser jag fram emot tågmässan i Hässleholm/ Källna Danne

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"