Toppbilden, visa:    


Plasticcard i två skikt istället för ett

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Plasticcard i två skikt istället för ett

Inlägg av ubjs »

Hej

Jag har sett att Evergreens trämönstrade plasticcard finns i både 0,5 och 1 mm tjocklek.
Eftersom jag tycker det är lite jobbigt och skära ut fönster i 1 mm så funderar jag på att köpa 0,5 mm och sedan limma remsor av omönstrad 0,5 för att få tillräcklig styrka på det hela.
Måste förstås stagas upp med någon form av lister, tex 3,2x3,2 mm.

Funderar på om det funkar eller om det finns några nackdelar?
Det blir marginellt dyrare för den kåk som jag tänkte bygga nu. Kåken är ett tvåvånings spannmålsmagasin i vinkel och det går åt 3 Evergreen-ark till den. Men omönstrad plasticcard får man 3 st 0,5 i en förpackning för ca 50-60:-.
Spannmålsmagasinet har ett trettiotal små fönster så det blir mycket skärande och någon belysning inne i magasinet är inte aktuell.

Mvh UB

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Plasticcard i två skikt istället för ett

Inlägg av TuveB »

Limmar du försiktigt ska det inte vara problem.
#JB17

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Plasticcard i två skikt istället för ett

Inlägg av alsum »

För mjuk 0,5 plasticar. Skulle ta 1 mm. tjock. Inte problem. Man kan borra hål först nästan rund om fönster. Sen fila efter exakt kantigt fönster.
Om man ta 0,5 mm. mjuk så bli lite svårt limma på sen plasticar på. Man får lite ojämn. Bättre skivan ligga på bordet och andra skivan på så okey. Inte för mycket lim ( snabb lim Cyanolit ), annars får man ojämn också. Först lim droppa på övre kanter och plasticar på lim och vänta en stund. Torka fortare( dropp lim ). Näste steg fortsätta nedre del lim på . Vet fan vet inte vad kallas. Till sist nedre lim på kanter så handen bara trycka ner efter lim. Om inte förstå så gärna skriva några ord eller mer.

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"