Toppbilden, visa:    


KULLYWOOD video och foton

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag har fått ett önskemål från en forumbroder att samla mina videon och foton på tåg på ett ställe, så att de blir lätta att hitta - som det är nu så ligger de ju rätt ordentligt spridda i olika trådar och avdelningar här på forumet.

Jag tänkte väl delvis hörsamma detta önskemål fr o m nu, sådana videon/foton som är direkt relaterade till evenemang anordnade av muséijärnvägsföreningar och muséer kommer jag dock även fortsättningsvis att publicera i Evenemangs-avdelningen - men resten kommer nog att hamna här.

Jag börjar med en liten videoserie om när ett kort specialtåg draget av B 1429 med Sa 1260 i transport gick från Kristianstad till Ängelholm den 28 augusti 2017. Bakgrunden är att B-maskinen varit utlånad till mfÖSJ över sommaren, men nu skulle "him te Inglaholm" igen - och Sa-maskinen ska tydligen övertas av Sveriges Järnvägsmuséum (om hon ska ställas i ordning hos Järnvägsmuséi vänner i Ängelholm eller gå vidare till Gävle eller någon annanstans är dock mer än vad jag känner till).

Ett tips här är att hålla ner ljudet i den inledande sekvensen, då den skånska blåsten tog i rätt rejält (jag har nu återgått till min Röde riktmick, även om den nu har en specialanpassad "död katt" så är den fortfarande väldigt bra på att plocka upp ljud, där förstås vind är ett) - men sedan skruva upp ljudet rejält i den avslutande sekvensen när tåget avgår från Vinslöv!

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av cgn1954 »

Fint... bra beslut om en video-butik här...

Gällande filmen: Väldigt MJ-mässig kombination av fordon.... lok - vagn - bakåtvänt lok - vagn - rättvänd vagn. Så ska hobbyn vara. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av modeljernbane »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Kjedlund »

Snyggt slut på filmen. Röken som stiger uppåt och sakta skingras till det avtagande ljudet från B-maskinen som försvinner i fjärran, - bra! Jag tittade på avfärden från Vinslöv flera gånger.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Kjedlund skrev:Snyggt slut på filmen. Röken som stiger uppåt och sakta skingras till det avtagande ljudet från B-maskinen som försvinner i fjärran, - bra! Jag tittade på avfärden från Vinslöv flera gånger.
Kul att du uppskattade det! [JC_doubleup.gif]

Jag har snöat in rätt tungt på ljudet av ett ånglok som avlägsnar sig - även om det redan gått ur bild - så det blir mycket sådant nu i dagarna. Jag har nu äntligen fått tag på en "död katt" till min Röde riktmick, så nu kan jag "plocka upp" ljud på långt avstånd utan att det nästan ständigt närvarande vindbruset tar över alltför mycket.

Dock blir det väl egentligen inte fler sådana här ljudexcesser från B 1429:s resa, däremot så kommer du att finna ett flertal sådana sekvenser i min serie från Nora den gångna helgen som du hittar här:
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=55&t=4608
Also sprach der Matserschmitt!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Kjedlund »

Mölle-Mats skrev:viewtopic.php?f=55&t=4608
Ja, här är det, tycker jag, en tjusig sekvens vid 2:17 när 1306-an försvinner in i dimman!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Andra avsnittet i videoserien om när Sveriges Järnvägsmuseums B 1429 gick hem till Ängelholm den 28 augusti 2017, efter att ha varit utlånat till Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar i Kristianstad över sommaren.

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av cgn1954 »

Nice... [JC_doubleup.gif]

Verkar ha varit en heldags dagsverke filma den transporten. Riktigt bra se helheten på en 27" skärm med 1080p. upplösning. Gillas.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Nice... [JC_doubleup.gif]
Danke! :=KOMP
cgn1954 skrev:Verkar ha varit en heldags dagsverke filma den transporten.
Tja, jag drog väl iväg hemifrån vid 14:30 och var hemma igen vid 23-snåret, så ... "It takes a man to be a train spotter"! :-CO
cgn1954 skrev:Riktigt bra se helheten på en 27" skärm med 1080p. upplösning. Gillas.
Kul att du uppskattar tilltaget! :-T

Målgruppen för mina videon är ju rätt diversifierad vad avser den uppspelningsutrustning de nyttjar - allt från stoooor smart-TV med snabb fiberanslutning till mobiltelefoner med mobilt internet. Jag har väl haft lite funderingar om var jag ska lägga ribban för att inte någon av ytterlighets-grupperna ska få spatt, bildformat 1920*1080 i lägsta kvalitet känns som en vettig kompromiss. Jag skulle kunna gasa upp bildkvaliteten (och därmed filstorleken) en god bit till - men då dör väl mobiltelefonerna ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:.... - men då dör väl mobiltelefonerna ...
Haha... vore väl en välgärning - då kan alla mobil-fluktare ta sig till det nya leksaksmuseet på Skeppsholmen istället för att GLO på mobilen. :-JJ
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:.... - men då dör väl mobiltelefonerna ...
Haha... vore väl en välgärning - då kan alla mobil-fluktare ta sig till det nya leksaksmuseet på Skeppsholmen istället för att GLO på mobilen. :-JJ
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

Eller varför inte ut i spenaten och flukta in riktiga tåg live!?! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av 1956 »

Instämmer, härliga filmer! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev:Instämmer, härliga filmer! [JC_doubleup.gif]
Tack! :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Så har vi kommit fram till det tredje och avslutande avsnittet i videoserien om när Sveriges Järnvägsmuseums B 1429 kom hem till Ängelholm igen den 28 augusti 2017, efter att ha varit utlånat till Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar i Kristianstad över sommaren.

Och här gjorde jag en nyttig erfarenhet, videokamerans skärpeautomatik - som jag tycker jobbar alldeles förträffligt i 99% av fallen i dagsljus - hade klara problem att hitta skärpan i mörker (fick kassera massor av material). Så när det blir mörkerfilmning så kommer jag nog framöver att återgå till att filma med systemkameran, där jag väl med tiden fått en rätt hyfsad fingerfärdighet på manuell skärpeinställning.

Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av tågtyckarn »

Tackar för titten.

Japp, det var snyggt filmat med solen genom röken.

:-CO :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Japp, det var snyggt filmat med solen genom röken.
Man tackar (även om det inte är solen utan en bangårdslampa som lyser genom röken). :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Mölle-Mats skrev:
tågtyckarn skrev:Japp, det var snyggt filmat med solen genom röken.
Man tackar (även om det inte är solen utan en bangårdslampa som lyser genom röken). :=KOMP
Den där bilden har legat i mitt bakhuvud ett tag och grott, så jag kände att det väl är lika bra att "print screena" den ur videon och skapa den som stillbild. Så here we go (och tack broder tågtyckarn för att du uppmärksammade mig på den :-T ).
001 SJ B 1429 drar in tåget på muséibangården jpg.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

När jag stod utanför Sveriges Järnvägsmuséum under deras Muséidag den 9 september för att filma tågrörelser där, så passerade ett Green Cargo godståg på banan utanför. Och eftersom jag ändå stod där med videokameran beredd ...

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

I förarhytten på Ra 987

Inlägg av Mölle-Mats »

Den 23 september 2017 körde Nässjö Järnvägsmuseum ett muséitåg från Bankeryd via Jönköping, Nässjö och Alvesta till Kristianstad/Åhus där ett Ålagille avhölls. Tåget drogs av SJ Ra 987 "Rapid 3", som framfördes av lokföraren Per-Åke Lampemo från Västergötlands Ånglokssällskap.

I denna videoserien följer vi med i förarhytten på Ra-loket längs sträckan Hässleholm-Kristianstad.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Ombord på SJ Ra 987 avsnitt 2

Inlägg av Mölle-Mats »

Det andra avsnittet i videoserien inifrån förarhytten på SJ Ra 987 under Nässjö Järnvägsmuseum​s Ålagille-resa till Kristianstad/Åhus den 23 september 2017, lokförare var Per-Åke Lampemo​ vid Västergötlands Ånglokssällskap​.

Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Sture Bylén »

Noterade dina "visdomsord" om filmlängd och dylikt på fejjan, Mats. Kan dock inte kommentera där eftersom jag inte är med i gruppen.

Alltnog, en avstressande, trevlig och stabil resa i den gamla Rapiden! [JC_doubleup.gif]
Mycket bra också med diverse inklippta förklaringar.

Noterade också den kreativa stavningen av "Kristianstad" i ett sådant textinklipp. Jag vet av egen erfarenhet att det kan kännas lite surt att man inte kan ändra texten i den uppladdade filmen, utan man måste ladda upp filmen igen om man vill ändra på det. :(

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Noterade dina "visdomsord" om filmlängd och dylikt på fejjan, Mats. Kan dock inte kommentera där eftersom jag inte är med i gruppen.

Alltnog, en avstressande, trevlig och stabil resa i den gamla Rapiden! [JC_doubleup.gif]
Mycket bra också med diverse inklippta förklaringar.
Man tackar! :=KOMP

Jo filmlängderna har fått svälla ut ordentligt här, fr a avsnittet två blev ju alldeles för långt - men jag tyckte inte att det hade gått att dela upp i två på ett "vettigt" sätt (hade jag delat i två, så hade nog det ena blivit "löjligt kort" och det andra ändå i längsta laget).

Som jag skrev på Fejjan så är ju det här med tycke och smak om hur en video ska utformas ur olika aspekter högst individuellt, och det finns nästan lika många åsikter om hur en video skall vara som det finns tittare. När det gäller filmlängder så har jag själv kommit fram till att någonstans kring 7-8 minuter känns lagom, och absolut inte över 10 minuter (även om jag överskridit den gränsen ett par gånger på sistone) - men det finns ju de som tycker att de gott skulle kunna vara betydligt längre än så (men då handlar det om dedikerade sanna tågnördar).

Sedan går det förstås alldeles utmärkt att gå med i gruppen "Järnvägar förr och nu" så du kan kommentera mina inlägg där, men där handlar det förstås om något så "totalt ointressant" som de verkliga tågen i fullskala därute på järnvägarna i. r. l.! :mrgreen:
Sture Bylén skrev:Noterade också den kreativa stavningen av "Kristianstad" i ett sådant textinklipp. Jag vet av egen erfarenhet att det kan kännas lite surt att man inte kan ändra texten i den uppladdade filmen, utan man måste ladda upp filmen igen om man vill ändra på det. :(
Ajdå, har jag brustit i kvalitetskontrollen? Mina fingrar har en tendens att fara fram lite väl snabbt över tangentbordet ibland - "fort men fel"! Och att "göra om, göra rätt" med ett på Youtube redan uppladdat/publicerat videoklipp är ju rätt omständigt ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Avsnitt tre i videoserien om Nässjö Järnvägsmuseums Ålagillle-resa till Kristianstad/Åhus den 23 september 2017, vi åker med i förarhytten på SJ Ra 987 hos lokföraren Per-Åke Lampemo från Västergötlands Ånglokssällskap.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så dagens avsnitt i videoserien om min cab ride med SJ Ra 987 hos lokförare Per-Åke Lampemo vid Västergötlands Ånglokssällskap när Nässjö Järnvägsmuseum körde sitt Ålagille-tåg den 23 september 2017.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så det femte och sista avsnittet i videoserien om Nässjö Järnvägsmuseums Ålagille-tåg draget av SJ RA 987 med Per-Åke Lampemo från Västergötlands Ånglokssällskap vid spakarna. I detta avsnittet klev jag av loket och filmade rundgång och avgången från Hässleholms C:

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Den 3 oktober 2017 besökte jag Danmarks Jernbanemuseum​ i Odense. Ett besök där rekommenderas varmt, där finns mycket intressant att se och samlingarna är mycket fint exponerade.

När jag gick ut för att se de lok och vagnar som står utanför muséibyggnaden, så kom så ett veterantåg som skulle rangeras om lite - ett par av vagnarna mitt i tåget skulle ställas av. Jag passade förstås på att videofilma, även om jag inte hade min riktiga videoinspelningsutrustning till hands. Jag fick göra så gott det gick på fri hand med min systemkamera, och med den inbyggda kameramicken så blev tyvärr ljudet av blåsten rätt påtagligt. Men det är väl bättre med en dålig video än ingen alls!?!

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer en liten slaggprodukt igen. När jag filmade SJ B 1429:s hemfärd till Ängelholm från Kristianstad i slutet av augusti 2017, så fick jag med lite videosnuttar på när Trafikverkets Z 67:a baxade runt lite med ett par renoveringsobjekts-lok vid lokstallet i Ängelholm.

Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av kilowatt »

Mölle-Mats skrev: Men det är väl bättre med en dålig video än ingen alls!?!

Hade Du inte gjort alla dessa "dåliga" videosnuttarna, hade vi inte fått de bra-a.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Nu är det dags för en sådan där "slaggprodukt" igen ...

När jag stod längs Hareskovsbanen mellan Köpenhamn och Farum den 22 oktober 2017 i syfte att videofilma ett veterantåg som körde där, så passerade åtskilliga av DSB:s S-tog förbi mig. Eftersom jag ju ändå hade videokameran uppriggad och beredd, så passade jag på att videofilma några av passagerna - det var ju också ett bra sätt att "känna på" filmning av passagen innan det blev skarpt läge med veterantåget!

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

SKÅJ:s veterantåg med SJ F 701 i Pålsjö skog

Inlägg av Mölle-Mats »

Här fick jag till en liten bonusvideo när jag var ute och jagade efter det veterantåg som Nässjö Järnvägsmuséum körde i samband med Järnvägens Muséum Ängelholms 20-årsjubiléum 2-3 juni 2018. Det handlar om det veterantåg som SKÅJ körde till Helsingborg samma helg, som väl inte hade något direkt samband med evenemanget i Ängelholm, men …

När jag fick information om när tåget skulle avgå tillbaks till Stockholm, så kunde jag inte motstå frestelsen att dra till Pålsjö skog och filma passagen - att få ett el-F på video i denna fantastiskt vackra omgivning är verkligen "ett tungt kryss" (för att nu låna en term från fågelskådarna). [JC_doubleup.gif]

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Johan Molin »

Tack för dessa filmer!
Gångbron i Pålsjö skog har jag vallat hund över många gånger ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Tack för dessa filmer!
Gångbron i Pålsjö skog har jag vallat hund över många gånger ...
Väl bekomme! :=KOMP

Just Pålsjö skog är ju ett sådant där smultronställe som jag funnit när jag tossat omkring i spenaten för att filma tåg. Och här är det väl rätt sannolikt att den sträckan kommer att bli historia inom en inte alltför avlägsen framtid - det talas ju om att gräva ner järnvägen i en tunnel.

Och om du vill se mer av den passagen så finns det några samtida tåg (som väl blir historiska de med i sinom tid, fr a X 31 Øresundstågen är väl "mitt i det aktiva livet" nu och skrotas förmodligen ut om ett par decennier eller så) att beskåda i den här "slaggprodukts-rullen".

Här vill jag även lyfta fram den där gamla banvaktsstugan vid S Utmarken i Ängelholm i de inledande sekvenserna, den känns ju rätt "Faller-tysk" tycker jag! :-BS

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Mölle-Mats våldgästar ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Ännu en liten videoserie om hurusom Mölle-Mats våldgästar, i detta fallet en "absent friend" och kollade upp huruvida hans utbyggnadsprojekt fortskrider enligt den gällande 5-årsplanen.



PS! För er som undrar, så har jag inhämtat våldgästningsoffrets samtycke till att publicera videoserien på detta forum. DS!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av ford1929 »

Tack Mats för filmen,,,,jag väntar på "portföljögonblicket"

[JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av cgn1954 »

Skoj se... Gott Nytt Filmår. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästar bakanför garnridån avsnitt 2

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:Tack Mats för filmen,,,,jag väntar på "portföljögonblicket"

[JC_doubleup.gif]
Jag missade att filma själva öppnandet av portföljen, men i detta avsnittet så får du en titt på en del av det som fanns i den (med "en del av" antyds att det fanns mer i den än vad som visas i detta avsnitt - snacka om cliff hanger, va? :-BS )
cgn1954 skrev:Skoj se... Gott Nytt Filmår. [JC_doubleup.gif]
Kul du gillade tilltaget.

Men det är ju flera dagar kvar (två i alla fall) av det gamla året, så vi får väl vänta lite tills det blir dags för ett Nytt Filmår. Så vi kör väl ett avsnitt till!

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av ford1929 »

Verkar som att alla till slut blir "Ångtokiga".. inkluderar en själv :-CO

Vi får vänta med "olidlig" spänning till nästa avsnitt :-J
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:Verkar som att alla till slut blir "Ångtokiga".. inkluderar en själv :-CO
Ja det är lätt att bli "rökt" på ånglok - jag brukar säga att de är så nära ett levande väsen en maskin kan komma! [JC_doubleup.gif]

B t w, hur går det med ditt Sb-bygge?
ford1929 skrev:Vi får vänta med "olidlig" spänning till nästa avsnitt :-J
Den som väntar, han väntar! :-BS

Men med sedvanlig god frammanför-hållning så är jag i skrivande stund - i god tid inför publiceringen strax efter midnatt - i full färd med slutklippningen av morgondagens avsnitt! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av ford1929 »

Mölle-Mats skrev:
ford1929 skrev:Verkar som att alla till slut blir "Ångtokiga".. inkluderar en själv :-CO
Ja det är lätt att bli "rökt" på ånglok - jag brukar säga att de är så nära ett levande väsen en maskin kan komma! [JC_doubleup.gif]

B t w, hur går det med ditt Sb-bygge?
ford1929 skrev:Vi får vänta med "olidlig" spänning till nästa avsnitt :-J
Den som väntar, han väntar! :-BS

Men med sedvanlig god frammanför-hållning så är jag i skrivande stund - i god tid inför publiceringen strax efter midnatt - i full färd med slutklippningen av morgondagens avsnitt! :-CO[/

Sb bygget går väl sakta framåt...skall evt göra ett helt nytt driv till denna...sen kommer ju dessa husbyggen
Emellan....köpte faktiskt på mej ett Ånglok E-maskin från Mj hobby...så lite ångloksnörd är man väl :-J
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

Nytt dygn (och årets sista till på köpet!), och därmed så är det förstås dags för nästa avsnitt i videoserien från när jag våldgästade bakanför garnridån - så spänn fast säkerhetsselen, för nu åker vi! :-BS

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av ford1929 »

Kul att se lite andra bilar än bara volvo o Saab... :-T hm undrar vilka "Potentater" som besöker Morhyttan ;)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:Kul att se lite andra bilar än bara volvo o Saab... :-T
ja visst är det! :-CO

De flesta som bygger svenskt är nog lite "fega" när det kommer till valet av bilmodeller - det blir ju nästan bara Brekinas i o f s fina men ibland lite väl "kreativt fantasifulla" modeller av gamla Volvon, uppblandat med någon enstaka SAAB, i fordonsparken. Det rullade väldigt mycket importbilar på våra vägar också, mest tyska och en del franska - men italienska, brittiska och amerikanska bilar var ju också relativt vanliga på i alla fall 50- och 60-talen.

Och visst letade det sig en hel del bilar från öst även hit till Sverige: Skoda, Wartburg, Moskovitch och Volga såg man ju lite då och då i trafiken (bl a så var det en lantbrukare som levererade varor till skolbespisningen dännä hämma bakanför granridån, som körde en ljusblå Volga kombi) - och på 80-/90-talen så var ju Vaz/Lada och Niva rätt så vanligt förekommande.

Och "Bruuukä dännä hämma" (Avesta Jernverk) hade en ljusblå lastbil som var väldigt snarlik den som kan ses vid godsmagasinet i Morshyttan - man hade väl i o f s fått den i gåva av några Sovjetiska potentater när de besökte bruket någon gång under första halvan av 70-talet (och elaka tungor på stan hävdade att man att driftstillförlitlighets-skäl i smyg bytt ut motorn mot en från Volvo).
ford1929 skrev:hm undrar vilka "Potentater" som besöker Morhyttan ;)
Du får följa den rafflande upplösningen i morgondagens avsnitt i videoserien (nu levererade jag en sådan där cliff hanger igen :-BS ).
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästar, avsnitt 4

Inlägg av Mölle-Mats »

Så var turen kommen till det fjärde och avslutande avsnittet i videoserien om hurusom lilla Morshyttan/nya Rossberga dännä bakanför garnridån våldgästades av Mölle-Mats.

I detta avsnittet knyter vi ihop säcken och sammanfattar läget.

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: KULLYWOOD video och foton

Inlägg av modeljernbane »

Godt nytår [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"