Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Vid kolbryggan i Kattnosa

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Oj, snyggt! Funkar vagnuppdragningen, och i så fall hur?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Arne Lindgren skrev:Funkar vagnuppdragningen, och i så fall hur?
Bild
Staffan stalledräng i Kattnosa besitter oanade krafter. För honom är det inget problem att spela upp en överfylld tippvagn på kolbryggan!

tågtyckarn

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av tågtyckarn »

Grattis till att ha byggt ett motiv som mänga säkert har funderat på men få har vågat. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Snyggt. [JC_doubleup.gif] Nu fårjag fundera lite.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Traveller »

Man kan forholdsvis enkelt spare ryggen til den arme kullemperen; i Norge var det vanlig at loket selv trakk opp det nødvendige antall kullvagger. Det fikk man til ved hjelp av en wire, noen taljer og en løkke rundt lokets egen kobligskrok. På avstand så det sikkert litt besynderlig ut når lokene tilsyneltatende umotivert kjørte frem og tilbake foran kullbukken, men på et MJ-anlegg kan det jo være et interessant moment i trafikkspillet ...

Mvh Peder
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

tågtyckarn skrev:Grattis till att ha byggt ett motiv som mänga säkert har funderat på men få har vågat. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Tack!
Arne Lindgren skrev:Funkar vagnuppdragningen, och i så fall hur?
Arne Lindgren skrev: [JC_doubleup.gif] Nu fårjag fundera lite.
Min modelljärnväg är ett gammalt fuskbygge på ca fem kvadratmeter. För att få plats med så mycket som möjligt har jag förminskat de flesta mått. Hade lutningen till kolbryggan varit mindre brant och jag dessutom en bättre konstruktör, så hade man säkert kunnat dra upp tippvagnarna med motor. Nu är kolbryggan en statisk modell från mitten av 1970-talet och får så förbli!
Traveller skrev:Man kan forholdsvis enkelt spare ryggen til den arme kullemperen; i Norge var det vanlig at loket selv trakk opp det nødvendige antall kullvagger. Det fikk man til ved hjelp av en wire, noen taljer og en løkke rundt lokets egen kobligskrok. På avstand så det sikkert litt besynderlig ut når lokene tilsyneltatende umotivert kjørte frem og tilbake foran kullbukken, men på et MJ-anlegg kan det jo være et interessant moment i trafikkspillet ...

Mvh Peder
Jag tror mig ha sett foton även från Sverige, där man utnyttjade lok för att spela upp vagnarna.

Bild
Till inspiration: Kolningsbryggan i Gävle (nuv jvgmuseet) fotograferad 1971. Tänk om den hade bevarats! Som synes ganska stor för en liten mj.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Problemet känns som att hitta ett koppel som klarar övergången mellan lutning och slätt.
En förkastad idé var att ha en vagn som man........ Nuu kom jag på hur jag skulle göra.

Jo, förkastningsidéen var att ha en vagn som man kör upp tippvagnen på. Och att den vagnen ska röra sig som ett rulltrappesteg. Alltid horisontellt.
Men dels blir det fult och icke trovärdigt. Och dels får man inte av vagnen däruppe.
Men om man har en kort typ överföringsvagn med koppel på inneränden, och som sen dras upp hela vägen med kedja, det borde funka.
Man får iofs ställa dit en vagn i taget.. [JC_doubleup.gif] Mer trafik!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ F 630 ankommer Trångedala med persontåg.
Detta är gammal skåpmat! Trångedala hör till de äldsta delarna på Kattnosa Gulmåla järnväg. Även F-loket från Perl har rullat länge. Dock har drivningen bytts ut mot en från Roco.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Gulmåla en sommerdag

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av PeO »

Med värmlänninger på besök

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ A8 1806, fd BJ H3s 110, är ett ståtligt lok, som sällan trafikerar ånglinjen upp till Kattnosa. Här syns det dock på vändskivan i Kattnosa. Modellen kommer från PERL och tillverkades, vill jag minnas, av Philotrain i Holland
Bild
SJ A8 1808 i Åmål år 1976. De fd BJ H3s-loken användes sparsamt av SJ, bl a därför att de flesta då oelekrifierade banorna inte tillät deras höga axeltryck.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
En folksamling i bakgrunden samtalar om senaste nytt i Gulmåla: En kommandobrygga på den gamla Göteborgspråmen? Det är Vera Modig, som kallat till detta möte på kajen. Vad är det för mening med sådana här nymodigheter? Fr Modig är som vanligt upprörd!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Men, trivs inte unga fröken i Gulmåla längre... Varför denna upprördhet?
Ny styrhytt på pråmen kan ju betyda att en ny resa är förestående...
Vart bär det av nu? Hästholmen, månne...?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Rimligen i så fall via Rödesund!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
P Falk skrev:Men, trivs inte unga fröken i Gulmåla längre... Varför denna upprördhet?
Ny styrhytt på pråmen kan ju betyda att en ny resa är förestående...
Vart bär det av nu? Hästholmen, månne...?
Visst trivs fröken Modig i Gulmåla! Men alltid nyfiken håller hon koll på allt och alla! Pråmen har kommit tillbaka utan kommandobrygga. Och fröken Modig konstaterar att ny last har anlänt på smalspåret och skall strax lastas ombord. Vadan och varthän?
Johan Molin skrev: av Johan Molin » Idag, 12:57

Rimligen i så fall via Rödesund!
Vätterns böljor verkar alltför farliga för en odäckad pråm!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev: ...Och fröken Modig konstaterar att ny last har anlänt på smalspåret och skall strax lastas ombord. Vadan och varthän?
Jag vet...!! [JC_doubleup.gif]
Men inte säger jag något inte... mer än att det blev väldans snyggt där den hamnade.
Och pumpmäster blev väldigt glad att kunna gå torrskodd... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Ytterligare en mystisk transport har ankommit till Gulmåla via smalspåret för vidare färd över havet. Vad månde det bliva av detta?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev: Och pumpmäster blev väldigt glad att kunna gå torrskodd... ;)
Bild
Sjötransporterna med pråmen är avslutade och i Sunnanlanda finns numera ett pumphus för det närbelägna vattentornet. Pumpmäster Jönsson har anledning att vara nöjd!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Så stiligt det blev, Stig! [JC_doubleup.gif]
Ytterligare en spännande fotovinkel från ekan ute i sjön..! ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Det tycks finnas mängder av spännande fotovinklar från trakten kring Kattnosa och Gulmåla. Det vore förstås synd att begränsa de möjligheterna genom att bygga hus med ofärdiga baksidor! 8-) :roll: :mrgreen:

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av thorpe »

Ofärdiga baksidor??? :?
Baksidor med rollatorer???

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Även baksidan ser ju synnerligen färdig ut här... [JC_doubleup.gif]
Däremot har inte "vattnet gått" i Sunnanlanda ännu... :oops: Men det har ju varit rätt torrt i sommar... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

aksidor med rollatorer???
8-)

Jag ville bara påtala vilken nytta man har av att även baksidorna på byggnader avporträtteras på samma sätt som övriga sidor! Vilket ju Stig gång på gång berömvärt visar! ;)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Trevligt Stig, att läsa om Kattnosa-Gulmåla i MJ-magasinet… Satt först i e.m. och läste från uppslag till uppslag, det har liksom inte funnits tid förrän nu.
Då dyker det plötsligt upp några gruvbyggnader som jag kände igen… Det var väldigt var de var lika Stigs på KGJ, tänkte jag...
och det var ju inte så konstigt eftersom det var dina. :oops: . Mycket trevligt bildreportage, tycker jag.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Hallanda i Dalsland kan ståta med att ha varit järnvägsknut. Vattentorn och pumphus finns kvar ännu. Min då vackra bil (regnr BEL...), årsmodell 1977, har stannat vid vattenkastaren för att släcka törsten. Fotot är taget i slutet av 1970-talet. Mats kan säkert verifiera om årsmodellen är korrekt angiven?
Bild
Pumphusets framsida (eller baksida?) från banvallen, som numera är landsväg.
Bild
Det ångloksdragna persontåget från Korted (som syns i bakgrunden) mot Sunnanå vågade inte fortsätta dit. Det stannade för säkerhets skull för vattentagning i Sunnanlanda.
Hur trappan till vattentornet såg ut när det begav sig, vet jag inte. I Hallanda finns numera en liknande trappa.
Senast redigerad av S Johansson den 18 nov 2013, 18:13, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Mums! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ja du Rikard, det vore kanske värt med en hovsam förfrågan att få komma och titta! MRW känns väldigt betydelsefullt för svenskt modellrallande på många olika plan!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev: ... Min då vackra bil (regnr BEL...), årsmodell 1977, har stannat vid vattenkastaren för att släcka törsten. Fotot är taget i slutet av 1970-talet. Mats kan säkert verifiera om årsmodellen är korrekt angiven?
Absolut, en 77:a är säkerligen helt korrekt! Skulle i o f s kunna vara en 78:a eller tidig 79:a också.

Har bl a ägt en likadan (inte mindre än 3 ggr dessutom), som dock var omlackad i någon icke definierad vinröd nyans som hade bleknat ur till något i stil med gredeskär - hade bl a ägts tidigare av den berömde författaren Peo Enquist (köpte den "på rot" för en femhundring av hans sonhustru då hon var i färd med att dra den till skroten - men det var förstås i slutet av 80-talet)!

Den vackra kulören heter Cinnoberröd och har färgkod R4. Ser på emblemet ut att vara en 99 GLS, alltså med 108-hästars dubbelförgasarmotor! Däcksdimension 165 SR 15, lufttryck fram 2,0 och bak 1,8 om jag minns rätt. Något mer som nån vill veta? :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Mölle-Mats skrev:
S Johansson skrev: ... Min då vackra bil (regnr BEL...), årsmodell 1977, har stannat vid vattenkastaren för att släcka törsten. Fotot är taget i slutet av 1970-talet. Mats kan säkert verifiera om årsmodellen är korrekt angiven?
Absolut, en 77:a är säkerligen helt korrekt! Skulle i o f s kunna vara en 78:a eller tidig 79:a också.

Har bl a ägt en likadan (inte mindre än 3 ggr dessutom), som dock var omlackad i någon icke definierad vinröd nyans som hade bleknat ur till något i stil med gredeskär - hade bl a ägts tidigare av den berömde författaren Peo Enquist (köpte den "på rot" för en femhundring av hans sonhustru då hon var i färd med att dra den till skroten - men det var förstås i slutet av 80-talet)!

Den vackra kulören heter Cinnoberröd och har färgkod R4. Ser på emblemet ut att vara en 99 GLS, alltså med 108-hästars dubbelförgasarmotor! Däcksdimension 165 SR 15, lufttryck fram 2,0 och bak 1,8 om jag minns rätt. Något mer som nån vill veta? :mrgreen:
Tack, Mats för dessa fordonsuppgifter. Cinnoberröd, det låter fint. Och två förgasare, det var en överraskning!

Nu väntar vi på en Saab 92 i skala 1:87. Fast en sådan har jag aldrig haft!

ErikB
Inlägg: 1674
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ErikB »

Nu väntar vi på en Saab 92 i skala 1:87. Fast en sådan har jag aldrig haft!
Med lite tur ska Du inte behöva vänta så länge!
/Erik

http://www.smj.org/wp/?p=8929&cat=162
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev:
Tack, Mats för dessa fordonsuppgifter. Cinnoberröd, det låter fint. Och två förgasare, det var en överraskning!

Nu väntar vi på en Saab 92 i skala 1:87. Fast en sådan har jag aldrig haft!
Väl bekomme! :D

Bubbla förknasare "tog" jag på det lilla "S"-emblemet i orange som sitter bredvid det svarta "99 GL" på sidan av motorhuven! Fast just den faciliteten hade faktiskt inte min gredeskära 99:a - däremot var min Opalgröna (ilsket pistagegrön ungefär) 76:a automatic som jag hetspendlade mellan Uppsala och Solna denna "finess" - den var törrrstig som en finsk skogshuggare (1,4 lit/mil)! :mrgreen:

Den där modellen av SAAB 92 som är "på g" ser ut att blir riktigt fin, nästan så att jag funderar på att lätta lite på mitt inköpsembargo mot "leksaker"! :?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Ja du Rikard, det vore kanske värt med en hovsam förfrågan att få komma och titta! MRW känns väldigt betydelsefullt för svenskt modellrallande på många olika plan!
Håller med, vi sätter upp ett besök på önskelistan.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

1956 skrev:
Johan Molin skrev:Ja du Rikard, det vore kanske värt med en hovsam förfrågan att få komma och titta! MRW känns väldigt betydelsefullt för svenskt modellrallande på många olika plan!
Håller med, vi sätter upp ett besök på önskelistan.
Skicka ett email till mrw@mrw1.se, så ordnar vi det!
/SJ

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Vi bugar och tackar! Återkommer efter diskussion med Rikard. Det lär väl inte bli under detta året i varje fall.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Två motorvagnar möts på Gulmåla station: SJ Xoa7 257 och X16 965.

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Erik R. »

Vilken härlig bild från en gammal fin anläggning. :D

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av arcego »

Johan Molin skrev:Vi bugar och tackar! Återkommer efter diskussion med Rikard. Det lär väl inte bli under detta året i varje fall.
Får man lågmält få anmäla sitt intresse med högt lyftad tumme i färdriktningen?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Även ånglok går på elektricitet, åtminstone i mj-världen! För två veckor sedan kungjorde jag här på forumet under "Kommersiell försäljning" att SJ Sa 938 råkat ut för lokskada. Det var lokets Faulhaber 1319 som havererat. Jag efterlyste en ny motor och fick flera tips. Stort tack!
Från Tumba via NOHAB i Trollhättan levererades en ny motor förra lördagen. Ett foto från idag visar att loket nu är renoverat och i trafik igen på Kattnosa Gulmåla Järnväg.

På Järnvägshistoriskt forum läser jag att systerloket Sa 1277 i skala 1:1 har genomgått en större renovering och är provkört, även det med lyckat resultat. Mycket glädjande!
Senast redigerad av S Johansson den 24 nov 2013, 23:10, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Trevligt att det blev ny kraftenhet till loket, Stig! :D
Hade dessvärre ingen möjlighet att närvara vid Innovatum förra lördagen, hoppas du hittade ngt mer trevligt på plats.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:Trevligt att det blev ny kraftenhet till loket, Stig! :D
Hade dessvärre ingen möjlighet att närvara vid Innovatum förra lördagen, hoppas du hittade ngt mer trevligt på plats.
Bild
Hoppas att Lokf Larsson, trots allt som händer i Kortedstrakten, får fortsätta att köra sin Y3a. Rälsbussarna bådar ju ofta sämre tider för järnvägen....

Jo, under taktraverserna hos NOHAB hittade jag en nyutkommen bok om Hildingar, med många foton varav en del i färg!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Kattnosa en sommardag. Kombinationen med ångloket, Saaben och motorvagnståget tyder på att fotot kan vara taget i början av 1960-talet.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Fin bild, Stig! Gammalt möter nytt, ångkraft mot både bensin och dieselkraft... [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Radiomacke
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Radiomacke »

Som vanligt fantastiska bilder! Jag njuter i fulla drag! (Sneglar lätt på min egen modelljärnväg och undrar hur jag ska ta mig vidare... ;))

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ FV2 55177.
Förebilden tillverkades av AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Arlöv år 1952 som F5a.
Modellen byggdes år 1999 genom att kapa(!) UGJs modellbyggsats av boggievagnen litt BF5 och anpassa underrede och ändpartier till litt FV2.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
En NN3-vagn, som anlände med dagens godståg från Bergslagsbanan, väckte berättigad uppmärksamhet när den växlades in till lastkajen i Gulmåla. Fröken Vera Modig med flera var genast på plats och samtalet handlade om den nya bilen som med sina högtflygande linjer ansågs väl kunna mäta sig med ett nyligen skådat futuristiskt fordon från Hedemora.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av arcego »

Är det Stures V50 du avser? :mrgreen:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Ja, det var verkligen eleganta linjer på den modellen... Ja, du menar järnvägsvagnen väl? :oops:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

S Johansson skrev:ansågs väl kunna mäta sig med ett nyligen skådat futuristiskt fordon från Hedemora.
Ja, frågan är väl då, Stig, om det är Saaben som är före sin tid eller om det är Hedemorakärran som är efter sin. :(

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

arcego skrev:Är det Stures V50 du avser? :mrgreen:
Jag tror snarare att det är hans beryktade flygande De Lorean som avses ... 8-)
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"