Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av PeO »

Vera Modig såg som vanligt till att allt gick rätt till.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Hej igen!
Det är ett tag sedan jag skrev något i den här tråden. Tiden går, men tyvärr inte tågen på Kattnosa Gulmåla Järnväg. Sista tåget gick den 14 juli och genast påbörjades rivningen av modelljärnvägen. Jag har sparat några byggnader, träd och det mesta av den rullande materielen. Någon ny bana har jag inte påbörjat, men jag har nyligen fått iordning ett byggbord i lägenheten i Varberg, dit vi flyttat. Det skulle vara fint, att också ha en liten "planka" med några spår och växlar för att köra tågen på. De mår ju, liksom vi, bäst av regelbunden motion.
Naturligtvis följer jag med intresse vad som presenteras på div mjfora och inspirerad av detta har jag färdigställt Holms kyrka. Förebilden, som har anor från 1200-talet, ligger nära Mellerud omgiven av både BJ och DVVJ. Tanken är att kyrkan ska finna en plats på MRWs anläggning i Göteborg. Nu är modellen färdig. Jag har fått hjälp av en MRW-medlem, som fräst ut fönstren i plast.
Ha det gott!
SJ
IMG_0467.jpg
IMG_4287.jpg
IMG_4288.jpg

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Koster »

Hej Stig
Det var länge sedan jag skrev här.
Fint bygge du visar. Det är kul med lite byggprojekt även om den ska stå annan anläggning.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Mycket vacker kyrka Stig... :-T

Någon gång i framtiden skall jag bygga en kyrka också
Har 2 favoriter....en står i Skellefteå vid lejonströmsbron
och den andra finns i Burträsk...

KGJ 2 ser vi fram emot
Roger(Forden)

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Inte minst klocktornet ser ut att vara ett mycket intrikat och imponerande bygge! Kul att höra från dig igen, Stig!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack ska ni ha!
Och Roger! Jag har besökt både Skellefteå landskyrka och Burträsk kyrka. Det är båda stora byggnader, men man kan ju fuska och göra dem lite mindre. Bra för att få djup i anläggningen om de placeras lätt. Dessutom är det ju lättare att rita i skala 1:100. Naturligtvis bygger du Strömsnäsbron (kanske i förminskad längd) om du väljer Skellefteå och om du väljer Burträsk får du ju ta med Västerbottenostmejeriet också!
Det är vackra platser som du har funderingar om, tycker jag

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

S Johansson skrev: 11 nov 2021, 16:09 Tack ska ni ha!
Och Roger! Jag har besökt både Skellefteå landskyrka och Burträsk kyrka. Det är båda stora byggnader, men man kan ju fuska och göra dem lite mindre. Bra för att få djup i anläggningen om de placeras lätt. Dessutom är det ju lättare att rita i skala 1:100. Naturligtvis bygger du Strömsnäsbron (kanske i förminskad längd) om du väljer Skellefteå och om du väljer Burträsk får du ju ta med Västerbottenostmejeriet också!
Det är vackra platser som du har funderingar om, tycker jag

nu tänkte inte jag få in den på anläggningen....så vidare
att jag inte bygger ut anläggningen...ett eget diorama kanske...
sen om du tänker på träbron nedan kyrkan så heter den Lejonströmsbron.
Roger(Forden)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_4307.jpg
God Jul och Gott Nytt År önskas er alla av Stig Johansson

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

GodJul själv Stig! Vilket litet konstverk det hela blev! Då behöver du baraen julkrubba i H0 också!

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Anna-Carin »

God Jul till dig, Stig! Din kyrka och klockstapel är så vackra, kyrktuppen minns jag inte att jag lagt märke till förut.

Jag passar på att även önska God Jul till alla andra här på forumet!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Hej alla!

Tiden går. Idag är det precis ett år sedan trafiken upphörde på min modelljärnväg. Jag har ovan visat det sista normalspårståget som trafikerade Kattnosa Gulmåla järnväg, men jag hade ju också en liten smalspårsbana med nästan bara "köpemodeller".
IMG_4009.jpg
Detta foto bör visa det sista tåget på smalspåret från Skogatorp till Gulmåla. Som synes verkar det bara ha varit en enda passagerare på denna sista tur....
IMG_4434.jpg
Jag följer naturligtvis vad som händer på Mötesspåret. Tack för alla rapporter! Min mj består idag av en rakskena med tillhörande transformator. På byggbordet befinner sig en SJ E9, som mycket långsamt blivit kanske halvfärdig.

Ha det gott i sommar. Kanske ses vi på bankalaset i Skövde på lördag!
Bästa hälsningar, Stig

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Dina livstecken är alltid inspirerande, vederkvickande och trösterika. Tack Stig!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av NisseH0 »

Vilken fin drivning E9:an får, svänghjulet verkar vara ”skräddarsytt”?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Hej, alla!
Det går lite långsamt med byggandet av SJ E9. Hoppas kunna färdigställa modellen, men det får ta sin tid.
Holms kyrka, som jag visat tidigare, är sedan en tid placerad på MRW. I verkligheten ligger kyrkan nära Mellerud på slätten mellan DVVJ och BJ. På MRW fick det bli på en kulle i stället. Kyrkogården har jag utelämnat. Upp till kullen har jag anlagt en väg som av utrymmesskäl fick bli ganska brant. Ett tiotal lövträd från fd Kattnosa Gulmåla omger nu kyrkan. Lite småpyssel återstår, bl a annat kyrkbesökare på väg uppför kyrkbacken och kanske lite inspelat ljud från klockstapeln. För kyrkans långa historia hänvisas till "nätet".
Här i Halland dröjer sommaren kvar. Ha det gott!
IMG_4467 (1).jpg
IMG_4479.jpg
IMG_4481.jpg
Bilagor
IMG_4467.jpg

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Fint att din pièce de résistance fått en så fin placering!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av St. Mikael »

Vackert [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_4708.jpg
Tack alla som skriver och visar foto på Mötesspåret!
Kallnosa Gulmåla Järnväg är nedlagd. Bygget av ångloket SJ E9 (fd HNJ Mb/G12) har tagit tid. Grundbyggsatsen från Jeco är avsedd för E10, men har konverterats till E9 med hjälp av en konverteringssats från HNJ Verkstad. Löp- och tenderhjul kommer från MRW. Drivhjulen är från Jeco. Kanske svärtar jag ner hjulsidorna. Jag har fått hjälp från vännerna i MRW med driv, dekaler, installation av dekoder och ljud. Tack, tack!
Loket är nu redo att dra både persontåg och godståg, vilket förebilden gjorde på HNJ och BAJ till slutet av 1950-talet.
Många hälsningar till er alla från Varberg!
Bilagor
IMG_4724.jpg

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av MatsN »

Mycket fin modell av en stilig förebild, Stig!

Mvh
Mats

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ett absolut favoritlok, och vilken fin modell sedan! [JC_doubleup.gif]

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av d680ae »

En läcker modell man inte ofta ser byggd. Ser jag rätt är individen 1758. Vid koll av bilder på flera av dem blev de rätt mycket individualiserade, om inte förr så i alla fall hos SJ. Många små och ibland lite större detaljer skiljer sig åt mellan individerna. Pannryggen är rätt välbestyckad med armaturer av olika slag men alla hade t.ex. inte turbogenerator på samma ställe. 1757 och 1761 hade sina på högt upp på sotskåpets vänstra sida i ovanför pannsadeln. Alla hade inte heller kvar sin ursprungliga halvöppna hytt utan fick en sluten bakgavel (1759). Oavsett detta hade vissa de utvändiga fotstegen upp till koltaget antingen alla 6 i sned oavbruten stigning bakåt eller de tre nedre bakåt och de tre övre framåt mot tenderns framgavel. Vid skrotningen på 1970-talet hade 1757-1761 alla Nalco-installation men 1757, 1758 och 1761 hade sin "burk" på höger hyttframgavel medan 1759 och 1760 hade sin på vänster sida.
På modellen av 1758 verkar allt ha hamnat på rätt plats enligt bilder från väntrummen till ättestupan. Snyggt byggd är den också.

Det hade varit intressant att få se den i rörelse. Den verkar ha en slidstyrning byggd så att den åtminstone kan ge sken av att vara funktionell. Det är lite mer än andra påkostade mässingsbyggsatser av svenska ånglok med utvändig slidstyrning erbjuder.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Till signaturen d680ae och övriga. Jag skall ta med loket till klubbanläggningen och spela in när det tuffar omkring med något godståg. Det kan dröja någon vecka eller mer. Hoppas alltså kunna visa någon film här vad det lider.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

S Johansson skrev: 08 sep 2023, 18:56 IMG_4708.jpg

Tack alla som skriver och visar foto på Mötesspåret!
Kallnosa Gulmåla Järnväg är nedlagd. Bygget av ångloket SJ E9 (fd HNJ Mb/G12) har tagit tid. Grundbyggsatsen från Jeco är avsedd för E10 och är konverterad till E9 med hjälp av en kompletteringssats från HNJ Verkstad. Löp- och tenderhjul kommer från MRW. Drivhjulen är från Jeco. Kanske svärtar jag ner hjulsidorna. Jag har fått hjälp från vännerna i MRW med driv, dekaler, installation av dekoder och ljud. Tack, tack!
Loket är nu redo att dra både persontåg och godståg, vilket förebilden gjorde på HNJ och BAJ till slutet av 1950-talet.
Många hälsningar till er alla från Varberg!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"