Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jag får reminiscenser från min uppväxt när man satt och byggde Mercury- och Gemini-kapslar ...

Det där är ett riktigt spännande bygge. Ingen vanlig fyrkantig kåk precis!

Och rödtoner, ack ja. Jag har upptäckt att när man ser (icke-rödsjukförstörda) färgbilder av falurödslammade byggnader så är de ofta i ljusets - och luftens - sken ljusare än man tror, ibland t o m en dragning åt rosa. Vi har ju tidigare diskuterat eländet med "caput mortum" som ju somliga har för sig är EN distinkt färgschattering, men som jag tycker det verkar finnas hur många varianter av som helst.

Då uppstår ju problemet, om du ska måla denna fantastiska klockstapel som du ser den på 1 dm håll, eller 30 m håll. Jag misstänker att det blir väldigt olika. Och nej, jag har inte kommit fram till någon djup sanning i frågan ... :-CO

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Varken kyrkan eller klockstapeln är färdiga. Kyrkan skall få fönster, dörrar och en grund att stå på.
IMG_4396.jpg
Ja, färgschantteringar är knepiga och har ju, som Johan skriver behandlats förut på forumet. Holms klockstapel antar jag är målad med falu rödfärg eller något liknande. Jag har gjort det enkelt för mig genom att använda samma gamla röda färg som jag brukar använda till lokens buffertbalkar och snöplogar här utspädd med lite brunt.
IMG_2901.jpg
Grunden till klockstapeln är tänkt att sänkas ned en bit i landskapet. Byggnaden placeras löst ovanpå. Bra att kunna ta bort den vid rengöring. Taket får ligga löst ovanpå, ifall en rörlig klocka ska installeras någon gång. Luckorna sitter med presspassning. En kyrktupp måste naturligtvis på plats också. Men det får bli en annan dag.
IMG_2898.jpg
Idag har det varit blåvitt i skyn. De tre bilderna är tagna i elektriskt ljus, solljus och respektive molnskugga. Det blir naturligtvis lite olika nyanser.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ErikB »

Blir bra det där Stig! :-T Falu rödfärg är svårt men Du ser ut att lyckas bra!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det där får jättemycket karaktär när det väl är på plats (ja givetvis redan nu)!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Så fint det blir Stig!
Kyrkan är fantastiskt fin och även klockstapeln kommer att få en massa karaktär. Den blir ett alldeles eget smycke. :-J :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

Håller med mycket fint Stig
[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Efter regn kommer solsken (förr eller senare), men medan det regnat en hel del idag har jag filat till det sista på klockstapeln: Kyrktuppen. Han kanske skulle varit förgylld och grann, men på mina foton från 2017 ser han ut att ha ärgat.
IMG_2903.jpg
IMG_2906.jpg
Det här har varit ett roligt bygge med alla sneda vinklar på klockstapeln. Nu ska kyrkan få sin grund. Det borde den haft från början, men i modell är det tillåtet att anpassa i efterhand. Och sedan fönster och lite annat.
Ha det gott i sommar!
SJ
Senast redigerad av S Johansson den 15 jul 2020, 19:20, redigerad totalt 1 gånger.

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

Mästerliga byggen båda! "Vinklingarna" imponerar stort :-T

Och tack detsamma!
/ Sven

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Mycket vacker bygge... :-T :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Läste precis i DN att det finns något som heter Kyrktuppsfrämjandet, och som utser ”årets kyrktupp” varje år. Kanske en idé att anmäla sig till detta, Stig?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Ja, Johan, det finns en förening, Kyrktuppsfrämjandet, som utser årets kyrktupp. Det kan ju vara något som man kan engagera sig i, om man tycker att man har en fin tupp i sin hemtrakt. Kolla på nästet vilka som fått pris. Tuppen är vaksamhetens symbol.
I Göteborg har Masthuggskyrkans tupp varit nere på marken för renovering nyligen, vilket pressen skrivit en hel del om. Den satt ordentligt fastrostad, men behövde renoveras efter att varit där uppe i ca 100 år.
Masthuggskyrkan är ju ett välkänt landmärke för sjömän, men har fått konkurrens av både Älvsborgsbron, Ryaverkens värmekraftverks skorsten och div höga byggnader. Vi får se hur det går med Karlatornet. Det är ju tänkt att bli Göteborgs nya landmärke, men än syns inte mycket av den blivande skrapan.
Jag tror man får svårt att konkurrera med Masthuggskyrkan. Dess kyrktupp kan nog känna sig trygg framöver, där han sitter 62 meter över markplanet och stolt och grann blickar ut över staden.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Vi är tyvärr så historielösa i Sverige. Masthuggskyrkan måste väl ha varit själva sinnebilden för "att komma hem" för varenda sjöman som seglade på värmen. Dessutom fanns ju hamnarna i Göteborg "på riktigt" mitt i stan på den tiden, så kyrktornet gick väl knappast att missa!

När det gäller "kyrktuppsfrämjandet" så undrar jag om Svanshals kyrka i "mina" hemtrakter får delta i den årliga tävlingen? :-CO

Bild
Fotografi Barbro Thörn.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Det var en grann svan. Tack för den, Johan! Jag får kolla om jag får in svanen i fågelkikaren nästa gång jag besöker Tåkern.
Nu har vi hamnat något vid sidan om modelltågshobbyn, men jag fortsätter och påminner om de många fina fartygsmodeller, ibland av aktningsvärd ålder, som finns i våra kustnära kyrkor och kapell. Jag tänker på kyrkskeppen, ibland kallade votivskepp. I Barkåkra kyrka, som ligger nära en flygplats, finns ett Drakenflygplan i modell. Och i Västerås domkyrka finns ett elektrisk tåg avbildat i ett av kyrkfönstren. Det påminner om stadens stora industri och om dem som arbetat där,

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2931.jpg
Tre svarta vehiklar

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

S Johansson skrev: 24 jul 2020, 18:45 IMG_2931.jpg
Tre svarta vehiklar
:-T Tjusigt Stig
Roger(Forden)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2937.jpg
Holms kyrkas klockstapel, som jag byggde i början av sommaren, har fått en tillfällig placering i storskogen bortom Kattnosa.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=C8AOquU-5es[/youtube]

Har fått hjälp av sonhustru att lägga in en actionfilm. Hoppas det fungerar!

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Boris »

S Johansson skrev: 28 aug 2020, 20:58 [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=C8AOquU-5es[/youtube]

Har fått hjälp av sonhustru att lägga in en actionfilm. Hoppas det fungerar!
Tyvärr är klippet privat.
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

[youtube]https://youtu.be/NKYPdBUlnRs[/youtube]
Nytt försök med en annan actionfilm!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Yes, that was a quickie! :-T :-BS

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Ny test.

[youtube]https://youtu.be/J5p5_FnFNds[/youtube]

En lite (med betoning på lite) längre filmsnutt över mitt Kungarike.
SJ Y 989 avgår med ett persontåg från Kattnosa och ankommer Askim och möter där SJ L5 1778 som skall vidare till Kattnosa.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

[youtube]https://youtu.be/kpBHFUKZP80[/youtube]
Nytt försök! Går det inte nu så ger jag upp ett tag...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Anna-Carin »

Stig,
Ge inte upp än, det är nog bara en enkel inställning för den uppladdade filmen som behövs! Prova att följa den här beskrivningen:

Change video privacy settings
  1. Sign in to YouTube Studio.
  2. From the left menu, select Videos.
  3. Hover over the video you'd like to update. To see your live uploads, select the Live tab.
  4. Click the down arrow under "Visibility" and choose Public, Private, or Unlisted.
  5. Save.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tredje gången gillt? Tack Anna-Carin m fl som hört av sig med goda råd!
https://youtu.be/9WH9ij4QovM
Jag har filmat lite med min rätt gamla mobil och är imponerad av både hur lätt det är och hur bra skärpan blir. Nu är jag nyfiken på hur resultatet ser ut på Youtube. Kanske försämras kvalitén?
Nästa steg får bli att sätta samman flera tagningar till något lite längre.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

Det blev hur bra som hellst Stig jag kan se det i Full HD 1080P :-T
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_1453.jpg Fd SJ V1 3 Dannemora 1991 Ö57-6-911210.jpg
SJ V1 nr 3 användes i malmtågsväxling vid gruvan i Dannemora 1991.

[youtube]https://youtu.be/c5-2yo9LwKM[/youtube]
Systerloket nr 4 hämtar här Mas vagnar vid gruvan i Kattnosa.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av PeO »

Ett bra exempel på långt gången vädring
Bild

Perl-byggsatsen är ett av alla projekt som ligger i en låda och väntar

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Tack för trevlig film. Absolut inte det vackraste loket i Sverige, men det går ju fantastiskt. Just därför förtjänar det en försköning genom vädring, men kanske inte så långtgående som till att efterlikna bilden på ett av originalen.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack Peo, för att du visat att man kan visa filmen utan att trycka på youtubeadressen, men samtidigt blev filmen beskuren.
Och tack 1956 också! Jag är kanske alltför försiktig med att smutsa ned mina modeller. Vi kan väl säga att loket får representera tiden då det var relativt nytt och gick i växling i Göteborg. Loket som jag fotograferade i Dannemora 1991 (strax innan gruvan lades ned första gången) såg minst sagt anskrämligt ut, men det fungerade i den tunga växlingen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Lite klumpigt skrivet av mig, skönt att du inte tog det som kritik för det var det inte menat som, Stig.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Ingen fara! Ha det gott!
SJ

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Vi har ju alla våra ideal när det gäller vädring. Jag vet att Rikard är lite flitigare än t ex jag när det gäller det (vi hade en diskussion för flera år sedan om en av mig mycket försiktigt vädrad tankvagn). Men vad gör det? Ibland kommer det synpunkter som får en att ändra förhållningssätt, ibland inte.

Att ha olika åsikter är en sak; det vore förfärligt tråkigt om vi alla tyckte likadant om allting. Det är när någon lustigkurre kommer och hävdar att han VET allting bäst, hur saker och ting SKA vara, t ex exakt vilken färgton SJ:s caput mortum hade, som det blir trist.

Med det sagt, så tack för dina filmexperiment! Det ger ju ytterligare en dimension åt din legendariska (för det får man väl ändå lov att kalla den?) anläggning!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Fel!


S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

God förmiddag och ett förtydligande!

Jag borde i förra inlägget inte bara skrivit "Fel!" utan skrivit "Fel av mig". Jag skrev alltså inte ett svar på ditt inlägg, Johan. Ursäkta! Jag försökte lägga in en ny film, men det gick inte alls bra.

KGJ lever på övertid. Jag har genom åren fotograferat en hel del på min mj. Nu ägnar jag lite tid åt att också filma de små tågen i rörelse.

Ha det gott!
Stig

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_6282.jpg
Det får bli stillbilder tills vidare. Det är enklare...
BJ Ds 204 på väg in i tunneln under Uvberget med ett lokaltåg mot Trångedala.
(Kontaktledningen har hängt där i 45 år och är inte den vackraste, men den får bli kvar ett tag till)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Vi är fullt kapabla att fortsätta njuta av dina ack så vackra bilder.

Du har varit en flitig fotograf genom åren, Stig. Särskilt uppskattade jag när du visade bilder på skärgårdsbåtarna i Göteborgs norra skärgård (förutom då från din anläggning förstås ...).

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack!
Jag gjorde praktiktjänstgöring ute på öarna i slutet av 1960-t och fick uppleva de sista åren med Öckeröbolagets återstående skärgårdsbåtar innan vägfärjorna helt tog över trafiken. Jag tror, att jag har visat här och på Skärgårdsbåtsforumet de flesta av de foton jag har från den tiden. Kanske har jag inte visat Öckeröbolagets tidtabell från 1967?
IMG_0001.jpg Turlista Norra skärgården 1967.jpg
Vid städning nyligen hittade jag en skokartong med en del sparade dåliga diabilder. Nu har jag kastat dem. Där fanns den här bilden på Styrsöbolagets Ylva i södra skärgården. Jag tyckte alltid att det var spännande när man skulle lägga till med båten. Man stannade maskinen och startade den baklänges. Så gjorde man ju på många fartyg och även på några av Öckeröbolagets fartyg. Ylva försvann till Käringön för att sedan bli husbåt i Köpenhamn. Finns hon kvar? Dåligt foto från Styrsö Bratten i början av 1970-t.
IMG_0031.jpg
Detta var ju inte precis modelljärnväg. Ursäkta!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Såld till Ulrik och Lina Winding, Köpenhamn, Danmark 2012. Bostadsbåt. Fotografi finns från 2016. Sedan vet jag inte mer. Tack för både turlista och bild! Jag har någonting i mina gömmor, kanske kommer en tråd under fartygsrubriken så småningom ...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Järnvägshistoriskt forum innehåller många fina foto från gången tid. För några dagar sedan visade Arne Hällqvist en bild på tåg 4511 som den 26 maj 1975 lämnat Vännäs på väg till Ånge.
IMG_3145.jpg
Tåget hade uppehåll även i Gulmåla.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Vilken omväg! (?).
Jag såg också den fina bilden, med ett synnerligen diggabelt tåg av ett synnerligen modellerbart format. Och det ser uppenbarligen mycket diggabelt ut även i skala H0!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3182.jpg
Tre höjdare från svensk lokbyggarindustri.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3254.jpg
IMG_3255.jpg
Ett synnerligen blandat tåg avgår från Askims station. Främst efter K17 loket finns fångvagnen E1A 731 levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad 1871. Vagnen innehåller fem dubbelceller och fyra enkelceller. Det finns andra resenärer i tåget också, fördelade på 1a, 2a och 3e klass kupéer. Näst sist i tåget finns något som förebådar modernare tider, en vagn lastad med en T Ford. Den sista vagnen med bromsare är GSJ J 32.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Fantastiskt fint! Vi drömma oss bort till de tider som voro ... :-T

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

Så idylliskt! Trots fångvagnen. :-T
/ Sven

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Härliga miljöer, mängden varierande grönska är imponerande. :-T

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av NisseH0 »

Dina vagnar är målade med väldig precision,
mycket omsorgsfullt gjort!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3343.jpg
God Jul och ett bättre Nytt År
önskar Stig

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Anna-Carin »

God Jul, Stig!
Dock, natt skall icke förbliva där nu ångest råder... Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus; ja, över dem som bo i dödsskuggans land skall ett ljus skina klart! (Jes 9:1f)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

... and after that follows:



GOD JUL!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"