Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev:Håller med Peter! Hoppas bara inte detta är uttryck för stigande brottslighet i trakten. Sjöscooterförare kanske, som lämnar en "brottsvåg" efter sig? :=u
IMG_2502.jpg
Har Vera Modig fallit i glömska i Mothvirgin? Från Gulmåla kan meddelas, att det alltid är stiltje både på land och till sjöss. Vera Modig ser till att sjöscouterförare och busar håller sig långt bortom horisonten.

Fångvagnen kommer efter leverans att placeras på lämpligt stickspår, ibland i Kattnosa och ibland i Gulmåla. Vera Modig räknar med vagnen som ett hjälpmedel i upprätthållandet av lag och ordning genom att bara peka på dess existens.

Apropå fångar, hur ska dessa vara klädda, om de nu mot förmodan skulle behöva transporteras på KGJ? Hur ska fångvaktaren vara klädd? Fångvagnar användes från 1870-talet och de sista slopades 1957. När vagnen levererats till KGJ får den gå tillsammans med mina äldsta tvåaxliga 1800-talspersonvagnar. Eftersom min modellvagn har inredning vore det "trevligt" att förse den med några korrekt klädda Preisergubbar.
Senast redigerad av S Johansson den 09 aug 2019, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Googlande på Långholmens Museum gav detta:

Bild

Det finns säkert mer att hitta där.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack, Johan!

Ja, det ska framgå vem som är vem! Jag ska nog hitta några lämpliga individer i byrålådan, annars får det bli ett besök på Karl Johansgatan!
/SJ

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Ja, det där blir nog jättefint. Tror i och för sig du har rätt avseende Vera Modig. Hon lär konvertera alla eventuella bus-fasoner innan de når så långt som till fångvagnen. Arbetsuppgifterna för konstapeln blir nog därför mest att sopa o halla snyggt. [JC_doubleup.gif]
Jag tar med mer av fam Preiser kommande torsdag om det är glest i byrålådan. Vid en snabb blick kan du säkert få till en liten vaktstyrka o enstaka bus-frön.. :-J :=KOMP
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av HLS »

Jag hittar inga färdigmålade fångar men i satsen omålade sittande 16358 finns det en del fula gubbar med extra karaktär som säkert förtjänar en randig kostym.
Det finns en sats omålade uniformerade, 16345
Hela katalogen finns i .pdf här:
https://www.preiserfiguren.de/showpage. ... SiteID=128
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack, Peter och Hans för erbjudanden och tips!

Jag har ett omålat ark från Preiser, där det finns kvar en del ruggiga individer. De är som sig bör redan vita i ansiktet. Gråkläder till dem à la Arméns "grötkläder" (Vi hade ju något sådant på oss i lumpen, när vi förväntades smutsa ner oss) är ju lätt att åstadkomma.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2503.jpg
Fångvagnen och särskilt dess inredning är riktigt rolig att färdigställa. Jag har som synes påbörjat målningen. En Preiserfarbror har redan fått en plats reserverad. Men något märkligt händer med vagnskorgen efter att jag (som jag gjort förr) kokat den i en kastrull med lite maskindiskmedel. Särskilt sidorna håller på att anta en lysande rödlila kulör. Beror det på att materialet är "nysilver"? Säkert är det något kemiskt som håller på att ske. Hoppas bara att bygget inte halveras till en hög atomsopor...

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

Den fångar ens uppmärksamhet helt klart [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2579.jpg
IMG_2572.jpg
IMG_2569.jpg
Äntligen i trafik på Kattnosa Gulmåla Järnväg, fångvagnen E1A 731 tillverkad av Göteborgs Mekaniska Verkstad år 1871 med plats för maximalt 14 fångar fördelade på fem dubbelceller och 4 enkelceller. Belysningen var stearinljus. Bredvid den medföljande vaktkonstapelns plats fanns en kamin. Vagnen slopades på 1930-talet, men fångtransporter på järnväg förekom ända till 1960-talet enligt boken "Järnvägsmuseets stjärnor" av Robert Sjöö.
I vagnsammansättning antar jag att fångvagnen placerades ett stycke bort från 1:a och 2:a klassvagnarna.
Senast redigerad av S Johansson den 07 sep 2019, 18:00, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av loktok »

Underbart fint set du fått ihop Stig [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

loktok skrev:Underbart fint set du fått ihop Stig [JC_doubleup.gif]
IMG_2538.jpg
Tack, men jag önskar mig också en byggsats med ett passande tidigt svenskt 1800-talslok!
IMG_2562.jpg
IMG_2557.jpg
IMG_2565.jpg
Fångvagnarna var tillsammans med kungavagnarna bland de första som hade toalett. Vanliga tidiga 1800-talspersonvagnar saknade sådana. Resande i dessa vagnar fick i stället vid stationsuppehåll uppsöka det lilla huset med skyltar för "Kvinnor" och "Män". Det ansågs säkrare att ha fångarna inlåsta, men det lär ändå ha hänt, att fångar kunde rymma i samband med toalettbesök i fångvagnen. Man övermannade vaktkonstapeln och låste in honom i cellen för att sedan hoppa av vid lämpligt tillfälle.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av loktok »

Har en känsla av att det är nära förestående med ett efterlängtat lok i HO skala (byggsats) från 1800 talet [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Det är dåligt med nyhetsrapporteringen från Kattnosa Gulmåla Järnväg, men nu har det bland ångstötarna hörts ett hackande ljud...
IMG_2661.jpg
Det är en gröngöling, som på underliga vägar har tagit sig till Gulmåla. Samma individ observerades för en tid sedan 1 km väster om flygplatsen i Birmingham. De senaste dagarna har den observerats högt upp bland Gulmålas tallar.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Stig skrev Det är en gröngöling, som på underliga vägar har tagit sig till Gulmåla

Är det en "Brexit" ;)
Roger(Forden)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

ford1929 skrev:

Är det en "Brexit" ;)
Nästan rätt: Picus Brexit!
/SJ

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
önskar Stig
IMG_2702.jpg
En huggarkoja i skogen i form av en utdömd spårvagn får duga som bostad den här gången

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Detsamma, en God och Fridfull Jul önskas även du och de dina!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Så fint och stämningsfullt, Stig!
Fridfulla julhälsningar kommer från skogarna väster om Björboholm!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

God Jul Stig [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

GOTT NYTT 2020!
IMG_2721.jpg
Årets sista bygge blev Vagnverkstadens SJ litt Ge. Förebilden levererades från 1954 i 1000 exemplar till SJ samt ytterligare några till TGOJ och ASG. Varför beställdes denna vagntyp? Den var visserligen en UIC standardvagn, men 1,66 m kortare än t ex SJs gamla standard G från 1935 kan den ju tyckas vara ett steg tillbaka. Allt nog, på min lilla mj passar korta vagnar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Gott Nytt År själv Stig!
Bilden påminner mig om mitt dåliga samvete. Jag har två Kö- vagnar lihhande i vänten ( byggde en för ett antal år sedan), och även två Ge- vagnar - dock påbörjade ...

Med allt gott för Kattnosa med omnejd också!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Redan februari månad!
Händer det något i Gulmåla och Kattnosa? Ja, tågen rullar med viss regelbundenhet de flesta dagar. På skrivbordet pågår ett kyrkbygge och i bakgrunden på fotot ser jag att det kommit med lite "skrot" som kan bli ett ånglok någon gång.
IMG_2753.jpg
Vännerna i MRW vet vilken förebilden till kyrkan är, men övriga kan ju få komma med förslag. Det finns några att välja på!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

S Johansson skrev:Redan februari månad!
Händer det något i Gulmåla och Kattnosa? Ja, tågen rullar med viss regelbundenhet de flesta dagar. På skrivbordet pågår ett kyrkbygge och i bakgrunden på fotot ser jag att det kommit med lite "skrot" som kan bli ett ånglok någon gång.
IMG_2753.jpg
Vännerna i MRW vet vilken förebilden till kyrkan är, men övriga kan ju få komma med förslag. Det finns några att välja på!

Oj det är som att leta en nål i en höstack...finns väl mer än 3600 kyrkor i sverige..
Men är lite misstänkt att du har en personlig anknytning till denna kyrka ..
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jag var precis på vippen att skriva att "någon sådan kyrka finns inte i Östergötland", men så kom jag att tänka på Risinge gamla kyrka. Men t o m den är tydligen större än denna lilla kyrka.
Jag antar att det kommer en separat klockstapel också.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jag antar att den kommer att få en hedersplats hos MRW? För du har väl inte någon alldeles väldigt obebyggd tomtyta kvar hemma hos dig längre?

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Kjedlund »

Jag tror att jag har listat ut vilken kyrka det är. Holms kyrka i Dalsland. Den tillhörande klockstapeln får väl klassas som en "utmaning", som allt som inte är helt enkelt heter på nutidssvenska, - det är många vinklar som inte är räta.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2755.jpg
Det finns många kyrkor att välja på. Alldeles riktigt, Kjedlund! Det är Holms 1200-talskyrka i utkanten av Mellerud. Den kan skymtas från de båda järnvägarna norr om stationssamhället och från E45-an. Någon obebyggd yta i trakten av Kattnosa Gulmåla för denna kyrka finns inte. Jag har ju dessutom den lilla Hedareds stavkyrka på min hemmabana.
På MRW bygger vi med BJ och DVVJ som förebild. Vi har hållit på i mer än 35 år och det går sakta framåt. En av de ännu inte färdigställda ytorna är Mellerud, som på vår anläggning kallas Dalsrud. Där i "kilen" mellan de båda de båda banorna är det tänkt att modellen med tillhörande klockstapel skall placeras. Jag har fotograferat och mätt upp förebilden och gjort div enkla ritningar på milimeterpapper. Goda och hjälpsamma vänner i MRW har sedan tolkat detta och skrivit ut murarna i fem delar med 3D-teknik. Stort tack för detta! Skiffertaket kommer från Noch. Jag har grundmålat modellen för att bättre se vad som behöver bearbetas ytterligare. Kyrkan är byggd i skala 1:100 och blir placerad en bit in i anläggningen. Nu återstår närmast div fönster och dörrar. Någon som har tips om snygga hängrännor?

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

S Johansson skrev:IMG_2755.jpg
Det finns många kyrkor att välja på. Alldeles riktigt, Kjedlund! Det är Holms 1200-talskyrka i utkanten av Mellerud. Den kan skymtas från de båda järnvägarna norr om stationssamhället och från E45-an. Någon obebyggd yta i trakten av Kattnosa Gulmåla för denna kyrka finns inte. Jag har ju dessutom den lilla Hedareds stavkyrka på min hemmabana.
På MRW bygger vi med BJ och DVVJ som förebild. Vi har hållit på i mer än 35 år och det går sakta framåt. En av de ännu inte färdigställda ytorna är Mellerud, som på vår anläggning kallas Dalsrud. Där i "kilen" mellan de båda de båda banorna är det tänkt att modellen med tillhörande klockstapel skall placeras. Jag har fotograferat och mätt upp förebilden och gjort div enkla ritningar på milimeterpapper. Goda och hjälpsamma vänner i MRW har sedan tolkat detta och skrivit ut murarna i fem delar med 3D-teknik. Stort tack för detta! Skiffertaket kommer från Noch. Jag har grundmålat modellen för att bättre se vad som behöver bearbetas ytterligare. Kyrkan är byggd i skala 1:100 och blir placerad en bit in i anläggningen. Nu återstår närmast div fönster och dörrar. Någon som har tips om snygga hängrännor?
Det här kommer bli mycket bra Stig [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2759.jpg
IMG_2760.jpg
Holms kyrka i skala 1:100 ser nu ut så här i vår solen. Hängrännorna är från Auhagen. Fönsterleverans i 3D-utskrift väntas under sommaren.
Nu kan jag börja rita på tillhörande klockstapel, som jag tänkt bygga i North Easternträ och som alltid se till att tågen rullar som de skall här hemma på Kattnosa Gulmåla järnväg.
Ha det gott i dessa coronatider!
/SJ

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Mycket vacker kyrka Stig :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jättefin modell av en vacker kyrka. Ska bli spännande att se klockstapeln framöver.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Hoppas det är väl med hälsoläget bland alla mötesspårare. Var rädda om er!
IMG_2798.jpg
Förmodligen finns det några här på forumet som minns influensan "asiaten" år 1957. Jag gick då i realskola i Göteborg. Det var en hel del elever som var frånvarande en tid, men jag minns inte att jag själv var sjuk.
Ovanstående foto är tagit från flygplan 1957, som förmodligen spanar efter anfallande virusattacker mot Kattnosa med omnejd.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Än så länge ingen corona vad jag vet,,,lite förkyld bara..
som man brukar vara den här tiden...

Är det en "Mustang" mitt öga skådar


Sköt om dej
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Visst är det en Mustang.

"Spana efter coronavirus" – det låter som Belorus' president Lukashenko, som spelade ishockey för några dagar sedan, givetvis i en fullsatt ishall. Han viftade bort alla risker med att "jag ser inga viruspartiklar i luften här. Gör ni?".

Det är skönt med folk som agerar efter vetenskap och beprövad erfarenhet ...

Stig, jag hade Asiaten. Vi bodde i Finspång då, jag var två år gammal. Enligt vad jag har fått mig berättat fick mormor komma farande med rälsbussen från Östra Station i Norrköping till Finspång - via Kimstad - för att passa upp på den sjuka familjen. På den tiden fanns inte så mycket information om åldersgrupper och minskning av smittspridning.

Men man tog det mer som det kom. Man hade upplevt betydligt värre saker i mannaminne. Min pappa t ex, som som ingenjörssoldat fick stå med bössa i hand för att vakta på de tyska permittenterna som klev i land i Helsingborg öfr vidare transport.
Ingenjörssoldaterna fick bygga sina egna baracker uppe i Pålsjö skog, i närheten av Thalassa.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

ford1929 skrev: 05 apr 2020, 19:33 Än så länge ingen corona vad jag vet,,,lite förkyld bara..
som man brukar vara den här tiden...

Är det en "Mustang" mitt öga skådar


Sköt om dej
IMG_2807.jpg
Ja, det är en Mustang i 1:87 som ständigt syns flyga över Kattnosa. Jag fick byggsatsen av en besökare för flera år sedan. En medlem i MRW gjorde dekalerna åt mig.
Johan Molin skrev: 05 apr 2020, 19:57
Stig, jag hade Asiaten. Vi bodde i Finspång då, jag var två år gammal. Enligt vad jag har fått mig berättat fick mormor komma farande med rälsbussen från Östra Station i Norrköping till Finspång - via Kimstad - för att passa upp på den sjuka familjen. På den tiden fanns inte så mycket information om åldersgrupper och minskning av smittspridning.

Men man tog det mer som det kom. Man hade upplevt betydligt värre saker i mannaminne. Min pappa t ex, som som ingenjörssoldat fick stå med bössa i hand för att vakta på de tyska permittenterna som klev i land i Helsingborg öfr vidare transport.
Ingenjörssoldaterna fick bygga sina egna baracker uppe i Pålsjö skog, i närheten av Thalassa.
Lite märkligt! Min far var också bl a i Helsingborg under beredskapsåren. Jag minns att han berättat, att förläggningen var just i Pålsjöskogen och att de marscherade varje dag ner till hamnen som de bevakade. Så även den 9 april 1940.

/Stig

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Stig skrev Ja, det är en Mustang i 1:87 som ständigt syns flyga över Kattnosa. Jag fick byggsatsen av en besökare för flera år sedan. En medlem i MRW gjorde dekalerna åt mig.

har lite planer på att införskaffa en J29 Tunnan eller J32 Lansen
som får flyga över min banan...
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Mer än något annat flygplan upplever jag A32 Lansen som "mitt flygplan". Under min uppväxt i Motala kom de ofta flygande över stan, på väg från Karlsborg eller Såtenäs för attackövningar över havet. För mig ett av de mest fantastiska flygplan SAAB har byggt – inte helt olikt engelskmännens Buccaneer.

Två plan som hade det gemensamt att deras förare uppfostrats till att flyga dem tio meter ovan havsytan. Inte många andra i världen som kunde den sortens konster ...

På somrarna i Laxvik söder om Halmstad var det istället Draken-plan. Ibland på sensomrarna kunde man se dem genomföra regelrätta skjutövningar med raketer in över land. Har aldrig riktigt tagit reda på var deras skjutfält var beläget, men det borde väl ha varit inåt Knäred-trakten.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2851.jpg
Ibland är det lite rörelse i hamnen och på spåren i Gulmåla.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2877.jpg
Våren är här! Kossorna har kommit ute på vårbete. Ännu någon månad drar SJs lilla Y-lok skoltåget till Kattnosa. Det dagliga godståget på smalspåret mellan Skogatorp och Gulmåla hoppas överleva nuvarande lågkonjunktur, men det har fått allt mindre gods att transportera.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

S Johansson skrev: 19 apr 2020, 18:53 Bild
Ibland är det lite rörelse i hamnen och på spåren i Gulmåla.
Fantastisk miljökänsla i denna bild – liksom i allt du visat Stig. Men du vet ju hur svar jag är för hamnmiljöer och båtar ... :-J
Den gamla lastbilen, den påminner mig om något som Heljan tillverkade för sisådär 50 år sedan ...

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ErikB »

Det är en sådan Heljanbil Johan! Jag tror Stig och jag diskuterade detta för länge, länge sedan i denna tråd med anledning av att jag också tyckte mig känna igen ett par av mina gamla lastbilar i denna gröna. Rätta mig om jag minns fel Stig! :-r2
För övrigt instämmer jag i alla inlägg som säger att Dina miljöer/miljöbilder är fantastiska Stig! :-T

/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av GammelDansken »

Det är säkert dessa ni tänker på.
Foto från E-bay.
// John
heljan.jpg
Bilagor
Heljan2.jpg

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack!
Det skulle vara roligt att bygga något nytt fartyg, t ex en västkusttrålare från 50-talet. Naturligtvis med tändkuledunk, men...
Uppgiften, att A-fordlastbilen som skymtade ovan, kommer från Heljan, ja, det stämmer bra med förpackningen.
IMG_2881.jpg
På det här fotot syns Gulmålas alla lastbilar. Vera Modig påpekar, att de är oroande många för att behålla framtida järnvägstrafik till denna landsända.
T-Forden närmast är kanske också en gammal Heljanbyggsats, fast ombyggd med ett lastflak för länge, länge sedan. Eller kanske en Jordan-byggsats? Längs bort skymtar en Volvo rundnos.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2890.jpg
Solen skiner. Det är sommarvarmt. Flaggan är hissad och middagståget anländer med gäster till Kattnosa.
Glad midsommar!
SJ

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Glad midsommar själv Stig och alla andra!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Vi har en liten matkällare i huset med skön svalka i sommarvärmen. Där har jag ett byggbord för mig själv. Produktionen går långsamt, men gör man något de flesta dagar växer naturligtvis någon form av resultat fram. Vi får se hur det blir....
IMG_0456.jpg
Just nu bygger jag en klockstapel med förebild från Holms kyrka i Mellerud.
IMG_4357.jpg
Klockstapeln har flera konstiga vinklar. Först har jag naturligtvis gjort några enkla ritningar. Sedan byggde jag en modell i papp mest för att se hur storleken förhåller sig till kyrkan (som nästan är färdig). Därefter har jag byggt modellen i 1,5 mm plywood för att få stabilitet och över detta material limmar jag just nu North Eastern virke.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

Blir bra det där Stig byggresan av detta har varit intresangt [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det där var ett jättespännande projekt, Stig! Please keep us posted!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

En liten rapport från byggbordet
IMG_4394.jpg
Klockstapel är, som jag skrivit tidigare, byggd av NE-virket limmat på plyfa. Stengrunden är av plast. Även taket är gjort av plast med pålimmade skifferplattor från ett Noch-ark. Nu har jag påbörjat målningen. Jag prövar mig fram med den röda färgen just nu. Får se hur det blir...

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]

:play:

:train4:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"