Sida 1 av 28

Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 26 feb 2012, 14:58
av S Johansson
Bild
Hej! Jag har följt forumet en tid och prövar med att lägga in en bild på bonden, som varit i kvarnen och malt säd. Han passerar bangården i Kattnosa, där SJ litt K17 inväntar avgång med inlånad vagn från HNJ. Min modelljärnväg har hängt med i många år, men då och då uppenbarar sig "nya" fordon, figurer och byggnader. Och andra försvinner till vitrinen eller skrotlådan. Den s k utvecklingen tycks gå både fram och tillbaka i den här lilla världen.
Hälsningar SJ

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 26 feb 2012, 15:04
av Svenne
Stämningsfullt!

Och sadeltankat ser vi inte så ofta. Hoppas det finns fler bilder från banan!

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 26 feb 2012, 15:26
av Johan Molin
Vad trevligt! Det här är väl en av de verkliga klassikerna som figurerat ett antal gånger i hobbypressen genom åren! Var det inte rentav i tidningen Järnvägar! vi fick se den första gången?

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 26 feb 2012, 16:24
av bermod
Här Sven ska du få se ett gammalt julkort jag har fått ifrån dig,måste vara en himmla massa år sedan,det var efter att jag hade hjälpt dig med Foxkoppel.
bermod
Bild

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 26 feb 2012, 16:54
av Stefan Jönsson
Ser också fram emot (många) fler bilder!

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 26 feb 2012, 17:41
av 1956
Det här ser finfint ut, visa gärna mer av din anläggning!

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 26 feb 2012, 22:21
av S Johansson
Bild
God kväll! Ja, som någon antydde: Modelljärnvägen är gammal. Den fanns redan när tillvaron var svartvit i hobbypressen. Men med lite omplåstring ibland så rullar de små tågen fortfarande nästan varje dag. Tack, bermod för Foxkopplen (Konstruerade av monsieur Terrier!), som jag satsade på. De var bra, men har nu tjänat ut. Numera är det TB-koppel, som gäller. Dessa koppel är också standard på MRW, där jag finns ibland. Jag får presentera mig mer vid något annat tillfälle. Och bilden: N 576 passerar banvaktsstugan vid Kattnosa. S = Stig.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 27 feb 2012, 00:02
av pareng
Vackert, vi vill se mera!! :)

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 27 feb 2012, 17:27
av S Johansson
Bild
"Jag dras åt båda hållen". Havet och de djupa skogarna. Bohuslän och Bergslagen. Jag filat på min modelljärnväg i över 40 år, men jag har inte riktigt bestämt mig än för vad den skall föreställa. Jag vet bara vad den inte skall avbilda, men det behåller jag för mig själv. Så jag kan inte meddela var Kattnosa ligger, men namnet fann vi i Norge under en semesterresa för länge sedan. Och på någon bild skall det nog smyga fram en katt också, tyvärr bara i skala 1:87.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 27 feb 2012, 18:27
av loktok
Tack för väldigt fina bilder.
Ger mersmak att se mer minst sagt.Extra trevligt du luftar dina snygga modeller o inte bara har dom i ett skåp.
När man ser alla era hembanor så här på forumen så ger det starkt begär komma till skott själv med framtida hembanan..

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 27 feb 2012, 18:43
av Ångben
Jätteinspirerande bilder, du sätter verkligen igång bygglusten! Ser fram mot fortsättningen.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 28 feb 2012, 15:58
av Erik R.
Kul att få se denna anläggning i detta forum. Har alltid gillat den sen jag läste om den i AoH 6-7 1986.
Förutom att den är välbyggd är den också intressant eftersom, om jag inte minns fel, den är en modifiering
och lite förstorad variant av den anläggning AoH lät bygga som en artikelserie i nummer 7 till 9 1969.
:D

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 28 feb 2012, 16:46
av Mölle-Mats
S Johansson skrev: ... "Jag dras åt båda hållen". Havet och de djupa skogarna. Bohuslän och Bergslagen. Jag filat på min modelljärnväg i över 40 år, men jag har inte riktigt bestämt mig än för vad den skall föreställa. ...
Ja varför inte ha en järnväg som har Bergslagen i den ena änden och Västkusten i den andra? Det är ju du själv som enväldigt beslutar på din Mj-anläggning! Själv fick jag just en idé om Krylbo-Mölle järnväg - har ju redan en Parilla-scooter att centrera det hela kring ... :D

Jättefin anläggning och dito bilder, vill gärna se mer!

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 28 feb 2012, 17:35
av Johan Molin
Jag vet bara vad den inte skall avbilda
Ja, vad jag minns av anläggningen så är väl de två landskapsmiljöer den liknar minst östgötaslätten och den skånska dito! :D

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 28 feb 2012, 18:36
av S Johansson
Bild
Jag har skaffat ett nytt webbhotell, så nu finns det plats att lägga in bilder. Men det får inte bli en vana att göra det varje dag. Och så mycket att visa har jag inte heller.
Rätt, Johan! KGJ drogs inte fram där. Men för säkerhets skull: Inget ont om Östgötaslätten och dess skånska dito. Jag har själv bott på den ena och vill hålla fred med alla (om möjligt). Men slätterna blir väldigt små och det blir lite svårt att avskärma olika linjer och stationsområden på ett begränsat mj-utrymme. Fast roligt är det att se här på forumet, att vi gestaltar så olika miljöer! Vem bygger "söder om landsvägen"?
Och så bilden. Jag har inte rest från Kattnosa än. Så det får bli en vy över dess bangård, där materiel från både HNJ, BJ och SJ finns representerade på bilden. Sånt är vanligt i den här lilla världen...

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 28 feb 2012, 19:51
av Johan Molin
Vem bygger "söder om landsvägen"?
Anders Steen; "AUHS" och Bjarne Andersen, "Kullamannen"!

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 28 feb 2012, 21:25
av Koster
Verkligen trevligt att få göra bekantskap med denna anläggning. Ser fram i mot flera inlägg här. /Tomas

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 29 feb 2012, 00:30
av Mölle-Mats
Johan Molin skrev:
Vem bygger "söder om landsvägen"?
Anders Steen; "AUHS" och Bjarne Andersen, "Kullamannen"!
Bjarne heter i o f s Petersen i efternamn. Han har en egen hemsida där han visar sina fina byggen!

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 29 feb 2012, 09:01
av 1956
Egentligen är det ingen av nämnda herrar som bygger "söder om landsvägen" som ju är väg 101 mellan Malmö och Ystad. För alla oss som bor norr om den kan jag nämna att förr i tiden sa de som bodde söder om den att den vägen delade Sverige i två likvärdiga delar. :mrgreen:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 29 feb 2012, 09:12
av Johan Molin
Självklart! Ursäkta Bjarne! Problemen är att jag känner även en Andersen. Men visst vet jag vad du heter ... :oops: :oops: :oops:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 29 feb 2012, 12:39
av Mölle-Mats
1956 skrev:Egentligen är det ingen av nämnda herrar som bygger "söder om landsvägen" som ju är väg 101 mellan Malmö och Ystad. För alla oss som bor norr om den kan jag nämna att förr i tiden sa de som bodde söder om den att den vägen delade Sverige i två likvärdiga delar. :mrgreen:
Men nu bodde ju den gode Edvard Persson, som ju sjöng om att han "bott vid en landsväg i hela sitt liv" i Rekekroken, så den "rätta" landsvägen är väl ändå Norra Kustvägen på Kullahalvöns nordsida - så border Bjarne håller ju därmed till "söder om landsvägen"m (om än inte med många kilometers marginal"! :mrgreen:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 29 feb 2012, 13:08
av 1956

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 29 feb 2012, 15:04
av S Johansson
Bild
Kattnosa lokstallsområde med SJs minsta ånglok Y 989 och SJ E2 1194. Den skarpögde ser också en orädd järnvägsintresserad ormvråk.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 29 feb 2012, 15:17
av Johan Molin
Jajamen! Det kanske är några "sädesärlor" han letar efter? 8-)

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 29 feb 2012, 15:39
av 1956
Mycket trevligt att se din fina anläggning och dina fina bilder!

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 01 mar 2012, 11:05
av Jan
S Johansson skrev:Bild
Kattnosa lokstallsområde med SJs minsta ånglok Y 989 och SJ E2 1194. Den skarpögde ser också en orädd järnvägsintresserad ormvråk.
Jag är klart imponerad av ditt lokstallsområde. Lokstallet med det tillbyggda vattentornet ser riktigt bra ut.

Jan

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 01 mar 2012, 11:35
av S Johansson
Bild
Kanske dags att avgå från Kattnosa! SJ N 576 med godståg i en skärning. Strax intill ligger en gruva, så nu är vi nog i Bergslagen...
N 576 hamnade efter lång och trogen tjänst på järnvägsmuséet i Gävle.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 01 mar 2012, 15:14
av SWJ
Ännu en trevlig och välbyggd MJ-anläggning
att njuta utav. :D
Tommy(SWJ)

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 02 mar 2012, 11:23
av S Johansson
Bild
Någonstans mellan Kattnosa och Askim ligger denna gruva.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 02 mar 2012, 12:16
av Magnus P3
Ahh, en gruva i Bergslagen! Tack Stig för att du delar med dig av alla fina bilder.

Som flera andra här uppskattar jag verkligen att återse en anläggning som jag tidigare läst om i AoH/Järnvägar!/Modelltåg (jag kommer inte riktigt var...).

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 02 mar 2012, 12:58
av Johan Molin
Samtliga uppräknade alster vad jag minns! :D

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 02 mar 2012, 15:34
av mikath
Riktigt trevliga miljöer!
Visa gärna mer av denna fina anläggning.

/Mika

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 03 mar 2012, 11:25
av S Johansson
Bild
SJ K4 1117 med malmtåg. Loket - en byggsats från DJH - är mitt första bygge. Det gör fortfarande efter 26 år god tjänst på KGJ. Originalet står i Vansbro och fryser. Gruvan i bakgrunden kunde kanske heta Järnbrott, för den ligger inte långt från Askim. Men sådana byggnader har aldrig funnits vid den lilla gruva som en kort tid fanns i Västra Frölunda. Det är mycket som är konstigt åtminstone i min mj-värld!

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 04 mar 2012, 13:10
av S Johansson
Bild
På mj-resan från Kattnosa har vi kommit till Askims station. Här kan tågmöte ske.
I verkligheten var Askim bara en liten hållplats på Säröbanan 6 km från Göteborg. Där fanns ett kort stickspår på vilket man med wirespel drog in vagnar till godsmagasinet. I dag återstår här som en påminnelse om Säröbanan bara en cykelbana anlagd på den gamla banvallen.
Bild
Så stora lok som litt E2 fanns aldrig på Säröbanan. Jag har några tenderlok på min lilla bana, men använder oftast tankloken. Jag tycker, att de gör sig bäst med mina korta avstånd mellan stationerna och de snäva radierna i kurvorna.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 07 mar 2012, 12:36
av S Johansson
Bild
Tågmöte i Askim. Något som knappast förekom i verkligheten.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 07 mar 2012, 15:00
av Radiomacke
Jag kan bara instämma i hyllningskören! Jag njuter av alla vackra bilder på en välbyggd modelljärnväg! Det ger onekligen mersmak, jag hoppas på många fler vackra bilder!

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 08 mar 2012, 10:53
av S Johansson
Bild
SJ K4 1117 tar vatten vid kolbryggan i Kattnosa. Y 898 passerar på linjen utanför med kort persontåg.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 09 mar 2012, 12:50
av S Johansson
Bild
Som flera uppmärksammat är KGJ en bana som hängt med länge. Det är kanske alltför gammal skåpmat, som jag visar. Men de små tågen rullar ännu.
TB-kopplen går att lyfta via avkopplingsplattor, vilka syns suddigt i förgrunden.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 09 mar 2012, 13:20
av thorpe
Vaddå gammal skåpmat? Det här är ju MJ-historik på hög nivå. :D

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 09 mar 2012, 18:25
av Radiomacke
Tyvärr har jag begått helgerån och sålt samlingen av AoH :shock:, men tack och lov har det lokala biblioteket bättre smak! Just nu ligger AoH årgång 1986 på köksbordet, nummer 6 och 7 studeras extra noga... ;) Jag måste säga att det är imponerande att banan fortfarande existerar efter alla år! Stor heder till herr Johansson!

P.S. Nej, en sådan välbyggd bana kan aldrig bli skåpmat! D.S.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 10 mar 2012, 17:51
av S Johansson
Bild
SJ Y med de Lauensteintillverkade 1800-talsvagnarna C 225, A 104 och Ab 165 kanske under transport till ett järnvägsmuseum.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 10 mar 2012, 18:36
av Stefan Jönsson
Fyra, riktigt fina, små smycken! :D

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 10 mar 2012, 19:36
av Arne Lindgren
Hela tråden är ett smyckes-etui..

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 10 mar 2012, 21:31
av Jan
Kan bara hålla med. Fantastiska bilder på ett proffsigt bygge.

Jan

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 11 mar 2012, 16:38
av S Johansson
Bild
Min modelljärnväg påbörjades för 38 år sedan. Ett litet stycke - Trångedala - härstammar från en ännu äldre bokhyllebana. Naturligvis har vissa miljöer och byggnader förändrats under alla dessa år. Jag brukar skriva byggåret under husbyggen och rullande materiel. Banvaktstugan i Kattnosa är märkt 1989.
Bild
Modellen är ett gladbygge med inspiration från en banvaktsstuga vid f d Falkenbergs järnväg. Stugan ligger inte långt från ett känt varuhus, som började sin verksamhet i det närbelägna gamla stationhuset. Foto från f d banvallen den 27 dec 1985.

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 11 mar 2012, 16:55
av Arne Lindgren
Vilket underbart vinterlandskap.. bara källarluckan. Jordvärmen lägger sig under taket och tinar snön uppifrån... :?: För det är väl en modell? Eller?

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 11 mar 2012, 19:53
av Nordpilen
Mycket vackra bilder och en inspirerande anläggning!

Är lite nyfiken på banans uppbyggnad, du har händelsevis inte en spårplan att dela med dig av?

/N

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 11 mar 2012, 22:14
av S Johansson
Tack för kommentarer till bilderna! Jag återkommer med en aktuell spårplan, men jag kan inte lova när. "En seglare kommer när kan kan..."

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 11 mar 2012, 22:30
av Jan
S Johansson skrev:Min modelljärnväg påbörjades för 38 år sedan. Ett litet stycke - Trångedala - härstammar från en ännu äldre bokhyllebana.
:shock: :shock: :shock: 38 år (och äldre), otroligt att du kunnat hålla det i så bra skick under den tiden. Jag ser fram emot fler rapporter, med bilder, från din fantastiska skapelse. Sällar mig också till den skara som vill se en spårplan.

Jan

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Postat: 13 mar 2012, 15:17
av S Johansson
Bild
Nordpilen och Jan m fl, var så god! En spårplan. Ca 200 x 270 cm. Banan byggdes en gång för att få plats i ett litet hobbyrum. Den har överlevt en flyttning för 23 år sedan. Jag fick montera ned en trappa för att få ner den i källaren. Som synes, alldeles för mycket spår och detaljer. Ändå byggde jag i etapper på framsidan och högersidan för några år sedan för att få plats med ännu mer....