Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19977
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Känns väldigt välbekant - förutom smalspåret och hamnen! Är det detta som är det sentillkomna? Det vill vi givetvis se mer av! :D

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Svar ja, Johan.
Den första delen av utbyggnaden tillkom efter en tågolycka. BJ O 211 gick i golvet efter att ha fastnat i min tröja. Delar av lokkåpan ligger i skrotgården vid Gulmåla lokstall, men loket reparerades och var snart i trafik igen. Efter olyckan byggde jag ut anläggningen med en bräda för att skydda den rullande materielen. Och sedan en bräda till och ytterligare en bräda.... Nu har jag annat som är farligt nära avgrunden i stället. Bilder kommer!

tågtyckarn

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av tågtyckarn »

Hmmmm. Tyckte det stod stålverk längst ner till vänster. :(

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Jan »

En riktigt trevlig spårplan med massor av kör- och rangeringsmöjligheter. Jag förstår att banan har fått hänga med så länge.

Jag håller med Johan, hamnen och smalspåret vill vi se mer av. :D

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Kattnosa Gulmåla Järnväg har kanske släktskap med kameleonten. När det passar ser järnvägen ut som SJ, ganska ofta som BJ eller GSJ och ibland som HNJ.
DEVA-motorloket X1/F4 byggdes 1925 och användes mest på HNJs sidolinjer. Under tiden för andra världskriget var motorloket utrustat med gengasaggregat. Den lilla personvagnen CD1 1018 från 1906 trafikerade från början VCJ. Under SJ-tiden gick den som postvagn mellan Vaggeryd och Jönköpings hamn.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Fantastiskt fina byggen du visar upp!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19977
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Håller fullkomligt med! Och HNJ-DEVA:n är otroligt charmig! Synd att man inte beställde den medan tid var ...

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Håller med de övriga - fantastisk anläggning!
Jag minns artiklarna från AoH. Måste försöka rota fram de gamla tidningarna och läsa igen.
Otroligt välgjort och man får den, för en modellbyggare, härliga känslan att "drunkna i detaljer". Man kan titta hur länge som helst!
Kul att du dyker upp här på forumet, Stig! :D

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av pareng »

Intressant spårplan på begränsat utrymme, lite Yxkrokens Järnväg inspirerat eller tvärtom?

/Pär
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Tack för vänliga kommentarer! Jag har en del gamla svartvita bilder och dia från anläggningen. För några år sedan skaffade jag en liten digital kompaktkamera. Så nu har det blivit en del fotograferande igen, bl a på anläggningen. Dock är det trångt i rummet med bokhyllor, fönster och annat som gör det svårt att fotografera utan att få med ovidkommande ting. Men eftersom banan vilar på hjul, går den att vrida på lite. Det är bra även för åtkomligheten.
Översiktsbilden visar SJ Sa 938 efter avgång från Kattnosa med persontåg. Loket är en Perla byggd på Fläskmans BR 64 med Faulhaber. Ett mycket bra underrede även om axelavstånden inte stämmer riktigt med Sa.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av mikath »

Riktigt trevlig järnväg, med ett gullit namn... =)

/Mika
Bild

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
På Säröbanan dominerade persontrafiken, särskilt sommartid. Det fanns inga industrier längs banan. Godstrafiken bestod främst av jordbruksprodukter. Här har en av Säröbanans godsvagnar hamnat på ett foto, GSJ litt J nr 32. Det är kanske bara ett kort uppehåll på Askims sation eller så skall godståget strax avgå. Bromsaren är på plats. Hur de andra vagnarna hamnat på Säröbanan vet jag inte. Vi kan ju tänka, att de kommit via färjeläget i Särö...
Vagnen är en byggsats från Västerås Vagnagentur.

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Koster »

Jag får inställa mig i alla andras utalande om denna fina skapelse. Och som Sture skriver så kan man hitta nya små detaljer var gång man är här och tittar./Tomas

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ Sa 938 med persontåg ankommer Askims station. Vagnen närmast loket är SJ DFo29 1103 från Perl. SJ hade 21 stycken sådana här vagnar. En del av vagnarna ändrades i slutet av 1940-talet till rena postvagnar.
Senast redigerad av S Johansson den 19 okt 2013, 22:30, redigerad totalt 1 gånger.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Ingen vet hur länge Kattnosa - Gulmåla järnväg kommer att trafikeras. SJ N 576 och E2 1194 tittar ut ur lokstallet redo för dagens tjänst.
E2 1194 skulle hänga med länge. Om jag förstått det rätt, blev 1194 SJs sista aktiva driftslok och tjänstgjorde som sådant sista gången den 31 mars 1972.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19977
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Fortsatt härliga och inspirerande bilder!

Perls DFo29 sneglar jag själv på då jag håller på att försöka få till ett arbetståg med Nässjös Cowans Sheldon ångkran som förebild, och där var en gammal DFo29:a personalvagn. Any of these years ...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Utsikt från takåsarna i Kattnosa.
SJ Z 18 var en Västervikare tillverkad 1929 här tillsammans med SJ NN4 32988 vid godsmagasinet. Efter modernisering med bortagande av bromshytten fick vagnen litt Or.
Z-lokomotorn var en av våra tidiga modellbyggsatser. Med originaldrivning gick den som ett TGV-tåg, men RK-modell kom ut med en mycket bra drivning med plats för en Faulhaber i hytten.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19977
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jo den minns jag väl även om jag själv aldrig skaffade någon. Ärevördiga Keyser?

Blir också nyfiken på byggnaderna i förgrunden — berätta gärna om dem!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
En Volvo rundnos och en cyklist rullar ned för Storgatan i Kattnosa. 50-tal kanske? Om byggnaderna är inte så mycket att säga. En mix från Vollmer, Heljan och andra.
Bild
Rundnosen väntar på lokalgodståget. En Direkt Krankenhaus Wagen tar igen sig tillsammans med landsvägsbussens släp.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Härliga bilder som visar på modellbygge med suverän känsla för typisk svensk 50-talsidyll!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av H0n3 »

På näst sista bilden ovan skymtar en sådan där elkärra där föraren stod på en durk och styrde med spakar fram i vänstersidan. Kärran är rödbrunmålad på bilden men jag undrar när och i så fall om den blev svartmålad? Mitt minne av sådan kärra från Göteborg C är nämligen att de kärrorna var svarta - eller var det postens som var svarta och SJs som var bruna????

För övrigt en lysande fin anläggning med väldigt mycket skönt 50-tal!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Vissa av de ångloksdraga persontågen på KGJ ersattes tidigt av Hildingbussar. Här passerar SJ Yd 330 en järnvägsövergång i Kattnosa. Rälsbussen byggdes i Umeå 1936 och skrotades 1955.
I denna korsning med skymd sikt inträffade vid ett tillfälle en kollision mellan ett dressinfordon och traktorekipaget på bilden. Det hela slutade dock lyckligt. Detta får jag berätta om och visa foto från vid annat tillfälle.

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av bermod »

Fint reportage i smalspårigt som kom idag,kanonbra.
bermod

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Kul att få se bilder från din fina och detaljerade bana :-)
När man ser på de enskilda bilderna ser de ut att komma från en mycket större bana.
Fina hus och miljöer, med små fågelholkar och andra detaljer :-)

MvH
Pär

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ Yd 330 på väg från Kattnosa passerar bron över stambanan på sin väg mot Gulmåla.
Vidare: Tack för synpunkter och kommentarer ovan! HOn3 frågar om färgen på plattformstrucken i Kattnosa. Jag målade efter foto från Tekno Byggs modell. Har försökt hitta foto från verklighetens skala 1:1 men inte lyckats. Postverkets truckar, som körde mellan Göteborg C och det närbelägna huvudpostkontoret, vill jag minnas var gul-svarta. Någon som vet mer?
Bild
Här gäller det att bromsen fungerar! Backen strax bakom Trångedala station och vidare ner mot Kattnosa är brant.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Morgontåget från Kattnosa brukar komma in på spår 1 i Gulmåla. Dragkraft var vid detta tillfälle SJ K17 1644. I Gulmåla finns anslutning till tåg på stambanan samt till den lilla smalspårsbanan, som slutar i Skogatorp.
Vidare får jag rätta mig själv i inlägget ovan: Hildingbussen i backen bakom Trångedala var på väg mot Gulmåla!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Gulmåla har livlig person- och godstrafik. Olika förvaltningar trafikerar stationen. Här har BJ Ds 204 (tillv 1939, skrotat1979) stannat med persontåg.
På senaste tiden har det blivit en hel del fotograferande, men tågen rullar också. Och nya modeller tillkommer. Ds loket har UGJ-kåpa. Underrede från Jeco. Det sista på modellen målades idag på morgonen.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Bohuslän + Dalarna = BJ! Dessa landskap och dem däremellan är mina favoriter. Därför finns min modelljärnvägs förebilder kanske där, men det finns många undantag. Vid godsmagasinet i Gulmåla syns i varje fall ofta BJ-fordon. Inte sällan är destinationen Trångedala, understundom Dalsrud eller Bredfors. Några (alla?) av BJs Ds-lok hade i början gallerplogar.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av loktok »

BJ Ds, kanonsnyggt lok du fått till där Stig !!
Jag har själv ett BJ / O lok i startgroparna...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
I Gulmåla finns en liten anslutande smalspårsbana från Skogatorp. Bangården ligger i anslutning till den lilla hamnen.
Fotografen på landbacken besväras inte av dimridån som väller in från Stora Lögnen eller Lygnern. Men mistluren tjuter och varnar skepparen, som naturligtvis inte har någon radar på mf ISA. Han ligger därför avvaktande vid kaj i väntan på bättre tider.
Jag håller med Sture att om möjligt hålla bakgrunden ren, när man fotograferar sin bana. Mitt arbetsrum, där banan finns, har skrivbord, bokhyllor, gardiner mm som måste döljas. Men hur gör man? Jag brukar spänna upp en allt för liten projektorduk 1,2 x 1,2 m. Helst skulle jag vilja ha några passande målade bakgrunder att variera med.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19977
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Likafullt väldigt stämningsfullt! Smalspår och hamn gifter sig ofta väldigt bra ihop!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Fotot är taget från en ballongfärd över Kattnosa och lite oskarpt. Jag får skylla på kvällsbrisen.... Men vad är det för littera på pippin och hur får man fåglar i 1:87 att flyga?
Senast redigerad av S Johansson den 29 apr 2012, 09:14, redigerad totalt 1 gånger.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Det lilla motorfartyget ISA syns ofta förtöjd i hamnen i Gulmåla.
Förebilden byggdes 1889 och var i trafik på sjön Lygnern mellan Fjärås och Sätila till 1924, de sista åren endast med gods. Fartyget hade från början ångmaskin. Efter att ha legat upplagd skrotades ISA 1935. Dock har en ny eldriven(!) ISA II satts i sommartrafik på Lygnern med utgångspunkt från Sätila.
Modellen föreställer ISA I i motoriserat och moderniserat skick.
Senast redigerad av S Johansson den 17 nov 2012, 11:25, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Joel Olofsson
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 apr 2012, 13:17

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Joel Olofsson »

vilken fin bild! :)
Hur har du fått till vattnet?
//Joel

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Tack Joel! Och svaret på frågan: Vattnet är glas. Används i t ex halldörrar.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
På tidigare foton från min modelljärnväg har smalspåret skymtat ibland. Smalspårslinjen går från Gulmåla till Skogatorp utan någon mellanstation. I båda ändar finns bl a lokstall. Börjar med att visa ett smalspårfoto från kölgården i Gulmåla.

Användarens profilbild
Joel Olofsson
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 apr 2012, 13:17

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Joel Olofsson »

S Johansson skrev:...kölgården i Gulmåla...
"kölgården?" Är det där chefen för varvet bor eller? :lol:

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av SWJ »

En mycket läsvärd tråd om KMJ som inte bara är fylld av många fina fordon
utan som även visar upp otroligt vackra miljöer. :D
"Diggar" gruvmiljön särskilt mycket. :D :D :D
Tommy(SWJ)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
För en tid sedan visade jag under "garage" en stänkskärm från min första bil i skala 1:1. Jag trodde, att det var en Saab årsmodell 1962. Den var finare än så! Blåsaren i syd visste med anledning av färgen att det var en 1962/63:a. Imponerande! Nu undrar jag: Vad är det för fabrikat och årsmodell på bilarna som återgår till kretsloppet väl synliga för resenärer på smalspåret Gulmåla - Skogatorp?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Rund grill.. Spyker eller Minerva..
Den modernare (?), en Wartburg från Eko? ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev: För en tid sedan visade jag under "garage" en stänkskärm från min första bil i skala 1:1. Jag trodde, att det var en Saab årsmodell 1962. Den var finare än så! Blåsaren i syd visste med anledning av färgen att det var en 1962/63:a. Imponerande!
Also sprach der ... :mrgreen:
S Johansson skrev:Nu undrar jag: Vad är det för fabrikat och årsmodell på bilarna som återgår till kretsloppet väl synliga för resenärer på smalspåret Gulmåla - Skogatorp?
Underbar bild på härliga skogsvrak, den gillar jag skarpt! Tyvärr är jag inte till mycket hjälp när det gäller identiferingen av bilmodellerna, de är lite för gamla för min bank av "Värdelöst vetande". Nån Wartburg är det inte vi "skodar" i alla fall (och EKO har aldrig gjort någon "modell" av den heller), jag tror att detta är en amerikanare av tidig 50-talsmodell och i brist på bättre vetande (nu fick Sture något att citera! :roll: ) så gissar jag på Chevrolet -52.
Also sprach der Matserschmitt!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Först lite klarhet om bilarna på tidigare foto. Den ena bilen, skrotbilen, var en amerikanare: Buick. Den andra, den som också hittades i skogen, visade sig vara en välbevarad äldre klenod. Den ses nu framtagen i ljuset bakom normalspårsstallet i Gulmåla. Bilmärket är forfarande okänt för mig!
Bild
Ånglokets historik är också okänd för mig. Tillverkaren heter Roco. Det lilla persontåget kommer från Skogatorp och är på väg mot Gulmåla.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
För något år sedan byggde jag på kortsidan av min modelljärnväg ett litet diorama. Bottenmåttet är ungefär i storlek som en fönsterbräda. Smalspåret kommer genom en tunnel in från vänster och passerarar sedan genom storskogen. Stationen heter Skogatorp och har ett rundgångsspår. Till höger finns ett lokstall. "Närbilder" kommer vilket år som helst.

Användarens profilbild
Joel Olofsson
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 apr 2012, 13:17

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Joel Olofsson »

Fint värre! :)
//Joel

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Erik R. »

S Johansson skrev:Bild
Först lite klarhet om bilarna på tidigare foto. Den ena bilen, skrotbilen, var en amerikanare: Buick. Den andra, den som också hittades i skogen, visade sig vara en välbevarad äldre klenod. Den ses nu framtagen i ljuset bakom normalspårsstallet i Gulmåla. Bilmärket är forfarande okänt för mig!
Bild
Ånglokets historik är också okänd för mig. Tillverkaren heter Roco. Det lilla persontåget kommer från Skogatorp och är på väg mot Gulmåla.
Med tanke på vad jag både läst och sett i AoH då det begav sig samt det som här hitills blivit presenterat så är smalspårsjärnvägen "Grädden på moset".

Erik R.

:D

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av pareng »

Med tanke på vad jag både läst och sett i AoH då det begav sig samt det som här hitills blivit presenterat så är smalspårsjärnvägen "Grädden på moset".

Erik R.

:D
Håller med, det är något som jag önskar att det fanns plats för i Spiskroken :(
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
Joel Olofsson
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 apr 2012, 13:17

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Joel Olofsson »

pareng skrev:
Med tanke på vad jag både läst och sett i AoH då det begav sig samt det som här hitills blivit presenterat så är smalspårsjärnvägen "Grädden på moset".

Erik R.

:D
Håller med, det är något som jag önskar att det fanns plats för i Spiskroken :(
Annars kan man ju bygga en liten modul so Stefan Nilsson gjort. här är en länk
Eller en liten bana som kan stå i vardagsrummet och bli en tredimesionell tavla. Gjorde en liten spårplan och kom fram till att ett hörn med en hyllbana på 1,5 x 1 meter funkar bra.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Morgonpromenaden avklarad. Första ladusvalan siktad. Hämplingen sjöng försynt. Och gräsmattan är klippt. Kanske kan man med gott samvete sätta sig vid datorn en stund....
Bild
Dagens första tåg anländer till Skogatorp.
Bild
En titt genom tunnelöppningen och storskogen mot stationsområdet i Skogatorp.

Användarens profilbild
Joel Olofsson
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 apr 2012, 13:17

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Joel Olofsson »

Sååååååå vackert att man blir gråtfärdig! :D

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
På väg genom storskogen! Bildens djup är ca 10 cm. I bakgrunden syns en skarv. Det är en del av en lucka för att komma åt det bakomvarande normalspåret med bl a en växel i tunnel. Något intermesso kan ju inträffa där. För åtkomligheten är tallarna löst nedstuckna i sina borrhål.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"