Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Visst har jag läst någonstans att du har en råglasyta till din sjö? Såg väldigt bra ut vad jag kan minnas!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Jo, det är en råglasskiva. Glasmästaren var något konfunderad, när jag lämnade fram en mall på hur glasskivan skulle skäras ut och undrade vad jag hade för halldörr hemma...
För övrigt: Den som har korpöga ser kanske inte bara räven utan även den betraktande korpen?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Glasmästaren var något konfunderad, när jag lämnade fram en mall på hur glasskivan skulle skäras ut och undrade vad jag hade för halldörr hemma...
:lol: :lol: Vad sa han när du förklarade hur halldörren låg på bordsben bevuxen med mossa o granar??
Räven såg jag direkt. Men korpen...? Hoppas den sitter i grantoppen...? Kunde annars ha satsat en preisergubbe på att det var en koltrast... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svante Andersson »

Jo, räven var lätt att hitta... och korpen sitter väl på toppen av den foniga stolpen intill?

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Korpen.... ja, han sitter i granen bakom räven på bilden ovan.
Bild
Korpen syns för övrigt även på den här bilden. Särskilt för besökande barn är det roligt med små detaljer. De brukar räkna antalet fåglar, katter och älgar mm och tävla om hur många de lyckats hitta. Och så frågar de mig, som har dålig koll på det mesta. Och för att få riktigt roligt vill de nästan alltid att jag ska köra tågen fortare. Så det blir väl till att köpa ett TGV-tåg härnäst!
För övrigt så har jag nog gjort alla fel man kan tänka sig på en modelljärnväg. Alldeles för många tågsätt framme, alldeles för mycket spår, alldeles för mycket detaljer, alldeles för många stationer, ingen bestämd förebild, ingen bestämd tidpunkt o s v. Det är väl bara träd, som man aldrig kan få för mycket av på en modelljärnväg!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är ju märkvärdigt att alla vi andra faller för din anläggnings både utseende och charm! 8-)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Ovanstående foto är ett bevarat urklipp från Kattnosa Veckoblad från tiden när tillvaron ännu var svartvit. I en längre artikel i nämnda tidning berättas att bröderna Hansson från Dalsland hade kommit till Askim för att söka arbete. Båda sade sig vara duktiga att på hemstationen Korted göra både det ena och det andra. De hade även sagt sig vara vana att ta egna initiativ. De hade samfällt intygat, att de också tjänstgjort på hamnspåret hemmavid som lokomotivförare, vilket var anmärkningsvärt meriterande.
Första dagen sedan bröderna Hansson ankommit inträffade följande händelse på Askims station i ett obevakat ögonblick, när tjänstgörande stins Askberg tjänstgjorde inne på expeditionen. Gnissel och brak hördes från bangården och ett stort dammoln förmörkade utsikten från stinsexpeditionen. De båda bröderna hade bestämt sig för att visa sina färdigheter och lyckats med den osannolika prestationen att på eget bevåg och med var sitt lokomotiv med tillhörande vagnar - varav några var avsedda att bevaras på ett ett blivande jernbanemuseum - köra ut på samma spår på linjen mot Kattnosa. Flera vagnar hade gått ur spår och låg kullvräkta vid sidan av banvallen. Stins Asklund kunde dock snabbt konstatera att ingen kommit till skada. Inte ens de inblandade vagnarna hade fått det minsta märke efter händelsen. Flera av vagnarna är därför ännu i trafik på Kattnosabanan.
Senare nummer av Kattnosa Veckoblad har inte kunnat spåras och efterräkningarna för brödernas framfart i dessa trakter är därför okänt.

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

S Johansson skrev:Inte ens de inblandade vagnarna hade fått det minsta märke efter händelsen
Rejäla grejer, man hade förr!! :lol: :lol: :lol:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

I en längre artikel i nämnda tidning berättas att bröderna Hansson från Dalsland hade kommit till Askim för att söka arbete. Båda sade sig vara duktiga att på hemstationen Korted göra både det ena och det andra. De hade även sagt sig vara vana att ta egna initiativ...
Ja, de är företagsamma Bror o Erik. Att de faktiskt skulle ha licens o rättighet att framför fordon på räls är dock för mig något helt nytt.
Den gamla kära drickabilen hemma i Korted har ju visserligen lämplig spårvidd och det finns faktiskt de som påstått sig ha sett dem färdas på banvallen söderut neråt Dalsrud. Men lokförare... ? De var inte illa. Nåja, skönt att inget materiel kom till skada. Men de gör kanske skäl i att hålla sig i skinnet ett tag. Så mycket mer publicitet kanske inte är bra för någon av dem?

Bild
För många år sedan så insisterade Bröderna på att visa Johanssons i Torp att deras traktor mycket väl kan köras på kodynga o att det bara behövdes justeras lite framöver motorn så skulle den gå som en hambo på durspel. Många timmar tog det och rök o brakade gjorde det också, sen försvann både Johansson o hans traktor. Frun i huset tog det säkra för det osäkra och sprang med dottern så lång bort hon kunde.

Bild
Bröderna Hansson själva försvann för lång tid och någon påstod sig ha sett dem i deras senaste ballongprojekt försvinna över nejden. Det var alltså söderut mot Askim de flög...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
De företagsamma bröderna Bror och Erik Hansson från Korted avancerade(?) från ångloksförare (vilket de tydligen aldrig hade utbildning för) till att bli A-fordonsförare (Heter det så?). Som framgår av ovanstående ögonblicksfoto med en förskräckt banvakt i dörröppningen i bakgrunden, gick det inte så bra för dem som sådana heller. Här var de dock oskyldiga. Det var drängen på Kattnosa säteri som på hemväg från slåtterarbetet hade dåliga bromsar på den gamla traktorn. Inte heller denna gång uppstod någon skada på varken folk eller materiel, dock har traktorns bromsar nyligen renoverats med senaste Super Glue. Efter denna händelse har bröderna Hansson inte synts till varken i Askim eller Kattnosa. Tillvaron är kanske lugnare i Korted?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Skönt att Bröderna Hansson inte fick skulden denna gången i alla fall. Hoppas det gick vägen även för drängen, tråkigt om någon skulle skada sig allvarligt. Hoppas också att den rullande materielen gick att rädda utan för stora reparationskostnader. Reparationstid är ju kostsamt som vi alla vet.
Den sista tiden har det varit lugnt i Korted, dvs de har inte ställt till med för mycket elände i alla fall. Efter sista arbetsinsatsen gällande slussning av timmermosor mellan Lilla och Stora Faxen har de varit rätt så lugna, tror jag.

Bild
Och att detta arbetet är drygt, det kan ju vem som helst förstå. Systerns bägge pojkar är med o övervakar så arbetet utförs på rätt sätt...
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Elrevisionsvagn SJ Q13 nr 5 passerar sjön Nosan efter slutfört arbete med kontaktledningen i tunneln. Modellen är en byggsats från Alf Sundvalls smedja.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Fantastiskt. Ytterligare en ny vy på KGJ som jag inte sett tidigare. Omöjligt att säga hur stor den här banan är egentligen. Du är inte bara kyrkoherde och modellbyggare, Stig. Du är illusionist också... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ Xoa7 257 inväntar avgång på spår 1 i Gulmåla. Opellastbilen i bakgrunden var nog liten i verkligheten, men är den i rätt skala. Jämfört med motorvagnen ser den väldigt liten ut!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Tromb över Kattnosa?

Nej, men ungefär en gång om året plockar jag bort byggnader, rullande material och annat som är löst och rengör dessa medelst penselborstning. Därefter vidtar dammsugning av mj-anläggningen. En och annan Preiserfarbror kan försvinna för alltid och lite skavanker visar sig. Det senare åtgärdas genom Begrünigung, Cascol, Cyano mm. Ser det för rent ut? Då kan man ju alltid smutsa ner igen...

I morgon kommer hantverkare till klubbanan och skall borra i väggar och tak för att dra fiberkablar genom lokalen. Då gäller det att rädda vad som räddas kan genom övertäckning med insamlade lakan. Vi hoppas på hänsynsfulla hantverkare. Sedan återstår dammsugning (som ändå behövs) och återställande för att det ska se någorlunda ut igen.... Sådan är mj hobbyn också!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Fortsätter på temat skåpmat: Här ett gammalt Fleischmann- och ett nyare Roco-lok på Gulmåla station.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Regnet de senaste dagarna har fått mig att värma lödkolven. Får se vad det kan bli. Jag är faktiskt lite osäker på vilken förebilden är.
Bild
Fotot visar jag mest för att sätta lite fart på modellbyggandet igen. Men än är sommaren inte slut, så farten kommer nog dessvärre att vara "sakta fram" ännu ett tag....

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Koster »

Nog är det så att sommaren bromsar upp aktiviteten på byggbordet med du har ju nu kommit igång [JC_doubleup.gif] .
Hoppas att även jag skall få gjort lite mera./Tomas

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Till stinsen i Korted meddelas att f d kioskbiträdet Lotta Esmeralda Victualia Kortstrump avreste med eftermiddagståget från Gulmåla till Dalsrud. Hon har blivit informerad om att i Dalrud byta till lokaltåget mot Korted för att sedan snarast kunna tillträda den nya tjänsten som kioskbiträde därstädes. Flera trogna Gulmålabor tog avsked av henne på stationen i Gulmåla. Moster Märta såg till att bagaget blev polletterat. Fröken Kortstrump var något orolig inför kommande möte med Kortedsborna. Lova att ta väl hand om henne! Hälsningar Eder kollega, stins C G Vinkelsvärd, Gulmåla
(Fröken Kortstrump syns vid motorvagnen i Gulmåla i god tid före avresan)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev:Till stinsen i Korted meddelas att f d kioskbiträdet Lotta Esmeralda Victualia Kortstrump avreste med eftermiddagståget från Gulmåla till Dalsrud. Hon har blivit informerad om att i Dalrud byta till lokaltåget mot Korted för att sedan snarast kunna tillträda den nya tjänsten som kioskbiträde därstädes.
Stationsinspektor C G Vinkelsvärd
Gulmåla station, Gulmåla


Bäste Stationsinpektor,
För er kännedom meddelas att fröken Kortstrump är varmt välkommen till Korted. Hon kommer att på bästa sätt tas emot och jag skall personligen se till att fröken inkvarteras på ett så smidigt sätt som möjligt. Trots den något bristfälliga skyltningen å Korteds stationshus skall jag personligen se till att personal finns på plats och kan ta emot unga fröken. Återkommer med rapport om hur det hela fortskrider.

Stationsinpektorn
Korted
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Så snyggt och så imponerande! [JC_doubleup.gif] Törs man bara önska sig att få se dina bilder i lite större format, jag är övertygad om att det skulle höja upp upplevelsen av allt det du visar!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Håller med! Detta är en fantastiskt inspirerande anläggning med en genomgående så vänlig atmosfär! (Jag får skicka mina oregerliga össchöttar vid MHJ på kurs i hys och god ton till dig Stig!).

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

1956 skrev:Törs man bara önska sig att få se dina bilder i lite större format
Tack för påpekandet! Ska försöka bättra mig. Hoppas bilden nedan är större!
Johan Molin skrev:vänlig atmosfär
Här finns många vänliga: Hjälp mig gärna! P Falk försökte nyss. Tack!
Bild
I sådan här förstoring ser inte minst kontaktledningen och stolparna - bådadera från 1600-talet - hemska ut! Jag beundrar alla er som river, bygger upp och förbättrar igen. Jag törs nog inte göra några större ingrepp i KGJ.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Måhända en märklig fråga men, är luftledningen strömförande? Jag minns inte om du har berättat om du kör digitalt eller analogt.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Sådär ja! Verkar som du fick till bilden något större denna gången... :)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

1956 skrev:Måhända en märklig fråga men, är luftledningen strömförande? Jag minns inte om du har berättat om du kör digitalt eller analogt.
In the very very beginning fanns det inte så mycket för en mjrallare att välja mellan. I en järnhandel på Kungsgatan i Göteborg köpte jag 1970 mitt första lok, ett Fleischmanns Da. Det har stått på en hylla i många år för skala och detaljering håller inte den standard som vi är bortskämda med idag. Men nu tog jag fram det. Och det rörde sig skapligt. Min kontaktledning köpte jag några år senare till största delen begagnad av en dansk försäljare på Karl Johansgatan. (Affären finns kvar). Jag kunde nog redan då valt Sommerfeldt, som också har tysk förebild och var snyggare, men jag visste inte om det märket. Mina två första ellok (Fl Da och Rc2. Rc-loket finns på bild tidigare) körde jag några år med ström från kontaktledningen, medan ånglok och diesellok fick sin ström från rälsen. Snart upptäckte jag att det var svårt att på min lilla bana kunna manövrera två tåg samtidigt. Nu är strömmen bortkopplad från kontaktledningen. Sedan några år kan anläggningen kopplas om till digitalkörning. Jag har dock bara två fordon med dekoder.
Bild
P Falk skrev:Verkar som du fick till bilden något större denna gången...
Nu har brett ut mig lite mer: 1000 x 768!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Jag har en matkällare med ett gammalt skrivbord. Dit drar jag mig tillbaka ibland, när regnet öser ner som idag
Bild
Så här långt har mitt något kryptiska lokbygge hunnit. Loket skall vare ett litet Västkustbanelok, vilket passar bra för mig. Snart får jag ta en paus i väntan på att div beställda smådelar som buffertar, säkerhetsventiler och vissla anländer.
Men vad är det för lok jag bygger? Landskrona - Engelholms Järväg skaffade 1876 tre lok som övertogs av SJ 1896 och där fick littera VKBb. Är det ett sådant lok i moderniserat utförande som jag bygger? Jag har tyvärr inget foto av ett sådant lok i senare SJ-utförande.
Bild
En god vän hade det här fotot av Landskrona Kävlinge Sjöbo Järnvägs lok nr 2. Det kom till SJ 1926 och fick litt KS nr 1476. Är det ett sådant jag bygger? Säkert finns det många lokkännare här på forumet som kan svara på denna gåta!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Nu har du allt letat långt ner i förrådslådorna...! Det är tydligt att det regnat en hel del i sommar...
Hur som helst, jag tycker det ser ut som en trevlig modell och du har ju kommit en bra bit på väg.

Via Google kan man få lite skvaller o lokdata...
Den första järnvägen inom Västkustbanesystemet var Landskrona - Engelholms Järnväg, som 1876 började trafiken ned tre små fyrkopplade tenderlok från beyer, Peacock. SJ övertog loken 1896 under littera VKBb och moderniserade dem 1898-1900 med nya ångpannor. Alla tre loken 485-487 slopades 1910.

http://www.svenska-lok.se/damp.php?s=19 ... Bb&typenr=
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Säröbanan hade i begynnelsen ett par tenderlok, dock ingen H3s/A8. På KGJ kan vad som helst dyka upp, nästan!
Bild
SJ A8 1808 på Göteborg C 1971.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Rälsbussen från Kattnosa - SJ Yd 330 tillverkad 1936, skrotad 1955 - har anlänt till Gulmåla.
Bild
SJ Yd 367 i Värtan 13 juni 1981.

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

Alltid lika nostalgiskt sköna Hildingar. Mina favoriter alla kategorier. [JC_doubleup.gif]

Samtidigt en studie i rälsrostnyanser.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Smalspårets kölgård i Gulmåla

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BoIS:aren »

[JC_doubleup.gif] Stilig bild .
/Janne

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Nyligen gjorde jag den årliga dammsugningen av min mj. Sjön av glas i mitten av anläggningen togs ur och rengjordes med fönsterputs. I samband med detta kunde jag fotografera gruvbyggnaderna nedifrån.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Väldigt läcker vinkel, Stig!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Den var inte dålig!!!! :o :o

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Peking »

Vackert [JC_doubleup.gif]
Ola

tågtyckarn

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av tågtyckarn »

Snyggt!

Är det rödbergsgruvan som är inspirationen? [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
tågtyckarn skrev:Är det rödbergsgruvan som är inspirationen?
Inspirationen kommer från besök vid bevarade gruvbyggnader i Västmanland och Värmland samt från en artikelserie i tidningen Smalspårigt för ca 10 år sedan. Där beskrevs bl a gruvbyggnaderna i Fremundsberg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Och är det HNJ Verkstads Kö-vagn som loket släpar på? Väldigt välbyggd modell i så fall (säger en som försökt ...)!!!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Johan Molin skrev:Och är det HNJ Verkstads Kö-vagn som loket släpar på?
Ja, det är en "lite grov" byggsats från HNJ Verkstad, som här delvis gömmer sig bakom vagnsvågen (förebild från Sunne) i Gulmåla. Ska leta upp en bild på hur en riktig "sädesärla" ska se ut!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Den är ett under av finlir jämfört med hur min ser ut!!!!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Dessa nu ganska gamla vagnar hänger med än och ser ut så här i fullskala. Avgår vardagar vid middagstid från Varberg - där fotot togs - mot Limmared tillsammans med mellansvenska malmvagnar i det s k sandtåget. Med tanke på innehållet skulle de kanske numera kallas sandlöpare i st för sädesärlor.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Har alltid (redan före mina svärmerier för MHJ) varit mycket svag för dessa som jag faktiskt upplever som vackra godsvagnar!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
1956 visade för några veckor sedan ett fint nedsmutsatt A-lok. Jag har pastellkritor men har inte vågat röra mitt ännu!
Jo, jag tar förstås fram det ibland och kör några "varv" Gulmåla - Trångedala.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ Ub 709 tillverkades av NOHAB/ASEA 1949, byggdes om till Ue 1988 och skrotades 1994. Men på KGJ lever Perlan kvar!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Snygg bild, Stig! Men vem ansvarar för underhållet på dina byggnader, det råder uppenbar risk för takdropp in i byggnaden... o så som den regnat i september. ;) :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:Men vem ansvarar för underhållet på dina byggnader, det råder uppenbar risk för takdropp in i byggnaden...
Brytningen sker nu i den nya gruvan, som underhålls väl. Verksamheten i den gamla gruvan verkar vara nedlagd, men våra vänner ladusvalorna är glada för att det numera är drop in som gäller där. Deras bosättningar hotas dock understundom av spillkråkan som trummar flitigt i väggarna.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Tala om spännande miljöer! Otroligt vad mycket du fått med på din anläggning, utan att det för den skull sett överlastat ut alls!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
De har hängt med länge och gjort många turer på Kattnosa Gulmåla Järnväg, Limas T43 och Rivarossis He. Vagnen blir kanske utbytt snart mot Hobbytrades vagn.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"