Innan jag hunnit läsa färdigt började jag förtvivlat leta efter en ålakråka i något träd! Men to.m. jag begrep så småningom vad du menade med "skarv" ...
Toppbilden, visa:
Kattnosa Gulmåla Järnväg
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Tack, Johan, för dina associationer till våra flygande vänner! Skarvfåglar finns nog inte i storskogen. Och här på västkusten kallas de sällan för ålakråkor. De är kanske inte så omtyckta eller vackra enligt vissa. Men på klipporna vid Storsjön strax bortom Gulmåla kunde det passa med ett par storskarvar, som torkar vingarna i solskenet. Sjön är ju fiskrik.
Längs KGJ kan man få många kryss. Vad är detta för en välgödd fågel? Jag vill minnas att ringmärkningen visade att den kommit från djupaste Småland.
Längs KGJ kan man få många kryss. Vad är detta för en välgödd fågel? Jag vill minnas att ringmärkningen visade att den kommit från djupaste Småland.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ett foto från Skogatorps station. Det blandade tåget kör just fram till stationen. Antalet påstigande på denna tur ser ut att bli två. Kanske normalt för en liten smalspårbana.
- Stefan Jönsson
- Inlägg: 836
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Härligt, atmosfärrika smalspårsbilder du visar, Stig! Man tackar!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Sistnämnda fotot påminner mycket om båtbyggare CeGe Olssons miljöer (minnesgoda tidigare medlemmar av Stinsen under dess glansdagar minns nog hans fantastiska smalspårsmiljöer). Kan bara hålla med - mycket inspirerande!
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Utan att förringa det vackra tågsättet så måste jag
bara få uttrycka mitt gillande vad gäller de ståtliga
furor som syns i bild.
Synnerligen realistiska skapelser dessa träd.
Tommy(SWJ)
bara få uttrycka mitt gillande vad gäller de ståtliga
furor som syns i bild.
Synnerligen realistiska skapelser dessa träd.
Tommy(SWJ)
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ålakråkornas främsta bedrift är kulturell: De har gett en alldeles personlig och mycket handfast tolkning av T.S. Eliots annars tämligen snåriga och svårförstådda diktverk "The waste Land" ...De är kanske inte så omtyckta eller vackra enligt vissa
De ger m.a.o. näring åt en kultur i nobelpristagarnivå. Vilket ju även Thore Skogman uppmärksammade i sitt ode till Eliot: "då så skarvar han som han vill" ...
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Den exakta modellen existerar inte, så skarvar är väl det enda vi modellbyggare gör. Tack för vänliga kommentarer ovan!
Apropå dragspel eller inte: Skön musik hörs understundom från grantopparna längs smalspåret mot Skogatorp, dock inte från ålakråkorna. Bild- och ev ljudbevis kommer...
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Så vackert...
Nyputsat lok, vackra trädstammar, holk i trädet. Det här är såååå snyggt... Ordning råder på denna smalspårsbana.
Förresten, tyckte precis jag såg en räls-skarv... Nej, jag såg fel... Dom är väl dessutom fridlysta på västkusten, Stig?
Nyputsat lok, vackra trädstammar, holk i trädet. Det här är såååå snyggt... Ordning råder på denna smalspårsbana.
Förresten, tyckte precis jag såg en räls-skarv... Nej, jag såg fel... Dom är väl dessutom fridlysta på västkusten, Stig?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Underbart att en skarv, som inte är någon skarv, kan ge ovanstående associationer till storheter som T S Elliot och Peter! På nedanstående foto finns ingen skarv, vad jag vet. Men Falken kanske ser någon rälsskarv?
I avsaknad av riktiga kryssmärken stod i smalspårets bygynnelse vägtrafikens försignaler placerade vid vägövergången i Skogatorp. Långtradarchauffören på fotot tolkade situationen rätt! Man ska inte krocka med ett Liliputlok!
I avsaknad av riktiga kryssmärken stod i smalspårets bygynnelse vägtrafikens försignaler placerade vid vägövergången i Skogatorp. Långtradarchauffören på fotot tolkade situationen rätt! Man ska inte krocka med ett Liliputlok!
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Nej, jag ser varken skarvar, ålakråkor eller annat knytt. Förståndigt att inte krocka med lilliputtare, de kan gå illa.
Är otroligt förtjust i dina trädstammar, Stig! De är väldigt naturtrogna. Även snygg övergång mot bakgrunden.
P.s. Mer trapp mtrl ligger i sjön nedanför vattentornet. Ds
Är otroligt förtjust i dina trädstammar, Stig! De är väldigt naturtrogna. Även snygg övergång mot bakgrunden.
P.s. Mer trapp mtrl ligger i sjön nedanför vattentornet. Ds
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Det är inte bara Liliputare man ska se upp för i de djupa skogarna! Brummelibrum hördes två mil, förlåt decimeter ska det vara, ovan Skogatorp här för leden. Mötet avlöpte emellertid väl. Skäppan var full av blåbär, rapporterar Gulmåla Veckoblad.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Nu varjag tvungen att dubbekolla... Men fågeln på Liverpool FC's logga är en Liverbird.
Korsning mellan örn och skarv.. Örnakråka? Ålaörn...
Kan vara bra att veta om ni känner nån liverpoolfantast.
Sen hade faktiskt Everton, lokalkonkurrenten, en liverbird på sitt märke först men bytte, och LFC gick in och greppade den som sin.
Hmm, skenskarven måste väl vara en vätte, en låssasfågel uppsatt för att luras.
Korsning mellan örn och skarv.. Örnakråka? Ålaörn...
Kan vara bra att veta om ni känner nån liverpoolfantast.
Sen hade faktiskt Everton, lokalkonkurrenten, en liverbird på sitt märke först men bytte, och LFC gick in och greppade den som sin.
Hmm, skenskarven måste väl vara en vätte, en låssasfågel uppsatt för att luras.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Solen lyser alltid över kölgårn i Skogatorp.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Godsmagasinet i Skogatorp och en resenär som är ute i god tid. Ursäkta vidvinkeln!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Väntan på tåget.
Min modelljärnväg är en "bordsbana" på hjul inklämd i mitt arbetsrum. Någon målad bakgrund har jag inte utom i det lilla dioramat på kortsidan. Jag är mycket långt ifrån någon Rembrandt, men här är mitt försök att få lite djup i en modelljärnväg som bara är ca 1 dm mellan fram- och bakkant.
Och skarven har försvunnit, när stinsmor i huset har fått eld i spisen....
Senast redigerad av S Johansson den 04 jan 2013, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Bortsett från alla andra kvalitéer på din anläggning är dina figurer där helt utsökta!
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ja, vad säger man? Understatement: Mycket trevligt!!!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ja det är underbart att du begåvat Mötesspåret med dina fntastiska miljöer! Thanks for having you on board!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Gulmåla är en blygsam järnvägsknut, men där finns trots allt både normal- och smalspår samt en liten hamn. Motorfartyget ISA har till uppgift att frakta passagerare och gods. Ibland har hon även en gammal Göteborgspråm på släp.
Farbrorn i pråmen vilar sig denna varma sommardag i väntan på att kranmaskinisten ska komma och lossa lasten av stockar.
Min pråm är en något förkortad Göteborgspråm. En dylik i skala 1:1 och i något bedagat skick finns på Packhuskajen i Göteborg och används som lekplats för barn. Som framgår av skylten fanns det imponerande ca 3600 sådana pråmar. Förr var det liv och rörelse med alla slag flytetyg på Göta älv. Numera ska allt vara stort och snabbt både till lands och sjöss. Men något Maersk-fartyg kommer aldrig att anlöpa hamnen i Gulmåla.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Tänk att man får lära sig något nytt varje dag, inte minst på detta forum! Underbart! Hade ingen aning om dessa farkoster förut (inte akterut heller )!
Visst är en hamn en klar stämningsförhöjare på en modelljärnäg! Tack för ny kunskap (sedan, i min ålder, gäller det bara att komma ihåg den också ...)
Visst är en hamn en klar stämningsförhöjare på en modelljärnäg! Tack för ny kunskap (sedan, i min ålder, gäller det bara att komma ihåg den också ...)
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Jag har inte byggt någon rullande materiel till mitt smalspår än. Lastbilen är en ombyggd gammal T Ford-byggsats och Rocoloket är bara ommålat. Någon som vet om det har någon verklig förebild?
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Vet ej om det finns någon verklig förebild
men det känns äkta. Snygg miljöbild!
Tommy(SWJ)
men det känns äkta. Snygg miljöbild!
Tommy(SWJ)
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Det kunde kanske blitt nått?
Understundom har jag gjort enkla pappmodeller för att testa hur byggnader passar i mj-landskapets begränsade värld och då, men tyvärr inte alltid, har storvulna planer fått strykas till förmån för anspråkslösare. I dioramat Skogatorp hade jag tänkt mig ett industriområde eller liknande med fasader i ett par våningar och avslutning med klassisk vägbro och spegel bakom för att antyda att linjen fortsatte. Men så blev det alltså inte. Fördelen med smalspår är att det mesta är smått och då bör kanske omgivningen också gestaltas så, när mj-utrymmet inte räcker till. Husmodellen, som för längesedan förpassats till papperskorgen, var tänkt att föreställa en kvarn inte långt hemifrån. Därav blev alltså inget! Fast jag kunde ju gjort en mindre kvarn...
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Tycker du gjort ett gott val som behållit smalspåret. Vad är det man säger: Less is more...
Fast när det gäller Skogatorp så är det snarare "Less is much more"...
Fast när det gäller Skogatorp så är det snarare "Less is much more"...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
En Opel P4 med gengasaggregat möter upp vid Skogatorps station. Det står "P4" under Brekina-bilen, vilket ju är ett regemente i Skövde. Men bilen är nog civil. Någon vet kanske om P4 är en av Opels modellbeteckningar?
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Hej
Underbara bilder, ang. Opeln "Das Fahrzeug bot Platz für vier Personen (4P, P4)"
/P
Underbara bilder, ang. Opeln "Das Fahrzeug bot Platz für vier Personen (4P, P4)"
/P
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Semafor betyder teckenvisare och här visar den klart ut från Skogatorp, när det blandade tåget skramlar vidare mot banans enda tunnel på väg mot Gulmåla. Förebilden till semaforen hittade jag förra året vid de underbara jubileumsdagarna på Järdraås Tallås Järnväg.
Tågmöte i Pallanite den 24 juli 2011. I bakgrunden syns semaforen.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Jag är imponerad av aktiviteten här på forumet i denna ljuva sommartid. Det enda jag kan bidra med från KGJs horisont just nu är gammal skåpmat. Nåja, S1an hörde inte till de gamla ångloken, även om loket var föråldrat redan vid leverans. Loktypen kom ungefär samtidigt med de första moderna dieselloken.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Härlig stämning och imponerande byggen. På något sätt känns det som att du har haft 100%-ig kontroll när du byggde.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Välkommen iland Sailor, hoppas du haft en trevlig ledighet...
Bygge i mästarklass är vad det är. Blir mer o mer sugen att få till ett gruvtorn i fonden i N-skala eller liknande norr om Korted.
Vi kanske ses ikväll om du nu lagt sillen i blöt och potatisen är färdigkupad...
Det här känns inte som skåpmat, Stig. Det här är som när Mannerström slänger ihop en hälleflundra av lite rester i kylen...Det enda jag kan bidra med från KGJs horisont just nu är gammal skåpmat.
Bygge i mästarklass är vad det är. Blir mer o mer sugen att få till ett gruvtorn i fonden i N-skala eller liknande norr om Korted.
Vi kanske ses ikväll om du nu lagt sillen i blöt och potatisen är färdigkupad...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Jag fortsätter på temat skåpmat. Här är det verkligen fråga om gammal sådan. Stationshuset (från Faller, tror jag) fanns på en enkel bokhyllebana som jag hade 1970-74. När jag började bygga min nuvarande bana i mitten på 70-talet fick det en plats på denna med tanken att det skulle bytas ut mot något annat. Men det står kvar ännu... Fel skala (1:100?). Schweiz eller Österrike? Kanske inte så passande "någonstans i Sverige". Men hus inspirerade av alpländernas arkitektur har ju funnits vid några svenska järnvägar. Modelljärnvägsstationen ligger lite inklämd mellan bergen, så texten på stationskylten fick bli Trångedala. Linjen i bakgrunden leder så småningom fram till Kattnosa station.
Hultafors stationshus vid Göteborg Borås Järnväg 1989. Lite inspiration från alpländerna? Arkitekt var Yngve Rasmussen, som även ritade stationshusen längs Frykdalsbanan och Vasakyrkan i Göteborg.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Verkligheten överträffar dikten, med andra ord... Fina bilder från Trångedala, Stig!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Verkligheten överträffar dikten. Tack för de orden, Peter! Men jag har inget foto av T41 med godståg på verklighetens Söröbana, när det begav sig. På modelljärnvägens Askim station förekommer det dock understundom att denna bjässe uppenbarar sig.
SJ T41 200 levererades av NOHAB 1956. Byggsatsen kommer från Modellproduktion i Gävle.
Askims f d stationshus 1978, tretton år efter nedläggningen av Säröbanan. Huset är numera rivet, men banvallen finns kvar som cykelbana/gångväg.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ja, T41 är sannerligen en bjässe. Man känner nästan tyngden när godståget närmar sig. Hoppas inte det blir några sättningar i banvallen efter allt det myckna regnandet...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Återigen; underbara miljöer, Stig!
Och så snyggt grusade spår!!
Och så snyggt grusade spår!!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Håller med Sture helt; det här är underbara miljöer som man kan drägla länge över! Det känns som om du liksom många av oss andra får utlopp i vårt modellerande för någon form av sentimental längtan till en mer småskalig och mindre stressfylld värld!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Tack, Johan och andra!
"Sentimental längtan", ja gärna det. Mj-landskapet får - liksom konst, foton, litteratur och musik mm - oss att minnas en tid som varit. Detta sagt utan förakt för nutid och framtid. "Småskalig", ja några av oss började kanske med att tjata på mamma att hon skulle köpa tidningen Allers. I den fanns det klippark som med vetemjölsklister blev borgar, stationshus mm. Drömmen om ett eget elektriskt tåg blev endast en sönderläst Märklinkatalog för många av oss. Nåväl, det blev många enkla träskutor som seglade mer eller mindre i traktens dammar och mycket annat, men det är ett annat kapitel. Mötet med verklighetens ånglok har säkert satt djupa spår, men det är nog tillfälligheter som gjorde att det blev just modelljärnväg. T ex så minns jag från tidig barndom, när familjen på valborgsmässoafton reste in till Göteborg för att se "Chalmeristtåget". Förväntan var stor. Räls fanns i gatan. Men till stor besvikelse kom bara lastbilar med spexande ungdomar. Föräldrarna räddade situationen genom en promenad till Säröbanans station vid Linneplatsen. Där fanns ett riktigt tåg.... "Mindre stressfylld värld". Visst är det skön avkoppling att köra några tågturer mellan Gulmala och Kattnosa utan större ansvar. Jag gör det nästan varje dag. Men nu skiner solen på Västkusten. Picknick istället för knåpande i 1:87! Trevlig sommar!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ja, nu är det alla förutsättningar för sättningar i banvallen! Två bjässar på Askims lilla station. Den gamla Lima-modellen är en slitvarg som med några modifieringar hängt med i många år.
Vad gäller förebilder håller jag mig inom landets gränser. Olika tidsepoker blandas, men dagens moderna fordon saknas. Men de blir väl intressanta en gång också?
Här får vi väl tänka oss att Askim ligger på Halmstad Nässjö Järnväg. Där fanns ju de här loken.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Tror att inspirationen till Hultafors kommer från England och arts and craft-rörelsens vurmande för traditionell engelsk "cottage-arkitektur" i industrialismens brutala tidevarv. Arts and crafts rörelsen var ju även stark i Sverige. Rasmussen var dessutom gift med en syster till Ellen Key, som var en av Sveriges största företrädare för arts and craft och skrev bland annat boken "Skönhet för alla", strakt inspirerad av William Morris. Rasmussen ritade även Ellen Keys hus Strand på Omberg vid Vättern.S Johansson skrev:
Hultafors stationshus vid Göteborg Borås Järnväg 1989. Lite inspiration från alpländerna? Arkitekt var Yngve Rasmussen, som även ritade stationshusen längs Frykdalsbanan och Vasakyrkan i Göteborg.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Kanske dags att slå ihop tråden med MHJ-tråden? Kattnosa-Hästholmens Järnväg?Tror att inspirationen till Hultafors kommer från England och arts and craft-rörelsens vurmande för traditionell engelsk "cottage-arkitektur" i industrialismens brutala tidevarv. Arts and crafts rörelsen var ju även stark i Sverige. Rasmussen var dessutom gift med en syster till Ellen Key, som var en av Sveriges största företrädare för arts and craft och skrev bland annat boken "Skönhet för alla", strakt inspirerad av William Morris. Rasmussen ritade även Ellen Keys hus Strand på Omberg vid Vättern.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Sådana här byggmissfoster från tidig plastålderstid ska kanske inte visas på ett seriöst forum. Men jag antydde en likhet med Hultafors stationshus. Helt rätt, Johan S: Hultafors ser ut som ett engelskt cottage! Men lite Schweiz är det kanske också? Gunilla Linde Bjur skriver i "Stationshus - järnvägsarkitektur i Sverige": I Hultafors valde Rasmussen år 1909 att gestalta stationshuset som ett pittorskt korsvirkeshus med högbranta tak. Samtida engelska och tyska villor kan ha inspirerat, men stationshusets karaktär anspelade med all säkerhet också på ortens alpliknande naturskönhet med branta bergsluttningar och en sjö.
Rasmussen ritade också stationshuset i Hindås. Hit kördes vintersportståg för Göteborgare, som ledsnat på hoppbacken i Slottsskogen. Foto 1975.
Rasmussen tycks förena öst och väst, nord och syd, så varför inte ett gemensamt spår. Viken spårvidd, Johan M? Kanske en järnvägspråm också? Den här - en föregångare till BLJ - ligger upplagd i Stjärnsund i Dalarna. Kunde ju vara något för Morshyttan också, om man nu inte var så rädd för de stora vattnen där....
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
I så fall har du ju hamnat helt rätt, Stig !!S Johansson skrev:Sådana här byggmissfoster från tidig plastålderstid ska kanske inte visas på ett seriöst forum.
(Kul med en tråd med så mycket MJ-historia.)
Ha, ha, nej i Morshyttan har vi väl aldrig varit så förtjusta i vatten - vi föredrar som bekant andra drycker....S Johansson skrev: Kunde ju vara något för Morshyttan också, om man nu inte var så rädd för de stora vattnen där....
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Helt torrskodda är man väl kanske inte alla dagar där...S Johansson skrev:
Kunde ju vara något för Morshyttan också, om man nu inte var så rädd för de stora vattnen där....
Med denna pjäs, som nog har vissa likheter med den som Morshytte-skapparn har sen tidigare, skulle han kanske inte behöva få några fler kallsupar...
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
jogra skrev:Med denna pjäs, som nog har vissa likheter med den som Morshytte-skapparn har sen tidigare, skulle han kanske inte behöva få några fler kallsupar
Förlåt att även tråden verkar kantra....
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Är det detta som kallas "underspolning"?
/Janne
/Janne
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Jaha, du föredrar alltså en kall sup istället för en kallsup?Ha, ha, nej i Morshyttan har vi väl aldrig varit så förtjusta i vatten - vi föredrar som bekant andra drycker....
Tja kanske det... Spolas överbord har man ju hört talas om, men här är det snarare spolas underbord...Är det detta som kallas "underspolning"
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Du har ett otroligt arkiv Stig! Det är så roligt att kunna knyta verkligheten till dikten, så att sägaasmussen ritade också stationshuset i Hindås. Hit kördes vintersportståg för Göteborgare, som ledsnat på hoppbacken i Slottsskogen. Foto 1975.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Svenska motorvagnsklubben(?) på besök i Gulmåla.
SMOK skala 1:1 någonstans längs BJ hösten 2009. En sådan här vattenyta skulle jag vilja gestalta i modell!