Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3502.jpg
SJs första Rapidlok, Ra 846, tillverkades 1955 och slopades efter 32 år. Men loket finns som bekant bevarat i fint och körbart skick på jvgmuseet i Gävle.
Modellbyggsatsen från Jeco byggde jag 1987 och loket är nu inne på sitt 34:e år i trafik på KGJ. Fast numera är loket mest förvisat till vitrinskåpet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Likafullt en fullkomligt underbar stämningsbild, Stig! Stort tack!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av thorpe »

Gubbarna på stationen spekulerade om att det var "Rapiden" eller "F" som drog Londonpilen idag. Upplagt för vadhållning bland ynglen som vid tvåtiden (efter skolan) stod och väntade. Tåget passerade och den som gissat rätt kunde stoltsera med en påse salta jordnötter. Insatsen var fem öre.
Oh, ljuva ungdom!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3522.jpg
Ångbåten eller ångtåget? "Under rådande omständigheter" skulle jag nog välja ångbåten. Ombord på Herbert verkar det inte vara någon trängsel. Hur det är inne i sovvagnståget, vet jag inte.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Baronen »

3:e generationens lokman, 43:e året i järnvägens (och rikets) tjänst. Jag väljer... ÅNGBÅTEN! I varje fall en ljummen sommarkväll som bilden förefaller visa. Just i dag med stygga minusgrader kanske en ånguppvärmd kupé med virkade antimakasser prefererats.

I senaste meningen var det tre ord Bill Gates felstavningsautomat inte ville kännas vid. Vi får väl vara glada så länge ”virka” med böjningsformer får hänga med.

Tack för inspirerande bilder!
Baronen

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3565.jpg
Vägövergången vid infarten till Gulmåla

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3582.jpg
SJ Bs 571 kommer ut ur tunneln under Kattnosa med ett litet godståg medan lastångaren Korted ligger farligt förtöjd nedanför rasbranten med skrotsten. Ingen har någonsin sett ett så stort fartyg i dessa vatten och inte heller att det skulle finnas någon kaj på platsen. Kapten Erland Krabba är på bryggan och undrar hur han lyckats med detta. Kan det vara sjöns namn, Stora Lögnen, som döljer sanningen?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Kattnosa Gulmåla Järnväg kommer att läggas ned! Trafiken upphör i början av juni månad och rivningen av spåren påbörjas därefter.
Vera Modig, om namnet är bekant, har protesterat mot nedläggningsbeslutet, men inser att beslutet står fast. Sista pesontåg är planerat att dras av det första ångloket som trafikerade banan. Vera Modig har i god tid beställt en fin skylt från verkstaden vid Gamla Ullevi eller kanske var det från filialen i Dalsland. Den kommer att monteras framtill på sotskåpet på K4 1117. Det är kanske ett tidens tecken att skylten ankom till lastkajen i Gulmåla med lastbil!
IMG_3709.jpg
Voffor gör di på detta viset med Kattnosa Gulmåla Järnväg?

Jo, vi kommer att flytta. Modelljärnvägen har i och för sig flyttats förr, men i vårt nya boende kommer det inte att finnas plats för den. Kanske bygger jag upp någon liten miljö på en bokhylla, där jag kan motionera de små tågen.

Hoppas framöver återkomma med foton på sista persontåg Kattnosa Gulmåla.

Men ännu en tid rullar tågen som vanligt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Vilken sorglig nyhet! Men en liten hyllbana brukar ju gå lätt att få plats med även i trånga utrymmen (jag vet...). Så jag hoppas på ett fortsatt liv efter döden! :-CO

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Baronen »

Hej!

Ett par gånger varje månad svarar jag på remisser om nedläggning av delar i statens spåranläggning i skala 1:1. Oftast ganska osentimentalt och bara någon enstaka gång värt att spänsta emot utifrån min verksamhets synvinkel.

Men den här gången gjorde det 87 ggr ondare. Men att det kan vara en anpassning till verklighetens förutsättningar förstår vi nog alla forumkamrater. Och då menar jag inte trafikunderlag! :?

Lycka till med vad Du företar Dig i stället!
Baronen

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Ett mycket tråkigt besked....kan inte vara lätt för dej
att ta detta beslut ...men så är det ibland
att man måste ....tyvärr

Lycka till med framtida hyllbana
för di små tågen :-T
Roger(Forden)

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av lars t »

Inget trevligt meddelande precis! Jag kommer att sakna dina byggen och bilder.
Lars

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Instämmer vilket tråkigt besked att få, men Stig gör som jag gör för att försöka hålla liv i din modelljärnväg. Visa bilder och berätta om den även framöver. Jag hoppas verkligen att du tar mig på orden!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Framförallt känns det här som en äkta humanistiskt präglad tråd! Må du kunna fortsätta ditt hobbyverk på något sätt framöver!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av NisseH0 »

Så tråkigt! Får verkligen en såhär viktig stäcka i vårt mj-Sverige läggas ner?
Jag har nog aldrig kommenterat mycket i din tråd, men läst och njutit av bilderna desto mer!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ErikB »

Vad passande att dagens toppbild visar en översikt över Kattnosa-Gulmåla! Lycka till nu Stig med fortsatt hobbypysslande inom lite snävare geografiska ramar. Att kvaliteten kommer att ligga på en fortsatt lika hög nivå är jag övertygad om! :-J
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Per N »

Jag instämmer till fullo i beklagandet av nedläggningen! :suck:

Det finns många trevliga banor som presenteras här på Mötessspåret, men Kattnosa Gulmåla Järnväg tillhör toppskiktet! Jag brukar inte kommentera så mycket på forumet, men tillhör också dem som har läst och njutit av bilderna från Din bana!

Lycka till med (försiktig) rivning, flytt och kommande hobbyprojekt! :train3:

MVH / Per N

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack, alla!
Det känns bra att planera för ett lite enklare boende.

Jag har själv inte varit så aktiv på forumet den senaste tiden. Det gäller både KGJ och kommentarer till andras modelljärnvägar. Jag hoppas att med intresse kunna fortsätta att följa vad som sker i modellhobbyn från norr till söder och med alla historiska och andra utvikningar som sker till fullskalan. Jag har fotograferat och filmat lite på banan och finns det kvar någonstans i molnet, så dyker det nog upp ett och annat i fortsättningen också.

Allt har sin tid och KGJ har på många sätt liksom undertecknad passerat bästföredatum.

Vi flyttar till en lägenhet i Varberg och ett av rummen planeras för hustruns och mina hobbies. Jag kan disponera större delen av en långsida vars längd är ca 380 cm. För egen del kan jag tänka mig ett arbetsbord omgivet på båda sidor av förvaringsskåp med en höjd av ca 160 cm. Över bord och skåp drömmer jag om en liten punkt till punktbana som får betraktas stående. Kanske lite högt för intresserade barn, men det finns ju kökspallar och liknande.
IMG_3705.jpg
Tågen rullar på KGJ som vanligt. Nyligen syntes en container upplastad på Ou 31153. Jag vet inte om Svelast någon gång transporterade sina containrar på O-vagnar, men jag har sett ett foto på en flakvagn med en container, troligen en Kbs.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev: 13 apr 2021, 18:51 Tack, alla!
Det känns bra att planera för ett lite enklare boende.
...
Allt har sin tid och KGJ har på många sätt liksom undertecknad passerat bästföredatum.
Trist att höra att trafiken på KGJ nu ska läggas ner, men jag har full förståelse för bevekelsegrunderna. Har väl själv börjat fundera i liknande banor, men eftersom jag aldrig fått "tummen ur" att bygga mitt lille Padborg så finns det ju ingen modelljärnväg att lägga ner (på gott och ont). Har dock lite löpande de senaste åren börjat sätta upp det mesta av min ansamling av rullande materiel i vitriner ("tåg uppåt väggarna" kännetecknar nu bokstavligen min boning), och redan det lär väl skapa problem så det räcker vid en flytt till ett mer "åldersanpassat boende" ...

Svelast-containern så, de transporterades nog som du redan anat på Lgjs containertransportvagnar. Lima har ju gjort en modell av dem (och jag tycker det se ut som att din container kommer från en sådan vagn).
000 LR Lima SJ Lgjs 440 4 133-0 Svelast ex 1 bild 2.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Stig, då har du nästan lika mycket långsida som jag har till förfogande! (400 mm)!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3688.jpg
Svelast-containern har anlänt till Gulmåla och på något sätt hamnat på lastkajen. Hur skall den komma vidare? Den gamla Volvo rundnoslastbilen är nog för liten.

Mölle-Mats!
En vintrin på väggen i vardagsrummet med några mjmodeller är ju lika fin som en Rembrandttavla, tycker åtminstone jag.

Min containern härstammar alldeles riktigt från en gammal Limavagn, som jag hittade när jag nu städar inför flytten.
Lgjs är ju en av många vagntyper avsedd för containertransport och utrustad med stötskydd och med piggar för att containrarna inte ska flytta på sig vid rangering o d. Men hur transporterades containrar före specialvagnarnas tid? Kanske i början på vanliga flakvagnar? Kanske fixerades behållarna med plank fastspikade i vagnsgolvet? Någon som vet säkert!

Och Johan!
Plats skall nog gå att ordna. Något inte alltför komplicerat hoppas jag kunna åstadkomma. Det vore roligt, att få se några av de små tågen röra på sig om än bara en kort sträcka.

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Robban »

S Johansson skrev: 14 apr 2021, 18:56
Lgjs är ju en av många vagntyper avsedd för containertransport och utrustad med stötskydd och med piggar för att containrarna inte ska flytta på sig vid rangering o d. Men hur transporterades containrar före specialvagnarnas tid? Kanske i början på vanliga flakvagnar? Kanske fixerades behållarna med plank fastspikade i vagnsgolvet? Någon som vet säkert!
Några länkar till guldgruvan Digitalt Museum:

https://digitaltmuseum.se/021018190716/ ... containrar
https://digitaltmuseum.se/021018172428/ ... -vagnbjorn
https://digitaltmuseum.se/021018188336/ ... pa-sj-kbpa
https://digitaltmuseum.se/021018075222/ ... rtransport
https://digitaltmuseum.se/021018075221/ ... rtransport
https://digitaltmuseum.se/021018071767/ ... 173-detalj

Robban
ps. går det att ta isär KGJ någorlunda utan att förstöra alltför mycket? Det borde ju finnas någon som kan förvalta den vidare antar jag.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av d680ae »

S Johansson skrev: 14 apr 2021, 18:56 ...
Lgjs är ju en av många vagntyper avsedd för containertransport och utrustad med stötskydd och med piggar för att containrarna inte ska flytta på sig vid rangering o d. Men hur transporterades containrar före specialvagnarnas tid? Kanske i början på vanliga flakvagnar? Kanske fixerades behållarna med plank fastspikade i vagnsgolvet? Någon som vet säkert!
...
Container tomma och lastade har fraktats på nästan alla öppna vagntyper med specialdesignat, slätt eller med nödtorftigt tillkomna anpassningar av golven. Specialvagnar med i grunden samma litterbeteckningar som de senare vanliga, men väldigt enkelt eller provisoriskt tillkomna ändringar för att klara containertransport tillkom tidigt. Efterfrågansökningen var så snabb att mycket transporter fick gå på öppna standardvagnar med olika varianter på förstängningsanordningar.

Lite av intermodaltrafikens utveckling finns beskriven på Svensk MJ-Wiki. Lite av vaghistorien har också diskuterats på andra håll som t.ex.
"Container på vagn" ...
och "SV: Bilder, ritningar och beskrivningar Lgs/Lgns div typer"

Det finns säkert mer också att tillgå för att få mer kött på benen av hur det såg ut för 50 år sedan. Det bör vara googlingsbart men kanske inte helt lätt att sålla ut ur träffbilderna.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Stort tack Robban och d680ae för historik och foto beträffande tidiga containertransporter!
IMG_0085.jpg T44 265 Göteborg bro Ö2-9-74.jpg
Jag har tittat igenom mina gamla dia och tänk, jag har själv i Göteborg 1974 fotograferat en tidig containertransport på någon form av O-vagn!
IMG_0139.jpg Du2 349+537 godståg S Heberg Ö5-31-750725.jpg
Annars innehåller de foton jag har från 1970-talet på godståg få containrar eller ingen alls som t ex här på Västkustbanan år 1975.
IMG_3698.jpg
Då kan Svelasts containrar rulla ännu en tid så här på KGJ!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3762.jpg
Ett godståg med några tomma träkolsvagnar på Kattnosa Gulmåla Järnväg

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Baronen »

[JC_doubleup.gif]
Jämfört med de ”alternativa 1a-majtåg” media rapporterar om var dessa två avsevärt mer njutbara. Inte en foliehatt kan anas någon stans.

Än rullar tågen på KGJ, tack för underbara bilder från en tid som var.

De bästa och vänligaste hälsningar!
Baronen

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack för hälsningen!
Bjuder på ett litet persontåg. BJ Y3 106, en vacker Brimalmmodell som rullat tyst och fint i drygt 20 år på KGJ. Efter loket finkan BJ G4 821, en modellbyggsats från UGJ. Personvagnarna BJ C3b 168 och 172 är ommålade och ommärkta Fleischmannvagnar som kompletterats med plattformsdetaljer från Perl. Vagnarna är något för korta, men det tänker jag inte på.
IMG_3827.jpg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ErikB »

Snyggt på min ära Stig! Ett mycket lämpligt sätt att inleda helgdiggandet på. Hoppas nu att andra kan fylla på med lika inspirerande bilder. [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack, Erik!
IMG_3737.jpg
Vera Modig argumenterar förgäves mot några herrar vid en nyligen uppsatt skylt i Gulmåla. Men nedläggningen av järnvägen är beslutad. Nu blir det landsvägstrafik i stället.
IMG_3858.jpg
Men ett par veckor till rullar tågen på gamla Kattnosabanan.
Här ett foto från "insidan"

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Tack för härliga bilder, Stig! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

På något kusligt sätt har broder Stig på senaste tiden börjat påminna om Lars Peterson ... :=u

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Anna-Carin »

Stig,
Först idag läste jag det du skrev i april om förestående nedläggning och flytt. Det har varit så roligt att se alla dina fina bilder av KGJ, så verklighetstrogna och med så varierande vyer och perspektiv! Jag hoppas att er flytt ska gå smidigt, och att vi framöver ska få se dig planera och anlägga din nya hyllbana.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev: 19 maj 2021, 12:31 På något kusligt sätt har broder Stig på senaste tiden börjat påminna om Lars Peterson ... :=u
Ja, tyvärr påminner jag om denne GD just nu. Desto bättre då att broder Johan kompenserar med utbyggnad av järnvägen.
Anna-Carin skrev: 19 maj 2021, 20:02 Stig,
Först idag läste jag det du skrev i april om förestående nedläggning och flytt. Det har varit så roligt att se alla dina fina bilder av KGJ, så verklighetstrogna och med så varierande vyer och perspektiv! Jag hoppas att er flytt ska gå smidigt, och att vi framöver ska få se dig planera och anlägga din nya hyllbana.
Tack, men ännu rullar tågen och mer än vanligt!
IMG_3896.jpg
Banvakten i Gulmåla har rullat ut sin välvårdade trampdressin. Strax skall han cykla ut för att kontrollera det slitna skarvspåret och de många växlarna. Det är framför allt de senare som slitits hårt under 46 år.
Men vad kan det för en gammal rostig vehikel som skymtar till vänster i bild? Någon som minns?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det ser ju ut som någon gammal bedagad lokomobil, men nej – jag minns icke detta.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Baronen »

Det svarta patinerade föremålet är ju Stevensons Rocket! Självaste ur-lokomotivet (nästan i vart fall). Hur hamnade det där? Låg en växel fel i Rainhill och sedan blev det som det blev?

Underbar trampdressin!
Baronen

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Alldeles rätt! Det är segraren från Rainhill år 1929.
Hur hamnade Raketen i Gulmåla?
Jag minns från studietiden i Lonnn på 60-talet, hur man frestades att ersätta frukostgröten med Cornflakes. Lockbetet var små lokbyggsatser i plast, som man kunde hitta i Cornflacespaketen. Kanske inte så lämpligt för barn att blanda smådelarna i frukosten, men en student kunde ju leka med dem en stund på skrivbordet. Den här enkla modellen i ungefär HO har överlevt och kan ju påminna om en lokomobil. Vill minnas, att det var mest amerikanska lok och vagnar man kunde finna i paketen.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Baronen »

Hej!
Cornflakesmodellerna minns jag. Vi fick nog ihop en fyra-fem stycken innan man tog bort dem. Men bara amerikanska. En annan samlarserie var lokbilder i Kalle Anka & Co. Vi fyllde ett album med ångloksbilder medan det efterföljande med modernare lok inte blev komplett. Når Song My-massakern blev känd sa pappa så gråsosse han var trots ”grevetiteln” upp sin egen prenumeration på Det bästa (Readers Digest) och min på ”Kalle”, det fick bli slut på det amerikanska och Coca Cola fick vi inte på åratal. Oavsett vad andra länder gör mer eller mindre ostraffat på det området så måste jag beundra pappa för ställningstagandet i det tysta. Men lokalbumet finns kvar någon stans och var det inte så att Walt Disney var järnvägsfantast och kanske till och med modellrallare?

Hoppas inte detta var en allt för brutal trådkapning, för i så fall ber jag oförbehållsamt om ursäkt.

Bästa och broderliga hälsningar!
Baronen

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av PeO »

Baronen skrev: 01 jun 2021, 19:21...........Men lokalbumet finns kvar någon stans och var det inte så att Walt Disney var järnvägsfantast och kanske till och med modellrallare?
......Baronen
Det efterföljande albumet ska finnas kvar någonstans i gömmorna.
Walt och flera av hans tecknare, t.ex. Ward Kimball var järnvägsintresserade. "Out of scale" lär ha haft Walts egen trädgårdsjärnväg som ursprung.
Mig veterligen den enda filmen där Kalle och Piff&Puff var vänner på slutet.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_3940.jpg
Ett ånglok som för länge sedan var vanligt på västkustbanan, SJ litt KS. Här vid lokstallet i Kattnosa
IMG_3962.jpg
Rälsbussarna gjorde att små järnvägar fick leva vidare, men nedläggning skedde ofta ändå efter en tid.
IMG_3957.jpg
Avgång från Kattnosa spår 3

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

I förrgår hade jag en modelljärnväg
IMG_3995.jpg
Måndagen den 14 juni 2021 avgick sista tåg på Kattnosa Gulmåla Järnväg. Vera Modig protesterade ensam mot nedläggningen. Mötesspårets fotograf, tandläkaren Lage Gadd, kom i en Jaguar sportbil från Mölle för att dokumentera avgången från Gulmåla.
IMG_3999.jpg
Avskedståget drogs av SJ K4, en trotjänare på KGJ. Loket var på sotskåpet försett med en skylt som talade om att det var sista persontåg på KGJ.


Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Baronen »

Sic transit gloria mundi!

Lycka till med vad Du företar Dig härnäst.
Baronen

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

Lycka till Stig
:=KOMP
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Lycka till med fortsättningen Stig!
Tänk så mycket vackert du bjudit oss på under så många år. KGJ har verkligen levererat! Tack!
Lite tomt kommer det allt att bli!
:=KOMP
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det blir lite Schicksal und Bauplatz, som sagt ...

Men jag är helt säkert på att Stig kommer att kunna bjuda på något mycket sevärt, om än på mindre yta, framöver! [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack ska ni ha!
Senaste tiden har vi packat flyttlådor i sådan mängd att vi undrar om vi får plats i vår lägenhet. Detta trots att vi gallrat hårt bland böcker, kläder, redskap, verktyg, möbler, prylar och mycket annat. Det har blivit många turer till Erikshjälpen, en del Kyrkornas Second hand och mycket skräp till återvinningsstationen. Ja, sådant känner ni till som har flyttat...
IMG_8743.JPG Rivning påbörjad.jpg
KGJ fick existera i 46 år. Efter att sista tåget avgått började arbetet att plocka bort rullande materiel samt att spara en del hus och träd.
IMG_8746 kopia Rivning påbörjad 2 KGJ.jpg
För 32 år sedan flyttades banan från V Frölunda till Fjärås i Halland. Källartrappan fick lyftas ur för att fira ned KGJ. Jag har svårt att förstå att inget gick sönder. Nu fick banan sågas isär i fyra större delar plus några mindre för att komma upp ur källaren. Son och sonhustru hjälpte till. Modelljärnvägar är tunga.
IMG_4048.jpg
Resterna av KGJ magasinerades några dagar i garaget tillsammans med annat som idag kördes till återvinningsstationen. De synliga tingen består bara en tid...
Den senaste tiden har hustrun och jag haft många besökare, som velat se modelljärnvägen. Nu är det öde och tomt i arbetsrummet i källaren där KGJ fanns. Men jag hoppas kunna hålla kontakt med er alla från norr till söder i Mötesspåret och med många andra som jag lärt känna genom hobbyn. Dessutom har jag ju möjligheten att tillsammans med andra umgås, bygga och köra på Göteborgsanläggningen MRW. Jag har visat många foto från KGJ på forumet, men jag har också filmat en hel del med min mobil. Jag hoppas kunna visa några filmsnuttar i framtiden och eventuellt något annat också.
På måndag om en vecka går flyttlasset till Varberg.
Trevlig sommar önskas från Västkusten
Stig

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Önskar dej desamma Stig...


Tågen komma tågen går men MRW består
Roger(Forden)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Det är inte utan att det känns vemodigt att se dina bilder och läsa det du skriver om din modelljärnväg.

Det råder ingen tvekan om att den har och kommer att ge avtryck framöver som en av de mest välbyggda, verklighetstrogna och trevliga byggen som har visats här. Stort tack Stig för att du visat alla dina fina bilder, jag ser fram emot att få se mer framöver.

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av larsess »

Tack, Stig!
Redan i AoH på 1980-talet inspirerades jag och flera MJ-vänner av din anläggning, tungt att se delarna MEN alla fina bilder kan ju leva vidare!
Samma ledsamma syn var det när MMjS sågades isär i Stockholm men "dum spiro spero" -så länge man andas hoppas man...!
Lycka till med eventuella moduler eller liknande i framtiden!
/Larsess

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BoJ »

Sista tåget.



BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"