Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Inspirerande som alltid, Stig!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_1982.jpg
Händer det något i Gulmåla?
Efter en djupdykning i golvet, för andra gången(!), har S/s Herbert varit på varvsbesök och åtgärdat en del skador. Modellen har nu förpassats till vitrinskåpet bland ånghästar och järnvägsvagnar. Kanske har modellen nu blivit något mer lik förebilden, som ju är skev i akterpartiet efter att ha tappats i backen en gång för länge sedan.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2152.jpg
Lite smalspårsidyll i Gulmåla

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Färdigställandet av SJ Bs 571 (fd GBJ Bs 5) har gått långsamt framåt. Nu börjar loket bli färdigt. Det har testats både på hemmabanan och MRW. Det är en etsbyggsats från "Bygg svenskt" kompletterat med lyktinsatser med 1,5V lampor ,sandbehållare, tryckluftstankar mm från Hinsholmens mekaniska. Kretskortet till belysningen är ritat av Hinholmens Mekaniska. Allt fungerar, men jag förstår inte ett milliampere... Stort tack! Det är den första byggsats som jag digitaliserat. Litteraskyltar är beställda från Tyskland.

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av FAF »

Otroligt vackert! Ellok ska ha stora lyktor!

/Gunnar

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

Instämmer mycket vackert [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av loktok »

Härligt nytillskott i lokparken Stig [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

Verkligen elegant och imponerande prydliga takinstallationer [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack, alla!
IMG_2169.jpg
Bs och Bg-loken "skräddarsyddes" delvis efter Schweizisk förebild av ASEA och NOHAB för den kurviga banan mellan Göteborg och Borås.
Sträckan mellan Gulmåla och Trångedala har också snäva kurvor. Perfekt för ett boggielok!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av cgn1954 »

Vad har du för kamera? :?:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Hej, cgn1954!

Alla bilder från Kattnosa Gulmåla Järnväg är fotograferade med Canon PowerShot G12.

Passar på att ställa en fråga själv.

Jag behöver förmodligen snart köpa en multiskrivare med färgutskrift som klarar att skanna A4, diabildsramar (24x36) och motsvarande positiv färgfilm. På min Canon MP 990, som jag använt mycket i många år, har jag fått följande felmeddelande en tid: "Bläckuppsamlaren är nästan full... Kontakta servicecentret!" Deras svar är, att Canon varken byter eller tömmer behållaren och att MP 990 inte tillverkas längre och att de inte har någon motsvarande produkt numera p g a liten efterfrågan.

Är det bara jag som har gamla diabilder?

Jag tar alltså gärna emot tips på en bra skrivare med samma funktioner eller ännu hellre en verkstad som kan tömma bläckbehållaren.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

Hej Stig om du kanske känner för detta något söligt kanske men borde gå [JC_doubleup.gif]

Detta sätt först som förslag om det stämmer med Skrivaren man har:

Gummihanskar eller Engångshandskar samt en liten spann med jummet vatten och Diskmedel.

Om det finns ett överflöd av bläck, kommer ett felmeddelande att visas och alla bläckpatroner måste tas bort. Den överskjutande bläck samlas i ett bräddavlopp bricka, som kan tas bort och rengöras
Du behöver:.
Pappershanddukar.
Tyg.

1.
Tryck på "On" knappen på den övre panelen på skrivaren för att slå på den. Öppna det pappersmagasin produktionen i skrivarens framsida.

2.
Lyfta hela skrivarens lucka, vilket bör fästa öppna. Lyft sedan det lilla inre luckan.

3.
Tryck ner den fliken under varje bläckbehållare att knäppa ut och ta bort tanken. Lyft skrivhuvudet låsspaken som håller bläckbehållare på plats.

4.
Lyft overflow facket mot toppen av skrivaren och sakta dra ut den ur skrivaren. Se till att undvika att spilla bläck som har samlats i facket.

5.
Använd våt hushållspapper för att ta bort bläck samlats i facket. Torka facket med en trasa och sätt tillbaka den i skrivaren. Byt bläckbehållare och inre och yttre skrivare täcker.

6.
Tryck och håll ner strömbrytaren och sätt i nätsladden igen. När skrivaren slås på, släpp knappen. Vänta fem sekunder och tryck på "Power" knappen igen. Detta återställer skrivarens internminne och överstyr felkoden "Ink Absorber Full".

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Detta sätt om ovan förslag inte stämmer med Skrivaren man har:

Gummihanskar eller Engångshandskar samt en liten spann med jummet vatten och Diskmedel.

Canon-skrivare använder små, svampiga dynor för att absorbera överskott av bläck som ackumuleras vid utskrift och rengöring av skrivhuvuden. När dessa pads är mättade kommer skrivaren att meddela dig ett felmeddelande som "Ink Absorber Full." Vissa modeller visar en serie blinkande lampor som du måste konsultera användarhandboken för att dechiffrera. När bläckpatronerna är fulla kan du enkelt ta bort och rengöra dem på de flesta Canon-skrivare.

1.
Fyll en stor skål med varmt tvålvatten och sätt det åt sidan. Sätt på gummihandskarna.

2.
Öppna bläckpatronfacket. Beroende på din Canon-skrivarmodell kan det här facket vara på framsidan eller baksidan av maskinen.

3.
Vänta tills bläckpatronerna rör sig hela vägen och koppla sedan bort skrivarens nätsladd.

4.
Leta efter en svart gummiram under bläckpatronenheten. Detta innehåller bläckabsorberande dynor.

5.
Dra ut gummiramen ur skrivaren och ta bort de bläckabsorberande dynorna. Antalet pads varierar beroende på modell.

6.
Placera dynorna i skålen. Gnid och pressa dem för att ta bort bläcket. När vattnet blir ogenomskinligt med bläck, kassera lösningen och fyll på skålen med mer varmt tvålvatten. Fortsätt med detta förfarande tills allt bläck är borttaget från dynorna.

7.
Krama överskottsvattnet från dynorna och placera dem på en stapel med tre eller fyra pappershanddukar för att torka.

8.
Kontrollera kuddarna varje timme för att bestämma om de är torra. Om pappershanddukarna blir mättade, byt ut dem.

9.
Placera dynorna tillbaka i gummiramen när de är helt torra. Montera om ramen i skrivaren.

10.
Tryck och håll ner strömbrytaren och sätt i nätsladden igen. När skrivaren slås på, släpp knappen. Vänta fem sekunder och tryck på "Power" knappen igen. Detta återställer skrivarens internminne och överstyr felkoden "Ink Absorber Full".
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack, Conny!

Bild

När dimman lättat och trädgårdsmöblerna kommit ut i vårsolen ska jag ta plats på altanen med all tänkbar skyddsutrustning. Kanske kan jag pilla ut bläckbehållaren utan att det blir översvämning i trädgården. Annars vet jag, att i Majorna finns expertisen!

/SJ

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Det är en varm sommardag tidigt 1940-tal. Ett underligt silverfärgat föremål har ankommit Gulmåla med godståg. Vera Modig m fl är på plats och vill göra sig underrättade om vad det kan vara.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif] :train2: :train3: :train4: :train1:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Lossningen klar. Skottkärra? Nej, mer avancerat än så!

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av lars t »

Av Källes fabrikat?

Lars

Online
ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ErikB »

Den där släpkärran/gengasaggregatet har jag sett i någon tråd (glömt vilken) på detta forum någon gång under det senaste året. Vad jag kan minnas! :=nee
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BAn »

ErikB skrev:Den där släpkärran/gengasaggregatet har jag sett i någon tråd (glömt vilken) på detta forum någon gång under det senaste året. Vad jag kan minnas! :=nee
/Erik
Volvos "Eftertanken" - fem versioner 1940 - 1945.

https://www.svd.se/eftertanken-vacktes- ... der-kriget

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

lars t skrev:Av Källes fabrikat?

Lars
Nix. Det finns fler snälla människor!

3D-utskrift! Som alla förstår kan jag inte åstadkomma något sådant här själv. Fick den som överraskning i torsdags!
BAn skrev:
ErikB skrev:Den där släpkärran/gengasaggregatet har jag sett i någon tråd (glömt vilken) på detta forum någon gång under det senaste året. Vad jag kan minnas! :=nee
/Erik
Volvos "Eftertanken" - fem versioner 1940 - 1945.

https://www.svd.se/eftertanken-vacktes- ... der-kriget

/Bengt
Stämmer! Texten "Eftertanken" borde kanske sättas på sidan av modellen också.

Bild

Provkörning utan nummerskylt!

Bild

Jag har inte så många 40-talsbilar i min samling. En Opel Olympia (första bilden) och en Ford Taunus, kan någon av dem duga för "Eftertanken"?

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

3D utskriften gjord på en Resinskrivare :train2: :train3: :train4: :train1:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Traveller »

S Johansson skrev: Bild

Provkörning utan nummerskylt!
:-CO Jeg fikk tanker om:

En lite mindre bild - 400 px bred

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ Bs 571 är nu i trafik oftast med persontåg.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Härliga bilder som alltid, Stig!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Knivskarp skärpa som vanligt oxå [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

Kan bara hålla med Bilderna är så bra [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BAn »

Mmmm, stiligt! [JC_doubleup.gif]

Man skulle ju kunna tro att det är Landvettertunnlarna och sjön Gröen på sextiotalet... och att man själv satt i tåget på väg till Härryda - fast jag såg aldrig den där malmutlastningen(?).

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Själv är jag inte jättebekant med västsvenska järnvägar. Har åkt till Karlstad via Dalsland en gång och ett par gånger på Västra Stambanan, det är allt. Så jag vet inte exakt var på kartan Kattnosa ligger. Men trakten verkar väldigt naturskön, och ter sig som en dröm för en "train spotter"! :-CO

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

BAn skrev:Mmmm, stiligt! [JC_doubleup.gif]

Man skulle ju kunna tro att det är Landvettertunnlarna och sjön Gröen på sextiotalet... och att man själv satt i tåget på väg till Härryda - fast jag såg aldrig den där malmutlastningen(?).

/Bengt
Fotot vid tunnelöppningen är tagit vid sjön Stora Lögnen. Där finns en gruva. Någon gång hoppas jag kunna visa ett foto från utlastningen som sker där av rent guld!
Johan Molin skrev:Själv är jag inte jättebekant med västsvenska järnvägar. Har åkt till Karlstad via Dalsland en gång och ett par gånger på Västra Stambanan, det är allt. Så jag vet inte exakt var på kartan Kattnosa ligger. Men trakten verkar väldigt naturskön, och ter sig som en dröm för en "train spotter"! :-CO
Välkommen till Västkusten! Boråsbanan är kanske inte populär bland pendlare, men den är vacker och väl värd en resa om man tycker om backar, kurvor, sjöar, tunnlar. Och ännu är en del persontåg lokdragna, tyvärr inte med Bs.

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

Det helt fantastiska gengasaggregatet träffade mitt i prick i nostalgihjärtat. Stiligt [JC_doubleup.gif]
Hade ett sådant på 40-talet i trä - kanske gjort av Brio och antagligen köpt på Mekanex - som hade koppling passande till en Schuco-bil, den där röda cabrioleten med rattstyrning. En något apart kombination - men dåtida given favorit :D

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Vilka kan det vara som kommer till Kattnosa i den fina vagnen för att resa vidare på KGJ?

Bild

Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Kan det vara Kungen som är på en eriksgata :?:
Roger(Forden)

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

Eller möjligen någon "änkenåd" från något närbeläget "herresäte" :-r2

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Mycket känsla av Tripp Trapp Trull (från Kalmar; Daniel vet vad jag pratar om) över den här husmiljön.

Allra mest imponerad blev jag av vägen, det känns som riktigt gammaldags kullersten!

Och vagnen, det är någon som har lånat Värstatraktens doktors dito (dock inte hästarna som ju kyrkoherde Pärson Hökare hade målat zebrarandiga!).

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev:Mycket känsla av Tripp Trapp Trull (från Kalmar; Daniel vet vad jag pratar om) över den här husmiljön.

Allra mest imponerad blev jag av vägen, det känns som riktigt gammaldags kullersten!

Och vagnen, det är någon som har lånat Värstatraktens doktors dito (dock inte hästarna som ju kyrkoherde Pärson Hökare hade målat zebrarandiga!).
Bra, det här får vara Kattnosas Tripp, Trapp, Trull!
Att det skulle vara gammaldags kullersten, det har jag inte tänkt på. Väldigt fritt från ogräs är det i alla fall.
Den eleganta vagnen har nog setts på många mj-anläggningar, men zebrarandiga hästar har åtminstone inte synts till här (ännu)!
Svenne skrev:Eller möjligen någon "änkenåd" från något närbeläget "herresäte" :-r2
ford1929 skrev:Kan det vara Kungen som är på en eriksgata :?:
I den kungliga kommun där jag bor finns Tjolöholms slott med ett vagnsmuseum. Jag antar, att slottets vagnar förr användes även för transporter till och från järnvägsstationen i Fjärås. Tjolöholms slott kan säkert ha haft kungliga gäster vid någon Eriksgata, åtminstone i modern tid, men då har de väl kommit i bilkortege.

Bild

Från min barndom har jag många minnen av resor med häst och vagn, men sådana här eleganta vagnar har jag ingen erfarenhet av. De heter nog något fint på utrikiska. Men det känner de inte till i Skogatorp.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

denna typ av vagn kallas kupé.....tror jag
Roger(Forden)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Sa 938 har stannat vid vattenhästen, men det kommer inget ur röret! Grundvattennivån ser ut att vara låg även i Gulmåla.
Glad påsk, önskas från Kattnosa Gulmåla Järnväg

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Nu är det är vår med skir grönska och torrt i markerna. Det gäller att köra försiktigt med ångloken!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ford1929 »

S Johansson skrev:Bild
Nu är det är vår med skir grönska och torrt i markerna. Det gäller att köra försiktigt med ångloken!
om så vore hos oss, här uppe snöade det idag (5/5) :=u så att kratta gräset var inte att tänka på...men det gör inget
finns ju MJ Hobby att göra [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev:... Det gäller att köra försiktigt med ångloken!
Äss, vad är det där för tösasnack!?! :roll:

Lägg dit en järnvägsbro till parallellt med den nuvarande vetja, så kan du gestalta scenariot från forna dagars Rättvik. Här hade ju banorna mot Leksand/Borlänge resp Gryksbo/Falun varsin egen bro alldeles bredvid varandra över ån i stationens södra utfart, och ofta blev det spektakulärt upptåg när tågen på resp linje avgick med bara några minuters mellanrum - det som avgick först smög bara sakta iväg och inväntade startsignalen för kontraheten - sedan var det race på blodigt allvar under mottot "sisten över bron är en rutten fis!" :-BS
000 Ångloksräjs i Rättvik.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Mölle-Mats skrev:
S Johansson skrev:... Det gäller att köra försiktigt med ångloken!
Äss, vad är det där för tösasnack!?! :roll:

Lägg dit en järnvägsbro till parallellt med den nuvarande vetja, så kan du gestalta scenariot från forna dagars Rättvik. Här hade ju banorna mot Leksand/Borlänge resp Gryksbo/Falun varsin egen bro alldeles bredvid varandra över ån i stationens södra utfart, och ofta blev det spektakulärt upptåg när tågen på resp linje avgick med bara några minuters mellanrum - det som avgick först smög bara sakta iväg och inväntade startsignalen för kontraheten - sedan var det race på blodigt allvar under mottot "sisten över bron är en rutten fis!" :-BS

000 Ångloksräjs i Rättvik.
.... och i Göteborg med SJ B 1138 och BJ H3s 111 8 dec 1981. Ursäkta bildkvalitén!

Bild

"Tösasnack", skriver du ovan, Mölle Mats. Akta dig! Jag hörde härom kvällen på Sportspegeln att en racingtös körde skjortan av gubbarna där nere där du bor.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev:.... och i Göteborg med SJ B 1138 och BJ H3s 111 8 dec 1981.
[JC_doubleup.gif]

Det där upptåget luktar Morrgan Claesson lång väg … :-BS
S Johansson skrev:
Mölle-Mats skrev: Äss, vad är det där för tösasnack!?! :roll:
"Tösasnack", skriver du ovan, Mölle Mats. Akta dig! Jag hörde härom kvällen på Sportspegeln att en racingtös körde skjortan av gubbarna där nere där du bor.
Jodå jag vet att det finns töser som kan trycka på en gaspedal och vrida på en ratt här i mina krokar, en god väns dotters barndomsväninna är en inte oäven folkraceförare t ex.

Det där med "tösa" som prefix nöttes väl in i mitt sinne av en f d motmusiker som spelade ståbas och föraktfullt benämnde elbas med epitetet "tösabas". Jag snappade upp det och började kalla altsax för tösasax, till stor förtret för de saxofonspelande damer som jag kände. :-CO
Senast redigerad av Mölle-Mats den 18 maj 2019, 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

ford1929 skrev:
S Johansson skrev:Bild
Nu är det är vår med skir grönska och torrt i markerna. Det gäller att köra försiktigt med ångloken!
om så vore hos oss, här uppe snöade det idag (5/5) :=u så att kratta gräset var inte att tänka på...men det gör inget
finns ju MJ Hobby att göra [JC_doubleup.gif]
[JC_doubleup.gif] :train2: :train3: :train4: :train1: :play:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Det är varmt ute! Gräsmattan är brun. Försöker hålla liv i blommor och blad med vattning. Helst skulle man ju vara på havet sådana här dagar, men jag är utan flytetyg sedan flera år nu.

Skönt då att kunna fly ner i "matkällaren". Under bankalaset i Skövde köpte jag en byggsats. Den är bra enl P O. Den kan man inte komma från!

Fortsatt skön sommar ute eller inne!
/SJ
IMG_1542.jpg

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av thorpe »

Bildkvalitet OK. Ser ut somm omslaget till en gammal Märklinkatalog! Rök, rök och åter rök, stenkolsdoften liksom tränger ut från skärmen. [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

IMG_2500.jpg
Regnet öser ner. Bra för trädgården. Bra för mj-hobbyn också!
Nu återstår lite puts på SJ E1a. Sedan målning, dekaler, glas och TB-krok. Och säker lite mer, t ex en myndig vaktkonstapel och några zebrarandiga passagerare.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Ser riktigt fint ut, Stig! Ytterligare en pärla som lämnar din verkstad! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Håller med Peter! Hoppas bara inte detta är uttryck för stigande brottslighet i trakten. Sjöscooterförare kanske, som lämnar en "brottsvåg" efter sig? :=u

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"