Tack, för kommentarer om lastfartyget, som sakta byggs vid varvet i Gulmåla. Mer kommer med tiden!
Och Peter, stöttorna för räckerna på lastfartyget hittades mycket riktigt söder om Hallandsåsen, dock inte vid Kärnan utan i Dortmund för några år sedan.
Isa har varit ute på långkryssning. Här syns hon vid pumhuset i Sunnanlanda, som ligger inte så långt från Dalsrud.
Förebilden till modellen av fartyget ISA byggdes vid Lidköpings mek verkstad 1889. Gick för egen maskin via Vänern, slussar, och Göta älv till Göteborg. Lastades på två järnvägsvagnar och transpoterades från Göteborg på den nyöppnade Västkustbanan till Fjärås. Drogs på stockar av bygdens hästar över åkrar och den 30 m höga grusåsen Bräckan till sjön Lygnern. Där var fartyget i trafik till 1924 och såldes strax efteråt i delar på auktion i Sätila. Skrovet blev liggande i Bräckaviken fram till 1935, då det slutligen skars sönder och kom till användning för reparation av bilar. Kan man tänka sig ett värre öde för ett fartyg, som konkurrerats ut av bilismen? (Fakta hämtade från hemsidan för ISA af Lygnern)
Från Sunnanlanda har Isa letat sig fram till slussarna i Korted.
Passagerarna på Elsa tycks inte bry sig om att ett nytt fartyg anländer till Korted. Bröderna Hansson hade gärna velat vara på plats, men från slutfinishen med bilverkstaden hörs de klaga: Aldrig ro och vila, bara gno och kila!