Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

H0n3 skrev:Ja hur var det nu, hmmm ...Hade du inte en älv i närheten på vilken man flottade timmer? Å då behöver man ju både små bogserare och arbetsbåtar av kanske lite mindre storlekar än kanal- och kustfartyg ....
Jodå, visst har vi ju Sveriges svar på "Vattnets Fader" alldeles i krokarna men inte på min anläggning. Det enda vattendrag man kan hitta på min anläggning kan man se efter 1.53 in på nedanstående film. Där blir det inte mycket till sjöfart..... :(
http://www.youtube.com/watch?v=uvh8H0GdjSg

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av H0n3 »

Men med en konstnärs frihet finns högst troligen plats för en kort slinga älv där en liten bogserare passerar dragandes på ett timmersläp. Hur långt släpet är vet vi inte för vi ser bara första banken (eller vad det kallas) lite dolt baken lagom gles garnridå ...

M a o, försök inte slingra dig :mrgreen:

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jag har rätt länge försökt tala om för Sture vad Strömsholms kanal är för något ...

Förlåt Stig; tala om att shanghaia en tråd. :oops:

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Han vill nog bara inte kännas vid detta "Rumpmasdike" :mrgreen:

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Sture Bylén skrev:
H0n3 skrev:Ja hur var det nu, hmmm ...Hade du inte en älv i närheten på vilken man flottade timmer? Å då behöver man ju både små bogserare och arbetsbåtar av kanske lite mindre storlekar än kanal- och kustfartyg ....
Jodå, visst har vi ju Sveriges svar på "Vattnets Fader" alldeles i krokarna men inte på min anläggning. Det enda vattendrag man kan hitta på min anläggning kan man se efter 1.53 in på nedanstående film. Där blir det inte mycket till sjöfart..... :(
http://www.youtube.com/watch?v=uvh8H0GdjSg
Bild
En hjulångare från Mississippifloden blir kanske väl stor. Men en liten brygga med ett mindre fartyg bör ju finnas på varje modelljärnväg...
Vid en semesterresa längs f d BLJ hittades detta lilla fartyg i Stjärnsund. Jag känner inte till fartygets historia. Kunde inte detta vara något för Dalälvens biflöde i Morhyttans omgivning?
PS Ingen fara om tråden handlar om andra omgivningar än Kattnosas och Gulmålas

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Sture Bylén skrev:
H0n3 skrev:Ja hur var det nu, hmmm ...Hade du inte en älv i närheten på vilken man flottade timmer? Å då behöver man ju både små bogserare och arbetsbåtar av kanske lite mindre storlekar än kanal- och kustfartyg ....
Jodå, visst har vi ju Sveriges svar på "Vattnets Fader" alldeles i krokarna men inte på min anläggning. Det enda vattendrag man kan hitta på min anläggning kan man se efter 1.53 in på nedanstående film. Där blir det inte mycket till sjöfart..... :(
http://www.youtube.com/watch?v=uvh8H0GdjSg
Bild
En hjulångare från Mississippifloden blir kanske väl stor. Men en liten brygga med ett mindre fartyg bör ju finnas på varje modelljärnväg...
Vid en semesterresa längs f d BLJ hittades detta lilla fartyg i Stjärnsund. Jag känner inte till fartygets historia. Kunde inte detta vara något för Dalälvens biflöde i Morhyttans omgivning?
PS Ingen fara om tråden handlar om andra omgivningar än Kattnosas och Gulmålas

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev:
Sture Bylén skrev:
H0n3 skrev:Ja hur var det nu, hmmm ...Hade du inte en älv i närheten på vilken man flottade timmer? Å då behöver man ju både små bogserare och arbetsbåtar av kanske lite mindre storlekar än kanal- och kustfartyg ....
Jodå, visst har vi ju Sveriges svar på "Vattnets Fader" alldeles i krokarna men inte på min anläggning. Det enda vattendrag man kan hitta på min anläggning kan man se efter 1.53 in på nedanstående film. Där blir det inte mycket till sjöfart..... :(
http://www.youtube.com/watch?v=uvh8H0GdjSg
En hjulångare från Mississippifloden blir kanske väl stor. Men en liten brygga med ett mindre fartyg bör ju finnas på varje modelljärnväg...
Vid en semesterresa längs f d BLJ hittades detta lilla fartyg i Stjärnsund. Jag känner inte till fartygets historia. Kunde inte detta vara något för Dalälvens biflöde i Morhyttans omgivning?
PS Ingen fara om tråden handlar om andra omgivningar än Kattnosas och Gulmålas
En utbyggnad "nedströms" av lilla Morshyttan/Rossberga anno 1959 har ju diskuterats flitigt här på forumet tidigare, och rekognoceringsarbetet är ju redan utfört för de två närmast följande samhällena/stationerna - och därefter är det ju blott några futtiga kilometer kvar tills man når järnvägsbron över "Masbäcken" i Krylbo! [JC_doubleup.gif]

Tyvärr kanske det blir lite svårt att motivera just fartyget Stjärnsund där - "ständigt detta Bruvestaforsens As" befinner sig ju mellan Stjärnsund och Krylbo och omöjliggör förstås seglats mellan dessa orter ...
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

S Johansson skrev:Vid en semesterresa längs f d BLJ hittades detta lilla fartyg i Stjärnsund. Jag känner inte till fartygets historia. Kunde inte detta vara något för Dalälvens biflöde i Morhyttans omgivning?
Mölle-Mats skrev:En utbyggnad "nedströms" av lilla Morshyttan/Rossberga anno 1959 har ju diskuterats flitigt här på forumet tidigare
Bra förslag, grabbar. I morgon förmiddag sätter jag igång att bygga ut anläggningen och på eftermiddagen åker jag ut till Stjärnsund och mäter upp fartyget. I slutet på nästa vecka bör väl det hela vara klart....
(Det bästa är ju, som ni vet, att bara hålla med, sådana här gånger, men säg inget till Stig och Mats..... ;) ;) )

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: ... men säg inget till Stig och Mats..... ;) ;) )
Nej - jag lovar att hålla tand för tunga! :mrgreen:

I övrigt ber jag att få hänvisa till mitt senaste inlägg i Morshytte-tråden! 8-)
Also sprach der Matserschmitt!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Sjöbusarna i Gulmålas hamn har hört talas om Dalslands spikar och är något oroliga för det blivande fartygets stabilitet. Vera Modig menar dock att detta inte är ett nybygge. Det är en gammal avmastad kutter som förlänge sedan slutat med långafiske och nu ska bli pråm! Framtiden får utvisa vad det kan bli...
Bild
Liten byggrapport: Jag filar vidare på min träbit. Relingen är en tunn trälist, som jag jag basat med hjälp av vattenkokaren i köket. Jag limmade relingen med UHU hart, som nämnts tidigare på forumet. Nu väntar däckshuset. Det får nog byggas i plast.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Rena farsoten, det här med båtbygge ...
Ser mycket trevligt ut! [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Händer det något på varvet i Gulmala? Kanske inte så mycket. Men med hjälp från expertisen i Korted har Vera Modig fått fart på ett krånglande webbhotell, så nu kan varvsgubbarna bara skylla på vårsolen om det inte presenteras några nyheter från varvet.
Bild

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av H0n3 »

Mycket trevligt att se. Dags att dra fram en stol och poppa en skål popcorn märker jag.

Väntar med spänning på nästa redovisning!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Vera Modig har tagit en kort rast från arbetet i Gulmåla kiosk. Hon rådfrågar expertisen på kajen, om det kan bli ett kanalfartyg av några löst liggande delar, varav en del tycks vara av hastigt tillyxat papper och trä. Man kommer överens om att tills vidare gäller "sakta fram" för detta bygge.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Så elegant, Stig! Vilka fina linjer och så mycket härliga detaljer du fått till, byggnaden med trappa och alla fönster, samt stöttorna med räckena på hyttbyggnaden.
Var det dessa du hittade söder om Hallandsåsen? Väldigt läckert! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Graffen »

Sanna mina ord, ett vackert bygge!
Kan knappt vänta på slutresultatet!
[JC_doubleup.gif]
Bild

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

Säger som Graffen!
Och vilken njutbar "bakgrund"! [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack, för kommentarer om lastfartyget, som sakta byggs vid varvet i Gulmåla. Mer kommer med tiden!
Och Peter, stöttorna för räckerna på lastfartyget hittades mycket riktigt söder om Hallandsåsen, dock inte vid Kärnan utan i Dortmund för några år sedan.
Bild
Isa har varit ute på långkryssning. Här syns hon vid pumhuset i Sunnanlanda, som ligger inte så långt från Dalsrud.
Förebilden till modellen av fartyget ISA byggdes vid Lidköpings mek verkstad 1889. Gick för egen maskin via Vänern, slussar, och Göta älv till Göteborg. Lastades på två järnvägsvagnar och transpoterades från Göteborg på den nyöppnade Västkustbanan till Fjärås. Drogs på stockar av bygdens hästar över åkrar och den 30 m höga grusåsen Bräckan till sjön Lygnern. Där var fartyget i trafik till 1924 och såldes strax efteråt i delar på auktion i Sätila. Skrovet blev liggande i Bräckaviken fram till 1935, då det slutligen skars sönder och kom till användning för reparation av bilar. Kan man tänka sig ett värre öde för ett fartyg, som konkurrerats ut av bilismen? (Fakta hämtade från hemsidan för ISA af Lygnern)
Bild
Från Sunnanlanda har Isa letat sig fram till slussarna i Korted.
Bild
Passagerarna på Elsa tycks inte bry sig om att ett nytt fartyg anländer till Korted. Bröderna Hansson hade gärna velat vara på plats, men från slutfinishen med bilverkstaden hörs de klaga: Aldrig ro och vila, bara gno och kila!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Utomordentligt trevliga bilder på dina flytetyg, Stig! Roligt att flottorna på forumet växer!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Ett litet söndagståg ankommer Gulmåla

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
En liten byggrapport från varvet i Gulmåla. Fortfarande gäller "sakta fram". En skorsten har tillkommit. Jag väntar med montering av delarna. Tror det blir lättare att planera fortsättningen med övrigt såsom lastluckor, rigg, målning mm, om delarna är lösa.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Ibland bidrar andra mj-byggare med modeller. Tack! Detta trevliga lok har jag alltså inte byggt.
Bild
Trafiken är intensiv på smalspåret mellan Skogatorp och Gulmåla. Konkurrensen från landsvägsfordon är närmast obefintlig. Ibland behövs förstärkning för att klara av de allt tyngre tågen. I väntan på ett Feldbahnloks ankomst syntes nyligen loket "Hoya" rusa fram genom storskogen.
Bild
Två sådan här lok finns vid museibanan i Bruchhausen - Vilsen syd Bremen. Loket "Bruchhausen" fungerar som reklam i en rondell intill bangården. Det andra loket "Hoya" används i trafiken. Båda är tillverkade 1899. Foto från 2012.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av mikath »

Jag blir helt stum när jag ser bilder från din anläggning, och frågar mig "Vilken skala bygger karl´n i?" fast jag vet att det är 1/87.

/Mika
Bild

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
En E2-maskin har backat in dagens malmtåg till gruvan i Kattnosa

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Härlig bildvinkel, Stig!
Fantastiskt att du hela tiden finner nya vyer att presentera för oss. [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Inte 214 och 888, men nästan?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Som vanligt en sådan där härlig bild att försjunka i och njuta av. Tack!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
På underliga vägar har Bergslagsexpressen med T41 200 i täten tagit sig till Askims station. Inte så lätt att göra rundgång här...

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ErikB »

För att nu citera Johan:

Som vanligt en sådan där härlig bild att försjunka i och njuta av. Tack!

Bara att instämma, tack!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

ErikB skrev:För att nu citera Johan:

Som vanligt en sådan där härlig bild att försjunka i och njuta av. Tack!

Bara att instämma, tack!
/Erik
Tack båda!

Jag skall kanske förklara detta med 214, 888 och 200 ovan. Som framgått av andra fora anordnade Järnvägsmusei Vänner förra helgen ett utflyktståg Gävle - Filipstad - Torsby - Gävle. De kallade tåget Bergslagsexpressen. Jag hade förmånen att deltaga. Det var en mycket trevlig resa i behagligt tempo genom ett vackert försommarlandskap. Resan inspirerade förstås till att försöka gestalta något liknande mellan Gulmåla och Kattnosa. Loknumren stämmer inte riktigt.

Bild
SJ Da 888 och BJ O 214 hjälps åt vid Svartsången på Bergslagsbanan

Bild
Fotokörning på Frykdalsbanan vid bron över Norsälven

Bild
Från Kil och norrut hade tåget ett lok i varje ända. Det underlättade rundgången i Torsby på det korta "mötesspåret". På vägen tillbaka var båda loken i täten.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Ett fredligt fältbanelok anlände nyligen i transport till smalspårbanan.
Loket är av fabrikat Minitrains. Det går riktigt bra. Det är liksom det tvåaxliga loket tyvärr inte i skala 1:87. Här gäller kanske att kombinera med rätt vagnar och fullvuxen lokpersonal.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Ser trevligt ut, Stig! Loket kommer göra sig bra på smalspårsbanan. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Du behöver snart bygga ut lokstationen... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Det nya smalspårsloket redo för provkörning från Skogatorp till Gulmåla

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

Helt underbart. Med holk och allt. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Dock ingen pippi på taket, Svenne! :mrgreen:

(Jag håller för övrigt såklart fullkomligt med dig!)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Det nya fältbaneloket vid lokstallet i Skogatorp. När det varit i trafik en tid är det nog inte så skinande blankt.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Mycket stiligt Stig! Kan ju även vara så att sommarvikarier i stallet i Skogatorp putsat och fejat bra och hoppas på fast anställning framöver...?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:Mycket stiligt Stig! Kan ju även vara så att sommarvikarier i stallet i Skogatorp putsat och fejat bra och hoppas på fast anställning framöver...?
Bild
Det nya fältbaneloket skulle snart behöva ett besök av några sommarvikarierande lokputsare, men några sådana har inte synts till ännu varken i Skogatorp eller Gulmåla. Däremot avlade Vera Modig representerande järnvägsinspektionen nyss ett oanmält besök och påpekade just behovet av ordning och snygghet.
Senast redigerad av S Johansson den 01 aug 2014, 13:31, redigerad totalt 1 gånger.

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Dock ingen pippi på taket, Svenne! :mrgreen:
Jag kan för mitt liv inte komma på någon syrlig, dräpande eller ens rolig replik, Johan. :?

Men ju mer jag tittar på Stigs smalspår, ju mer funderar jag på om det inte skulle gå att klämma in något smått i Ljusnäs. :roll:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ja någon liten pippi ska du väl kunna placera där! 8-)

(Förlåt mitt eviga tjatande Svenne. Dina "förslag" har ju onekligen berikat bygderna i västra Östergötland högst väsentligt, särskilt när man "ser det lite grann så här från ovan")

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev:Dock ingen pippi på taket, Svenne! :mrgreen:
Bild
Äntligen har jag lyckats fånga en liten pippi på väg ut ur en av de många holkarna. (Sådana måste finnas på varje modelljärnväg). Tyvärr har jag ingen möjlighet till digiscoping. Den lilla vännen vid holken tycks vara lite vit men mest svart. Det är kanske en svartvit flugsnappare eller någon helt annan pippi som kanske drabbats av ångsoten, som huserar i närheten av lokstallet och järnvägen.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av jogra »

S Johansson skrev: Äntligen har jag lyckats fånga en liten pippi
Häftigt! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Sommartid är trafiken sporadisk på våra modelljärnvägar, tror jag. Men ibland händer det att det går ett tåg från Kattnosa via BJ ända till Dalsland!
Bild
Även loket behövde släcka törsten under den långa resan.
Bild
Väl framme i Korted blev uppehållet kort. Avgång skedde i rätt tid, vilket tyvärr medförde att någon missade tåget. Men det går fler tåg...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev:Avgång skedde i rätt tid, vilket tyvärr medförde att någon missade tåget. Men det går fler tåg...
Ja absolut... och i brist på tåg, får man åka båt eller kanske buss... (hemska tanke :? ) ;)
Jättefina bilder Stig!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av jogra »

P Falk skrev:.. och i brist på tåg, får man åka båt eller kanske buss...
Kanske buss, kanske inte...., ser ut att vara febril aktivitet under motorhuven där uppe vid bussgaraget.... :shock: 8-)
Kom ihåg att komma ihåg.

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Claes Lislerud »

S Johansson skrev:
Johan Molin skrev:Dock ingen pippi på taket, Svenne! :mrgreen:
Bild
Äntligen har jag lyckats fånga en liten pippi på väg ut ur en av de många holkarna. (Sådana måste finnas på varje modelljärnväg). Tyvärr har jag ingen möjlighet till digiscoping. Den lilla vännen vid holken tycks vara lite vit men mest svart. Det är kanske en svartvit flugsnappare eller någon helt annan pippi som kanske drabbats av ångsoten, som huserar i närheten av lokstallet och järnvägen.
Detta ser ut som ett praktexemplar av en Skruvek.
Kul detalj med holken! [JC_doubleup.gif]

Svenne

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Svenne »

S Johansson skrev:Bild
Även loket behövde släcka törsten under den långa resan.
Mycket trevligt! [JC_doubleup.gif]

Och strategiskt smart med den "parallella" badmöjligheten. Men den här dagen var kanske loket enbemannat?

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

Svenne skrev:
S Johansson skrev:Bild
Även loket behövde släcka törsten under den långa resan.
Mycket trevligt! [JC_doubleup.gif]

Och strategiskt smart med den "parallella" badmöjligheten. Men den här dagen var kanske loket enbemannat?


[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Hisnande nivåskillnad!
Mycket bra! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"