Toppbilden, visa:
Kattnosa Gulmåla Järnväg
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Japp... Det kan det va... eller kanske dumlekola, eller i svårare fall cement o gips... Hustrun hade dille på sega råttor, det gick ju an att finna 22.30 en söndagskväll...
Artex o vitlim får duga till oss i dagens läge när vi får sug efter trädbygge...
Artex o vitlim får duga till oss i dagens läge när vi får sug efter trädbygge...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Jo, i svårare fall har man ju hört talas om murbruk och aprikoskärnor (!). Mina barns mamma livnärde sig i princip hela första graviditeten på vietnamesiska nudlar i påse ...
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Middagståget har just avgått och lugnet återvänder till Kattnosa
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Underbar lagom ödslig svensk bykänsla! Tack!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Såg till min förskräckelse att åkaren med sin häst kapsejsat på förra fotot. Orsaken var ett större jordskred i trakten av Askim. Av nämnda station och den närmaste omgivningen återstår just nu bara ett stort hål ned till underjorden. Men hålet gav möjlighet till nya kameravinklar och nu med hästen Pelle på hovarna igen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Hoppas gatan hade ett lättstavat namn när landsfiskalen kommer för att skriva rapport om den stupade hästen ...
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ja, landsfiskalen fick lite att göra efter det stora raset i Askim. Både hästar och folk skrämdes ända bort i Kattnosa. Men fiskalen behövde inte skriva på latin, som doktorn. Det räcker med gatans namn på svenska: Gruvvägen.
Ni som kan det här om plåtlådorna, så här är det väl: Rekonditionering gör även en gammal rishög till obetydligt begagnad. Askim behövde snyggas upp efter årtiondens damm. I 1:87-världen sker det mesta arbetet i matkällaren, där det finns en liten arbetesplats. Stationsområdet fick nya lövträd, buskar, blommor, turf och foliage mm. (Ursäkta röran i omgivningen)
Nu är Askims station tillbaka. Dammsugaren har gjort sitt även i omgivningen. Efteråt gav landsfiskalen order om att dissekera dammsugarpåsen. Många försvunna personer och föremål uppdagades. Tågtrafiken vid rasområdet är numera återupptagen.
Ni som kan det här om plåtlådorna, så här är det väl: Rekonditionering gör även en gammal rishög till obetydligt begagnad. Askim behövde snyggas upp efter årtiondens damm. I 1:87-världen sker det mesta arbetet i matkällaren, där det finns en liten arbetesplats. Stationsområdet fick nya lövträd, buskar, blommor, turf och foliage mm. (Ursäkta röran i omgivningen)
Nu är Askims station tillbaka. Dammsugaren har gjort sitt även i omgivningen. Efteråt gav landsfiskalen order om att dissekera dammsugarpåsen. Många försvunna personer och föremål uppdagades. Tågtrafiken vid rasområdet är numera återupptagen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ja, här gäller det att vara med på noterna!
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Elegant att kunna lyfta ut hela etablissemanget när det blir dags för allmän rengöring och uppsnyggning. Kanske några av de nya träden som planterats i landskapet?
Även trevligt att se bilder direkt från arbetsbänken. Fast jag blir lite nyfiken på partituret...
Kan det vara Stefan Demerts "SJ SJ, gamle vän..." ?
Även trevligt att se bilder direkt från arbetsbänken. Fast jag blir lite nyfiken på partituret...
Kan det vara Stefan Demerts "SJ SJ, gamle vän..." ?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Noterna är nu i hoppknycklade bland turf mm och förpassade till papperskorgen. Förmodligen sommarpsalmer. Stefan Demerts visa brukar jag inte sjunga själv. Men eftersom jag använt signaturen SJ i många sammanhang, så är det många som sjungit hans visa för mig.
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ok. Jag lovar att ta de första stroferna i "En vänlig grönska..." nästa gång vi ses, Stig.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
En ensam rälsbuss passerar banvaktsstugan i Kattnosa
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
I mj-världen kan det osannolika inträffa:
Lite TGOJ på Askims station.
V-loket kommer från Lima. Fox-kopplet antyder att loket inte används så ofta.
Första vagnen, TGOJ litt Rm, är en tidig modell från Perl liksom kylvagnen, SJ litt Hs, som skymtar där bakom.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ett litet lokomotordraget tåg på Askims station.
Den senaste tiden har jag ägnat mig åt att fräscha upp Askim med omgivning. Kanske ett "Post Pendonsyndrom", för vi var några som besökte den berömda modellanläggning i England höstas. Där fick vi dessutom se trädtillverkning. Pendonfolket säljer bl a en hel bok som handlar om denna konstart. Jag köpte inte den boken, vilket jag kanske borde gjort...
Några lövträd har det dock blivit både till Askim och klubbanläggningen. Och dammlagret över terra firma har fått lite Begrünigung genom Noch och Heki. Det behövdes!
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Underbart småskalig tågidyll!
Faktum ör att Pendon numera säljer TVÅ böcker om trädtllverkning; barrträd har nu fått sitt alldeles egna epos!
Faktum ör att Pendon numera säljer TVÅ böcker om trädtllverkning; barrträd har nu fått sitt alldeles egna epos!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Kanske dags för ett översiktsfoto över Kattnosa Gulmåla Järnväg.
Spårplanen har jag visat förut. Måtten är 2,7 x 2 meter. Mycket spår på litet utrymme, men jag visste inte bättre på 1600-talet....
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Både trevlig och intressant bild! Din anläggning är ett perfekt exempel på hur mycket man kan få ut av en relativt liten yta.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Vad ska man säga... en väldigt fin bana! Riktigt kul och läsa och se fortsätt så!
Vad har du för mått på banan? Bredden och längden på skivan?
Hade!
Vad har du för mått på banan? Bredden och längden på skivan?
Hade!
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
En fantastiskt fin modelljärnväg.
Spegeln i bakgrunden är en listig lösning för att övervaka trafiken på bortre stationen.
Jan
Spegeln i bakgrunden är en listig lösning för att övervaka trafiken på bortre stationen.
Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Redan första gången jag fick se bilder av din anläggning i AoH för länge länge sedan kändes den utomordentligt inspirerande och fantastiskt välgjord! Många reportage har man sett därefter, inklusive en hyllning från salig Krister Brandt.
Jag känner mig nästan lite vördnadsfull när jag ser dagens bilder. Givetvis ska inte en trivsam hobby upphöjas till något det inte är, men genom många år har dina strävanden tror jag, inspirerat inte bara mig utan många många andra! Och att möta dig personligen, som i Norra Sandby i höstas, var väldigt trevligt! En stor hobbyist med en mycket ödmjuk inställning till allt det fina du har skapat. Hoppas vi ses snart igen framöver. Tack!!!
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Jag instämmer med vad Johan skriver. Det är en fin och detaljrik anläggning där jag ständigt finner nya detaljer om jag inte upptäckt tidigare. Jag får titta ner till er på MRW en torsdag längre fram så får vi språkas vid igen./Tomas
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Håller med de övriga!
Väldigt roligt att se översiktsbilden av en klassisk modelljärnväg.
Och vilken underbart listig lösning med spegeln. (Jag har dock inga planer på att montera någon spegel i bakgrunden på MIN anläggning, men jag säger inte varför )
Väldigt roligt att se översiktsbilden av en klassisk modelljärnväg.
Och vilken underbart listig lösning med spegeln. (Jag har dock inga planer på att montera någon spegel i bakgrunden på MIN anläggning, men jag säger inte varför )
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Förstår dig helt, Sture, det skulle ju avslöja dig som en demimonde ...
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Tack för kommentarer till översiktsfoto och spårplan!
Från Gulmåla kan jag med en annan spegel övervaka vad som händer långt borta i Skogatorp, som är ett litet diorama på ena långsidan av modelljärnvägenSture Bylén skrev:Väldigt roligt att se översiktsbilden av en klassisk modelljärnväg.
Och vilken underbart listig lösning med spegeln.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Smalspårståget från Skogatorp anländer Gulmåla samtidigt som hamnkaptenen övervakar ISAs tilläggning.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Man kan ju placera kameran i hur många vinklar som helst på modelljärnvägen. Säg till om det blir tjatigt med bilder från KGJ!
Ibland frågar besökare om fabrikat på fordonen. Personbilen är en Opel Olympia 1938 (det står så under den!), lastbilen är en Volvo rundnos. Men bussen, är det någon som vet om det är en Volvo eller Scania Vabis? Och ung årmodell.
Glad påsk, snart är det sommartid! /SJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Käre Stig! Glad påsk! Dina bilder ger bara mer ha- begär så plåta mera!!!
Det är väl en Scania model 1939 eller något sådant. Fanns t o m en kvar i Motala när jag växte upp. Modellproduktion i Gävle som också gjorde den modellbyggsats som jag visade i MHJ- tråden. Tror faktiskt att den förstnämnda går att få tag på ännu, men inte min modell, tyvärr.
Det är väl en Scania model 1939 eller något sådant. Fanns t o m en kvar i Motala när jag växte upp. Modellproduktion i Gävle som också gjorde den modellbyggsats som jag visade i MHJ- tråden. Tror faktiskt att den förstnämnda går att få tag på ännu, men inte min modell, tyvärr.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
"Längtan till havet"?
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
En märklig transport passerade nyss Askim och blev dagens samtalsämne bland ledighetskommittén. Vad kan det ha varit?
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Tycker närmast det ser ut som om man håller på att förbereda nästa års upplaga av "På Spåret"! (förutsatt att tåget går åt höger i bild. Går tåget åt andra hållet gäller det nog nyinspelning av klassikern "Härifrån till evigheten". Med arbetsnamnet "Härifrån och åter".)
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Tittade också på den kameran i hall 3b i Dortmund, men det blev ingen affär, bara en broschyr. Köpte däremot en blästerpistol i montern bredvid.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Den filmen vill jag se, när blir det premiär?
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
ErikB skrev:Tycker närmast det ser ut som om man håller på att förbereda nästa års upplaga av "På Spåret"!
pareng skrev:Den filmen vill jag se
Tillsammans med bl a några MRW-are köpte också jag en sådan här kamera på mj-mässan i Dortmund. Pris ca 800 kronor. I kväll filmade vi lite på klubbbanan. Rätt roligt att se banan ur lokförarperspektiv. Bra skärpa ned till ca 15 cm. Jag hoppas kunna återkomma med lite "hyttåkning" på banan mellan Kattnosa och Gulmåla. Men först vill jag öva lite mer, lära mig redigera och inte minst hur man lägger in en filmsnutt på Mötesspåret! /SJSture Bylén skrev:Kan man få lite fakta om kameran?
Här är lite fakta:
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Verkar väldigt spännande! Inte oherrans dyr heller. Hmmm ...
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Äntligen stod Vera Modig på den öppna vagnsplattformen redo att stiga av i Gulmåla. Resan från lilla Korted i Dalsland med byte i Dalsrud hade varit lång. Visserligen hade hon åkt boggievagn sista sträckan, men tusentals rässkarvar och hårda träbänkar i 3e klass hade gjort henne trött. Under senare delen av resan hade hon blivit bekant med stinsen i Gulmålas hushållerska Märta Magnusson, som vänligt erbjudit henne tillfällig övernattning i stationshusets pigrum.
Märta Magnusson beskriver stolt för Vera Modig utsikten från stationshusets balkong på andra våningen. Hon konstaterar att landskapet är lika vackert som i Dalsland. Här finns småbruk, skog och sjöar. Lite orolig frågar Vera Modig hur det är med arbetstillfällen i Gulmåla. Märta lovar hjälpa henne.
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Jasså, Fröken Modig for inte längre bort än Gulmåla? Tror det var klokt av henne att stanna där...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Då förstår jag. Hamnfogdeb i Hästholmen har spanat efter henne i flera dagar, men hon kom aldrig ...
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Nyss hade Vera Modig anlänt från Korted till Gulmåla, men hon hade redan blivit bekant med stinsens hushållerska Märta Magnusson, som eskoterade henne till hamnen. Där anlöpte just motorfartyget ISA. Nu önskade båda lite sjöluft. Först ville dock Vera Modig försäkra sig om att fartyget på sin rundresa inte skulle anlöpa Hästholmen.
Tidtabellen för verklighetens ISA
Senast redigerad av S Johansson den 24 apr 2013, 19:23, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Nu tätnar mystiken! Vilket är Veras konnex med hamnkaptenen i Hästholmen? Är det en gås oplockad med kapten Lamberg på s/s Trafik? Eller är hon inte tillräckligt Modig för att våga fara till de ökända kvarteren i det ruskiga Hästholmen / Marseille?
Det viskas mellan väggarna i fiskrökeriet att hon kanske är naturaliserad dotter till vår hamnfogde. Vem vet?
Det viskas mellan väggarna i fiskrökeriet att hon kanske är naturaliserad dotter till vår hamnfogde. Vem vet?
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Vi berör ett ämne som inte kommer upp så ofta, nämligen systemet med en båt i varje sjö eller mellan varje fors i en älv. Man åkte helt enkelt ångbåt från den ena forsen till den andra, gick förbi forsen och tog nästa ångbåt. Utanför Mötesspåret har jag knappt hört någon som har talat om det.
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Ja, ute på landsbygden användes ju ångkraften för lokaltrafik på sjöar, i åar osv, långt innan man under sent 1800-tal / tidigt 1900-tal började bygga "glesbygdsjärnvägar", vilka konkurrerade ut båttrafiken, men själv var den första järnvägstrafiken som fick stryka på foten. Det handlar ju om trakter där i praktiken inte heller busstrafiken finns kvar.
I trafikområdet kring Kattnosa och Gulmåla verkar ju dock båda trafikslagen fortleva i högönsklig välmåga, liksom i Korted med omgivningar!
Och under över alla under; busslinje 610 mellan Ödeshög, Hästholmen och Vadstena, som lades ned för ett par tre år sedan, återuppstår igen!
I trafikområdet kring Kattnosa och Gulmåla verkar ju dock båda trafikslagen fortleva i högönsklig välmåga, liksom i Korted med omgivningar!
Och under över alla under; busslinje 610 mellan Ödeshög, Hästholmen och Vadstena, som lades ned för ett par tre år sedan, återuppstår igen!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Johan Molin skrev:Nu tätnar mystiken! Vilket är Veras konnex med hamnkaptenen i Hästholmen? Är det en gås oplockad med kapten Lamberg på s/s Trafik? Eller är hon inte tillräckligt Modig för att våga fara till de ökända kvarteren i det ruskiga Hästholmen / Marseille?
Det viskas mellan väggarna i fiskrökeriet att hon kanske är naturaliserad dotter till vår hamnfogde. Vem vet?
Man skall inte varken här eller där tro på allt som sägs på ljugarbänkarna om de ruskiga tunnorna, kvarteren, penningarna och annat i Hästholmen. Det vi vet i Gulmåla är att Vera nyss anlänt hit från de Dalsländska skogarna för att söka arbete och nu vill man hjälpa henne, förhoppningsvis.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Den lilla stationen Skogatorp får ge skäl för sitt namn.
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Åter massor av stämning!
Och jag som trodde att det var på alla ljugarbänkar i vårt land som det stora sanningarna skapades ...Man skall inte varken här eller där tro på allt som sägs på ljugarbänkarna om de ruskiga tunnorna, kvarteren, penningarna och annat i Hästholmen
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
tågtyckarn skrev:Vi berör ett ämne som inte kommer upp så ofta, nämligen systemet med en båt i varje sjö eller mellan varje fors i en älv. Man åkte helt enkelt ångbåt från den ena forsen till den andra, gick förbi forsen och tog nästa ångbåt. Utanför Mötesspåret har jag knappt hört någon som har talat om det.
Johan Molin skrev:Ja, ute på landsbygden användes ju ångkraften för lokaltrafik på sjöar, i åar osv, långt innan man under sent 1800-tal / tidigt 1900-tal började bygga "glesbygdsjärnvägar", vilka konkurrerade ut båttrafiken, men själv var den första järnvägstrafiken som fick stryka på foten. Det handlar ju om trakter där i praktiken inte heller busstrafiken finns kvar.
I trafikområdet kring Kattnosa och Gulmåla verkar ju dock båda trafikslagen fortleva i högönsklig välmåga, liksom i Korted med omgivningar!
ISA trafikerade Sätila - Fjärås på sjön Lygnern i Halland. I Fjärås fanns anslutning till persontåg som avgick från grusgropen. Fartyget användes även för att bogsera timmer. Fotot visar fartyget i Sätila där det fanns ett trallspår ut på bryggan. Min modell föreställer fartyget efter sista ombyggnaden.
ISA II är ett eldrivet fartyg för 40 passagerare som sommartid trafikerar Lygnern. Årets trafik har redan börjat. Se ISAs hemsida! (En bok om ISA I och II är under tryckning).
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Tunga pjäser framför lokstallet i Kattnosa.
- Johan Molin
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Det här med ISA var spännande! Jag kände någonstans till henne sedan förut men kunde inte så mycket om hennes historia. Men tänk att nästan varenda svensk sjö av någon dignitet har en liknande historia med små ångslupar / ångbåtar som gjorde dubbel tjänst som pråmbogserare och passagerarfartyg. Så den som vill ha en hamn på sin anläggning måste inte nödvändigtvis bygga för att kunna ta emot senaste containerfartyget, eller ens Johnsonlinjens Rio de Janeiro för den delen!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg
Johan skrev:
Så den som vill ha en hamn på sin anläggning måste inte nödvändigtvis bygga för att kunna ta emot senaste containerfartyget, eller ens Johnsonlinjens Rio de Janeiro för den delen!
Elly Maersk i Skandiahamnen förra sommaren. 400 meter lång, det blir ca 4,5 m på modelljärnvägen. I sommar kommer en ännu större Maerskare till Göteborg som tar 18.000(!) containrar. Hur många godståg blir det? (Alla containrarna lossas/lastas som väl är inte i Göteborg).
Flickr
Inte Rio de Janeiro, utan Seattle, i Göteborgs hamn 1962 uppvaktad av två bogserare. Ett vacker fartyg, tycker jag. Får tyvärr inte heller plats i hamnen i Gulmåla.
Så den som vill ha en hamn på sin anläggning måste inte nödvändigtvis bygga för att kunna ta emot senaste containerfartyget, eller ens Johnsonlinjens Rio de Janeiro för den delen!
Elly Maersk i Skandiahamnen förra sommaren. 400 meter lång, det blir ca 4,5 m på modelljärnvägen. I sommar kommer en ännu större Maerskare till Göteborg som tar 18.000(!) containrar. Hur många godståg blir det? (Alla containrarna lossas/lastas som väl är inte i Göteborg).
Flickr
Inte Rio de Janeiro, utan Seattle, i Göteborgs hamn 1962 uppvaktad av två bogserare. Ett vacker fartyg, tycker jag. Får tyvärr inte heller plats i hamnen i Gulmåla.