Sida 1 av 1

Fordon för storbehållare

Postat: 26 feb 2012, 14:57
av Lihkströmsverken
Köpte häromdagen tidningen Eisenbahn Journal som var ett specialnummer om DB:s storbehållarsystem.

Bild

Då statens järnvägar haft ett liknande, och säkert tyskinspirerat, system tänkte jag visa lite bilder av min version, bilder och text som delvis tidigare visats på Stinsen i en senare kraschad och försvunnen tråd. Hoppas att inlägget kan inspirera till byggen och/eller kompletterande upplysningar.

Först några bilder och ord om mitt bygge;

Jag har alltid varit fascinerad av en bild som återfinns i SJ:s 100 års jubileumsbok och som visar en lastbil som lossar en storbehållare från en järnvägsvagn

Bild

När jag så fick, via kontakter, för några år sedan fler bilder och några ritningar tog intresset fart att åstadkomma något liknande. Först var planerna att scratchbygga ekipaget men när jag, för några år sedan, hittade en Wienertbyggsats i Berlin (rysligt dyr sådan) kom jag på andra tankar.

Bild

Bild

Byggsatsen innehöll ingen fordonshytt utan här hänvisades till Wiking eller någon annan producent. För egen del hittade jag en lämplig hytt från Brekina och då som en sopbil eller en DB lastbil,

Bild

Bilden ovan visar DB hytten löst lagd på sopbilen vars ljusgråa, i övrigt identiska hytt, fått vara donator till mitt projekt. Dock ändrades planerna när jag snubblade (?) över en Märklinsats som innehökll just vad jag sökt.

Bild

Bild

Här fanns nu en genväg till vad jag sökte även om släpet var gjutet i en del och därmed inte medgav det som byggsatsen gjorde, alltså rörliga delar, men vinsten var ett snabbt slutresultat.

Bild

Så några bilder som visar resultatet (bilder tidigare visade på Stinsen);

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Dekaler såsom nummerskylt, Magirus-kylaren och övrig SJ-märkning framtagna av en känd dekaltillverkare från Sveriges framsida - credit till den det berör!

En anledning till bygget var att jag samtidigt byggt en smalspårsvagn just för storbehållare...

Bild

Bild

I samband med bygget, och inte mist nu med anledning av Eisenbahn Journal, började jag jämför de svenska och tyska storbehållarna. Delar av underlaget finns kvar i en tråd på Stinsen http://www.stinsensforum.se/sj-s-storbe ... t7897.html men då vissa av de relaterade trådarna försvunnit avser jag göra ett sammandrag av mitt underlag senare här i denna tråd om intresse finns.

/Ola

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 26 feb 2012, 15:08
av kilowatt
Jodå, intresse finnes.
Sådana burkar körde jag mellan godsbangården och "slottsenap" i uppsala i forntiden, då kom det fyra gula reklamålade kulor på en vagn, som vi tog från sidan, en och en, på en kort chassiebil. Winchade med wire för att dra behållaren. Det var socker i de kulorna, borde väl kommit från Örtofta eller så?

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 26 feb 2012, 15:27
av TuveB
Var det Lima som gjorde en vagn med Slotts behållare?

Sockret var nog industriströsocker (renare och vitare än "vanligt" strösocker) och kom då från Arlöv.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 26 feb 2012, 15:40
av Stefan Jönsson
Anmäler också intresse!

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 26 feb 2012, 15:58
av HJP
*

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 26 feb 2012, 21:14
av kilowatt
TuveB skrev:Var det Lima som gjorde en vagn med Slotts behållare?

Sockret var nog industriströsocker (renare och vitare än "vanligt" strösocker) och kom då från Arlöv.
Både Lima och Pocher har gjort vagnen i Ho

Arlöv var det nog, jag såg aldrig innehållet, hörde bara att det sades socker. Det var mycket apelsinmarmelad som tillverkades då (gunilla marmelad) Även senap innehåller lite socker, marmelad destomera.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 26 feb 2012, 22:23
av magnus63
Det här är jätteintressant. Jag har en massa frågor!

1) När dök "småbehållarsystemet" upp i Sverige?
2) Är systemet enbart SJs bäbis, eller fanns det fler aktörer inblandade?
3) Är systemet kompatibelt med DBs?
4) Fanns det på fler ställen i Europa?
5) När försvann småbehållarsystemet?
6) CSAM/Svelast/ASGs småcontainrar (10 ft?), är det en "fortsättning" på småbehållarsystemet?
7) Har det här nåt med Kalmar Terminal-systemet att göra?

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 26 feb 2012, 22:56
av Lihkströmsverken
Med anledning av responsen är det dags att ta upp tråden från den insomnade tråden på Stinsen. Så här långt kom jag i då mina funderingar, men nu kompletterade;

Med de olika förebildsfoton jag sett får det mig att undra hur många olika storbehållare som SJ anskaffade. Med hjälp av MRW:s hemsida hittar jag SJ Särtryck 637 (Godsvagnar 1961)
http://www.mrw1.se/

Där framgår att följande typer fanns;
Littera L
Littera M
Littera S
Littera T
Littera Ö

Jämför man med motsvarande storbehållare anskaffade av DB (en bra källa är boken "EK-Güterwagen-Lexikon DB; Kombinierten Ladunsverkehr, Teil 1: pa-Behälterverkerhr, pa-Behälter und Tragwagen" och nu även det nyutgivna speccialnummert från Eisenbahn Journal ) hittar man här liknande Tyska. Dessa är anskaffade runt 1960 och delvis i ett överraskande lågt antal. T.ex återfinns den tyska motsvarigheten till Littera l ("kulan") endast med 500 exemplar tillverkade 1963/64 (Ddzkr 2772/551) medan Littera M (Efkr 0872/401) med hela 6700 exemplar tillverkade 1953-66. Jag får intrycket att SJ influerats av DB och troligen köpt konceptet rakt av, kommentarer?

Bild

Vidare skulle det vara intressant att få reda på hur många storbehållare av varje typ (L, M, S, T och Ö) som anskaffades och i vilka nummerserier dessa gavs. Var kan man hitta dessa uppgifter?

Efter nogrannare studier gör jag gjort några besvärande noteringar som talar för att SJ "försvenskat" konceptet avsevärt.

Jämför man t.ex littera L och M framkommer följande skillnader:

Littera L; (l x b x h) 2330 - 2106 - 2650
Tysk Ddzkr 551; (l x b xh) 2960-2248-2750, byggd 1964-65, 500 st

Littera M; (l x b xh) 2700 - 2028 - 2286
Tysk Efvkr 421; (l x b xh) 3087-2081-2417, byggd 1953-63 360 st

Så kan man fortsätta att jämför de olika storbehållarna.
Alltså är de svenska mindre, varför kan man fråga sig då "det större svenska fria rummet" borde ju inte vara anledningen.

Ovanstående gäller "storbehållare" men ämnet kan givetvis också behandla "småbehållare" som Magnus63 tar upp liksom frågan om lastbärare såväl landsvägsfordon som järnvägsvagnar. Själv undrar jag om den av mig byggda och märkta Magirusbilen var den enda vid SJ eller om fler förekom?

Frågan härmed öppen för fortsatta kommentarer och funderingar. Vill minnas att LYR tidigare publicerat intressanta bilder på andra forum, varför inte fylla på här?

/Ola

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 26 feb 2012, 23:57
av BoJ
Trevligt Ola.
De normalspåriga vagnarna med kulor gick i slutet av 90talet till Kungsörnen (Edit Juvel var det ju) i Göteborg.
Har en del bilder över dessa där.
BoJ

Bild

I nedan länk finns en del matnyttigt på sida 2 +3.
http://www.stinsensforum.se/grf-vagnar- ... 78-20.html

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 27 feb 2012, 08:01
av magnus63
Ja, detta är ett närmast outtömligt ämne.

EUR-pallen, som fyller 65 år i år, används flitigt och hade redan i 1961 års särtryck "optioner" som pallkragar, lastburar m.m.
Det jag inte hittar ett dugg om i särtrycket är storcontainrar, men de kom på bred front på 70-talet. De är en större variant av SJs storbehållare, det finns ju allt från tank- till fryscontainrar.
Standardtrailers för piggyback är kanske något senare ändå.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 27 feb 2012, 12:41
av magnus63
Googla på UIC PA-behållare. Det verkar ha funnits (finns?) ett standardiserad system för storbehållare, eller PA-behållare som tydligen är den korrekta benämningen.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 28 feb 2012, 01:00
av BoJ
I särtryck från 1971 så är det lite andra beteckningar på behållarna.
BoJ

Bild
Bild

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 28 feb 2012, 13:09
av Kjedlund
Intressant att diskussionen om storbehållarna har vaknat till liv igen. Jag undrade ju redan i tråden på Stinsen om färgerna på de olika typerna av behållare och fick då ett svar att typ L/Dt, M/Em och T/Dc var ljusgrå.
Bild
Modeller av tre tyska behållare.
Från vänster Weinert 4367, Weinert 4366 och Roco från vagn 46529. 4367 motsvarar typ S, men avviker rätt mycket i utseendet, bl. a. dörrarna. De båda andra överensstämmer bättre med utseendet på de svenska Ö/Eö respektive M/Em.
Färgen på Ö/Eö undrar jag fortfarande över, - mörkt grå, vilket är det mest troliga, eller var det någon annan mörk färg?

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 28 feb 2012, 14:36
av Kjedlund
Lihkströmsverken skrev: Ovanstående gäller "storbehållare" men ämnet kan givetvis också behandla "småbehållare" som Magnus63 tar upp liksom frågan om lastbärare såväl landsvägsfordon som järnvägsvagnar. Själv undrar jag om den av mig byggda och märkta Magirusbilen var den enda vid SJ eller om fler förekom?

/Ola
Jag tror på goda grunder att det fanns åtminstone ytterligare en Magirusbil med Ackermannsläp av denna typ. I AoH 4.78 fanns en bild av en dylik som, vad jag kan se, inte har nr 13127 på dörren utan troligare 13128.

Bild

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 28 feb 2012, 18:17
av TuveB
OK

Minst 2 Magirusbilar? Fanns det fler? Eller andra typ Volvo Viking eller Scania L51 eller L55. Eller övergav man "Citytrailerkonceptet" till förmån för korta lastbilar som Kilowatt nämner? Vad var det för bilar Kilowatt använde? Scania LB80/81? Scania P82? Volvo F84/85? CSAM är kanske en utveckling av konceptet. Kalmar Terminal var ett helt annat koncept som beskrivs på www. kalmarterminal.se

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 28 feb 2012, 22:03
av kilowatt
TuveB skrev:OK

Vad var det för bilar Kilowatt använde? Scania LB80/81? Scania P82? Volvo F84/85?
Det var en vanlig enaxlad flakbil, men utan flak, alltså bara ett chassie, med fasta räler på som vi använde. Avkortad, så allt bakom bakaxeln var borta, förbaske mig om jag minns huruvida det var Volvo eller Scania-Vabis, men jag vill minnas att det var en bensinare (jag kunde inte ha min lösa radio) vilket bör tala för Volvo. Det var en privatåkare som hade körningen, sedan tog bestämt SLab över (sedermera green cargo) Det jag talar om var på mitten av -60 talet, absolut på vänstertrafikstiden.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 29 feb 2012, 11:30
av magnus63
Har tyska PA-behållare letat sig över till Sverige? Om det nu stämmer att det är en UIC-standard så förefaller det ju inte otroligt.
Ungefär som att ett svenskt godståg bör ha några UIC-standardgodsvagnar från DB, SNCF, DSB, NS eller nåt.

När jag jobbade på Hernia Lim så köpte vi plastdispersion i standardbehållare. De var mindre än PA-behållare och hade eentligen ingentig med järnvägar att göra, men det var likväl standard.
2000-liters plasttankar med stålnät omkring, som hade gaffeltruckuttag i botten, de var vanliga, vi både köpte råvaror och skickade färdigt lim i dem.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 29 feb 2012, 17:13
av TuveB
Kilowatt, det låter som Volvo L370 Brage med A6 motorn, tillverkad 54-63. Scania hade ingen bensinare vid den här tiden. Kjedlund hade hittat bilder någonstans på sådana. Vilka andra märken kan det ha varit? Bedford, Borgward, Ford?

Magnus63, det låter som det som kallas cipax-behållare, de är standardiserade och har ett standardiserat namn, finns någon liten tillverkare i Tyskland som gör sådana i H0.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 01 mar 2012, 21:09
av magnus63
Japp, stämmer, googlade på Cipax.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 01 mar 2012, 21:54
av Kjedlund
Här ett par länkar till Järnvägsmuseets bilddatabas ”Centr@len” med bilder, - en Scania och en Volvo, utrustade för transport av storbehållare:

http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/Cgi ... 00&Recnr=1

http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/Cgi ... 00&Recnr=1

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 01 mar 2012, 22:32
av kilowatt
TuveB skrev:Kilowatt, det låter som Volvo L370 Brage med A6 motorn, tillverkad 54-63. Scania hade ingen bensinare vid den här tiden. Kjedlund hade hittat bilder någonstans på sådana. Vilka andra märken kan det ha varit? Bedford, Borgward, Ford?
JAg tittade på Kjedlunds bilder, inte heller Volvon stämmer. för han visar en Diesel, men bakänden på Scania-Vabis en stämmer bra med mina gamala fragmentariska hågkomster.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 01 mar 2012, 23:37
av BoJ
Hittade en bild på en Os vagn med storbehållare. Detta var en riktig nyhet för mig.
Endast 3 behållere ser ut att få plats. Observera att vagnen är obromsad.
Troligen en före detta BJ vagn ser det ut som. Kan vara en av de som levererades av Wegman 1916 som BJ N3a senare Os
BJ buffertar och avsaknad av spänstag talar för detta.
BoJ

Bild

Föregångare till storbehållare kanske?
Någon form av systembehållare testas / förevisas.
Någon som ser vilken bil det är?

Bild

Bild

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 02 mar 2012, 09:14
av Kjedlund
Bilen är en Volvo "Rundnos" av något slag.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 02 mar 2012, 11:22
av magnus63
Det liknar en brittisk container från krita-perioden, sådana där som BR ställde på sina diminutiva Conflat-vagnar...

Os-vagnar med PA-behållare, det påminner om nån slags snikvariant på DBs BT50-vagnar...

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 02 mar 2012, 14:32
av Kjedlund
Jag har upptäckt att länkarna krånglar så jag har redigerat inlägget ett par gånger och lagt in bilderna "på vanligt sätt". Hoppas det går att se de rätta bilderna nu.

Ett par bilder av en Volvo flakbil, (nästan säkert en L370 Brage med bensinmotor), med behållare märkt ”Slottssenap”. Bilderna även denna gång från "Centr@len".

Bild

Bild

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 03 mar 2012, 14:49
av Lihkströmsverken
En pusselbit till.

Ur SJ:Nytt nr 1 Februari 1953

Bild

går följande att läsa:

"Behållartrafik är i och för sig ingen nyhet vis SJ. Vi har sedan någon tid i trafik småbehållare med ett tons lastförmåga - fn uppgår antalet till omkring 500."
"Till att börja med har 75 storbehållare inköpts, slutna med en volym av 7,6 m3, öppna med en volym av 6,6 m3 samt cisternbehållare med en volym av 4,1 m3."
"I utlandet används för storbehållarnas järnvägstrafik i stort sett specialvagnar. Det system vi utarbetet vi SJ bygger på användning av vära vanliga trafikvagnar. FEm storbehållare ryms på en O-vagn. Vagnaran behöver sålunda ej stå stilla om behållartrafiken vid något tillfälle skulle bli av mindre omfattning. Skulle emellertid storbehållartrafiken utveckla sig gynnsamt och så småningom få större omfattning, torde också frågan om användning av specialvagnar bli aktuell. Vi håller därför på att utarbeta en specialvagn, som är lämplig för våra förhållanden."
"Två typer av vägfordon kommer att användas, dels en tysk konstruktíon, en s.k. Ackermannvagn, och dels en i Sverige konstruerad vagn."

Bild

Den i artikeln återgivna bilden av en tysk Ackermannvagn dragen av en Magiruslastbil tror jag, med tanke på nummerskyltens placering och tidpunkten för artikelns publicering, föreställer ett DB-ekipage.

Bild

/Ola

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 03 mar 2012, 16:13
av TuveB
Volvon Kjedlund visar är en ur familjen Brage/Starke/Raske. De hade numren 360 o 370 för de bensindrivna och 365, 275, 465 0ch 475 för dieseldrivna och tillverkades 55-65. Volvon med fristående lampor är troligen en Viking. Scanian vi ser baksidan av hytten på är troligen en L75 den har åtminstone en BeGe hytt. Magirusen är en föregångare eller större/tyngre variant till den Lihkströmsverken byggt som modell.

Väldigt trevliga och informativa bilder ni hittat. Tidningen Lihkströmsverken tipsade om är nr 3/2012 och artikeln var bra. Jag fick uppfattningen att det var ett specialhäfte, det hade varit ännu trevligare.

Den enklaste modellen att bygga skulle vara Brekinas Scania tippbil med nytt flak. En tänkbar färg som alternativ skulle vara den mossolivgröna som "Luleå" har på sin nya SJ lastbil. Någon tillverkare som gör dessa "byttor" lösa? Vem har de bästa byttorna i H0?

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 03 mar 2012, 16:35
av Lihkströmsverken
TuveB skrev:Tidningen Lihkströmsverken tipsade om är nr 3/2012 och artikeln var bra. Jag fick uppfattningen att det var ett specialhäfte, det hade varit ännu trevligare.
Tja, rent formellt är du rätt. Tidningen i fråga är ett ordinarie nummer men man använder sig av formuleringen "Schwerpunktthema in Vorbild und Modell", alltså ungefär "tungdpunktstema i förbild och modell" när det gäller storbehållare - väl så nära man kan komma ett specialnummer som möjligt utan att kalla det just "specialnummer", beklagar om du känner dig lurad av min ursprungliga formulering.

/Ola

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 03 mar 2012, 18:54
av TuveB
Det är lugnt Ola, det enda problemet det medförde var att vår vän "Bokhandlaren Frank" inte begrep vad jag snackade om för specialnummer, men det löste sig.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 03 mar 2012, 22:32
av H0n3
Var just inne på Press Stop och såg att senaste numret av Eisenbahn Journal faktiskt har en feature på just storbehållarna i systemet "von Haus zu Haus", se länken:

http://www.press-stop.se/webbshop/produ ... al/201203/

Mvh

/Peter

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 04 mar 2012, 12:52
av Kjedlund
Lihkströmsverken skrev:
Den i artikeln återgivna bilden av en tysk Ackermannvagn dragen av en Magiruslastbil tror jag, med tanke på nummerskyltens placering och tidpunkten för artikelns publicering, föreställer ett DB-ekipage.

Bild

/Ola
Bild

Ännu en bild från "Centr@len". Troligen är det samma bil som den som visas i artikeln, - en Magirus "Eckhauber" föregångare till "Rundhauber"-familjen som kom 1952.

Fler modeller av Magirus "Rundhauber" med Ackermannsläp har gjorts, bl. a, av Hübner i skala 1:32.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 04 mar 2012, 18:31
av Kjedlund
Jag har ett avstannat bygge av en modell av det som tyskarna kallar ett ”Behälterzustellfahrzeug”, (BZF), som jag plockat fram på grund av denna tråd. Kanske kan den bli färdigbyggd nu om inspirationen kommer tillbaka.

Bild
Förebilden är den samma som Lihkströmsverken hade till sin modell. Bilden från ”Centr@len” har jag spegelvänt så att den blivit rätt.

Bild
En halvfärdig Weinert-byggsats med hytt/huv från en Preiserbil, ändrad och kompletterad på några punkter så att den så mycket som möjligt efterliknar SJ-förebilden.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 05 mar 2012, 08:03
av kilowatt
Kjedlund skrev:Jag har upptäckt att länkarna krånglar så jag har redigerat inlägget ett par gånger och lagt in bilderna "på vanligt sätt". Hoppas det går att se de rätta bilderna nu.

Ett par bilder av en Volvo flakbil, (nästan säkert en L370 Brage med bensinmotor), med behållare märkt ”Slottssenap”. Bilderna även denna gång från "Centr@len".

Bild

Bild

Usch *s* Jag ryser när jag ser bilderna, det var nog just den bilen jag körde, dock något lite tidigare i dess liv, för på dina bilder har den fått SLab märket på dörren, men samtidigt har den kvar den grönar trafikbil-skylten i nosen.
Det var kul att se igen.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 05 mar 2012, 14:50
av alsum
Finns modell lastbil Volvo L 370 som visade bilden? Vet inte om L 370 eller ??

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 05 mar 2012, 16:42
av alsum
Undra cement behållare äldre som hade stora skål och öppen. Sen kommer nya cement hållare som bara rulla hela tiden. Finns något modell äldre skål. Även på cement fabrik hade sådana men liten?

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 05 mar 2012, 16:52
av kilowatt
Affetuff skrev:Undra cement behållare äldre som hade stora skål och öppen. Sen kommer nya cement hållare som bara rulla hela tiden. Finns något modell äldre skål. Även på cement fabrik hade sådana men liten?
Den sortens betongbilar kallas "högtippande" Jag har inte sett någon sådan i modell, bara roterande tombolabilar. Sedan skall det vara en lave att tippa betongen i, som man släpper ut i botten ner i skottkärror. I dag är det betongpumpar, vilket slit det var förr, men roligare.......

Såg en bild på blocket på en högtippande, men omgjord för spannmål.....
http://www.blocket.se/sodermanland/Hogt ... ?ca=14&w=3

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 05 mar 2012, 17:30
av alsum
:o Visst högtippade cement på släp med traktorn. Tack bra bilden visade.Finns lite större också på lastbilen.

Re: Fordon för storbehållare

Postat: 26 nov 2013, 12:51
av Cor van der Meijde