Toppbilden, visa:    


Fordon för storbehållare

Lihkströmsverken
Inlägg: 2057
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Fordon för storbehållare

Inlägg av Lihkströmsverken »

Köpte häromdagen tidningen Eisenbahn Journal som var ett specialnummer om DB:s storbehållarsystem.

Bild

Då statens järnvägar haft ett liknande, och säkert tyskinspirerat, system tänkte jag visa lite bilder av min version, bilder och text som delvis tidigare visats på Stinsen i en senare kraschad och försvunnen tråd. Hoppas att inlägget kan inspirera till byggen och/eller kompletterande upplysningar.

Först några bilder och ord om mitt bygge;

Jag har alltid varit fascinerad av en bild som återfinns i SJ:s 100 års jubileumsbok och som visar en lastbil som lossar en storbehållare från en järnvägsvagn

Bild

När jag så fick, via kontakter, för några år sedan fler bilder och några ritningar tog intresset fart att åstadkomma något liknande. Först var planerna att scratchbygga ekipaget men när jag, för några år sedan, hittade en Wienertbyggsats i Berlin (rysligt dyr sådan) kom jag på andra tankar.

Bild

Bild

Byggsatsen innehöll ingen fordonshytt utan här hänvisades till Wiking eller någon annan producent. För egen del hittade jag en lämplig hytt från Brekina och då som en sopbil eller en DB lastbil,

Bild

Bilden ovan visar DB hytten löst lagd på sopbilen vars ljusgråa, i övrigt identiska hytt, fått vara donator till mitt projekt. Dock ändrades planerna när jag snubblade (?) över en Märklinsats som innehökll just vad jag sökt.

Bild

Bild

Här fanns nu en genväg till vad jag sökte även om släpet var gjutet i en del och därmed inte medgav det som byggsatsen gjorde, alltså rörliga delar, men vinsten var ett snabbt slutresultat.

Bild

Så några bilder som visar resultatet (bilder tidigare visade på Stinsen);

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Dekaler såsom nummerskylt, Magirus-kylaren och övrig SJ-märkning framtagna av en känd dekaltillverkare från Sveriges framsida - credit till den det berör!

En anledning till bygget var att jag samtidigt byggt en smalspårsvagn just för storbehållare...

Bild

Bild

I samband med bygget, och inte mist nu med anledning av Eisenbahn Journal, började jag jämför de svenska och tyska storbehållarna. Delar av underlaget finns kvar i en tråd på Stinsen http://www.stinsensforum.se/sj-s-storbe ... t7897.html men då vissa av de relaterade trådarna försvunnit avser jag göra ett sammandrag av mitt underlag senare här i denna tråd om intresse finns.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 20 jan 2015, 21:46, redigerad totalt 2 gång.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av kilowatt »

Jodå, intresse finnes.
Sådana burkar körde jag mellan godsbangården och "slottsenap" i uppsala i forntiden, då kom det fyra gula reklamålade kulor på en vagn, som vi tog från sidan, en och en, på en kort chassiebil. Winchade med wire för att dra behållaren. Det var socker i de kulorna, borde väl kommit från Örtofta eller så?

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av TuveB »

Var det Lima som gjorde en vagn med Slotts behållare?

Sockret var nog industriströsocker (renare och vitare än "vanligt" strösocker) och kom då från Arlöv.
#JB17

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Stefan Jönsson »

Anmäler också intresse!

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 11 feb 2015, 10:57, redigerad totalt 1 gånger.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av kilowatt »

TuveB skrev:Var det Lima som gjorde en vagn med Slotts behållare?

Sockret var nog industriströsocker (renare och vitare än "vanligt" strösocker) och kom då från Arlöv.
Både Lima och Pocher har gjort vagnen i Ho

Arlöv var det nog, jag såg aldrig innehållet, hörde bara att det sades socker. Det var mycket apelsinmarmelad som tillverkades då (gunilla marmelad) Även senap innehåller lite socker, marmelad destomera.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av magnus63 »

Det här är jätteintressant. Jag har en massa frågor!

1) När dök "småbehållarsystemet" upp i Sverige?
2) Är systemet enbart SJs bäbis, eller fanns det fler aktörer inblandade?
3) Är systemet kompatibelt med DBs?
4) Fanns det på fler ställen i Europa?
5) När försvann småbehållarsystemet?
6) CSAM/Svelast/ASGs småcontainrar (10 ft?), är det en "fortsättning" på småbehållarsystemet?
7) Har det här nåt med Kalmar Terminal-systemet att göra?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2057
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Lihkströmsverken »

Med anledning av responsen är det dags att ta upp tråden från den insomnade tråden på Stinsen. Så här långt kom jag i då mina funderingar, men nu kompletterade;

Med de olika förebildsfoton jag sett får det mig att undra hur många olika storbehållare som SJ anskaffade. Med hjälp av MRW:s hemsida hittar jag SJ Särtryck 637 (Godsvagnar 1961)
http://www.mrw1.se/

Där framgår att följande typer fanns;
Littera L
Littera M
Littera S
Littera T
Littera Ö

Jämför man med motsvarande storbehållare anskaffade av DB (en bra källa är boken "EK-Güterwagen-Lexikon DB; Kombinierten Ladunsverkehr, Teil 1: pa-Behälterverkerhr, pa-Behälter und Tragwagen" och nu även det nyutgivna speccialnummert från Eisenbahn Journal ) hittar man här liknande Tyska. Dessa är anskaffade runt 1960 och delvis i ett överraskande lågt antal. T.ex återfinns den tyska motsvarigheten till Littera l ("kulan") endast med 500 exemplar tillverkade 1963/64 (Ddzkr 2772/551) medan Littera M (Efkr 0872/401) med hela 6700 exemplar tillverkade 1953-66. Jag får intrycket att SJ influerats av DB och troligen köpt konceptet rakt av, kommentarer?

Bild

Vidare skulle det vara intressant att få reda på hur många storbehållare av varje typ (L, M, S, T och Ö) som anskaffades och i vilka nummerserier dessa gavs. Var kan man hitta dessa uppgifter?

Efter nogrannare studier gör jag gjort några besvärande noteringar som talar för att SJ "försvenskat" konceptet avsevärt.

Jämför man t.ex littera L och M framkommer följande skillnader:

Littera L; (l x b x h) 2330 - 2106 - 2650
Tysk Ddzkr 551; (l x b xh) 2960-2248-2750, byggd 1964-65, 500 st

Littera M; (l x b xh) 2700 - 2028 - 2286
Tysk Efvkr 421; (l x b xh) 3087-2081-2417, byggd 1953-63 360 st

Så kan man fortsätta att jämför de olika storbehållarna.
Alltså är de svenska mindre, varför kan man fråga sig då "det större svenska fria rummet" borde ju inte vara anledningen.

Ovanstående gäller "storbehållare" men ämnet kan givetvis också behandla "småbehållare" som Magnus63 tar upp liksom frågan om lastbärare såväl landsvägsfordon som järnvägsvagnar. Själv undrar jag om den av mig byggda och märkta Magirusbilen var den enda vid SJ eller om fler förekom?

Frågan härmed öppen för fortsatta kommentarer och funderingar. Vill minnas att LYR tidigare publicerat intressanta bilder på andra forum, varför inte fylla på här?

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av BoJ »

Trevligt Ola.
De normalspåriga vagnarna med kulor gick i slutet av 90talet till Kungsörnen (Edit Juvel var det ju) i Göteborg.
Har en del bilder över dessa där.
BoJ

Bild

I nedan länk finns en del matnyttigt på sida 2 +3.
http://www.stinsensforum.se/grf-vagnar- ... 78-20.html
Senast redigerad av BoJ den 28 feb 2012, 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av magnus63 »

Ja, detta är ett närmast outtömligt ämne.

EUR-pallen, som fyller 65 år i år, används flitigt och hade redan i 1961 års särtryck "optioner" som pallkragar, lastburar m.m.
Det jag inte hittar ett dugg om i särtrycket är storcontainrar, men de kom på bred front på 70-talet. De är en större variant av SJs storbehållare, det finns ju allt från tank- till fryscontainrar.
Standardtrailers för piggyback är kanske något senare ändå.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av magnus63 »

Googla på UIC PA-behållare. Det verkar ha funnits (finns?) ett standardiserad system för storbehållare, eller PA-behållare som tydligen är den korrekta benämningen.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av BoJ »

I särtryck från 1971 så är det lite andra beteckningar på behållarna.
BoJ

Bild
Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Kjedlund »

Intressant att diskussionen om storbehållarna har vaknat till liv igen. Jag undrade ju redan i tråden på Stinsen om färgerna på de olika typerna av behållare och fick då ett svar att typ L/Dt, M/Em och T/Dc var ljusgrå.
Bild
Modeller av tre tyska behållare.
Från vänster Weinert 4367, Weinert 4366 och Roco från vagn 46529. 4367 motsvarar typ S, men avviker rätt mycket i utseendet, bl. a. dörrarna. De båda andra överensstämmer bättre med utseendet på de svenska Ö/Eö respektive M/Em.
Färgen på Ö/Eö undrar jag fortfarande över, - mörkt grå, vilket är det mest troliga, eller var det någon annan mörk färg?

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Kjedlund »

Lihkströmsverken skrev: Ovanstående gäller "storbehållare" men ämnet kan givetvis också behandla "småbehållare" som Magnus63 tar upp liksom frågan om lastbärare såväl landsvägsfordon som järnvägsvagnar. Själv undrar jag om den av mig byggda och märkta Magirusbilen var den enda vid SJ eller om fler förekom?

/Ola
Jag tror på goda grunder att det fanns åtminstone ytterligare en Magirusbil med Ackermannsläp av denna typ. I AoH 4.78 fanns en bild av en dylik som, vad jag kan se, inte har nr 13127 på dörren utan troligare 13128.

Bild

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av TuveB »

OK

Minst 2 Magirusbilar? Fanns det fler? Eller andra typ Volvo Viking eller Scania L51 eller L55. Eller övergav man "Citytrailerkonceptet" till förmån för korta lastbilar som Kilowatt nämner? Vad var det för bilar Kilowatt använde? Scania LB80/81? Scania P82? Volvo F84/85? CSAM är kanske en utveckling av konceptet. Kalmar Terminal var ett helt annat koncept som beskrivs på www. kalmarterminal.se
#JB17

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av kilowatt »

TuveB skrev:OK

Vad var det för bilar Kilowatt använde? Scania LB80/81? Scania P82? Volvo F84/85?
Det var en vanlig enaxlad flakbil, men utan flak, alltså bara ett chassie, med fasta räler på som vi använde. Avkortad, så allt bakom bakaxeln var borta, förbaske mig om jag minns huruvida det var Volvo eller Scania-Vabis, men jag vill minnas att det var en bensinare (jag kunde inte ha min lösa radio) vilket bör tala för Volvo. Det var en privatåkare som hade körningen, sedan tog bestämt SLab över (sedermera green cargo) Det jag talar om var på mitten av -60 talet, absolut på vänstertrafikstiden.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av magnus63 »

Har tyska PA-behållare letat sig över till Sverige? Om det nu stämmer att det är en UIC-standard så förefaller det ju inte otroligt.
Ungefär som att ett svenskt godståg bör ha några UIC-standardgodsvagnar från DB, SNCF, DSB, NS eller nåt.

När jag jobbade på Hernia Lim så köpte vi plastdispersion i standardbehållare. De var mindre än PA-behållare och hade eentligen ingentig med järnvägar att göra, men det var likväl standard.
2000-liters plasttankar med stålnät omkring, som hade gaffeltruckuttag i botten, de var vanliga, vi både köpte råvaror och skickade färdigt lim i dem.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av TuveB »

Kilowatt, det låter som Volvo L370 Brage med A6 motorn, tillverkad 54-63. Scania hade ingen bensinare vid den här tiden. Kjedlund hade hittat bilder någonstans på sådana. Vilka andra märken kan det ha varit? Bedford, Borgward, Ford?

Magnus63, det låter som det som kallas cipax-behållare, de är standardiserade och har ett standardiserat namn, finns någon liten tillverkare i Tyskland som gör sådana i H0.
#JB17

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av magnus63 »

Japp, stämmer, googlade på Cipax.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Kjedlund »

Här ett par länkar till Järnvägsmuseets bilddatabas ”Centr@len” med bilder, - en Scania och en Volvo, utrustade för transport av storbehållare:

http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/Cgi ... 00&Recnr=1

http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/Cgi ... 00&Recnr=1

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av kilowatt »

TuveB skrev:Kilowatt, det låter som Volvo L370 Brage med A6 motorn, tillverkad 54-63. Scania hade ingen bensinare vid den här tiden. Kjedlund hade hittat bilder någonstans på sådana. Vilka andra märken kan det ha varit? Bedford, Borgward, Ford?
JAg tittade på Kjedlunds bilder, inte heller Volvon stämmer. för han visar en Diesel, men bakänden på Scania-Vabis en stämmer bra med mina gamala fragmentariska hågkomster.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av BoJ »

Hittade en bild på en Os vagn med storbehållare. Detta var en riktig nyhet för mig.
Endast 3 behållere ser ut att få plats. Observera att vagnen är obromsad.
Troligen en före detta BJ vagn ser det ut som. Kan vara en av de som levererades av Wegman 1916 som BJ N3a senare Os
BJ buffertar och avsaknad av spänstag talar för detta.
BoJ

Bild

Föregångare till storbehållare kanske?
Någon form av systembehållare testas / förevisas.
Någon som ser vilken bil det är?

Bild

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Kjedlund »

Bilen är en Volvo "Rundnos" av något slag.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av magnus63 »

Det liknar en brittisk container från krita-perioden, sådana där som BR ställde på sina diminutiva Conflat-vagnar...

Os-vagnar med PA-behållare, det påminner om nån slags snikvariant på DBs BT50-vagnar...

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Kjedlund »

Jag har upptäckt att länkarna krånglar så jag har redigerat inlägget ett par gånger och lagt in bilderna "på vanligt sätt". Hoppas det går att se de rätta bilderna nu.

Ett par bilder av en Volvo flakbil, (nästan säkert en L370 Brage med bensinmotor), med behållare märkt ”Slottssenap”. Bilderna även denna gång från "Centr@len".

Bild

Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2057
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Lihkströmsverken »

En pusselbit till.

Ur SJ:Nytt nr 1 Februari 1953

Bild

går följande att läsa:

"Behållartrafik är i och för sig ingen nyhet vis SJ. Vi har sedan någon tid i trafik småbehållare med ett tons lastförmåga - fn uppgår antalet till omkring 500."
"Till att börja med har 75 storbehållare inköpts, slutna med en volym av 7,6 m3, öppna med en volym av 6,6 m3 samt cisternbehållare med en volym av 4,1 m3."
"I utlandet används för storbehållarnas järnvägstrafik i stort sett specialvagnar. Det system vi utarbetet vi SJ bygger på användning av vära vanliga trafikvagnar. FEm storbehållare ryms på en O-vagn. Vagnaran behöver sålunda ej stå stilla om behållartrafiken vid något tillfälle skulle bli av mindre omfattning. Skulle emellertid storbehållartrafiken utveckla sig gynnsamt och så småningom få större omfattning, torde också frågan om användning av specialvagnar bli aktuell. Vi håller därför på att utarbeta en specialvagn, som är lämplig för våra förhållanden."
"Två typer av vägfordon kommer att användas, dels en tysk konstruktíon, en s.k. Ackermannvagn, och dels en i Sverige konstruerad vagn."

Bild

Den i artikeln återgivna bilden av en tysk Ackermannvagn dragen av en Magiruslastbil tror jag, med tanke på nummerskyltens placering och tidpunkten för artikelns publicering, föreställer ett DB-ekipage.

Bild

/Ola

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av TuveB »

Volvon Kjedlund visar är en ur familjen Brage/Starke/Raske. De hade numren 360 o 370 för de bensindrivna och 365, 275, 465 0ch 475 för dieseldrivna och tillverkades 55-65. Volvon med fristående lampor är troligen en Viking. Scanian vi ser baksidan av hytten på är troligen en L75 den har åtminstone en BeGe hytt. Magirusen är en föregångare eller större/tyngre variant till den Lihkströmsverken byggt som modell.

Väldigt trevliga och informativa bilder ni hittat. Tidningen Lihkströmsverken tipsade om är nr 3/2012 och artikeln var bra. Jag fick uppfattningen att det var ett specialhäfte, det hade varit ännu trevligare.

Den enklaste modellen att bygga skulle vara Brekinas Scania tippbil med nytt flak. En tänkbar färg som alternativ skulle vara den mossolivgröna som "Luleå" har på sin nya SJ lastbil. Någon tillverkare som gör dessa "byttor" lösa? Vem har de bästa byttorna i H0?
#JB17

Lihkströmsverken
Inlägg: 2057
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Lihkströmsverken »

TuveB skrev:Tidningen Lihkströmsverken tipsade om är nr 3/2012 och artikeln var bra. Jag fick uppfattningen att det var ett specialhäfte, det hade varit ännu trevligare.
Tja, rent formellt är du rätt. Tidningen i fråga är ett ordinarie nummer men man använder sig av formuleringen "Schwerpunktthema in Vorbild und Modell", alltså ungefär "tungdpunktstema i förbild och modell" när det gäller storbehållare - väl så nära man kan komma ett specialnummer som möjligt utan att kalla det just "specialnummer", beklagar om du känner dig lurad av min ursprungliga formulering.

/Ola

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av TuveB »

Det är lugnt Ola, det enda problemet det medförde var att vår vän "Bokhandlaren Frank" inte begrep vad jag snackade om för specialnummer, men det löste sig.
#JB17

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2748
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av H0n3 »

Var just inne på Press Stop och såg att senaste numret av Eisenbahn Journal faktiskt har en feature på just storbehållarna i systemet "von Haus zu Haus", se länken:

http://www.press-stop.se/webbshop/produ ... al/201203/

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Kjedlund »

Lihkströmsverken skrev:
Den i artikeln återgivna bilden av en tysk Ackermannvagn dragen av en Magiruslastbil tror jag, med tanke på nummerskyltens placering och tidpunkten för artikelns publicering, föreställer ett DB-ekipage.

Bild

/Ola
Bild

Ännu en bild från "Centr@len". Troligen är det samma bil som den som visas i artikeln, - en Magirus "Eckhauber" föregångare till "Rundhauber"-familjen som kom 1952.

Fler modeller av Magirus "Rundhauber" med Ackermannsläp har gjorts, bl. a, av Hübner i skala 1:32.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av Kjedlund »

Jag har ett avstannat bygge av en modell av det som tyskarna kallar ett ”Behälterzustellfahrzeug”, (BZF), som jag plockat fram på grund av denna tråd. Kanske kan den bli färdigbyggd nu om inspirationen kommer tillbaka.

Bild
Förebilden är den samma som Lihkströmsverken hade till sin modell. Bilden från ”Centr@len” har jag spegelvänt så att den blivit rätt.

Bild
En halvfärdig Weinert-byggsats med hytt/huv från en Preiserbil, ändrad och kompletterad på några punkter så att den så mycket som möjligt efterliknar SJ-förebilden.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av kilowatt »

Kjedlund skrev:Jag har upptäckt att länkarna krånglar så jag har redigerat inlägget ett par gånger och lagt in bilderna "på vanligt sätt". Hoppas det går att se de rätta bilderna nu.

Ett par bilder av en Volvo flakbil, (nästan säkert en L370 Brage med bensinmotor), med behållare märkt ”Slottssenap”. Bilderna även denna gång från "Centr@len".

Bild

Bild

Usch *s* Jag ryser när jag ser bilderna, det var nog just den bilen jag körde, dock något lite tidigare i dess liv, för på dina bilder har den fått SLab märket på dörren, men samtidigt har den kvar den grönar trafikbil-skylten i nosen.
Det var kul att se igen.

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av alsum »

Finns modell lastbil Volvo L 370 som visade bilden? Vet inte om L 370 eller ??

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av alsum »

Undra cement behållare äldre som hade stora skål och öppen. Sen kommer nya cement hållare som bara rulla hela tiden. Finns något modell äldre skål. Även på cement fabrik hade sådana men liten?

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av kilowatt »

Affetuff skrev:Undra cement behållare äldre som hade stora skål och öppen. Sen kommer nya cement hållare som bara rulla hela tiden. Finns något modell äldre skål. Även på cement fabrik hade sådana men liten?
Den sortens betongbilar kallas "högtippande" Jag har inte sett någon sådan i modell, bara roterande tombolabilar. Sedan skall det vara en lave att tippa betongen i, som man släpper ut i botten ner i skottkärror. I dag är det betongpumpar, vilket slit det var förr, men roligare.......

Såg en bild på blocket på en högtippande, men omgjord för spannmål.....
http://www.blocket.se/sodermanland/Hogt ... ?ca=14&w=3

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Fordon för storbehållare

Inlägg av alsum »

:o Visst högtippade cement på släp med traktorn. Tack bra bilden visade.Finns lite större också på lastbilen.


Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"