Toppbilden, visa:    


Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

Ett annorlunda projekt – i lite större skala
Del 1

Skall försöka dela med mig om erfarenheter och hur saker egentligen inte blir som man tänkt sig, medan andra blev mycket bättre än man tänkt sig. Kanske kan någon dra lärdom och att inte göra exakt samma misstag som jag. Här finns lite om byggmetoder som funkade och några som absolut inte gjorde det. I denna tråden använder jag även Mötesspårets egen tjänst för bildlagring, så får vi prova även den. :-T

Det här projektet började med ett främmande telefonsamtal. Det var en tjej som ringde från ett produktionsbolag i Göteborg som hade fått mitt namn av två andra modellbyggare, lite mer norr om Göteborg. Dessa båda herrar hade tidigare gjort ett arbete för en liknande produktion under samma varumärke, men avståndet denna gång var lite för långt för en uppdragsgivare från Göteborgsområdet. Så därför föreslog herrarna mitt namn.

Saken var den att de behövde ett modellandskap i skala 1:50 för ett reklamarbete för en tillverkare av större entreprenadmaskiner, så frågan blev om jag kunde tänka mig att bygga en sektion som en del av en ny kampanj för detta företag.
Jag påtalade att det självklart var en spännande och lockande fråga, men att jag aldrig tidigare byggt på uppdrag. Jag är ju på intet sätt någon professionell modellbyggare, bara en glad amatör. Hon var dock mycket nöjd med det hon hört från sina två referenser och vad hon sett på nätet, via länkar på Mötesspåret, så något liknande skulle räcka mer än väl. Jag funderade över natten och hörde av mig dagen efter och sa att jag skall göra vad jag kan för att ro projektet i hamn. Konsultation med de två forumbröderna gjorde förstås också att jag till slut bestämde mig för att kasta mig ut i det okända.
Det färdiga projektet har jag ännu inte sett, så det är minst lika spännande för mig. Snacka om att kasta sig ut.. :shock:

Ganska snart började en jakt mot klockan eftersom de gärna ville börja inspelningen om bara några veckor. Så vad hade jag liggande i skala 1:50…? Tja, lite gubbar, tunnor, spadar och hackor kunde jag snabbt gräva fram i gömmorna hemma. Delar till en stomme, byggfrigolit, lim, färg, spackel, sand och strömaterial fanns också och då detta material inte är beroende på vilken skala som avses var det bara att börja skissa på en enkel ritning av en modell. Efter att ha rett ut vad jag kunde röra mig för budget, så beställdes lite olika figurer i arbetande ställning och det befintliga landskapsmaterialet kompletterades med diverse tillbehör från byggvaruhuset. Hobbymaterial kompletterade från hovleverantören vid Stigbergstorget i den stora staden. Sedan sattes bygget igång… I alla fall lite skissande med papper och penna.

Men från ord till handling, så här såg deras önskemål ut.
En hanterbar modul med ett modellandskap som lätt kunde flyttas. Helst i en personbil eller en mindre skåpbil. Efter några turer fram och tillbaka enades vi till slut om måtten 90x140cm ungefär. I produktionen skulle ju entreprenadmaskiner visas; dvs. dumpers, hjullastare och grävmaskin. Det fanns därför önskemål om en gruva/tunnel, bergtäkt, grustag och byggarbetsplats. Eftersom barn skulle vara centrala vore det bra om det var någorlunda tåligt och fanns sektioner där det händer saker eller barnen själva fick agera på den 3-dimensionella lekmattan. En komprimerad miljö med många miljöer på en liten yta. Här gällde det verkligen att tänka till.
4_ritn_skiss3.jpg
En första skiss med mycket stor pensel resulterade i en tanke om ett berg till höger med en gruva och grustäkt i samma berg. Byggnader till vänster och en öppen ”fri” yta i mitten. Efter lite ändringar insåg jag ganska snart att här behövde tänkas om något för att få loss ännu mer utrymme. Att få plats med allt i en rimlig omfattning på en begränsad yta är svårt i skala 1:50, redan i 1:87 kommer det att bli väldigt trångt. Det fick därför bli kompromisser på flera nivåer då allt skulle försöka klämmas in på samma modul. Så ett nytt papper och lite mindre pensel gav detta.
4_ritn_skiss2.jpg
Det andra försöket behöll gruvan till höger men i rät vinkel och i berget där tunneln finns fick även grus och bergtäkt husera. Till vänster på ritningen tänkte jag mig två hus under uppförande. Ett mindre trähus med regelkonstruktioner med takstolar och sedan ett större komplex med betongmoduler där det är tänkt att ett ”höghus” skulle växa fram. Samtidigt behövdes ett påbörjat dike (som kunde innehålla både sand och rör), en större grop som kunde grävas ur eller fyllas igen, staket, skyltar, tunnor mm. Dessutom ville jag ha en nästan tom lekyta i mitten på plattan för kreativa lek- och byggidéer där sand och grushögar kunde vara viktiga beståndsdelar.

Detta gav i alla faller teoretiskt möjligheter att placera ut maskiner både nere i tunneln för brytning av bergkross, i bergtäkten för liknande grävuppdrag, grustaget för lastning och lossning, gräva diken och hål för att ta bort eller fylla igen med sten, sand och grus. Till byggena behövdes bräder, plank, grus mm. Allt beroende på vad som för stunden skulle byggas och arbetas med. Det kändes som det fanns många olika miljöer och stationer att skapa i.
Nu flyttades tankeverksamheten ut i garaget och lite regelmaterial plockades fram.
Återkommer till det. :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Sture Bylén »

Äntligen! [JC_doubleup.gif]
Det här blir en rysare. ;)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av cgn1954 »

Ja, detta ska bli skoj ... :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

Tack kära kamrater för kommentarer och påhejande!
Nu tar vi ny sats med lite handgripligheter.

Del 2 - Virke, frigolit och lim i en salig röra..
2_Frigolit_bas2.jpg
En stomme av 45x45mm regel skruvades och limmades ihop och mellan reglarna fylldes stora delar med byggfrigolit från Byggmax (det finns även andra liknande byggvaruhus). Skivor limmades och skruvades (för fixeringen skull) på plats. I detta skede användes traditionellt Cascol vitlim. Sektionen till höger gjordes på en lite lägre nivå där gruvan/tunneln skulle bli. Rören 110-120 mm användes enbart för att ge en uppfattning om hur mycket berg det behövdes för att dölja tunneln, de skulle inte vara kvar sedan.
Några leksaksbilar fick assistera tumstocken för att se hur stort det behövde vara. För att jag skulle slippa krypa kring på garagegolvet skruvades 4 gamla bordsben från Ikea (eller annat möbelvaruhus) på plats i ramverket. Nu blev det lite lättare att åka runt på en skrivbordsstol när jag skulle komma åt överallt med modellerandet. Med en tuschpenna skissade sedan mina tankar över till modellen och jag började palla upp med mindre bitar av frigolit upp över tunneln.
5_frig_pu_skum2.jpg
Med hjälp av polyuretanskum (PU) fylldes sedan frigolitflaken. Det ljusa fogskummet vällde snabbt över flaken och täckte både avloppsrör och annat. Innan sprutningen av skummet sprutade jag lite vatten från en annan sprutflaska över frigolitmodellen. Vatten påskyndar härdningen av massan och hjälper till att få den att fästa bra på underlaget.
Vad kan man säga om PU-skum? Tja, det finns en massa olika typer och i varierande prisklasser. Det jag använde var det absolut billigaste jag kunde hitta och fanns för min del på Byggmax. Tanken här var inte att i detalj få fram en fin ytstruktur på ett berg, utan syftet var enbart att fylla ut ett utrymme och få reda på hur stabilt det var när det härdat. Torktiden är kort och man kan redan efter ett par timmar börja skära i det härdade "skummet" med kniv. Det var precis det jag ville ha.
Här är dock lite att tänka på:
- Drivgasen ihop med den flytande plasten i dessa sprayburkar brukar inte vara så hälsosam, men med garageporten uppe så var ventilationen god. Men något att tänka på om man funderar på att testa i en instängd vinds eller källarlokal. Handskar och andningsmask är då definitivt att föredra.

- Det är väldigt kletigt innan härdning som när det kommer på fel ställe, händerna till exempel. Fråga mig inte varför jag vet.
Så rör det inte under härdningen, låt det härda klart och skär sedan bort det som skall bort.

- Fogskum expanderar en hel del, det är liksom grejen med fogskum. I instruktionen står att en fog bara skall fyllas till 25-30%, resten expanderar skummet på egen hand. Får det inte plats väller det över eller vid sidan om. Stängs det in, så spränger det lätt sönder en stomme som inte sitter rejält fast. Viktigt att tänka på innan man är för ivrig att spruta in det i håligheter.

- Lägg inte på lager på lager i en och samma omgång, med flera burkar, i tron att det skall gå snabbare att bygga på höjden. Det som hamnat i botten riskerar att härda mycket långsammare och när man sedan skär ner i det som man tror härdat träffar kniven på en kletig massa och det knivbladet blir snabbt obrukbart. Massan som sakta väller fram, bygger lätt upp fantastiska stalagmit liknande skapelser. Men då måste det härda ännu längre tid. Stalagmiter var inte det jag ville ha just där..

-På bilden ovan syns en hel del hål i den härdade massan likt en schweizerost. Vilket förstås är den egenskap man vill ha med fogskum, en luftfylld massa som har isolerande (luft) egenskaper. Det är därför svårt att modellera direkt i fogskummet. Ytan är lite fluffig och duger förstås väldigt bra om man vill efterlikna vulkaniskt berg, men behöver skulpteras med spackel, gips eller liknande om man vill få fram mer granitliknande strukturer. Men som stomme och bas till ett berg duger det fantastiskt bra.
7_pu_skum2.jpg
När skummet härdat skär man lätt med brytbladskniv, genom skummet för grovskulptering. Jag upptäckte även att ett bättre alternativ till vitlim är ett montagelim som heter ”No more nails”. Även detta fanns på byggvaruhuset och i 300 mL tuber som kunde placeras i en patronspruta (syns lite uppe till höger i bild). Det limmet är suveränt för, inte bara frigolit i olika former o fasoner, utan binder även trä, plast, glas, metall mm. Hugger bra efter 15-20 sekunder, ger sedan justermån i ett par minuter för att torka helt efter bara någon timma. Det blev snabbt en favorit och bra för kommande stombyggen.
På bilden ovan börjar landskapet ta form och öppningen i bakkant till vänster ger en fingervisning om tunneln/gruvan.
6_frig3.jpg
Tunnelöppningen och vägen ner till tunneln/gruvan. Man anar också att gavlarna limmats med raka delar av byggfrigolit och innandömet fyllts med mer fogskum. Överdelen är avkapad så att den bildar en slät yta uppåt. Detta för att jag skall skapa ett löst liggande lock ovanpå, då man skall kunna lyfta av taket på berget för detaljering och målning, eller bara komma åt mer ordentligt.
13_interiör.jpg
Interiören i tunneln skars ut och ett försök till att efterlikna borrat och sprängt berg arbetades fram ur fogskummet.
Här syns tydligt att det är mycket luft i skummet… För att få en finare och slätare yta användes spackel samt bergsformar för gips.
12_interiör.jpg
Andra ändan av tunneln ger brottytan in mot berget. Här får man nu tänka sig en hjullastare med mycket berg och sten i skopan, när det hela är färdigbyggt. Men innan dess behövs mycket modellerande, mörkare nyanser, fukt, sten och grusrester.
Snart kan arbetet med färg, strömaterial och andra detaljer komma igång på allvar.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Sture Bylén »

Mycket gedigen och instruktiv redovisning, Peter! [JC_doubleup.gif]
Här får vi verkligen följa projektet från ax till limpa. Ja, i alla fall från ax det färdiga resultatet har ju inte ens du sett ännu.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av ford1929 »

kul att följa... [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Kul projekt [JC_doubleup.gif]

Mvh
Pär

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

Tack BR78, Pär och Roger, för alla positiva kommentarer. :=KOMP
Sture Bylén skrev:Mycket gedigen och instruktiv redovisning, Peter! [JC_doubleup.gif]
Här får vi verkligen följa projektet från ax till limpa. Ja, i alla fall från ax det färdiga resultatet har ju inte ens du sett ännu.
Tack Sture! :-T Ja, det är svårt att veta var man skall lägga nivån, det som är självklart för mig kan vara nytt för andra, och vice versa. Det senare gäller faktiskt allt som oftast för egen del. Tycker alltid jag hittar små nyanser av möjligheter till förbättring av egna projekt, när jag ser hur andra gjort.
Men jag säger som du brukar göra. "-Bläddra förbi om det inte är kul att läsa."
Nä, den där limpan är ännu osedd. Tänk om det blev något fel när den skulle gräddas, så man beslöt att lägga ner brödbaket och göra muffins istället... Ja, det återstår att se. :?
Men jag chansar och fortsätter en stund till.. :-J

Del 3 - Fortsatta skumma verksamheter...
5_frig_pu_skum.jpg
Jag beslöt att göra färdig de stora stommarna först, innan jag började med målningen eller andra mindre detaljer. Locket på berget blev en tunnare skiva i kryssfaner, kanten mot befintligt skum täcktes med pappersunderlag för att inte det nya skummet skulle hugga fast i det befintliga ”berget”. Vatten duschades på brädan för att det säkert skulle hugga fast där det skulle.
7_pu_skum.jpg
Efter att första lagret härdat, fylldes ytterligare ett lager. När även det härdat, lyftes locket av och pappret revs bort från locket. De båda bitarna visade sig passa riktigt bra ihop.

Även delar av plattan fylldes med mer massa, för att simulera kommande ”fasta” grushög. Dessutom så skars det ut ett längre dike och en grop, båda innehållande rörändar. Håligheten intill är ett större hål som ger en möjlighet att fylla i eller gräva bort med hjälp av en grävmaskin. Tanken var här att skapa aktiviteter för att kunna lägga ner ytterligare rördelar, fylla klart diket och gräva ur eller fylla igen gropen.
11_dike_hål.jpg
Här syns hela diket i sin längd och hur det ligger diagonalt på plattan för att så småningom hamna utefter en av vägarna på plattan. Här avvek jag alltså från den ursprungliga ritningen. Det visade sig att mitt ena hus kunde göras större om det placerades vinkelrätt på plattan, istället för diagonalt som ritningen visade. Diket skars ut med brytbladskniven och spacklades med grå akrylfog. Inte alla detaljer köptes in vid ett och samma tillfälle utan jag tog tillvara en del öppnade burkar och tuber för att göra slut på vad som låg på hyllan. Detta var inte helt genomtänkt insåg jag tyvärr för sent. Varför tog det sådan tid innan det torkade, vad är det som händer med gamla förpackningar som står i förråd…?

Nu följde det en tid med mycket torktider. En bra förutsättning är förstås uppehållsväder, kanske lite sol och lätta ljumma vindar. Behöver jag säga att det regnade en hel del, det var bara 11-14 grader, så möjligheten till bra tork, fanns inte. Vid ett par tillfällen gick det faktiskt så långt att jag stängde garageporten och satte på 2 värmefläktar så jag fick upp temperaturen till drygt 20 grader.
Dessutom så var det förstås det där med gamla förpackningar. Jag såg ju en möjlighet att göra slut på en öppnad gipspåse, gammal vattenbaserad latexfärg och en mindre burk spackel. Det visade sig tyvärr så att kombinationen av väderlek och mina komponenter inte var det mest gynnsamma parförhållandet. Det torkade helt enkelt inte som jag ville, eller trodde.
Så jag kan inte rekommendera användandet av gammal färg fullt ut, i alla fall inte om du arbetar mot en klocka. Mer än en gång var jag tvungen att låta det vara ”ett tag till”, när jag morgonen efter trodde att ett moment torkat klart. Hur som, det torkade förstås till slut, även om det satt långt inne.
14_berg.jpg
Att använda gammal gips att modellera med är inte heller att föredra. På bilden ovan har jag blandat i lite svart akrylfärg i gipsblandningen innan den smetades ut i gropen. Mycket frustrerande när det inte torkar med en gång, eller i alla fall så snabbt som gips brukar torka. En viss mängd akrylfärg, eller annat färgpigment, kan förstås påverka härdningsprocessen av gips men i det här fallet var det inte hela sanningen, för även utan färg så gick processen väldigt, väldigt långsamt. Gipsen var nog fuktskadad eller på annat sätt förorenad.
En lärdom till.. Vet man att en förpackning är gammal, så prova vid sidan om innan det "skarpa" läget.
14b_berg.jpg
Bilden ovan visar lite olika framskridning med färg, strömaterial och en del avgjutningar från bergsformar uppe till höger.
Som synes behöver fogskummet spacklas igen då håligheterna är svåra att hantera som de är. Släta och jämna ytor låter sig modelleras på ett bättre sätt än de råa frigolitliknande ytorna. Olika gjutformar för ”berg i dagen” användes för att få lite granitkänsla.
Här syns också sandtäkten till vänster, bergtäkten till höger och längst till höger, nästan ute ur bild, syns nedfarten till tunneln.
Härligt att äntligen få gå lös med lite strömaterial och färg..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av S Johansson »

Det här är ett nytt och roligt projekt att följa. Rom byggdes inte på en dag. Det här blir fint i slutändan, ska du se! Om du får problem kan du ju alltid vända dig till bröderna Hansson i Korted. Önskar dig fortsatt lycka utanför garageporten. Sjöväderprognosen för närbelägna Mjörn är just nu svag till förlig vind.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av jogra »

Se här är du igång då, helt klart, långt på väg.
Så trevligt Peter att du tar dej tid att lägga ut detta! [JC_doubleup.gif]
Det var ju inte de allra enklaste förutsättningar att utgå ifrån, så att säga. Ej heller att få det hela fullföljt. ;)
Tror helt säkert att limpan till slut kommer att bli riktigt smaklig och god. :D
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av ford1929 »

tyvärr när det gäller material typ lim och gips mm har ju en bäst före datum ....no more Nails funkar klockrent..använder det uteslutande till mitt bygge...fogskum har jag inte änne testat när det gäller landskapsbygge.....får testa....
i övrigt så ser det mycket bra ut [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev:Om du får problem kan du ju alltid vända dig till bröderna Hansson i Korted. Önskar dig fortsatt lycka utanför garageporten. Sjöväderprognosen för närbelägna Mjörn är just nu svag till förlig vind.
Tack Stig! Skönt att få support från alla håll. Torkmöjligheten är jag särskilt glad för.. ;)
jogra skrev:... Så trevligt Peter att du tar dej tid att lägga ut detta! [JC_doubleup.gif]
...Tror helt säkert att limpan till slut kommer att bli riktigt smaklig och god. :D
Tack Jogra, det får vi hoppas att den blir. Om inte var det en lärorik resa för egen del, på många sätt. :-J
ford1929 skrev: ....no more Nails funkar klockrent..använder det uteslutande till mitt bygge...
i övrigt så ser det mycket bra ut [JC_doubleup.gif]
Man tackar, ja efter att ha noterat ett tips på en amerikansk sida så är jag helt med dig avseende "No more nails".. :-T
Nu fortsätter vi med mera strömaterial och mer färg..

Del 4 - Mera grönt och mera färg..
16b_berg.jpg
En mycket mörk tunnelöppning in i berget. Lite färg har nu kommit på avgjutningarna och det är alltid lika trevligt när man kan börja använda lite grönt material. I omgångar spacklades delar av modellen, mer färg (mest akryl och av den sort som torkar) sattes till och ytterligare strömaterial kunde fyllas på.
16_berg.jpg
Äntligen kom lite bättre väder och bara frisk luft gjorde att det hela torkade mycket bättre än inne i det instängda garaget. Ljuset gör ju att man får lite fräschare färger och nyanser. I de flesta fall användes akrylfärger och då i en färgskala som jag sett andra använda. Är personligen väldigt imponerad av vad Troels Kirk får fram med så (förhållandevis) få färger; svart, gulockra, bränd umbra, mörkgrön, ljusgul (Naples yellow) och vitt (för torrborstning). Troels använder några till men i sammanhanget är det bara en handfull. En fantastisk inspirationskälla. https://m.facebook.com/The-Coast-Line-R ... 483958090/

Klippformerna fylldes på vidare med utspädd färg. Mörkare nyanser i skrevorna o ljusare på ovansidorna. Ockra insprängt här och där för att få lite rostliknande vatten från en del bergsskrevor. Under klipputsprången lades lite mörkare för skuggning och till sist lite torrborstning med vitt av de yttersta delarna på klipporna.
17_berg.jpg
Färgad mossa fick ett nytt tunt lager med sprayad vitlim/vatten/diskmedel blandning och sedan spetsad med lite fint strömaterial (turf, fine turf från Woodland Scenics) med olika gröna nyanser ovanpå. Buskarna sattes sedan strategiskt i skrevor och i övergångar mellan berget och ”locket” för att dölja skarvarna ytterligare. Färgövergångarna från landskap till verklig bakgrund verkade också okej, så färgvalet av strömaterial såg bra ut vid en första anblick.
Mer o mer började landskapet växa fram och parallellt med landskapet behövde jag nu börja på mina byggnader som skulle få plats på den andra sidan av plattan.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av S Johansson »

Oj, vad fina bergsformationer! Bra att ha nära till naturen.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av BR78 »

Det blir otroligt bra det där Peter [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Sture Bylén »

Sådana här redogörelser gillar jag, Jag blir helt fängslad av att se "en brädhög" växa fram till ett trovärdigt landskap. [JC_doubleup.gif]
P Falk skrev:Tycker alltid jag hittar små nyanser av möjligheter till förbättring av egna projekt, när jag ser hur andra gjort.
Visst, forumsamarbetet när det är som bäst. Många bra tips om arbete med fogskum. Blir sugen att prova den varianten när jag bygger ut min egen bana.
P Falk skrev:Varför tog det sådan tid innan det torkade, vad är det som händer med gamla förpackningar som står i förråd…?
Även detta ska jag hålla i minnet i mitt kommande arbete. Det är lätt att man i återanvändariver låter "snålheten bedra visheten",
P Falk skrev:Nu följde det en tid med mycket torktider. En bra förutsättning är förstås uppehållsväder, kanske lite sol och lätta ljumma vindar. Behöver jag säga att det regnade en hel del, det var bara 11-14 grader,
:D :lol: [JC_doubleup.gif]
P Falk skrev:Mera grönt och mera färg..
Nu är du inne på en av de roligaste bitarna. Den stora landskapsförvandlingen. [JC_doubleup.gif]

Oh, jisses vad snyggt! :o Här har du verkligen lyckats fånga det "råa" landskapet.

Bild
P Falk skrev:parallellt med landskapet behövde jag nu börja på mina byggnader som skulle få plats på den andra sidan av plattan.
Och vi väntar med spänning.... ;)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev:Oj, vad fina bergsformationer! Bra att ha nära till naturen.
Ja, det hjälper till lite.. Där jag bor behöver man inte gå så långt för att se skogar, ängsmark, kalhygge, nyskog, mosse, berg i dagen, faluröda hus o ladugårdar, fallfärdiga hus o ladugårdar mm mm. Allt inom en radie på ca 1 km. Arkivet finns ganska nära.
BR78 skrev:Det blir otroligt bra det där Peter [JC_doubleup.gif]
Tack min vän! Synd bara att jag inte vågat mig på och använda den statiska applicatorn.
Den kan också trolla fram en del böljande landskap. Det får vi ändra på i Korted.
Sture Bylén skrev:Sådana här redogörelser gillar jag, Jag blir helt fängslad av att se "en brädhög" växa fram till ett trovärdigt landskap. ...
...Blir sugen att prova den varianten när jag bygger ut min egen bana.
...Och vi väntar med spänning.... ;)
Trevligt att det uppskattas.
Ja, fogskum kan nog ha sin plats på vissa ställen, men man får vara medveten om att får lägga ner lite arbete med ytan. Olika skum ger ju också olika ytor... Olika verktyg ger också olika ytor. Brytbladskniven skär snygga linjer och ger en väldigt rak o slät yta att måla/spackla på, och är nog det jag själv tänker använda mig av fortsättningsvis. Provade en mkt fintandad såg också när jag behövde gå lös på en rejäl laddning som hamnat fel, men den sågade ytan blev väldigt svampig och nästan sammetslik på ytan. Att måla en sådan yta med en grund/skräpfärg kräver en del då fogskummet i detta fallet suger färg som en tvättsvamp.
Som med mycket annat är det nog bra att prova vid sidan om innan det skarpa läget. För det där skummet har lite av ett eget liv. Då kanske ett annat alternativ kan vara att spruta på en platta bredvid, låta det härda och sedan skära ut bitar som sätts samman med "no more nails" och på detta sättet "bygga fram" berget. Ibland kanske det inte finns plana ytor där frigolitskivor kanske gör sig bättre.
Men nu går vi lös på lite resvirke till ett av husen.

Del 5 – Ut till brädgården..

Som tidigare nämnts ville jag få till olika typer av hus. Ett trähus med ett öppet regelverk med några påbörjade takstolar och ett större bygge som skulle simulera något i stil med ett höghusbygge. Trähuset gav mig flera fördelar. Det öppna regelverket gör ju att man kan se igenom, vad som pågår på insidan. Virket behöver inte målas eller behandlas, det skall ju vara nytt och träfärgat direkt från brädgården. Regelverket behöver inte vara färdigt på något sätt, det skall ju se ut som om det byggs. En gråfärgad platta som det monteras på kan man måla så det blir en putsad betongplatta som kan förses med ytterligare detaljer i form av arbetare osv.
Men först lite tankar om utseende.
18_trähus.jpg
Väggar från ett enkelt mindre hus ritades upp i ungefärlig skala 1:50 med ett par fönster och en dörr.
I datorn kan man lätt göra mindre segment som sedan kopieras och klistras in för att bygga upp väggen.
På samma sätt kunde ritning för gavel och takstolar tas fram.
18_trähus2.jpg
Detta ritades på enklaste sätt i PowerPoint och linjerna kopierades och sparades ner till en pdf fil, som sedan printades ut i A4 och nålades upp på en bit utsågad anslagstavla. För ett par år sedan hittade jag en gammal anslagstavla på en loppis för 20 kr och den har jag sågat ut delar ur vid flera tillfällen. Den passar utmärkt som underlag för olika träkonstruktioner som kan nålas fast innan limning och mer finns för kommande projekt som innehåller träkonstruktioner.
18_trähus3.jpg
Med nålar stagades ritningen upp på anslagstavlan och därefter mättes delarna fram och sågades till.
Eftersom ingen färgning behövde göras, var det bara att sätta igång och limma fast dem direkt över ritningen.
Ytterligare ett gäng nålar på strategiska platser gjorde att väggarna kunde limmas samman utan att de fastnade mot varandra eller mot underlaget.
18_trähus4.jpg
Vi känner igen det här byggsättet ifrån de som bygger flygplan i balsaträ eller Amerikanska träbyggsatser för hus eller vagnar. Där nålar man upp ritningen på samma sätt och placerar smörgåspapper/ritningspapper över eller kopierar av ritningen helt och kan därefter limma direkt över ritningen. Väldigt smidigt.
På liknande sätt användes här nålar för att göra att flera segment med samma utseende kunde limmas på varandra och göras näst intill identiska. Skall flera segment sättas tillsammans är de bra om de ser likadana ut och har bra passform.
18_trähus5.jpg
Efter ordentlig torktid kunde delarna lätt plockas bort.
Det lilla som fastnat i delarna mellan varandra gick att bryta loss ganska enkelt och endast enstaka små ytor behövde skäras fria från limrester och ritningsunderlag.
Jag hade gärna sett att spikplattor, förstärkningsreglar eller liknande monterade, men tiden sprang dessvärre ifrån mig. Helhetsintrycket känns ändå rätt okej.
18_trähus6.jpg
En bottenplatta behövdes också. Den tillverkades av 5 mm kapaskiva som är ett material som används flitigt inom reklam- och skyltindustrin. Jag hittade mindre hanterbara bitar i A4 storlek hos InEx som är en konstnärsbutik i Göteborg. De har även upp till A0 i butiken vilket blir billigare/dm2, men A4 räckte för detta ändamål.
18_trähus7.jpg
Kapaskivan kunde lätt skäras ut på min skärplatta och den målades med en vit putsfärs som gav lite struktur av betong på ytan och sedan ytterligare en grå betongliknande färg för att ge rätt nyans på den glättade betongen.
Träkonstruktionerna kunde limmas på "syllpapp" direkt på plattan. Syllpappen gjordes genom att kirurgtape drogs upp på en styrenplastbit och sprutades svart med Chaos Black (har jag tidigare sagt att jag gillar denna svarta grundfärg), därefter skars den i smalare längder och blev på så sätt förhydringspapp mellan betongplatta och regel/syll på betongen. Klistra på remsan och sedan vitlim och träkonstruktion på. Man kan förresten se två rullar av pappen som har "blivit över" och ligger kvar vid sidan om.
Några tvärslår ger stadga åt konstruktionen så här tidigt i konstruktionen, vilket man ofta ser på nybyggen.
Mindre plaströr kapades upp och limmades på plats på plattan, målades och fick sedan bli avloppsrör och annat som stack fram ur bottenplattan. Några gubbar inspekterar eventuella skador på rören, några bjälkar osv kan ge mer liv o rörelse åt det lilla husprojektet. Man skulle kunnat fortsätta med spikar och spikskallar på regelverket, spikplattor på takstolarna, mera löst bråte och så vidare, men tiden medgav inte riktigt det. Synd.
Nu är det inte så mycket kvar..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av ford1929 »

lite av ett "plockepinn" [JC_doubleup.gif] men bra blir det....
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Sture Bylén »

Otroligt imponerande, Peter!!
Själva berättelsen är instruktiv och kul. Bygget har en detaljeringsgrad jag aldrig skulle förväntat mig när jag vet hur du jobbat under tidspress. Rullar med "kvarglömd" papp, avloppsrör som inspekteras, strävor som "stagar upp bygget". Det känns nästan som att man själv är på plats!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av cgn1954 »

Finemang 1...
En mellanstor bild - 600 px bred

Finemang 2...
En mellanstor bild - 600 px bred

Ger ju oss som inte kommit igång än ett hopp om att:
  • - det behöver inte ta lång tid sätta landskap (men planering är sannolikt viktigt)
    - det finns konsulter på Mötesspåret som kan göra det åt'en...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av jogra »

Ja'a, våj ändå med han, Peter..... :shock: :o
Säger bara, nog var det tur att vi höll efter dej lite. Vilket fantastiskt jobb du ändå lagt ner! :-T :-T
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

ford1929 skrev:lite av ett "plockepinn" [JC_doubleup.gif] men bra blir det....
Tackar för det. Plockepinn är roligt. Speciellt om man sätter ihop det med färgade träribbor, som vattentorn, träbroar, mm. Man kommer liksom snabbt framåt.
Sture Bylén skrev:Otroligt imponerande, Peter!!
..Det känns nästan som att man själv är på plats!!
Tack Sture, du har ju del i detta som du vet, i allra högsta grad. Så du vet inte hur rätt du har. Du har varit på plats hela tiden.. :-T
cgn1954 skrev:
  • - det behöver inte ta lång tid sätta landskap (men planering är sannolikt viktigt)
    - det finns konsulter på Mötesspåret som kan göra det åt'en...
Nu skall vi inte ta i för mycket med superlativen, men tack för komplimangen. :oops:
jogra skrev:Ja'a, våj ändå med han, Peter....
Säger bara, nog var det tur att vi höll efter dej lite. Vilket fantastiskt jobb du ändå lagt ner!
Ja, Jogra, även du har ju en del i detta. Och jag är glad att du höll efter mig.. Plankstrykarn var mig hack i häl men jag höll undan, jag hade längre ben i 1:50 jmfrt med 1:87... :-BS

Del 6 - Det drar ihop sig..
17_berg2.jpg
Mellan torktiderna av trähuset fylldes det på med mer ytbehandling på landskapsdelen. Mer mossa färgades, mer nyanser i bergsskrevorna och några granar av flaskborstmodell fick växa fram. Dessa kompletterades med en liten dusch av vitlim/vatten och fint grönt strö material för mer struktur på grenarna. Attans att jag inte hunnit gå statiska gräskursen när detta nu gjordes. Det får bli nästa gång..

Nästa hus var ett betonghus som skulle ge känslan av modulbygge. Det vill säga betongliknande segment som har satts ihop en del och som kan simulera att något stort är under uppbyggnad. Under den här tiden kom även frågan upp om det fanns utrymme för en byggkran. En läcker byggkran i skala 1:50 fanns hos en av våra hobbybutiker på nätet, men tveksamheten att använda den var stor från min sida. Dels kostade den lite för mycket och dels så blev det ett för stort blickfång med en drygt 1 meter hög fackverkskonstruktion med nästan lika lång bom på toppen. Focus skulle ju vara på andra saker. Det blev en medelväg, med en mindre kran och en möjlighet att montera en eller två segment av fackverket på plattan. Så illusionen blev att även kranen var under uppförande. Jag gav dock möjligheten att använda hela kranen genom att spruta den gul och montera in batterier utifall att det behövdes.
19_betonghus1.jpg
Till betongsegmenten användes 5 mm kapaskiva. De kunde enkelt skäras till och behövde inte behandlas mer än med putsimitation och liknande grå färg som för bottenplattan. Ett mönster gjordes i datorn och mönstret klipptes ut och lades direkt på kapaskivan. Med skalpell skars delar ut som sedan kunde målas och limmas ihop till en egen huskropp.
19_betonghus2.jpg
Här sitter delarna ihop och ytorna har fått både puts och grå färg. Några medlemmar ur Familjen Preiser har fått genomskinlig platta i styren så de går att flytta runt, medan andra sitter direkt fast i underlaget i någon lämplig ställning för olika arbete.
19_betonghus3.jpg
Färgade träreglar och tandpetare har stuckits in i kapaskivan och limmats, på samma sätt som de små slangstumparna som får bli rörändar som kommer upp ur betongen även på detta bygge. Ett antal lösa segment tillverkades med en vikt ögla av mässingstråd instoppad och limmad i överkant på delarna för att imitera lyftöglor för kranhantering.
20_landskap_hus_kran.jpg
Ett kransegment är här fastmonterad i plattan och resterande delar ligger vid sidan om, lackerade i gult, istället för rött. Så behöver kranen användas i skarpt läge så finns det möjlighet. Diket har till slut fått en grusad kant och vägbanan har nu lite packat grus och en del spår och avtryck från däck och larver. Man kan skymta rördelar och plankor slängda på andra sidan diket. Mer granar och ytterligare mossa har impregnerats och placerats ut. Resten av alla plankor och rör packades i påsar för utplacering och användning inför reklamarbetet.
21_landskap_hus_staket.jpg
Staket tillverkades av myggnät och tandpetare och det hela lackades i svart och limmades på plats på plattan. Jag beslöt att hålla husen lösa ovanpå för att möjliggöra justering om det behövdes. Underlaget under husen var lite sand och strössel så att det inte blev kala fläckar om de skulle tas bort. Har lämnat två visitkort i form av skyltar, men tror aldrig de kommer att komma i bild.
22_klart2.jpg
Nu var alla komponenter på plats. Nu återstod bara att packa all kringutrustning i påsar. Sand och grus i olika kornstorlekar till maskinerna. Hårspray, fin sand och strömaterial för att ev reparera mindre ytliga skador på landskapet, vitlim för att återställa fallna träd, stenblock i form av krossade färgade gipsrester. Resterande flyttbara gubbar och tillbehör hamnade i en sista påse.
Sista eftermiddagen (söndag) innan leverans ägnades nästan helt åt torkning på utsidan garaget och den torkningen verkade fungera precis som det var tänkt, äntligen..
Måndag morgon: Fällning av sätet och in i bagaget på bilen och mot stora staden i väst för leverans vid packhuskajen.

Ett liknande bygge som detta gjordes av en konditor ute på västkusten parallellt, men helt i godis och sötsaker. Hur detta saxades ihop tillsammans med detta bygge och några leksugna barn kan vi faktiskt se på nätet i detta nu.
https://youtu.be/97PrK-4mDSM

Detta lilla projekt resulterade i ett antal timmar som egentligen blev mycket mer omfattande än vad jag först hade räknat med. Torktiderna som jag trodde skule gå av sig själv visade sig nästan bli mardrömslika, när man satt mitt upp i det. Den sista helgen innan leverans blev mycket intensiv och jag blev dessvärre tvingad att avstå från Bankalaset i Skövde för att timmarna (egentligen torktid) inte riktigt räckte till. Så jag ber om ursäkt om någon kund saknade mig på plats bland borden på parkeringen, jag får försöka ta igen det vid något annat tillfälle.
Eller hör av er så får vi lösa detta.. ;)

Och inte minst...
Ett stort tack också till Sture Bylén och Johan ”Jogra” för att ni gav mig möjligheten, genom att ge produktionsbolaget i Göteborg just mitt namn. Jag hoppas inte jag fläckat ner vår gemensamma hobby i samband med detta externa uppdrag. Den spontana reaktion jag fick från produktionsbyrån när den lastades över i deras hyrda skåpbil var dock på alla sätt positivt. De visst inte till sig hur det hela skulle packas på bästa sätt med spännband och annat för att inte skada alla detaljer och de var väldigt spända att få komma igång på inspelningsplatsen.

I efterhand har jag nu också fått reda på att produktionen gick bra. Hela teamet var helnöjt och att mitt landskap inte hamnat på tippen efter inspelning utan nu står i en utställningshall på Volvo CE i Eskilstuna. Hade jag vetat det borde jag kanske signerat den… ;)
Totalt 3 filmer skall de klippa ihop, den första får focus på dumpern eller "The Articulated Hauler" som det heter på utrikiska, sedan får vi se vad som kommer ut på nätet.
På många sätt ett omfattande och spännande projekt. Men väldigt väldigt roligt!

Ha så kul på med era egna projekt där ute i stugorna!
/Peter,
som hälsar från skogarna väster om Björboholm..

...och cgn1954! Bilduppladdningen fungerar ju kanon..
Kanske dags att börja migrera över även Kortedstråden... :-J



---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av ford1929 »

En till som tillhör volvoklubben [JC_doubleup.gif]



Oj nu blir det livat i Mölle ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av jogra »

Jaa'a våj kille vad du jobbat!!! :shock: :shock: :shock:
Fast vi fick lite inblick i ditt jobb under gång, så undanhöll du nog oss rejält! :-Dia
Nu skall ni veta att Peter hade två veckor på sig att fixa allt detta.! Å så hade han inte inlett sin semester då än. :=nee :shock:
Måste säga att du, Peter, har gjort det med full points, med bravur!!!

Å så har de klippt ihop nåt ser jag. Hmmmm, så synd att ditt jobb hålls tillbaka.... :|

Peter, du har minsann jobbat på så att flaggan fortsatt är i topp!!! :-J :-T :-T
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av cgn1954 »

Ja... hoppas teamet som fixade filmen uppskattade modulen mer än vad som framgår av filmen.

Nåja... Vi som vet: Så bra jobbat. [JC_doubleup.gif]

Äh... en till: [JC_doubleup.gif]

PS Bilduppladdning: Ja, det funkar bra. Noterade att man INTE kan citera ett inlägg och få med bilderna i citatet, det står bara ett filnamn. För att citera uppladdade bilder måste man (som jag testade) högerklicka på bilden och trycka på "Kopiera bildadress" och klistra in den som vanligt i [img]-BBcoderna.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:En till som tillhör volvoklubben [JC_doubleup.gif]

Oj nu blir det livat i Mölle ;)
Jamen det här är ju helt rätt - Volvo har ju alltid varit synonymt med traktorer och arbetsmaskiner! :-JJ

Snyggt byggt, fräsigt landskap för att nu travestera Mulle Meck - och jag förstår att det måste ha varit en kul utmaning att förfärdiga detta! Men Peter - du borde erbjudit produktionsteamet dina tjänster med en detalj till (som du ju behärskar till fulländning numera) - vädring av dumprar, grävskopor etc! Som de ser ut nu så ser de ju leksaksmässiga ut ... :D
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

Tack kära kamrater för så mycket positiva kommentarer.
Som ni förstår har jag inget som helst med själva produktionen att göra. Det verkar ju som själva serien heter "Sweet dreams" så det finns säkert ett litet större focus på den söta delen i det här projektet. Icke desto mindre känns det väldigt trevligt att se det där om o om igen..
Min tidigare erfarenhet av något liknande var att se mig uppifrån i folkdräkt och med ett dragspel på magen. Då kunde jag stoltsera med 1.3 sekunder i bild, VM invigningen i friidrott Göteborg 1995. Här är allt några tiondelar till. :lol:

Ja, Mats både du o jag gick igång rätt bra i de däringa vädringsmomenten. Så kul det var!
Men där sa du en sak... Vädra entreprenadmaskinerna... Har ju dem alla tre i förrådet. Hrmm....
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Sture Bylén »

Jag säger det igen: Otroligt instruktivt och kul berättat. Det är ju en hel artikel, vettja! Kanske något för reklambyrån/Volvo att publicera i sina företagstidningar eller på sin hemsida? Det är alltid kul att få en redovisning av "bakom kulisserna" i ett projekt. Skicka dem en länk till forumet, Peter!
P Falk skrev:Detta lilla projekt resulterade i ett antal timmar som egentligen blev mycket mer omfattande än vad jag först hade räknat med.
jogra skrev:Fast vi fick lite inblick i ditt jobb under gång, så undanhöll du nog oss rejält!
Instämmer, ett jättearbete!
P Falk skrev:Ett stort tack också till Sture Bylén och Johan ”Jogra” för att ni gav mig möjligheten, genom att ge produktionsbolaget i Göteborg just mitt namn.
Jag är glad om du ser det så. Jag hade/har lite dåligt samvete när jag förstod hur du slet med projektet. Men ett slitsamt arbete kan ju ändå vara en kul erfarenhet och ge en inblick i en bransch man inte stöter på så ofta.
P Falk skrev:I efterhand har jag nu också fått reda på att produktionen gick bra. Hela teamet var helnöjt
Fattas bara annat!!!!
P Falk skrev:mitt landskap inte hamnat på tippen efter inspelning utan nu står i en utställningshall på Volvo CE i Eskilstuna.
....och då får vi hoppas att dina vägskyltar syns ordentligt. ;-)

En fråga i sådana här sammanhang är förstås hur mycket betalt man ska ta. De flesta av oss snickrar väl ihop någon summa som är en kompromiss av "rimlig ersättning för jobb och material med en sorts "rabatt" för det som vi tycker är nyttig PR för den hobby vi brinner för". Vad den summan landar på är förstås en angelägenhet för var och en.

Men ett litet tips från mig vad gäller själva faktureringen:
- Jag har registrerat egen firma "Stures Husmodeller", vilket gör det väldigt enkelt både för mig och beställaren. Jag (firman) skickar helt enkelt en faktura, beställaren betalar den och jag tar upp den till beskattning i min årsredovisning.

Om man inte har egen firma kan det bli lite knöligare. Det gäller då kanske att tänka efter före och diskutera med beställaren vad som gäller. Har du någon kommentar om detta, Peter? Det kan underlätta för kamrater som halkar in på liknande projekt om man är lite medveten om det här.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av BAn »

En så utomordentlig beskrivning Peter [JC_doubleup.gif]

- och ett så behjärtansvärt ändamål!
Ett intressant grepp i den artikulerade halarbranschen! :-J

/Bengt
vars gamla f.d. volvoanställda hjärta klappar några extra slag
- en rest från sent fyrtiotal

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Göran T »

Ett kul projekt Peter. Snabbt jobbat och bra blev det ju!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av H0n3 »

Så härligt att se Peter, både bygget och resultatet i filmen! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Det ger begreppet "dockskåp" en helt annan dimension :-CO

Luta dig tebaks och njut i fulla drag av ett väl genomfört projekt!
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

H0n3 skrev:Så härligt att se Peter, både bygget och resultatet i filmen! Det ger begreppet "dockskåp" en helt annan dimension :-CO
Luta dig tebaks och njut i fulla drag av ett väl genomfört projekt!
/Peter
Tack för det Peter! Absolut jag njuter i fulla drag..
Göran T skrev:Ett kul projekt Peter. Snabbt jobbat och bra blev det ju! /Göran T
Tack Göran! Ja, synd bara att jag inte gick kursen för statisk applikator INNAN projektet.
Då kunde man gjort en del trolleri på en sån här modul. Men, men..
BAn skrev:En så utomordentlig beskrivning Peter [JC_doubleup.gif]
- och ett så behjärtansvärt ändamål! Ett intressant grepp i den artikulerade halarbranschen! :-J
/Bengt
vars gamla f.d. volvoanställda hjärta klappar några extra slag
Tack för det Bengt! Trevligt om jag kan ge några extraslag på detta sätt. Ett roligt projekt på många sätt, som sagt.
Sture Bylén skrev:Jag säger det igen: Otroligt instruktivt och kul berättat. Det är ju en hel artikel, vettja!
Nja, det vet jag inte direkt.. Just nu känns detta fullt tillräckligt.
Sture Bylén skrev:En fråga i sådana här sammanhang är förstås hur mycket betalt man ska ta...
Vad den summan landar på är förstås en angelägenhet för var och en...
..ett litet tips från mig vad gäller själva faktureringen:
- Jag har registrerat egen firma "Stures Husmodeller", vilket gör det väldigt enkelt både för mig och beställaren. Jag (firman) skickar helt enkelt en faktura, beställaren betalar den och jag tar upp den till beskattning i min årsredovisning.
Har du någon kommentar om detta, Peter?
Det kan underlätta för kamrater som halkar in på liknande projekt om man är lite medveten om det här.
Stort tack återigen, Sture!
Ja, det skulle mycket väl kunna ta upp en egen trådända i sammanhanget. Hade absolut en tanke kring detta men ville det skulle landa lite först. Men det var bra att du tog upp det eftersom det är lätt att det blir eftersatt och det blir bara trist.

Vad skall man ta betalt?
Som Sture säger så är man nog lite för blygsam i sådana här situationer. När frågan kom till mig: "-Vad tror du de kommer att kosta?" Var jag inte beredd på den alls. Jag såg bara det som ett roligt modellprojekt att göra som kanske hamnar i en reklamfilm, jag ville ju bara att de skulle tycka det var fint och gilla det jag skapade. Så vi kom överens om en rimlig timpeng och ersättning för utlägg av mtrl., förstås. Jag uppskattade antalet timmar och min uppdragsgivare tyckte det var helt OK. Lite naivt tänkte jag nog att detta är kaffepengar i jämförelse med vad en sådan produktion kostar i sista ändan. Man behöver inte vara Einstein för att begripa att ett filmteam, bilar, boende, mat, resor, traktamente för inblandade osv, kostar en rejäl slant.
Men det är svårt att svara på vad som är rimligt. Det får nog var och en svara på och som Sture så riktigt påpekar har vi alla säkert en åsikt om detta. Som det här med egen firma till exempel. Vad som framkom när arbetet var klart var att de betalar endast mot faktura och F-skattsedel. Det innebär att man skall ha egen firma... Som enbart anställd på annat företag har man A-skattsedel o det fungerar inte på samma sätt.
Lite irriterande var det men samtidigt insåg jag att jag själv varit lite naiv i sammanhanget. Jag borde helt enkelt begripa bättre.

Som ni förstår har jag ingen registrerad firma eller bolag för liknande ändamål som Sture eller Jogra har (som var mina mentorer i detta), så hur skulle jag göra.
Jag fick tips om en firma på nätet via min uppdragsgivare. Företaget heter FrilansFinans (Det finns flera) och de har som affärside att vara tillfällig arbetsgivare åt folk som inte har egna bolag eller inte vill eller orkar hålla på med bokföring. De har fotografer, massörer, nagelskulptriser, kiropraktorer, snickare, mm mm och nu också modellbyggare i sin kundkrets. Jag fick fatt i en trevlig tjej som hjälpte mig på traven och de kunde fakturera min uppdragsgivare. Då blev min ersättning helt vit. Arbetsgivaravgift inbetald, moms fixad, skatt, till o med försäkring om jag skulle stänka vitlim på grannen eller hälla ut strömaterial på katten.
För detta tar de en avgift (5-6% på fakturabeloppet). För mig var det värt vartenda öre och väldigt smidigt och jag behöver inte få en överraskning om för lite skatt betald i samband med deklarationen.
Så även denna lilla resa var lärorik.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av jogra »

Å så pressar vi ni denna länk nu:

https://www.volvoce.com/global/en/news- ... eet-ideas/
Kom ihåg att komma ihåg.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av BAn »

Då väntar vi bara på den 24 och 31 augusti nu...

/Bengt :-J
- en rest från sent fyrtiotal

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av S Johansson »

Så fint det blev och så snabbt det gick. Nu när du fått upp farten kan du bygga en modelljärnväg om dagen!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av thorpe »

Det där var inte illa! Ta gärna på dig fler uppdrag i framtiden. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av jogra »

Just det ja, gott folk, hjullastarn är ju kär i dumpern. Det måste vi ju komma ihåg! [JC_doubleup.gif]




Å så var det också grävmaskin.




Gôtt Peter! :-T Nu får ju dina ansträngningar vara lite mer i fokus. [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

Tack Jogra! Ja, jag såg det. Räknade in projektetmed drygt 18 sek i bild under del 2.
Det är ju mer än 15 ggr längre än den dryga sekund på VM invigningen -95... :-BS
En annan rolig sak med projektet var att två andra projekt fick ordentlig fart.
Mer om detta kommer.. :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Sture Bylén »

Ja, här blev du ju riktigt välrepresenterad, Peter. Kul att se! [JC_doubleup.gif]
P Falk skrev:En annan rolig sak med projektet var att två andra projekt fick ordentlig fart.
Mer om detta kommer.. :-J
Ja, det hoppas vi verkligen. Har man sagt "A", osv...... ;)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

I efterdyningarna..

Tack skall ni ha, för alla positiva kommentarer, återigen.
Ja, Stig… och Sture, Ni har faktiskt hel trätt.
I efterdyningarna kring det här bygget har det visat sig att två andra byggen fick lite fart efteråt.

Det första är det diorama som skulle tas med till Modellbyggarhelgen i Mönethorp i augusti.
Uppgiften var denna gång att ta med ett litet diorama för att applicera statiskt gräs och lägga räls på, flexspår eller handspikat. Jag hade ingen som helst aning om vilket, eller ens hur detta diorama skulle se ut när uppgiften kom till mig under våren, men under arbetet med detta reklambygge så växte tankarna fram på scenariot för mitt ta-med-diorama som ett förberett projekt.
Jag behövde ju faktiskt ett mindre diorama för mina udda modeller med amerikansk förebild i skala On30 och det vore roligt att placera dem på en bit räls i ett diorama, istället för på en slät skiva eller ett A4 papper med text på. (Jo lite udda är det, om man jämför med det normalspåriga livet i Korted....)
25_diorama_on30_1.jpg
Så ett enkelt ramverk med finsågat 22x70mm limmades, skruvades samman och insidan fylldes med en skiva byggfrigolit. Frigoliten limmades med ”No more nails” mot träet och fixerades med en rand akrylfog runt om i underkant. Nytt tunnare frigolitskikt limmades på andra sidan i två omgångar så att det blev en nollnivå där ett vattendrag går i en S-liknande form diagonalt och i förlängningen kommer att rinna under en mindre träbro, där det alltså löper en mindre järnvägslinje. Jag tänker mig landskapet som slättland som övergår i berg. Landskapsmaterialet är statiskt gräs i olika varianter (som ju var en del av uppgiften under kursen på Mönethorp), gips för lite bergsformationer och gloss medium och akrylfärg för vattendraget.
25_diorama_on30_2.jpg

I berget finns gott om blandade mineraler som förs vidare med vattnet, så kanske man kan få till ett litet scenario med lycksökare som vaskar guld eller liknande, kanske t.o.m en liten lägerplats. Storleken på plattan blev ca 30x50 cm, vilket räcker gott för en bit räls att ställa upp en vagn eller två på, kanske till och med ett lok för visning eller foto. En lägerplats ger lite utrymme för scrathbyggda tält, träd som hänger ut över vattnet, buskar, lägereld, figurer, mm. Utefter banvallen kan det finnas spår av några slipers som blivit kvar, etc.
Så här får det nog bli en fortsättning för det är lite pyssel kvar, trots allt…

- - -

Det andra dioramat, också On30 (Nej! Jag har inte konveterat..), gjordes ursprungligen för att kunna ställas på hyllkonsoller hemma och därmed vara en del av en vanlig hylla. Kanske att det blir så pass hanterbart att man i förlängningen kan flytta med sig det på träffar eller liknande, det får vi se. Till detta diorama ville jag i alla fall ha en bro och det skulle vara mycket berg och raviner, kanske en bäck..
1_trestle_legs.jpg
Vad gäller bron, så är den av modellen man ibland ser på gamla svartvita gulnande foton från Nordamerikanska järnvägar. Modellen för denna är en typisk ”Trestle” som egentligen betyder bock eller stöd. Brotypen fanns på massor av ställen och byggdes på lite olika sätt beroende på var och hur det skulle betjäna järnvägen, alltså lite olika beroende på om de var tillfälliga eller mer permanent byggda. De olika järnvägsbolagen hade också sina speciella former och specifikationer som påverkade deras utseende. På bilden ovan är bron upp och ner på balkongräcket och två av benen fixerade mot rälsbädden av grova plank och handspikad räls.

Bron har varit mer eller mindre klar under en period (Den fanns på plats hos PeO i Gräfsnäs i somras) men jag har velat bygga in den i ett scenario som innefattar en ravin med tunnelportal på ena sida och en bergsskärning på den andra, stora träd, stubbar, sten, bråte och längst ner i ravinen en bänk med forsande vatten.

Det halvfärdiga bygget kan man faktiskt se på en av slutbilderna ovan från reklambygget.
22_klart2.jpg
Uppe till vänster ser man en träram med frigolit och lite gipsblandad färg som för stunden ger stöd åt min träbro.
1_trestle_1b.jpg
Man anar en träkonstruktion, en ram som bär upp frigolitskivor (50 mm tjocka) staplade på varandra.
Ett första försök med fogskum är gjort även i detta scenario. När jag var klar med mitt uppdrag för reklambyrån fick jag förstås blodad tand och fortsatte och gick lös med mer fogskum, även på detta projekt. Bron togs bort och hela härligheten fylldes med fogskum för att skapa nya bergsformationer.
Sakta men säkert växte det fram ett landskap med inte bara fogskum, utan också spackel och gipsformationer.
3_trestle_3.jpg
Bron var tillverkad med 5 cm skillnad i höjd mellan stödbenen så den passade väldigt väl in i de grova skärningarna av frigolit.
3_trestle_2.jpg
På östra sidan ville jag ha en tunnelportal så en sådan tillverkades också med träribbor på samma sätt som huset tidigare. Ett mönster och beskrivning på en sådan hittades lätt på en amerikansk forumsida på nätet (http://www.railroad-line.com/forum/).
Även andra varianter på broar, portaler, snörasskydd, osv. finns att tillgå.
3_trestle_5_portal2.jpg
Som tidigare visats nålades en kopia av ritning upp på en liten platta av anslagstavle-typ och lämpligt skalavirke lades över ritningen och sågades upp i rätt storlek. Alla träribbor lät jag ligga några minuter i alkohol och svart bläck (india ink) för att få en lite känsla av impregnerad yta innan de limmades ihop. När jag prövade att späda ut bläcket ytterligare fick jag en lite mer silvrig färg, alltså ett mer åldrat trä, kan förstås gärna kombineras.
3_trestle_5_portal.jpg
När alla bitar torkat ett dygn på tidningspapper, användes ritningen igen och bitarna limmades och nålades fast i underlaget.
Hade färgat för mycket extra lister, så jag passade på att göra en stödvägg mot berget vid sidan om för att ta emot lös sand o sten vid tunnelinfarten. Jag hade gärna velat ha ett snörasskydd på andra sidan ravinen också… Men det får nog vänta tills det är dags för ett nytt bergsdiorama.

Som ni ser har jag målat in mig i ett hörn när det gäller rälsprofilen. På bron handspikade jag vanlig Peco code 100 och tyckte det såg bra ut. I samband med en marknad fick jag fatt i Microengineering vädrad flexräls med code 70 räler för On30. Väldigt smäckra och som gillade de hjul som fanns i lok o vagnparken hittills. Sammantaget mycket fin rälsprofil som var vädrad och klar. Men… jag hade lite för bråttom när jag monterade rälsen och förstod först när det torkat att det blir bekymmer om jag någonsin vill driva rullande trafik på bron och inte bara ha den som statisk modell, som egentligen var tanken från början. Skillnaden i rälsprofilen i övergången kommer ofelbart att orsaka urspårning om jag någon gång kommer att använda scenariot för rullande trafik. De måste i så fall slipas ihop på ett bättre sätt så att övergången blir mjukare. Tja, man lär sig hela tiden…
3_trestle_1.jpg
Så här såg nu hela ravinen ut med bron på plats.
Som synes hade jag börjat med kniv att karva ut lite struktur på bergssidorna. I bakkant hade jag påbörjat ett lager med fogskum som det karvats fram lite bergsstruktur ur.
En fackverksbro av den här modellen har ofta mer tvärgående ribbor, både horisontella och diagonala för stabiliteten skull. Men jag gjorde valet att göra avkall på noggrannheten mot förebilden genom att minimera antal stag i brokonstruktionen. Detta för att man skulle kunna se genom bron, mellan stag och stödben, på landskap och en eventuell kommande bakgrund.
3_trestle_4.jpg
Efter ytterligare timmar av arbete med spackel, gips, akrylfärg, strömaterial och renlav börjar landskapet nu komma fram sakta men säkert. Jag ville ha ett granitliknande utseende på bergssidorna och jag närmar mig men är inte riktigt klar med nyanserna ännu.
4_trestle_1.jpg
Fortfarande återstår en hel del detaljarbete, forsen är inte helt färdig, mer träd skall byggas, lite mer torrborstning på bergssidorna, mer lav i bergsskärningarna, bron är fortfarande lös för att kunna tas bort vid detaljarbete, en bakgrund behövs (Målad eller fotomotiv...??) mm mm. Ja, det finns fortfarande en del att fundera över. Men så här långt är jag väldigt nöjd.

De smutsade vagnarna från en av de praktiska momenten på modellbyggarhelgen i Mönethorp har hamnat i kroken på en ombyggd och ved konverterad Mogul 2-6-0 på Cageville and Deep Creek Railroad. Tåget halvägs över Deep Creek Canyon, där Deep Creek river rinner fram ur bergen. Skalan är On30 och tåget tillhör Cageville & Sons Timber Co. Eller nå’t…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av ford1929 »

Tjusigt Peter..... [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Sture Bylén »

Mycket imponerande!! [JC_doubleup.gif]
Det här inlägget måste jag läsa flera gånger så jag kan absorbera varje steg i framväxten. Väldigt roligt att se, Peter!!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av jogra »

Det håller ju på att bli en riktig landskapsarkitekt av dej, Peter! [JC_doubleup.gif]
Häftigt bygge får man säga!


Men, vart blev de sjöfarande... :? ;)
Kom ihåg att komma ihåg.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av S Johansson »

Peter kommer ju från de djupa vildavästskogarna och då blir resultatet så här bra!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av ErikB »

Snyggt bygge pedagogiskt beskrivet. Mycket fint Peter! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av HKN »

Det blir bra när Du övar på skalor, även utan dragspel.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av Mölle-Mats »

HKN skrev:Det blir bra när Du övar på skalor, även utan dragspel.
Men det gäller förstås att skilja på sDURe och MOLLe, annars blir det FALsKt ... :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Falk »

Tack mina herrar! Jag suger åt mig alla positiva kommentarer.
Sture Bylén skrev:Det här inlägget måste jag läsa flera gånger så jag kan absorbera varje steg i framväxten. Väldigt roligt att se, Peter!!
Tack Sture! Trevligt att du kan se det som flera "steg". Jag inser tyvärr att det är lite för stora steg i slutet på "bro projektet". Skälet till det är förstås att i min iver att bygga, så glömde jag att ta bilder efter varje steg. Jag blev så absorberad av arbetet att det ramlade bort helt o hållet, tills jag nästan var färdig. Så, ett tips i sammanhanget är från en kompis till min äldste son, denna kompis är en mångsysslare som spänner över många områden. Han har för vana att ta med sin actionkamera i allt han gör; bergsklättring, grävmaskinsarbete, havskajak, mm mm. Kameran är alltid på, oftast som stillbildsexponering så han får enkelt sekvenser på alla moment. Hade jag haft motsv kamera som aktiverades varje gång jag var i garaget skulle jag haft mkt mer mtrl till dokumentation. Något man kan tänka på...
jogra skrev:Det håller ju på att bli en riktig landskapsarkitekt av dej, Peter!
Tack Jogra, men nu skall vi inte ta i för mycket här.
jogra skrev:Men, vart blev de sjöfarande... :? ;)
Ja, det undrar jag också.. Men en sak är säker.. i denna tråden kommer det inte.. ;)
Mölle-Mats skrev:
HKN skrev:Det blir bra när Du övar på skalor, även utan dragspel.
Men det gäller förstås att skilja på sDURe och MOLLe, annars blir det FALsKt ... :-JJ
Fantastiskt att man kan få med dragspel även i denna tråden, vilken komplimang egentligen!
Och så otippat... Vilka är oddsen för det egentligen. det borde någon räkna på.. :-CO
Tack alla återigen!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Jättefint [JC_doubleup.gif]

Mvh
Pär

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Ett annorlunda projekt – i lite större skala

Inlägg av loktok »

Ser toppen ut [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"