Toppbilden, visa:    


Kameranörderi

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Kameranörderi

Inlägg av kjaxne »

Många här är ju väldigt duktiga på att ta fina bilder och göra fina filmer och nu när det diskuterats lite filmproduktion mm i en annan tråd senaste dagarna så har jag ju blivit nyfiken på vad för utrustning som används av er andra. Både när det gäller stillbild och rörlig bild. Själv har jag litet intresse för både foto och video men har inte haft någon bra kamera annat än GoPro för video och använt mobilkameran för stillbilder. Men nu har jag äntligen skaffat mig en bättre kamera och börjat fungera kring vad för tillbehör som behövs mm så då kom jag att tänka på att det är kul att se vad ni andra har för utrustning.

Att ha en dyrare och mer avancerad kamera gör ju inga större underverk då man kan åstadkomma mycket även med enklare kameror. Jag tycker ändå jag fångat bra stämning i mina bilder med mobilkamera även om kvaliteten på bilderna inte varit den bästa, och titta gärna på Michael Paul Smiths verk där han med en enkel kompaktkamera lyckas ta helt underbara bilder med modellbilar som ser ut som riktiga foton.
Se tex: https://petapixel.com/2013/10/14/life-l ... ve-250-ps/
Men kreativiteten med filmande och fotograferande främjas med bra verktyg och det hjälper en att få till det där lilla extra så länge man bara har bra motiv eller en bra story att spela in.

Själv har jag precis skaffat mig en Canon EOS 750D och ett medföljande 18-55mm/3,5-5,6-objektiv. Ingen värstingkamera men det är en bra grund och med lite fler objektiv blir det ytterst få begränsningar. Det finns många som påstår att denna typ av kameror (DSLR systemkamera) ska ha många fördelar för även videoinspelning att det med den budgeten sällan är lönt att skaffa videokamera. Jag tror det ligger mycket i det och tänkte att en sådan kamera kommer fylla alla behov när det gäller filminspelning och fotografering förutom de i mer extrema förhållanden där GoPro-kameran lever vidare som tex. monterat på skidorna eller utanpå bilen där fartfyllda klipp.
För fotografering av modellbyggen och modellandskap tänker jag mig att ett objektiv med större bländare kan vara intressant för att skapa en illusion av mer djup i bilderna med suddigare område utanför fokusområdet. Canons sk. "nifty fifty" tror jag skulle vara intressant objektiv för bra bilder då. Det är 50mm/1,8 vilket i praktiken för mig skulle motsvara 80mm då min kamera ej har full frame sensor. Tänker jag rätt om att det borde ge mig den effekt jag förväntar mig?
Utöver detta kommer jag skaffa objektiv med mer vidvinkel för fina landskapsbilder ute i naturen. Men i modellsammanhang tror jag det blir mer intressanta bilder med smalare omfång eftersom man vanligen bygger så kompakt men gärna döljer detta i bilderna för ökad realism.

För ljudupptagning kommer jag till en början skaffa mig en extern mikrofon med eget batteri för montering ovanpå kameran. Jag hoppas kunna hitta bra fäste för att även ha en extern skärm monterad ovanpå samtidigt (i detta fall en surfplatta ansluten till kameran). Men här tänker jag mig att vi fokuserar mest på bild vare sig det är rörlig eller stilla.

Så vad kör ni andra med för utrustning? :)
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kameranörderi

Inlägg av Mölle-Mats »

Kul att du intresserar dig för foto och videofilmning, själv finner jag mycket nöje med denna hobby och hoppas du ska göra detsamma.

När det gäller stillbildsfotografering så har jag en Nikon D 7000 med ett originalobjektiv 18-105 mm, som jag sedan kompletterat med ett Sigma 70-300 mm. Den utrustningen tycker jag täcker mina behov mer än väl och kvaliteten på bilderna är absolut mer än tillräcklig (om jag inte själv "dabbar mig" och försöker ta bilder "över gränserna för det möjliga" förstås).

I början av min "videofilmar-karriär" så filmade jag också med Nikonen, men där var det uppenbart att det i första hand är en stillbildskamera som man dock även kan filma med som en bifunktion. En definitiv akilleshäl är att den inte har autofokus i videoläge (där tror jag att Canons kameror erbjuder detta), och det gick åt mycket "learning by doing (mistakes)" innan jag (tack vare värdefulla tips och goda råd från kamraterna här på forumet) började få till ett i mina ögon acceptabelt resultat på skärpan på mina filmer - men riktigt så bra som jag ville ha det blev det väl aldrig riktigt. Lite klumpigt var det också när man skulle följa med ett passerande tåg runt, och samtidigt som man ska följa tåget med att vrida på stativet också ska zooma med ringen på objektivet - utan att behöva "ta om grepp" och då få ett tillfälligt hack i zoomningen.

Så för lite drygt ett år sedan så beslutade jag mig för att köpa en "riktig" videokamera, det blev en Panasonic HC-VFX990 som dels fått mycket fina omdömen i tester och var överkomlig i pris. Här fick jag ju en mycket bra autofokus (som jag tycker funkar alldeles utmärkt i 99% av fallen, men visst händer det någon gång då och då att den fokuserar på fel grej) och en betydligt smidigare funktion för zoomning (men den kräver att man övar in das Fingerspitzgefühl). Den klarar att filma i 4K (bildformat 3920*2160, d v s samma format som min Nikon tar stillbilder i), så den känns ju hyfsat framtidssäkrad - den ska väl inte bli omodern och akterseglad i brådrasket.

Två grejer där jag erfarenhetsmässigt lärt mig att man inte ska snåla är på stativ och kameramickar. Jag började med ett gammalt stativ som jag bytte till mig av en god forumkamrat, men det märkte jag ganska snabbt att det nog hade passerat sitt bäst före-datum. Köpte då ett hyfsat billigt videostativ hos Classe på rekommendation av en annan forumkamrat, men märkte efter ett tag att det inte var "tillräckligt fältmässigt" när man kom ut i naturen med starka vindar - kameran stod och hoppade med hela stativet när vindarna friskade i. Så det slutade med investering i ett "stativens Rolls Royce" - ett Manfrotto - med ett huvud specifikt anpassat för videofilmning. Lite stort och tungt att släpa med sig måhända, men det är det värt!

Mickar så - här har jag haft åtskilliga problem och successivt graderat upp mig under resans gång (och är nog inte riktigt i mål än). En stor källa till problem är starka vindar, och eftersom jag mestadels ägnar mig åt filmning av tåg ute i Vår Herres fria natur i blåsiga Skåne, så har jag haft mycket problem med detta (och fått utstå mycket kritik för mina "blåsta filmer"). Här finns det i grunden två olika typer av mikrofoner:

1. Rundupptagande mickar. De tar upp ljud i ett ganska brett upptagningsområde, en fördel är att de inte är lika känsliga för störande vind - men i gengäld så är de rätt dåliga på att "plocka upp" t ex ljudet från ett ånglok som närmar sig på flera hundra meters håll.

2. Riktmickar. Här "skär de igenom" omgivande ointressanta ljud och plockar upp det ljudet (t ex ångloket) som man vill framhäva, nackdelen är dock att de också är mycket "bra" på att fånga upp vindbruset.

Jag har successivt köpt flera och med tiden allt dyrare mickar under min resas gång, och har nu en av vardera typen av Rödes fabrikat. Mycket bra mickar båda två, men som sagt - med riktmicken har jag haft mycket problem med vindupptagningen (just nu så är en riktigt bra men dyr "död katt" till den på väg hem från Tyskland, som jag hoppas ska avhjälpa problemet). Med den rundupptagande micken, så tycker jag i gengäld inte att jag får fram t ex ljudet från ångloket på långt avstånd på det sätt som jag vill ha det, även om vindbruset då håller sig på en anständig nivå.

Oavsett vilken micktyp man väljer är en "död katt" av god kvalitet ett måste om man ska filma utomhus när det inte är i det närmaste helt vindstilla (vilket det rätt sällan är, i synnerhet inte i kustnära omgivningar - men det kan även blåsa rätt frejdigt också i inlandet när det sätter den sidan till. Jag har t ex upplevt detta såväl i Östersund som i Nora ...).

När det så gäller modellfotografering så är min erfarenhet att systemkameror inte är riktigt bra för detta ändamål, tydligen p g a optikens storlek så blir skärpedjupet för dåligt för att enligt min mening ge ett godtagbart resultat. Jag provade att köpa ett dyrt macro-objektiv till Nikonen för detta ändamål, men - nej! Så här kör jag med en kompaktkamera (Nikon S 7000), som ger ett betydligt bättre (om än inte alltid alldeles perfekt) resultat på bilderna.

Nu fotar jag ytterst sällan MJ-anläggningar, mitt behov är mer att ta säljande bilder på de grejer som jag ska avyttra på Tradera - och tycker då oftast att bilderna blir "tillräckligt bra". Men här kan du nog hellre ta de bilderna med mobilkameran (om du har en bra sådan) är systemkameran ifall du inte vill investera i en kompaktkamera i nuläget (mitt råd är att hellre lägga de pengarna på ett riktigt bra stativ eller separat kameramick ifall du måste prioritera investeringarna).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kameranörderi

Inlägg av 1956 »

Jag använder en Canon Power Shot SX200 IS.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av cgn1954 »

Helloj

När det gäller mina käpphästar så är det viktigaste utöver bildkomposition skärpan. Det finns många bilder med utmärkta motiv o s v men med ett skärpedjup på 10 cm. Stör mig mest på suddiga för- och bakgrunder och det är väl dilemmat fotografera långa (lite längre) modelltåg.

Själv fotograferar jag oftast med långa slutartider och minsta bländaren. Ibland är det nästan mörkt och slutartider på 1-2 minuter så man får ha tålamod. Oftast tar själva fotograferingen inte så lång tid men att ställa in alla parametrar tar sin lilla tid, typiskt en havtimme innan jag är nöjd.

När jag fotograferar MJ hemma gör jag det nästan alltid från datorn, kameran ansluts med USB och Canon har bra program för att ta bilder med PC:n som "styrpanel" och sen redigera dem.

Att alternativ till att ta bilder med bra skärpedjup är väl att skaffa ett program som sätter ihop flera bilder och tar med de delar som är skarpa. Fiffigt faktiskt - har inte testat men jag tror 1956 har det.

Video: Tja - Min systemkamera tar med god kvalitet men jag är för skakig själv för att det ska bli bra. Eller så får man sitta och redigera bort skaksekvenserna i all oändlighet. Däremot blir det riktigt bra med mobilen, en Lumia 950 med 20 Mpx kamera och skakeliminering. Får väl se om jag växlar upp som MM gjort till en riktig videokamera så småningom.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Sture Bylén

Re: Kameranörderi

Inlägg av Sture Bylén »

Kul att det finns flera som är intresserade av foto/filmning. [JC_doubleup.gif]
Vad gäller stillbilder så är i stort sett alla bilder på min anläggning tagna med en liten billig Sony DSC-W55 kompaktkamera som jag köpte våren 2007, och faktiskt använder än.
Med facit i hand skulle jag satsat på en lite bättre kamera, typ Rikards, med flera inställningsmöjligheter, men jag trodde aldrig det skulle bli så mycket fotande som det sedan visade sig bli.

Jag har även en Canon systemkamera men precis som Mats konstaterar jag att den inte är så lämplig för anläggningsfotografering. Där är faktiskt mobilen mycket bättre.

Så till videofilmandet, som jag började med 2012. Mina videofilmer följer ju hela tiden samma mönster: En gubbe (jag eller någon annan) som står och pratar, och så tar jag lite detaljbilder som jag klipper in med hjälp av mitt filmredigeringsprogram Premiere Elements. Till detta behövs förstås inte någon speciellt hävlig kamera. Inför inköpet googlade jag lite grand och upptäckte en Sony som placerade sig bra i mellanprisklassen. Det är alltså inte den simplaste varianten men heller inte något monster av 4K-typ som vissa av mina videofilmarkolleger anser sig behöva. 8-)
I min serie ”Strövtåg i förebilden”, handlar de första sju minuterna i avsnitt nio om just videofilmning. Efter cirka 4.50 kommer en presentation av kameran och de tillbehör som jag tycker jag har nytta av.


Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Kameranörderi

Inlägg av Gissberg »

För stillbildsfotografering använder jag Canon 70D och 100D och mestadels 18-135mm objektiv. Du nämner att du vill ha oskärpa utanför fokuseringsområdet. Normalt vid modellfotografering brukar man önska det motsatta, dvs så stor djupskärpa som möjligt för att det ska ge illusion av skala 1:1 i stället för modell. Det objektiv du har med öppning på 3,5 tycker jag ger tillräcklig oskärpa om du låser bländaren till största öppning. Själv brukar jag låsa den till minsta öppning 22 (eller 11 beroende på objektiv) för att få största skärpedjup. Kameran på stativ och i P-läge så väljs exponeringstiden automatiskt. Objektivet 50/1,8 ger så mycket oskärpa på full öppning att modellen du fotograferar bara blir skarp just där fokus ligger.

Till videofilmning använder jag inte stillbildskameran utan avancerad videokamera.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Kameranörderi

Inlägg av Stefan S »

10-15 år gammal Olympus Camedia C310 Räcker för mina behov [JC_doubleup.gif]

Har också några gamla analoga kameror som nog inte använts på 20 år.....
Stefan

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av cgn1954 »

Hiddade denna på en loppis norr om Hedemora för ett år sen. Felrfri. Hört att det finns både film och framkallningsmöjligheter idag. Kanske ska testa! :-BS

En ny Schröder?
Kamurra-01.jpg
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kameranörderi

Inlägg av S Johansson »

cgn1954 skrev:Hiddade denna på en loppis norr om Hedemora för ett år sen. Felrfri. Hört att det finns både film och framkallningsmöjligheter idag. Kanske ska testa! :-BS

En ny Schröder?

Kamurra-01.jpg
Modelljärnvägsfotografering har varit upp tidigare på Mötesspåret men är alltid intressant. Några sena kvällstanker:

Efter råd i fotoaffären köpte jag för ett antal år sedan en Canon G12, men inte på loppis norr om Hedemora, utan på Tradera. Jag har faktiskt köpt en likadan förra året. Också på Tradera. Pris 1000:- Orsak? Jo, den som syn på fotot nedan har varit med om ett ofrivilligt bad i havet och blev då obrukbar...

Bild

Den dag den egna banan hamnar på soptippen kanske det är bra att ha kvar några foto som minne. Liksom modellbyggandet är själva fotograferingen en hobby att förkovra sig i. Fotografierna avslöjar obarmhärtigt alla misstag. Men det kan kanske ha något gott med sig också. Förhoppningsvis lär man sig något både om foto och modellbygge.

Jag håller med om att bildkomposition är bland det viktigaste och roligaste i detta sammanhang. När jag fotograferar, vill jag kunna komma ner i landskapet. Därför skulle jag önska mig en ännu mindre kamera och samtidigt med en optik som ger bästa skärpedjup från bara några cm och vidare så långt som möjligt. Jag fotograferar aldrig utan någon form av stöd, alltid med sjävutlösare och med minsta bländare, i mitt fall 8.0. Jag har oftast en enkel bygglampa riktad i taket. Jag använder ISO 100 och makroläge. Det senare innebär vidvinkel. För att ibland få teleeffekt beskär jag bilden i datorn. Jag uppskattar den vridbara bildskärmen på min kamera men skulle - som sagt - gärna vilja ha en ännu mindre kamera. Någon som har tips? Att komponera ihop flera foton för att få bästa skärpedjup behärskar jag inte. (Vad var det nu den tekniken heter?).

Min modelljärnväg är inklämd i mitt arbetsrum omgiven av bokhyllor, fönster, dörrar mm. Den vilar på fyra bordsben försedda med vridbara hjul, vilket gör att jag kan komma åt att fotografera från alla håll. För att dölja oönskad bakgrund brukar jag ha min gamla projektorduk som bakgrund.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kameranörderi

Inlägg av 1956 »

cgn1954 skrev: Att alternativ till att ta bilder med bra skärpedjup är väl att skaffa ett program som sätter ihop flera bilder och tar med de delar som är skarpa. Fiffigt faktiskt - har inte testat men jag tror 1956 har det.
Nej, jag har aldrig gjort det som kallas för stackning. Jag använder mig nästan uteslutande av största vidvinkel och minsta bländaröppning och beskär därefter bilderna. På så sätt får man ett hyfsat bra skärpedjup.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av cgn1954 »

cgn1954 skrev:Hiddade denna på en loppis norr om Hedemora för ett år sen...
Fäggeby loppis var det.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av BR78 »

För filmnördar

Om man till exempel har Adobe Premiere Elements ( går att göra i andra videoredigeringsprogram också )
och glömt stillbildskamera hemma vid det där tillfället då man önskade att man hade den :-cry så går det alldeles
utmärkt att få ut en bildruta i JPG format så här:


Bild

Forfarande alldeles gratis [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kameranörderi

Inlägg av Mölle-Mats »

BR78 skrev:För filmnördar

Om man till exempel har Adobe Premiere Elements ( går att göra i andra videoredigeringsprogram också )
och glömt stillbildskamera hemma vid det där tillfället då man önskade att man hade den :-cry så går det alldeles
utmärkt att få ut en bildruta i JPG format så här:
...
Forfarande alldeles gratis [JC_doubleup.gif]
Ett bra tips. [JC_doubleup.gif]

Men "fortfarande alldeles gratis" stämmer väl inte riktigt, först måste man köpa programmet (kostar från en femhundring och uppåt, men det är det i o f s värt!) ... :D

Själv brukar jag dock "print screena" och sedan klistra in, efterbehandla och spara stillbilder ur mina videon i MS Paint (som följer med Windows) - det är "gratis" (förutsatt att man redan har investerat i en dator med Windows installerat på förstås. Jaja, det finns säkert motsvarande funktioner för Äppelskrott-datorer också, men jag finner ingen anledning att ta reda på hur det fungerar i den världen! :mrgreen: )

Jag har nu konstaterat att det fungerar väldigt bra att göra så. Ett tag så hade jag systemkameran hängandes runt halsen när jag var ute och filmade, och vid tillfällen där videokameran kunde ställas in så den kunde få rulla på utan åtgärd från min sida i några ögonblick så passade jag på att "dra några stillbilder" med systemar´n. Men jag har kommit på att det är rätt onödigt dubbelarbete, dels så hörs det rätt tydligt på videona när spegelmekanismen i systemar´n jobbar när jag står strax bredvid videokameran och fotar, och jag får nästan lika bra stillbilder genom att klippa&klistra stillbilder ur videona i alla fall.
Senast redigerad av Mölle-Mats den 10 aug 2017, 11:21, redigerad totalt 3 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kameranörderi

Inlägg av Mölle-Mats »

dubblett-post.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av kjaxne »

Kul att det så snabbt kommit så många svar här! :) Det märks att förevigande av järnväg både i modell och i verkligheten är av stort intresse.
Mölle-Mats skrev:I början av min "videofilmar-karriär" så filmade jag också med Nikonen, men där var det uppenbart att det i första hand är en stillbildskamera som man dock även kan filma med som en bifunktion. En definitiv akilleshäl är att den inte har autofokus i videoläge (där tror jag att Canons kameror erbjuder detta).
Det stämmer bra att Canon har denna funktion. Det ska tydligen fungera rätt bra har jag hört, men har inte hunnit testa själv än. Med deras nya objektiv med STM-motorer ska det vara anpassat för video främst och ha tysta motorer så att det inte hörs när autofokus arbetar.
Mölle-Mats skrev:Två grejer där jag erfarenhetsmässigt lärt mig att man inte ska snåla är på stativ och kameramickar. Jag började med ett gammalt stativ som jag bytte till mig av en god forumkamrat, men det märkte jag ganska snabbt att det nog hade passerat sitt bäst före-datum. Köpte då ett hyfsat billigt videostativ hos Classe på rekommendation av en annan forumkamrat, men märkte efter ett tag att det inte var "tillräckligt fältmässigt" när man kom ut i naturen med starka vindar - kameran stod och hoppade med hela stativet när vindarna friskade i. Så det slutade med investering i ett "stativens Rolls Royce" - ett Manfrotto - med ett huvud specifikt anpassat för videofilmning. Lite stort och tungt att släpa med sig måhända, men det är det värt!
Jag har sedan innan ett enklare stativ köpt för några hundringar, men det känns ju inte så stabilt och tror inte det heller skulle klara så mycket vind. Så något bättre ska införskaffas framöver. Då något som kan monteras slider/dolly på också för att kunna användas vid filminspelning.
Ljud är ju viktigt som du säger så bra ljudupptagning ska investeras i. Till en början tror jag att jag ska skaffa Røde VideoMic Pro Rycote för att montera på kameran. För framtida filmplaner så blir det externt ljud.
Mölle-Mats skrev:När det så gäller modellfotografering så är min erfarenhet att systemkameror inte är riktigt bra för detta ändamål, tydligen p g a optikens storlek så blir skärpedjupet för dåligt för att enligt min mening ge ett godtagbart resultat. Jag provade att köpa ett dyrt macro-objektiv till Nikonen för detta ändamål, men - nej! Så här kör jag med en kompaktkamera (Nikon S 7000), som ger ett betydligt bättre (om än inte alltid alldeles perfekt) resultat på bilderna.

Nu fotar jag ytterst sällan MJ-anläggningar, mitt behov är mer att ta säljande bilder på de grejer som jag ska avyttra på Tradera - och tycker då oftast att bilderna blir "tillräckligt bra". Men här kan du nog hellre ta de bilderna med mobilkameran (om du har en bra sådan) är systemkameran ifall du inte vill investera i en kompaktkamera i nuläget (mitt råd är att hellre lägga de pengarna på ett riktigt bra stativ eller separat kameramick ifall du måste prioritera investeringarna).
Gissberg skrev:För stillbildsfotografering använder jag Canon 70D och 100D och mestadels 18-135mm objektiv. Du nämner att du vill ha oskärpa utanför fokuseringsområdet. Normalt vid modellfotografering brukar man önska det motsatta, dvs så stor djupskärpa som möjligt för att det ska ge illusion av skala 1:1 i stället för modell. Det objektiv du har med öppning på 3,5 tycker jag ger tillräcklig oskärpa om du låser bländaren till största öppning. Själv brukar jag låsa den till minsta öppning 22 (eller 11 beroende på objektiv) för att få största skärpedjup. Kameran på stativ och i P-läge så väljs exponeringstiden automatiskt. Objektivet 50/1,8 ger så mycket oskärpa på full öppning att modellen du fotograferar bara blir skarp just där fokus ligger.
Jag har nog tänkt lite fel där kring skärpa. Jag tänkte nog att det ska vara lite mindre oskärpa på bakgrunden för att simulera avstånd, men inte för mycket så det blir fel åt andra hållet. Får studera mer bilder och tänkt om :=u
Jag förstår nu varför många använder mobilkamera eller mindre kamera. Att investera i en kompaktkamera blir slöseri för min del så då får mobilkameran duga där inte systemkameran lyckas. Blir nog ändå snart en nyare mobil då nuvarande (iPhone 5) är inne på sitt femte år (Apple-produkter produkter är visst inte så dyra som många vill få det att verka om man slår ut det över hur lång tid de fungerar).

Att systemkameran blir stor och klumpig blir ju som det nämns ett problem om man ska ta bilder inifrån ett landskap. För mig som bygger mindre dioraman och järnväg i modulform får det oftast att få till bra bilder med kameran placerad utanför bygget. Men när det gäller större landskap, är det någon som testat att ta bilder med spegel placerad i landskapet och kamera ovanför? Hört att det ska vara en kul metod att testa, men är det lätt att få det bra?
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av kjaxne »

cgn1954 skrev:Själv fotograferar jag oftast med långa slutartider och minsta bländaren. Ibland är det nästan mörkt och slutartider på 1-2 minuter så man får ha tålamod. Oftast tar själva fotograferingen inte så lång tid men att ställa in alla parametrar tar sin lilla tid, typiskt en havtimme innan jag är nöjd.

När jag fotograferar MJ hemma gör jag det nästan alltid från datorn, kameran ansluts med USB och Canon har bra program för att ta bilder med PC:n som "styrpanel" och sen redigera dem.
Att kunna ha längre slutartid och experimentera mer med sådana inställningar vad en stor anledning till att skaffa en systemkamera. Man kan få till mycket fina bilder så.
Programmet för att ansluta kameran till datorn verkar väldigt smidigt. Testade det lite igår när jag skulle lägga in Technicolor Cinestyle-profilen.
S Johansson skrev:Jag håller med om att bildkomposition är bland det viktigaste och roligaste i detta sammanhang. När jag fotograferar, vill jag kunna komma ner i landskapet. Därför skulle jag önska mig en ännu mindre kamera och samtidigt med en optik som ger bästa skärpedjup från bara några cm och vidare så långt som möjligt. Jag fotograferar aldrig utan någon form av stöd, alltid med sjävutlösare och med minsta bländare, i mitt fall 8.0. Jag har oftast en enkel bygglampa riktad i taket. Jag använder ISO 100 och makroläge. Det senare innebär vidvinkel. För att ibland få teleeffekt beskär jag bilden i datorn. Jag uppskattar den vridbara bildskärmen på min kamera men skulle - som sagt - gärna vilja ha en ännu mindre kamera. Någon som har tips? Att komponera ihop flera foton för att få bästa skärpedjup behärskar jag inte. (Vad var det nu den tekniken heter?).
Bildkomposition är ju något man kan göra mycket med och en viktig del i att få till de bästa bilderna :) När jag planerar dioraman försöker jag ha med det tänket i planeringen för att kunna ta bilder som ser realistiska ut.
Så liten bländare som 8.0 har jag inte sett för någon lins som passar min kamera, är det dåligt utbud av det för systemkameror? Verkar mycket vanligare med sådan bländare på mindre kameror.
Mölle-Mats skrev:Själv brukar jag dock "print screena" och sedan klistra in, efterbehandla och spara stillbilder ur mina videon i MS Paint (som följer med Windows) - det är "gratis" (förutsatt att man redan har investerat i en dator med Windows installerat på förstås. Jaja, det finns säkert motsvarande funktioner för Äppelskrott-datorer också, men jag finner ingen anledning att ta reda på hur det fungerar i den världen! :mrgreen: )

Jag har nu konstaterat att det fungerar väldigt bra att göra så. Ett tag så hade jag systemkameran hängandes runt halsen när jag var ute och filmade, och vid tillfällen där videokameran kunde ställas in så den kunde få rulla på utan åtgärd från min sida i några ögonblick så passade jag på att "dra några stillbilder" med systemar´n. Men jag har kommit på att det är rätt onödigt dubbelarbete, dels så hörs det rätt tydligt på videona när spegelmekanismen i systemar´n jobbar när jag står strax bredvid videokameran och fotar, och jag får nästan lika bra stillbilder genom att klippa&klistra stillbilder ur videona i alla fall.
Det går att göra samma sak i OS X också med ett kommando som sparar bilder direkt på skrivbordet. Har sina för- och nackdelar, skönt att slippa gå vägen via ett bildbehandlingsprogram när man vill ta en bild snabbt.
Cmd + Shift + 3 = Printscreen av hela skärmen
Cmd + Shift + 4 = Printscreen av valt område på skärmen

Jag tror att många systemkameror man filmar med ska ha bra stöd för att ta stillbilder medans man filmar om man använder de för det. Vill minnas att jag läste att så länge man har minneskort som är snabbt nog i så ska det fungera bra att göra så för att slippa ha två kameror med sig. Men då är ju de kamerorna anpassade för stillbilder till skillnad mot videokameror.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kameranörderi

Inlägg av Mölle-Mats »

kjaxne skrev:Jag tror att många systemkameror man filmar med ska ha bra stöd för att ta stillbilder medans man filmar om man använder de för det. Vill minnas att jag läste att så länge man har minneskort som är snabbt nog i så ska det fungera bra att göra så för att slippa ha två kameror med sig. Men då är ju de kamerorna anpassade för stillbilder till skillnad mot videokameror.
Jag fotade och filmade lite tillsammans med en dame för ett par år sedan i samband med mitt Hallandsås-projekt, och hon lyckades då (av misstag tror jag) att ta en stillbild mitt i när hon filmade en videosekvens - och då blev det ett märkbart "hack" i videon. Hon hade en Canon systemkamera av nog rätt bra modell (har ingen aning om modellbeteckningen), men kanske spökade det här att hon inte hade ett tillräckligt snabbt minneskort?

Omvänt så kan ju många av dagens videokameror också ta stillbilder (min kan det t ex, men jag tycker den funktionen känns rätt klumpig och avig så jag föredrar att använda systemar´n för dessa ändamål) - men huruvida de kan göra det simultant samtidigt som man videofilmar eller ej har jag ingen aning om, och jag ser heller inget behov av att göra det.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av BR78 »

Mölle-Mats skrev:
BR78 skrev:För filmnördar

Om man till exempel har Adobe Premiere Elements ( går att göra i andra videoredigeringsprogram också )
och glömt stillbildskamera hemma vid det där tillfället då man önskade att man hade den :-cry så går det alldeles
utmärkt att få ut en bildruta i JPG format så här:
...
Forfarande alldeles gratis [JC_doubleup.gif]
Ett bra tips. [JC_doubleup.gif]

Men "fortfarande alldeles gratis" stämmer väl inte riktigt, först måste man köpa programmet (kostar från en femhundring och uppåt, men det är det i o f s värt!) ... :D

Det var infon som var gratis :-BS

Själv brukar jag dock "print screena" och sedan klistra in, efterbehandla och spara stillbilder ur mina videon i MS Paint (som följer med Windows) - det är "gratis" (förutsatt att man redan har investerat i en dator med Windows installerat på förstås. Jaja, det finns säkert motsvarande funktioner för Äppelskrott-datorer också, men jag finner ingen anledning att ta reda på hur det fungerar i den världen! :mrgreen: )

Jag tänkte på posenten = kvallite :=f det blir liksom HD av bilden via klipprogramet det man nu har alltså om det kan.

Jag har nu konstaterat att det fungerar väldigt bra att göra så. Ett tag så hade jag systemkameran hängandes runt halsen när jag var ute och filmade, och vid tillfällen där videokameran kunde ställas in så den kunde få rulla på utan åtgärd från min sida i några ögonblick så passade jag på att "dra några stillbilder" med systemar´n. Men jag har kommit på att det är rätt onödigt dubbelarbete, dels så hörs det rätt tydligt på videona när spegelmekanismen i systemar´n jobbar när jag står strax bredvid videokameran och fotar, och jag får nästan lika bra stillbilder genom att klippa&klistra stillbilder ur videona i alla fall.
Ja Ja bara man är lycklig [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kameranörderi

Inlägg av Mölle-Mats »

BR78 skrev:
Mölle-Mats skrev:Själv brukar jag dock "print screena" och sedan klistra in, efterbehandla och spara stillbilder ur mina videon i MS Paint (som följer med Windows) ...
Jag tänkte på posenten = kvallite :=f det blir liksom HD av bilden via klipprogramet det man nu har alltså om det kan.
Såklart har du rätt i det!

Här måste man väl ta i beaktande hur bilden ska användas. Om den "bara" ska visas på skärmen på datorer/mobiltelefoner så är väl min metod med print screen etc nog tillfyllest, jag tvivlar på att någon skulle se någon avgörande skillnad i bildkvalitet då. Om bilden däremot ska tryckas i en bok eller tidskrift så ökar förstås kraven väsentligt, då är absolut metoden med att spara stillbilder ur videon via ett bildredigeringsprogram att rekommendera.


Apropå bildkvalitet (och bildstorlek) så har jag en liten förfrågan till forumets IT-sopprot broder CGN54 - jag har för mig att du skrev nyligen att du nu ställt in funktionen för att bifoga bilder direkt här på forumet till att tillåta max bildbredd 1600 p. När jag print screenar bilder ur mina videon så blir de oftast i format 1920*1080 och "väger" cirka 1 MB, skulle det vara möjligt/görligt att tillåta så stora bilder för direkt uppladdning?

De där extra momenten med att banta ner bilderna till ett för forumets bilduppladdningsfunktion godkänt format är rätt struligt och jobbigt (och blev ytterligare mer "jobbo" nu när jag bytte dator/skippade MS Office och därmed blev av med det enkla men rätt okej bildbehandlingsprogrammet som hängde med i den programsviten), och det leder ofta till att jag helt sonika skippar att lägga ut bilderna här på Mötesspåret och bara publicerar dem på Fejjan (där det är väldigt smidigt att "ösa ut" bilder).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av kjaxne »

Mölle-Mats skrev:
kjaxne skrev:Jag tror att många systemkameror man filmar med ska ha bra stöd för att ta stillbilder medans man filmar om man använder de för det. Vill minnas att jag läste att så länge man har minneskort som är snabbt nog i så ska det fungera bra att göra så för att slippa ha två kameror med sig. Men då är ju de kamerorna anpassade för stillbilder till skillnad mot videokameror.
Jag fotade och filmade lite tillsammans med en dame för ett par år sedan i samband med mitt Hallandsås-projekt, och hon lyckades då (av misstag tror jag) att ta en stillbild mitt i när hon filmade en videosekvens - och då blev det ett märkbart "hack" i videon. Hon hade en Canon systemkamera av nog rätt bra modell (har ingen aning om modellbeteckningen), men kanske spökade det här att hon inte hade ett tillräckligt snabbt minneskort?

Omvänt så kan ju många av dagens videokameror också ta stillbilder (min kan det t ex, men jag tycker den funktionen känns rätt klumpig och avig så jag föredrar att använda systemar´n för dessa ändamål) - men huruvida de kan göra det simultant samtidigt som man videofilmar eller ej har jag ingen aning om, och jag ser heller inget behov av att göra det.
Enklaste är nog att testa och se om det fungerar bra. De äldre långsammare minneskort jag har är nog inte snabba nog för att få bra film med så får se om jag kan göra någon jämförelse så. Däremot vet jag att med min mobil kan jag filma och samtidigt ta kort och jag har inga minnen av att jag sett hack i filmen då, däremot har bilderna inte varit speciellt bra då utan mer liknat skärmavbild från inspelningen snarare än hur mobilens foton annars ser ut.
Mölle-Mats skrev:Apropå bildkvalitet (och bildstorlek) så har jag en liten förfrågan till forumets IT-sopprot broder CGN54 - jag har för mig att du skrev nyligen att du nu ställt in funktionen för att bifoga bilder direkt här på forumet till att tillåta max bildbredd 1600 p. När jag print screenar bilder ur mina videon så blir de oftast i format 1920*1080 och "väger" cirka 1 MB, skulle det vara möjligt/görligt att tillåta så stora bilder för direkt uppladdning?

De där extra momenten med att banta ner bilderna till ett för forumets bilduppladdningsfunktion godkänt format är rätt struligt och jobbigt (och blev ytterligare mer "jobbo" nu när jag bytte dator/skippade MS Office och därmed blev av med det enkla men rätt okej bildbehandlingsprogrammet som hängde med i den programsviten), och det leder ofta till att jag helt sonika skippar att lägga ut bilderna här på Mötesspåret och bara publicerar dem på Fejjan (där det är väldigt smidigt att "ösa ut" bilder).
Borde det inte möjligtvis att lägga till plugin till forumet för att skala om bilder vid uppladdning? Php har ju bra funktioner för detta som utnyttjas i plugin till tex Wordpress jag testat för länge sedan. Så kan ju hända att det är möjligt.
Annars är väl ändå Paint bra alternativ i Windows för att snabbt skala ner en bild. Det går ju att spara i rätt bra kvalitet ändå med png och dess jpeg-komprimering är väl mycket bättre än det var förr?

Nu har jag även kikat mer om bländaröppning. Jag hade visst missuppfattat siffrorna på objektivet fel. f/3.5-5.6 syftar till det största ljudinsläppet möjligt beroende på vad jag väljer av 18-55 mm och inte dess totala arbetsområde. Minsta bländaröppningen ska visst gå ner till f/22-38. Så nog borde det gå att få till bra skärpedjup med längre slutartid :) Det behövs väl dock längre avstånd från kameran för bra skärpa ju mindre bländaröppning man har om jag är med på hur allt fungerar.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Kameranörderi

Inlägg av LYR »

Bild

Jag har genom åren haft ett antal analoga systemkameror - men sedan 11 år tillbaka har jag nu uteslutande
en Canon PowerShot A 620.
Jag är mycket nöjd med den, trots varningar i början om att den ställ- och vridbara sökaren skulle brytas av...(?) - vilket aldrig hänt.
Men det jag här egentligen främst vill framföra är att en kamera som ska vara lätt och mångsidig för modellfotogrfering också har en närbildgräns på endast en (1) cm, vilket är viktigt för att se/visa detajering.
/LYR

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Kameranörderi

Inlägg av Stefan S »

Ingen som kör med en Holga? :-CO

Stefan

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:... så har jag en liten förfrågan till forumets IT-sopprot broder CGN54 - jag har för mig att du skrev nyligen att du nu ställt in funktionen för att bifoga bilder direkt här på forumet till att tillåta max bildbredd 1600 p. När jag print screenar bilder ur mina videon så blir de oftast i format 1920*1080 och "väger" cirka 1 MB, skulle det vara möjligt/görligt att tillåta så stora bilder för direkt uppladdning?
CGN54?

Jag har nyss satt max bredd 2000 px och samma för höjd. Vi får se hur det går.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Kameranörderi

Inlägg av TuveB »

Eftersom det handlar om nörderi så.....

Började 1987 med en Pentax P30, 1995 blev det en begagnad Z1, 1999 blev det en Z5n.
2004 tog jag steget in i den Digitala världen med en istDS, 2006 blev det en K100D, den gick sönder 2010 och då sa en medlem i Lundarallarna som jobbar i en fotoaffär att nu är det dags att flytta upp i den högre ligan så det blev en K7 (det handlar fortfarande om Pentax). Vis av skadan med K100:n skaffades en mycket fin begagnad K7 till 2012. Jag hade reparerat K100:n men insåg att två likadana är enklare att använda, samt att jag inte får in skit i kameran vid alla objektivbyten. Jag kör nästan alltid fasta kombinationer.
När det gäller objektiv kör jag idag ett Sigma 150-500 med optisk stabilisering (kamerans är avstängd). Den andra kameran har ett Pentax 50-200 objektiv och det är med den jag filmar en del, något jag började med för ca ett år sedan. Pentax K7 har autofokus med skakreducering till stillbilder. Den har även skakreducering vid filmning men den har inte autofokus vid filmning.

Data: Film 1280x720 30 bilder/s stereoljud (med Rødemikrofonen), Bilder 14MP
#JB17

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Kameranörderi

Inlägg av arcego »

Tuve!

Gläds åt att det finns åtminstone ett Pentax fan till, här på Forumet.

Började i början av 70-talet när min far köpte en SVART Spotmatic.
Blev precis som han en Pentax nörd.
Började med MX och ME.
Tyvärr sålde min far sin svarta klenod och bytte mot en ME.
Jagade länge och väl efter en Spotmatic i mint condition.
Hittade en till min glädje för något år sedan.

Digitalt gäller Canon för min del.
550, 70D samt SX50, zoomobjektiv på samtliga

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kameranörderi

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:... så har jag en liten förfrågan till forumets IT-sopprot broder CGN54 - jag har för mig att du skrev nyligen att du nu ställt in funktionen för att bifoga bilder direkt här på forumet till att tillåta max bildbredd 1600 p. När jag print screenar bilder ur mina videon så blir de oftast i format 1920*1080 och "väger" cirka 1 MB, skulle det vara möjligt/görligt att tillåta så stora bilder för direkt uppladdning?
CGN54?

Jag har nyss satt max bredd 2000 px och samma för höjd. Vi får se hur det går.
Ursäkta, jag var lite osäker på om det var 1854 eller 1954, så jag utelämnade århundradet för säkerhets skull... :mrgreen:

Men tack för att du fixade maxgränsen för bilderna, provar att lägga in ett gäng när jag är på hemmaplan igen. Just nu är jag hos ene sonen i Skövde, passade på att hälsa på när jag ändå var i närheten efter att ha bevistat Göran Tholins modellbyggarhelg i Falköping. Har lärt mig att vädra modeller (vilket inte innebär att ta ur modellerna ur sina originalkartonger en liten stund, som "sanna" Märklinister tror :-BS). Så nästa investering blir väl en air brush ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kameranörderi

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:... vilket inte innebär att ta ur modellerna ur sina originalkartonger en liten stund, som "sanna" Märklinister tror....
Haha ... inte hört förut. :D

Håller med om det där med vädring. Och investering. Har ju sett många fina exempel här på forumet, så det kanske är dax uppmuntra till lite fler bilder - alltid lärande se andras succéer och ev. sämre succéer - och tips.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kameranörderi

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:... vilket inte innebär att ta ur modellerna ur sina originalkartonger en liten stund, som "sanna" Märklinister tror....
Haha ... inte hört förut. :D

Håller med om det där med vädring. Och investering. Har ju sett många fina exempel här på forumet, så det kanske är dax uppmuntra till lite fler bilder - alltid lärande se andras succéer och ev. sämre succéer - och tips.
Det kommer bilder när jag är på hemmaplan igen, del på mina "klyddalster" som jag "förstörde" med akrylfärg och pensel (går att få till rejält skitiga vagnar på så sätt), men fr a på de objekt som Mäster Tholin demade airbrushtekniken på - jag lovar, de blev riktigt bra! Men det kommer förstås att krävas massor av learning by doing både i sprutföring, fingerspitzgefühl i avrtyckarfingret som känsla i blandning av färger innan man kommer i närheten av den klassen ... Tur nog så har jag gott om såväl osäljbara Piko- och Kleinbahn-vagnar som"hopplösa" grällt gladplastiga vagnar ur Märklins Hobby-serie att öva på - och övning ger ju som bekant färdighet!
Also sprach der Matserschmitt!

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: Kameranörderi

Inlägg av Robban »

Får väl fylla på med lite fler Pentax då :D
Den första egna kameran var någon Kodak Instamatic man fick av morsan när hon köpte en nyare.
Sen blev det ett antal andra kompaktkameror som man fick av släkten.
Min första riktiga kamera var en Pentax ME som jag köpte begagnad ~89-90 med 4 gluggar och en massa filter, har allting kvar.
Blev några billiga digitala fram till jag 2002 köpte en Nikon Coolpix 5700 som var en väldigt bra kamera tills den tyvärr inte kunde mata ut objektivet längre (den låg och skramlade i firmabilen).
2005 blev det en Pentax istDL mest för att gluggarna redan fanns i hyllan om än manuella, har den också kvar.
2010 när ena grabben var nyfödd köpte jag TYVÄRR en Nikon P100 som nog är den sämsta kamera jag har ägt, bleka oskarpa bilder hur man än ställer in den (påminner om Trainz [JC_doubledown.gif] .....)
Hittade för några år sedan en Nikon P7000 som iaf. är bättre, och mycket smidigare när man ska fota på moduler även om bildkvalitén inte är vad jag vill ha.
Efter att ha läst den här tråden härom dagen så gick jag igenom lite gamla bilder från istDL´n och började leta runt lite.......
Beställde nu idag en Pentax K70 med extra batteri :mrgreen: mest för att KP´n känns lite för mycket med tanke på hur lite jag egentligen fotar idag, men har ett garage att tömma och då lär mycket hamna på Tradera och som alla vet: bra bilder säljer (hoppas jag.......).

Robban

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Kameranörderi

Inlägg av robbox »

Mölle-Mats skrev:Jag fotade och filmade lite tillsammans med en dame för ett par år sedan i samband med mitt Hallandsås-projekt, och hon lyckades då (av misstag tror jag) att ta en stillbild mitt i när hon filmade en videosekvens - och då blev det ett märkbart "hack" i videon. Hon hade en Canon systemkamera av nog rätt bra modell (har ingen aning om modellbeteckningen), men kanske spökade det här att hon inte hade ett tillräckligt snabbt minneskort?
Har jag råkat ut för på min EOS 550D. När man filmar och vill ställa om skärpan så fäller den ned ned spegeln, och ställer om skärpan samt detta ger ett hack i video inspelningen. Klart irriterande.

Skall vara löst i 750/760 och 800 modellerna som gäller nu. Vet inte om 600 och 650 om det dessa har löst spegelfällningen när man ställer skärpan medans man filmar en video.

Sitter i valet och kvalet vad jag skall uppgradera till. Tusenlapparna drar iväg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kameranörderi

Inlägg av Mölle-Mats »

robbox skrev:Sitter i valet och kvalet vad jag skall uppgradera till. Tusenlapparna drar iväg.
There are no free lunches ... :-BS Det har absolut en tendens att dra iväg en hel del päningan när man vill ha fotogrejer av lite bättre kvalitet, jag vet!

Om du avser filma mycket så rekommenderar jag en "riktig" videokamera av lite bättre klass (någonstans i 10 Tkr-häradet), systemkameror i all ära - men de är i första hand avsedda för stillbildsfotografering, och videofilmningsfunktionen blir behäftad med lite för mycket kompromisser för att bli riktigt bra. Om inte annat så blir de lite för klumpiga rent fysiskt för videofilmning enligt min erfarenhet.
Also sprach der Matserschmitt!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Kameranörderi

Inlägg av BAn »

Mölle-Mats skrev:[...]bevistat Göran Tholins modellbyggarhelg i Falköping. Har lärt mig att vädra modeller [...] Så nästa investering blir väl en air brush ...
Jag har fått för mig att naturtrogen smuts skall blåsas på underifrån, för att sedan regnas av uppifrån.

Är inte en saxofon det ultimata instrumentet för att blåsa på med underifrån?

/Bengt :=Koko
som funderar över "skalenligt" regn
https://youtu.be/RXJJB_cKQkw
- en rest från sent fyrtiotal

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kameranörderi

Inlägg av Mölle-Mats »

BAn skrev:
Mölle-Mats skrev:[...]bevistat Göran Tholins modellbyggarhelg i Falköping. Har lärt mig att vädra modeller [...] Så nästa investering blir väl en air brush ...
Jag har fått för mig att naturtrogen smuts skall blåsas på underifrån, för att sedan regnas av uppifrån.
Låter som en mycket vettig ansats!
BAn skrev:[Är inte en saxofon det ultimata instrumentet för att blåsa på med underifrån?
Haha, kanske det!?! I så fall slipper jag ju lite tunga investeringar! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"