Toppbilden, visa:    


Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

ABo1 2.jpg
Håller på att färdigställa några Perl-vagnar som har legat i sina lådor över ett decennium. Fascinerande att hitta modeller i ett skåp och undra varför de inte blivit färdigbyggda. Då jag inte kunde bestämma mig om Bo3-vagnen skulle vara grön eller blå så fick det bli en ABo1 istället. Dubbla takventiler över förstaklass avdelningen och byte till andra lanterninsidor. Så blev det i mitt tycke en hyfsat resultat.
Det jag inte riktigt kunnat utröna vilken färg gardinerna hade. Var det olika färger på första eller andra klass? Eller bara naturlinne?
Erik Notins Vagnslära tar inte upp kulörer på gardiner.
Har provat att rita och klippa ur gardiner i smörpapper och servetter. Men det känns som det blir en pappersbild bakom fönstret istället för en gardin.
Alla tips emottages tacksamt som kan bringa lite mer ljus över detta ämne.
Bilagor
Co1 2.jpg
Senast redigerad av GSJ den 23 jul 2017, 15:58, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Titta i boken "Personvagnar med träkorg modell 1891-1908", sid 46;
"De första boggievagnaran hade i 1- och 2-klass gardiner av mörkblått kläde framför fönsterna"

Så här gör jag;

Hittat kräppapper hos Slöjddetaljer
Gardiner.JPG
Valt ut lämplig nyans, i detta fall grönt för 3:e klass
C1b bild 56.jpg
Klippt remsor som limmas med vitlim invändigt i korgen
C1b bild 57.jpg
Avsiktligt valt olika utseende (raka, böjda och "snörpta" på 2/3 dels längd) på gardinerna för att skapa "liv" i resultatet
C1b bild 58.jpg
Slutresultatet
C1b bild 59.jpg
Det finns olika färger att välja mellan, dessutom går det att färga in vitt papper till lämplig nyans
Kräppapper.jpg
Kom bara ihåg att klipp kräppapperremsorna så du får rätt struktur, alltså längs med fiberna.

/Ola

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

Tackar alla ödmjukast Likströmsverken. [JC_doubleup.gif]
Har inte boken Svenska Personvagnar som du syftar på, men dina tips är ovärderliga.
Skall leta upp närmaste Slöjddetaljer och så vad jag kan hitta.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av Lihkströmsverken »

GSJ skrev:Har inte boken Svenska Personvagnar som du syftar på ....
Skall leta upp närmaste Slöjddetaljer och så vad jag kan hitta.
Boken är ett måste, kontakta SMJ!

Slöjddetaljer, det går lika bra med Panduro eller liknande butik.
B1b 449 bild 48.jpg
A1 690 bild 9.jpg
BC1 473 bild 21.jpg
/Ola

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

Tack för bilderna.
Boken står helt klart på inköpslistan. Vilket är essentiellt för att komma vidare i "Belle Epoque"-rallandet.
Varifrån får du dekalerna med märkning för sidobalkarna? Detta saknas helt i Perl-byggsatserna.
Vänliga och ytterst tacksamma hälsningar från GSJ

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av Lihkströmsverken »

GSJ skrev:Varifrån får du dekalerna med märkning för sidobalkarna? Detta saknas helt i Perl-byggsatserna.
Ibland specialare men oftast antingen klipp&klistara från olika dekalark och i aktuellt fall ett dekalark från Vagnverkstaden (fd HNJ Verkstad).
http://www.vagnverkstaden.eu/wp-content ... gdelar.pdf
Art.nr 701 "1880-talsvagnar"
Dekaler.jpg
/Ola

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

Tack igen! :-JJ
Håller på att gå igenom Vagnsverkstadens tillbehörslista, för att lägga in en beställning. Har några till "ofullbordade" i som behöver kompletteras med detaljer.
GSJ

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av runhällen »

Jag gör gardiner på samma sätt som Ola men målar papper själv till lämplig nyans. Vill gärna ha en lite urblekt färg så det inte lyser så mycket på väderbitna vagnar. Målar gärna med Panduros Gouache Colours.
https://panduro.com/sv-se/produkter/mal ... -ml-180012
Tuber med vattenlöslig men täckande färg som man lätt blandar till lämplig nyans.

För limning av fönster och gardiner gillar jag Panduros Quick Glue:
https://panduro.com/sv-se/produkter/lim ... -ml-220509
Ett vitlim som torkar snabbare och blir helt transparent, dessutom i en behållare med bra skruvkork. Om man limmar fönster och gardiner på ena sidan av en vagn så kan man direkt vända vagnen och limma andra sidan utan att alla gardiner ramlar loss.

Cyanolim och fönster är ingen bra kombination. Man kan lätt få en imma på fönstren som inte går att få bort.

/Mats B

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

Besökte Slöjddetaljer, men färgerna jag ville ha fanns inte att köpa som lösa ark, (endast den gröna fanns löst) så det fick bli ett tiopack med en "regnbåge" av kräppapper. De andra färgerna går att använda till hus om inte annat.
Känns onekligen som jag köpte en livstidskonsumtion av "gardintyg".

Lim får bli vanligt snickarlim eller Pattex för att få upp gardinerna i vagnarna enligt Likströmsverkens rekommendationer.
Cyano-lim undviker jag då jag är allergisk emot ångorna. Att sitta nysandes med rinnande, näsa och ögon efter en liten klutt Cyano är inte värt den korta torktiden, för mig. Sen har Cyano en tendens att göra imma på transparenta material.

Tack så mycket, för mer belysande av detta ämne.
Bilagor
Gardintyg.jpg

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

Första sidan med gardiner klar på Co1:an (dålig fotokvalité, men mobilen vill presterar inte bättre resultat)
Att få dit gardinerna är pilligt. En dutt vitlim smetas ut med hjälp av en tandpetare innanför fönstret, och gardinen förs dit med en pincett. Med en ren tandpetare förs gardinen på rätt plats.
Co1 Gardiner 2.jpg
Försöker klippa till gardinerna så det blir lite "häng" på dem. Ett tunt svart streck ritas dit i vecket där gardinen buktar in.
gröna gardiner 2.jpg

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Toalettfönster. Här praktiserar jag en metod som jag tipsades om för många år sedan. Istället för att måla vitt på plastfönster så slipar jag insidan med slippapper i olika riktningar. På så sätt skapas en illusion av frostat glas.
B2b 931 bild 27.JPG
Så en kommentar till mina tidigare bilder/inlägg. Det framgår av Personvagnsboken att gardiner i 1:a och 2:a klass var blå men jag har valt, då jag märker mina vagnar i ett utseende runt 1910, att istället ha gulbeiga för 1:a och 2:a klass, detta med referens till andra källor.

/Ola

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

Tack för upplysningarna Ola!

Har funderat kring toalett- och lanterninfönstren och frostningen av dessa. Har provat med fin smärgelduk på transparent plast och kommer att försöka byta dessa fönster. Detta tips står även i Perl's bygganvisning. Försökte med den alternativa metoden, med en tunn dusch vitt på baksidan av plasten, men resultatet är helt klart för vitt.
På Perl's hemsida så har hans Co1 gul/beige gardiner, vilket var min första alternativ för val av gardinfärg. Men låter nu vagnen få gröna gardiner, vilket blir en i mitt tycke fin kontrast till vagnens bruna färg. ABo1 vagnens gardiner ser också ljusa ut på leveransfotot, men det är ett ortokromatiskt foto och blått som färg syns inte med denna fototeknik. Så den får blå gardiner vad det lider.
Jag har inte ännu något specifikt datum för dessa vagnar men har visionen att hålla i perioden kring förra sekelskiftet.

/GSJ

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av HLS »

Testa mattlack på insidan av glaset. Riktigt helmatt lack ger rätt intryck
Du glasar väl med preparatglas?
http://www.ebay.de/itm/100-Deckglaser-M ... 6JXkSotHJA
mvh
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

Tack för tipset HLS/Hans. Jag har ett helt packet med overhead-film som räcker till mer än väl. [JC_doubleup.gif]

Gör om, gör (förhoppningsvis) rätt. Jag bytte ut alla vitmålade glas emot "frostade" i toalettfönstren och lanterninen.
Ger ett helt klart bättre intryck.
Gardinerna har kommit upp i båda vagnarna. Blå för ABo1, men beslöt att använda beige (linne) gardiner i Co1:an, istället för de gröna jag först tänkte använda. Känns som det ger ett något lättare intryck.
ABo1 Frostad 2.jpg
CO1 frostad 2.jpg
Kom på att "frostningen" av filmen, blev jämnare om jag slipade plasten med cirkulära rörelser och ett mjukt slippapper.
Frostat glas 2.jpg
När gardinerna väl är uppe så känns vagnen ändå tom och i vissa vinklar så ser man rätt igenom vagnen. Perl rekommenderar att tillverka en korridorvägg. Kalkerade av korridorväggen som finns i en av bygganvisningarna . En framsida och en baksida som jag tänkt skära ut fönstren i, måla och montera på båda sidorna av en bit transparent plast.
Innervägg 2.jpg

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av 1956 »

03 1-001.JPG
Använde vanligt kopieringspapper som jag målade i en blekgul nyans. Efter att ha torkat kompletterade jag de utklippta delarna med att rita veck och omtag med en blyertspenna.

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

Tack så mycket för tipset 1956! Wow! Din vagn Bo3 vagn är väldigt vacker. [JC_doubleup.gif]
Provade metoden du beskrev först, men är nog lite för valhänt att få till en sådan snitts på gardinerna som du fått.
Likströmsverkens metod med kräppapper är nog det resultat jag blivit mest nöjd med av de försök jag gjort.

Sen får jag passa på att tacka för en väldigt inspirerande bok. Besökte Modelljärnvägens Hus/Jocke för en dryg månad sedan för att få inspiration för mitt rallar-återfall och denna bok fick följa med hem.
mollsjö 2.jpg

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av GSJ »

Avdelningen plågsamma inredningsförsök.
Målade pappbitarna på baksidan, och kalkerade fram dörrlinjerna igen med en tunn svart penna och klistrade fram och baksida på transparent plast.
Att passa in bitarna i korgen, blev klippande och passande, klippande och passande. Är lite osäker på hur jag skall fästa dessa innerväggar på bästa sätt.
Onekligen borde tanken på inredningsvägg förberetts långt tidigare i bygget. Är jag inte nöjd med de väggar jag gjort.
Så jag står nog över detta moment i bygget tills jag hittar en bättre lösning.
Nu vet jag i alla fall hur jag inte skall göra....
Bilagor
Inredning 2.jpg

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av Lihkströmsverken »

GSJ skrev:Onekligen borde tanken på inredningsvägg förberetts långt tidigare i bygget. Är jag inte nöjd med de väggar jag gjort.
Så jag står nog över detta moment i bygget tills jag hittar en bättre lösning.
Sätten är många. Själv brukar jag avstå inredningar då jag tycker att när gardinerna väl är på plats så kan man inte se så mycket in i vagnen. Vill jag ha inredning brukar jag föredra att göra den i plasticard och då placerad på ett plasticardgolv. Detta har fördelen att om man som jag har korg och tak som en enhet och underredet som en annan (alltså ihopskruvad modell) så kan man detaljera inredningen löst efter eget krav men framför allt målning och glasning/gardiner underlättas. Tänk bara på att ha en glipa mellan kupéväggar och yttervägg, glipan kommer inte att noteras. Väl nöjd med allt "säkrar" och installerar jag inredningen med två klickar (segt) vitlim.

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Fundering kring gardiner på SJ's första boggievagnar.

Inlägg av 1956 »

Kul att du har köpt boken. [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"