Toppbilden, visa:    


Hjulfråga: Hur transporteras granarna?

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Hjulfråga: Hur transporteras granarna?

Inlägg av qrt »

Hjulfråga: Hur transporteras granarna?

Hej

Så här i sommartider undrar jag hur julgranarna transporteras från exempelvis granodlingarna i Danmark till mellansverige.
Jag funderar på att illustrera något sådant och då måste jag börja i tid, det tar tid att göra alla granpaketen.

Åker de alla lastbil eller får några gruppresa med tåg ?
Har någon bilder på sådana transporter att visa ?
(Och hur färska är de förresten ? Huggs de redan i september ?)
Varifrån kommer de som inte kommer från Danmark?
Finns det speciella julgransodlingar även i Sverige och/eller övriga Skandinavien?

/Curt
---------------------------------
Trevliga informativa svar om hur det var förr har jag fått i
Järnvägshistoriskt forum
/Curt

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Hjulfråga: Hur transporteras granarna?

Inlägg av jogra »

Så mycket kan jag hjälpa dej med att de nog kommer per bil, hårt innätade(liknande det som de sätts i då man sen tar den med sig hem) och travade på lastpallar som man satt ¨sidor¨ på. Dessa häckar är väl upp mot två meter höga så det ryms en hel del granar i en sån.
Vad samtransport beträffar så har man väl till flera mottagare på samma lass.
Kom ihåg att komma ihåg.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Hjulfråga: Hur transporteras granarna?

Inlägg av TuveB »

Det är som jogra skriver, de transporteras i nät på lastbil, dock är näten mycket mer spända vid transport, har hört att det tar ca tre dagar innan de återfått formen.

Det odlas julgranar i Sverige. I Skåne bl.a., vet att det finns en hel del odlingar i området Svedala Skurup.
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hjulfråga: Hur transporteras granarna?

Inlägg av Johan Molin »

Och förr var det nog förutom i de tre allra största städerna lokala bönder som själva transporterade in sina granar till städer och centralorter. Så fungerade det i Motala (själva hade vi under ett antal år "privatleverantör" sedan tiden då min far var stadsarkitekt i lilla Finspång på 1950 -talet (jo minsann, sådana funktioner fanns även på relativt små orter förr i världen!), där han lärde känna jägmästaren "Erik i Hälla" som kom farande varje december med en egenhuggen gran på sina marker även sedan vi flyttat till Motala. Vilket hade sin grund i att min pappa hjälpt honom rätt mycket med renoveringsritningar och liknande för hans gård. Historien om gammelgäddan får jag ta någon annan gång ...

Skriv svar

Återgå till "Trafik"