Toppbilden, visa:    


Littera märkning Du-lok

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Littera märkning Du-lok

Inlägg av Lenke »

Har ställt denna frågan på olika forum men ej fått svar. Hoppas nu på att någon på Mötesspåret har svaret.

När började man att ersätta littera beteckningen på Du loken med vita siffror på sidor och i front?
Har hittat några bilder på nätet, men får ingen uppfattning när man började med detta.
Var det vid revision eller något annat?

Har uppmärksammat att buffertbalken också saknar siffror.

Lennart.

http://www.janlindahl.se/svel_sj1/sj_du ... 86_jpg.htm
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Littera märkning Du-lok

Inlägg av Johan Molin »

Har – tyvärr – inget enkelt och distinkt svar på din fråga. Ofta har jag hamnat i samma typ av dilemman. Det man då kan göra är tidskrävande, men kan så småningom ge svaret: Kolla alla foton du kan hitta och dateringen av dessa, på Samlingsportalen, genom sökningar på Järnvägshistoriskt forum och bläddrande i böcker. På det sättet brukar man kunna ringa in ett hyfsat korrekt svar, men som sagt, det kräver en hel del arbete.

För säkerhets skull har jag kollat igenom de bilder från Mjölby och trakten däromkring som jag specifikt har samlat ihop själv. Jag har dryga halvdussinet bilder med Du-lok från 1980: På samtliga har loken påskruvade skyltar.
På motsvarande antal bilder från 1981 har SAMTLIGA lok målade siffror. Loken ser nyreviderade och fräscha ut dessutom ...

Det borde ringa in sökandet en hel del i alla fall!

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Littera märkning Du-lok

Inlägg av HKN »

Jag har tittat genom ett antal bilder på Du2-lok och det verkar som om man började flytta upp numren från buffertbalk till under mittfönstret omkring 1980. Jag har inte hittat någon bild med högt placerat nummer tagen före 1980 men däremot finns det lok med nummer på buffertbalken något år in på 1980-talet. Kanske inte ens alla fick numren flyttade då loken var på väg ut vid den tidpunkten. Vad gäller nummer- och litteraskylten på sidan så verkar den finnas kvar på de flesta loken, men då skylten ramlade av (eller hjälptes ramla av) satte man på dekaler med SJ-blaffa och nummer samt littera.

/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Littera märkning Du-lok

Inlägg av Mölle-Mats »

HKN skrev:Jag har tittat genom ett antal bilder på Du2-lok och det verkar som om man började flytta upp numren från buffertbalk till under mittfönstret omkring 1980.
...
Vad gäller nummer- och litteraskylten på sidan så verkar den finnas kvar på de flesta loken ...
Jag har hört att de där uppflyttade nummermärkningarna i fronten ofta gjordes i samband med att man monterade av de vackra lokskyltarna på sidan av loket (i den mån de fortfarande satt kvar och inte hade "lånats" av någon långfingrad person). Skyltarna lär i dessa fall ha "arkiverats" på lokstationen för att inte "förkomma" ... Jag har sett en del bilder på lok med den nya märkningen i fronten, som saknat lokskylten på sidan.
Also sprach der Matserschmitt!

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Littera märkning Du-lok

Inlägg av HKN »

Mölle-Mats skrev: Jag har hört att de där uppflyttade nummermärkningarna i fronten ofta gjordes i samband med att man monterade av de vackra lokskyltarna på sidan av loket (i den mån de fortfarande satt kvar och inte hade "lånats" av någon långfingrad person). Skyltarna lär i dessa fall ha "arkiverats" på lokstationen för att inte "förkomma" ... Jag har sett en del bilder på lok med den nya märkningen i fronten, som saknat lokskylten på sidan.
Så väldigt ofta var inte dessa aktiviteter samordnade. Bland de bilder jag har på Du2 (= hyfsat många) med högt placerade nummer har alla sina skyltar på sidan kvar.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Bilder på märkning Du2-lok

Inlägg av HKN »

Här kommer några bilder som jag tagit på Du2 med högt placerade nummer, och skyltar på sidan.
Bild
Bild
Bild
BildBild
Bild
Bild
Bild

/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Littera märkning Du-lok

Inlägg av Johan Molin »

Jag har gått igenom "mina egna" bilder igen, och för att ge ett så stringent svar som det går att ge:

Tidigast 1981 hittar jag målade frontsiffror på Du-loken. Då verkar å andra sidan i varje fall alla som passerade Mjölby och lät sig avfotograferas där ha fått dem. 1980 hade inget av motsvarande lok några sådana målade siffror.

Precis som Hans skriver så har de dock sina lokskyltar kvar, i varje fall 1981. Däremot tycks man inte ha ansträngt sig något nämnvärt ( = inte alls!!! ) för att putsa upp dessa.

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Re: Littera märkning Du-lok

Inlägg av Lenke »

Tack allihopa för svaren! [JC_doubleup.gif]

Och väldigt kul att se bild på 363! Fick köra det loket från Göteborg C till Sävenäs i mitten på åttiotalet.
Under överinseende av en bekant som var lokförare förstås. ;)

Hade tänkt att avbilda just det loket, men ser att det hade skylt på kvar på sidan.
Så det får bli ett annat nr.

Lennart.
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Littera märkning Du-lok

Inlägg av HKN »

En ytterligare snabb genomgång av bilder ger till handen att lok 341 hade flyttade nummer i augusti 1980. Bland bilderna ovan är den på lok 403 tagen i maj 1981 och den på lok 444 i april samma år, övriga något senare.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Littera märkning Du-lok

Inlägg av HLS »

Hej
Jag dryftade frågan med en auktoritet på området i onsdags kväll, hans namn är Lennart Nilsson, nedan kommer hans svar på frågan.
:-)
Citat av svar jag fick via email:

Hej Hans,
Tur att sanningen finns i bokhyllorna.

På sidan 5 i årgång 1980, i det avsomnade bokverket Nordens Järnvägar, skrev jag. I samband med R1-revision av Du2-loken flyttades inventarienumret från buffertbalken till den igensatta frontdörren. Förutom vid huvudverkstaden i Malmö utfördes revisioner vid Motala verkstad. Detta illustreras med bild på Du2 305 på Cst den 18 augusti 1980. Så 1980 finns det bildbevis.
Det är dock inte dokumenterat att man flyttade numret på alla lok som fick R1 under 1980, 305 utgick från Hvst M 800429.
I Tågnytt 3/80 som förmodligen är skrivet i mars 1980 har det noterats att man flyttat numret, så 305 var inte det första loket, men det indikerar att det skedde i början på 1980.

Hälsningar,
Lennart
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Re: Littera märkning Du-lok

Inlägg av Lenke »

Tack så mycket för det utförliga svaret. [JC_doubleup.gif]

Har dock tappat lite av intresset i konverteringen. Beställde en byggsats av Jeco Du för ett tag sedan och i beskrivningen
stod det att korgen skulle vara färdigmålad, men den var endast grundmålad! Blev lite besviken, men får hoppas att lusten
kommer tillbaka. :|
Har dock hittat vita siffror till loket. :)

Lennart.
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ellok"