Toppbilden, visa:    


SJ F1

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

SJ F1

Inlägg av loktok »

Modell från Perlmodell.
Förebilden var mycket vanlig , totalt byggdes cirka 160 vagnar av typen mellan 1902 och 1912.
Saxa detta från NBVJ hemsida : F1-vagnarna kom att bli SJs sista egna tvåaxliga rena resgodsvagnar med träkorg men trots sin ålder och andra modernare vagnstyper överlevde framförallt 1915 års version till slutet av 50-talet, några till och med längre än så.

En modell som är ett "måste" om man vill ha ett äldre svenskt personvagn set.

Bild

Bild

Bild

Svenne

Re: SJ F1

Inlägg av Svenne »

Härligt tåg :-T Och en jättefin vagn [JC_doubleup.gif] Var den "marig" att bygga ?

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ F1

Inlägg av loktok »

Hej o tack för det Svenne !

Inte så värst marig att bygga tycker jag.Bra hjälp av byggbeskrivning .Är av lite äldre stuk= 0,4 mm ms plåt istället för 0,3 mm ms/ns plåt. Jag som använder vanlig lödkolv (normalt 40 W) använde en 60 W i detta fallet.
Målning med vanlig Primer rödbrun sprayflaska tex.

Mvh Lasse

Svenne

Re: SJ F1

Inlägg av Svenne »

Tack Lasse!
I godstågsparet 8331-8332 mellan Ljusdal och Hudiksvall gick det 1948 en F4, det är väl något liknande. Och jag har en plåt från HNJ verkstad liggande (som tittar lite snett på mig :oops: ). Men här är det ingen "verkstad" att tala om. Dock finns en rejäl kolv. Så en vacker dag :roll: Ditt bygge väckte aptit.
Hälsningar / Svenne

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: SJ F1

Inlägg av Mölle-Mats »

Det var väl en vagn av den typen som jag lyckades fånga på bild hos Skånska Järnvägar i Börsarp häromveckan.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: SJ F1

Inlägg av PeO »

loktok skrev: En modell som är ett "måste" om man vill ha ett äldre svenskt personvagn set.
Joo, även i smalspår. Den här har väntat i många år nu på att bli modell. Många timmars mätande funderande och ritande, men ännu inte vid målet
Bild

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ F1

Inlägg av loktok »

Mats : Den där varianten som är i Brösarp har jag även byggt nyligen med en F plåt från Vagnverkstaden.
PeO : Jag gillar den vagnen.Hoppas den blir av snart för dig.Jag bygger även i HOn3 skala ,men nu var det länge sen .Har enbart byggt SJ fordon.

Vagnverkstaden
Inlägg: 65
Blev medlem: 31 mar 2015, 16:36

Re: SJ F1

Inlägg av Vagnverkstaden »

Jag har olika varianter av F1 och F4 i sortimentet. Etsade i 0.3 NS.
Vagnarna kan byggas i olika utföranden, och kan fås i olika tidsepoker.
Gjutna tak ingår för den som tycker det är svårt att forma plåttak.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"