Toppbilden, visa:    


Den Ofärdige Pensionären

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Den Ofärdige Pensionären

Inlägg av H0n3 »

Vad är det här nu då? Det här är ett MJ forum, har han inte fattat det???? Jo visst har jag det, men vänta lite så kommer förklaringen.

Jag satt länge och funderade över rubriken på det här inlägget. Skulle det vara "Den Ovillige, eller Den Ovane, eller Den Ofrivillige Pensionären", han som inte vet vad tiden som plötsligen blev tillgänglig skulle användas till. För hur det nu är så blir till och med en god hobby lätt uttjatad om det är det enda man gör. Så låt mig få ge lite mer bakgrund från mitt håll.

Jag har hamnat i en för mig lite jobbig omställningssituation i det att jag sedan i vintras bestämde mig för att hoppa av det jobb jag haft sedan 23 år, men med lön fram till min 65-årsdag = pensionsdag. Jag tog ett s k frivillighetspaket. Därmed blev det så att jag slutade jobbet ungefär som om man slog av en strömbrytare, ena dagen full fart (= sådär 110%), och "Du kan lämna passerkortet i receptionen på väg ut!" och sedan dagen efter ingenting :shock: :shock: :shock:

Den där landningsperioden som många får till har jag alltså inte fått och det gör att jag av och till får lite "panik" för att det inte händer något och att jag känner mig rastlös, allmänt onyttig och otillfredsställd. Därmed har jag fixat en lång lista små och stora projekt som helst ska vara avklarade innan detta året är till ända. Det innefattar allt från att renovera mitt hus, fixa till en användbar gubbagrotta och att bygga vidare på Slötorp-Dåseberga.

Att skriva om mitt husrenoverande känns inte rätt på detta forum så där får jag hålla mig till banan min och eventuellt den där gubbagrottan jag så sakta försöker förverkliga i takt med att min fru får förståelse för det. Husjobbet och dit hörande grejer dyker istället upp via min hemsida för enkelhetens skull.

Varför skriver jag då det här? Jo för jag undrar om det trots allt skulle vara till gagn för fler att berätta lite om de vedermödor som ingången i pensionsåldern innebär. Vi är ju flera som närmar oss med stormsteg och åtminstone jag funderar på om det kunde vara bra att bolla med andra då vi funkar både lika och olika. Det är nog inte bara jag som känner det lite jobbigt av och till. Lite att göra det som tjejer är bra på, att prata ihop sig om allt och inget till förmån för att må bättre och nå längre.

Tack och lov har vi ju vår MJ-hobby men livet består ju inte bara av det utan av mycket annat också.

Vad säger ni? Skulle det vara värt en tråd i kamratföreningen eller ska jag glömma den tanken??

/Peter
Senast redigerad av H0n3 den 25 maj 2018, 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av 1956 »

Definitivt inte, Peter! [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Sture Bylén »

Mycket bra förslag, Peter! [JC_doubleup.gif]
Den här tråden ligger ju i Kamratföreningen, så varför inte bara fortsätta?
Man kan ju eventuellt döpa om den till "Pensionärsliv", eller något sådant. Jag menar, själv är jag en högst frivillig pensionär, men har ändå diverse synpunkter på denna tillvaro.... ;)

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av BR78 »

Peter så sant så
Min så kallade Frivilliga Pensionering gick ungefär till så här efter ett antal
uppsägningsvängar under åren så när detta nu blev aktuellt igen så kollade
man upp vad står det på pappiren man skrev på en gång för sååå länge sedan
Jo hör o häpna man kan gå vid 60 avtalspension vad är nu detta då offert på
det och i soffan man satt och vred o vände på ekonomi såg rätt okej ut jag hoppar
nu kommer den så kallade landningsperioden och för min del kändes det som
semester i ca 6 månader eller något åt det hållet men sen vad gör man jo för
min del blev det tyvärr Lördag hela veckan det är inte bra tro mig höll på i ca 2 år
sedan kraschade Gunnarsson o alla hans kompisar på en gång kunde inte ta ett
Glas utan att få huvudvärk direkt kroppen sa nej.
Kollade upp lekamen och alla de små o stora reningsvärk som finns där i och
fick grönt ljus från kropsmekaninkern Phu dags för Mjölk och vatten endast.
Hittade sedan meningen med livet he he något så när det är så lätt att halka
även om det inte är halt tro mig så att ha en Hobby och vänner och kanske en
sambo eller något åt det hållet och att inte förglömma en klubb man kan
gå till och prata av sig är gulld värt.
Sitter nu här idag 6,5 år efter hemgång från det som är/gör meningen med livet eller
var det det en bra fråga !

:-JJ
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Mölle-Mats »

Den här tråden - och epitetet "den ofrivillige pensionären" - tar jag till mig direkt.

Jag har ju nu varit förtidspensionär sedan 61-årsdagen för 1½ år sedan, valde att börja plocka ut pensionen så snart det var möjligt i stället för att ställa mig till Arbetsförnedringens bespottande i Fas 1-2-3 de fyra sista fram till 65-årsdagen (lagom ett par veckor innan denna stora och viktiga födelsedag så hade jag förbrukat alla mina A-kassedagar, och drabbades därför av den av vår förra regering så omhuldade arbetslinjens baksida - utförsäkringslinjen! :evil: ).

Det var väl i o f s inte helt frivilligt, hade någon frågat mig för tre år sedan så hade jag förklarat att jag nog gärna skulle ha fortsatt jobba tills jag blev 68-69 år eller så om jag hade fått något jobb eller konsultuppdrag som hade varit intressant och utvecklande - men några sådana erbjudanden kom ju inte då mantrat "vi anställer ingen som fyllt 50" tycks vara närmast allenarådande praxis i de flesta branscher i näringslivet och offentlig förvaltning idag. Så det var väl bara att inse att det hade förflutit mer än ett decennium sedan mitt "bäst före-datum" hade gått ut ... :-Dia

Nå, detta gjorde ju att mitt inträde i pensionärstillvaron inte blev ett plötsligt tvärstopp från 110 till 0 över en natt, jag hade haft rätt gott om tid att mentalt ställa in mig på övergången. Och eftersom jag i grunden är en kreativ människa med massor av idéer (men kanske inte alltid har kraft och tålamod att fullfölja allesammans) så har jag inga problem med att få dagarna att gå.

Det första större pensionärsprojektet blev förstås Den Stora Krokodiljakten och foto- och videodokumentationen av Hallandsåsbanans sista dagar, sedan så kom jag igång med att köpa och sälja MJ-grejer på Tradera på "semi-professionell" basis - och där går dagarna åt. Syftet är väl att få något "meningsfullt" att göra på dagarna, att jag skulle kunna blir rik på eller ens försörja mig på den "verksamheten" har jag inga förhoppningar om - men förhoppningsvis så ska det väl ge ett litet överskott som kan bidra till att jag kan unna mig att "leka" med MJ själv.

Och jag har under den resan också samlat på mig nog nästan allt som skulle krävas för att bygga upp och "trafikera" en MJ-ångloksstation med omgivande bangård av hyfsat stora proportioner - nu är det bara tid (och möjligen plats - ska jag "skrota" gästrummet Snickarbo-sviten i källaren som ställdes iordning för dyra pengar inom ramen för det strandade "Möllty Towers-projektet" och bygga en lite större anläggning där, eller ska jag nöja mig med att "förädla" den lilla färdiga anläggning som jag köpte för snart ett år sedan, som skohornats in i ena hörnet av mitt s k "kontor" - gubbagrotta är nog ett mer adekvat uttryck - i källaren!?!).

Husrenovering i skala 1:1 känner jag att jag väl lät genomföra det mesta av det som behövdes några år innan pensionärstillvaron inträdde, så där hoppas jag klara mig undan de närmaste åren - men man vet ju aldrig med gamla kåkar, på lite sikt så dyker det ju upp nya/återkommande underhållsbehov ...

Men på det stora hela taget så trivs jag alldeles förträffligt med min (inledningvis kanske inte helt frivilliga) tillvaro som förtidspensionär, jag har som sagt inga problem med att få dagarna att gå - tvärtom så räcker inte tiden till för allt jag skulle vilja göra! Tempot är väl måhända rätt makligt, vilket väl är en stor del av förklaringen till att så lite blir gjort - men å andra sidan så njuter jag i fulla drag av att slippa kliva upp i svinottan och stressa mig igenom tillvaron!

Så sammanfattningsvis, jag stämmer gärna in i refrängen i den här gamla Thore Skogman-slagdängan:
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av PeO »

Den låter mycket trevligare än den här, från -68-cirkusen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Johan Molin »

Mer på samma tema:



Jag återkommer i ämnet, som ligger även mig väldigt nära. Måste samla ihop tankarna först, f n är Skattemyndigheterna väldigt intresserade av min momsdeklaration (ity att mitt arbete förra året för första gången var momsbefriat i sin helhet ...).

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av ollef »

Toppen, vi är som sagt fler som har intresse i ämnet och det kan nog bli en rätt välbesökt tråd.

Jag har lite tid kvar, men om 8 dagar börjar jag ändå min nedräkning på det sista arbetetsåret om allt går som planerat.
Sedan är jag också där :=KOMP
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av ford1929 »

tyvärr så har jag väl lite för många år kvar innan man blir "Statsanställd"
så man får väl knalla på :=u


men tiden den går fort..så snart är man där
Roger(Forden)

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av BAn »

Hum Peter, jag tror nog du är den "Den Ovane Pensionären" trots allt.

Det fina i kråksången är att rå sig själv (nåja, efter samråd med hustrun alltså). Inga besvärliga kunder, leverantörer, chefer, myndigheter, kvalitetscertifierare, enkätstollar, spåkpålliser, budgets, lean production, appleivrare, besparingsprogram, EU-direktiv, eller vad du vill - för att inte tala om Sarbanes-Oxley Act. När man slutar med allt sådant, så visar det sig att man får sluta att äta den blodtryckssänkande medicinen också. What a coincidence, my dear Watson!

Man kan oftast ta dagen som den kommer. Man inser att allt inte måste göras idag, kanske inte ens i morgon, eller (fascinerande tanke) kanske inte ens alls! Å andra sidan kan man när den andan faller på sitta nån timme mitt i natten och skriva om Split Scimitar Winglets, om man skulle få för sig att känna för det. Och idag när bofinkarna kom söderifrån kan man sitta och filosofera om dem och titta på citronfjärilarna, som också flög här för första gången idag. Det är inget fel i att bli kompis med en ringduva heller...

Däremot får man lära sig att hantera små projekt, som man aldrig märkte förut. Att gå till postutlämningsstället, eller vad posten kan tänkas heta numera, fixade man förr på vägen hem. Nu är det ett projekt. Att handla mat lika så. Ja ja, viss planering för stunden tycks behövas - och för den som vill fortsätta leva inrutat finns alla möjligheter att rita så många rutor som man vill, eller som man vill tvinga sig till.

Mathållningen blir enklare. Något i lunchväg, vad man nu vill ha, får man fixa, men oj så billigt det blir när man fixar något lite lagom själv. Kaffe behöver man inte dricka ständigt - kanske en bidragande orsak till att man kan sluta med blodtrycksmedel. Middagen tenderar bli hälsosammare än den som skulle vara klar minuten efter man kom hem förr. Och vill du ha annorlunda mat och upplevelser några dagar, så finns seniorrabatt på Interrailkort, som tar dig till många små orter, vars namn du kanske aldrig hört förr.

Jag har inte ångrat en minut att jag pensionerade mig så snart det var praktiskt möjligt och ekonomiskt rimligt. Däremot har jag nog inte fått gjort hälften av det jag trodde jag skulle göra, men det har varit ett eget val till stor del. Jag har kommit fram till att det var mycket som inte behövde göras idag - och faktiskt inte behövde göras alls.

En sak man dock absolut skall göra enligt min förvärvade övertygelse är att ta regelbundna PSA-prov om man är i den åldern att man funderar på pension. Den vårdcentralsläkare, som övertygade mig om att det var helt onödigt, höll på att kosta mig livet! Det är faktiskt du själv som bestämmer, så säg bara ifrån om du tvekar över läkarens avrådan. Du bestämmer!

Sådant är pensionärslivet.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären - Landningsvarvet

Inlägg av H0n3 »

Nu är han här igen, den där ovillige/ovane/ofrivillige (stryk det som ej önskas) pensionären. Tack för kommentarer och inlägg. Mycket upplysande och tänkvärt.

Det är ju rätt tydligt att det i alla lägen finns en "nervarvningsperiod" där man tar ner tempot efter ett intensivt arbetsliv. Den perioden lär man behöva oavsett om man som jag slutar abrupt, eller om man har möjlighet till avtrappning. Perioden i sig har åtminstone för mig varit rätt mycket av "vad ska jag göra nu då?????" vilket är både naturligt och fullt normalt. Man har ju inte längre kravet på sig att var på ett visst ställe en viss tid på morgonen och under dagen leverera det avtalade arbetet, utan man styr det helt själv från och med nu. Med vaddå ....

Jag har förstått att det är bra med rutiner så jag låter fortfarande klockan börja prata på morgonen som jag brukar. Efter nyheter och lite annat så går jag upp, gör frukost med te och smörgås i lugn och ro. Efter frukost blir det en rask promenad ner till min pendelstation för att få tag i dagens ex av Metro. Promenaden blir ca fem kilometer i ett tempo som gör mig varm och nöjd - lika med daglig träningsrunda. SAlla experter säger ju att minst fem km i ett tempo som gör att man börjar svettas lätt är ett gott dagligt träningspass för kondition och styrka. Dessutom efter frukost vilket enligt Michael Moseley är rätt metod för män att bränna lite av vällevnadsbulan på mitten. Att gå är dessutom det minst slitande på kroppen men håller leder och annat igång på bästa sätt - allt enligt vetenskapen.

BR78, tack för din beskrivning av hur det gick för dig. Lärorikt och något att vara vaken för. Det är oftast allt för lätt att skaffa sig ovanor - mycket lättare än vanor märkligt nog. Skönt att höra att du tog dig ur den dåliga spiralen och att du mår gott nu. MJ är en bra hobby och med klubbanknytning blir det ett bra sätt att komma ut och träffa folk och prata om allt mellan himmel och jord - något vi alla behöver.

Mats, precis som du så konstaterade jag att när man är 64 är det alldeles för få som inser att även gubbar och gummor kan. Det är ju lite nedslående i sig för det betyder att många företag går miste om goda förmågor med stooor erfarenhet. Så jag har gjort lite som du, satt igång med olika projekt för att använda tillgänglig tid på ett vettigt sätt. Ätminstone jag har blivit lite frustrerad över att inte längre vara "behövd" i arbetslivet eller hur man ska uttrycka det. Mycket tankar och funderingar har det blivit men med min fru som bollplank så har det rätat ut sig rätt OK.
Mina utgångsprojekt är naturligtvis Gubbagrottan (se den tråden) och dess avancemang. Under arbetet med den så blev det också behov av lite handverktyg som en syl och en modellborr t ex:
Bild
Visst är det händigt att ha en svarv.
Bild
Modellborren är lysande för att starta skruvar i trä. Den flata spetsen sticks in i fiberriktningen och naär man vrider öppnas fibrerna så att skruven kan starta. Man bryter inte fibrerna som när man borrar och skruven sitter mycket bra.

En större 18mm skiva mahognyplywood blev en cajon (Peruanskt percussioninstrument/"lådtrumma") bara för att jag hade materialet och tiden.
Bild
Måtten är 45 cm hög, 35 cm bred och 30 cm djup. Googla på cajon så finns hur många exempel som helst.
Å nu håller jag på att planera om den del av vår trädgård som vi har kommit att kalla köksträdgården. Där har det blivit ett plank/stajet för klätterväxter och ska bli en förvaringsbod för större trädgårdsgrejer och elutrustning. Där är jag nu med staketet klart, marken planerad efter det bygget och grunden lagd för boden. Ska som nästa steg gräva ner en markslang för elkablar.

Olle och Roger, ja vi ska ju den vägen alla, så ämnet har ju viss aktualitet kan man säga. Skillnaden är väl bara att startpunkten är olika för oss alla. En del är nästan där (som ni t ex), andra står mitt i det som jag, och åter andra har kommit längre som t ex Bengt och Sture. Min lilla förhoppning är att det vi snackar om i tråden här kan vara till hjälp och måhända innehålla bra info när det blir dags.

Bengt, många bra synpunkter där. och jo, jag är en ovan pensionär, jag har ju bara börjat ... Visst har du rätt i det att man slipper arbetslivets påtryckningar om än det ena och än det andra. Det enda Sarbanes- Oxley Act (SOX) betyder numera är dem man har på fötterna ....
Det där med att ta dagen som den kommer är faktiskt rätt gott. Ger tid till lite filosofi också vilket alltid känns bra. De där småprojekten du nämner får mig att minnas följande lilla beskrivning av att ett arbete tar så lång tid att utföra det på som det finns tid tillgänglig (hängde ni med?).
Den gamla damen boende i Brighton skulle ge sig till att skicka ett vykort till sin syster "up north". Hon spenderade en god timma att välja ut precis rätt klänning för dagen och en halvtimma att få allt att se rätt ut innan hon gick. Väl framme i sta'n skulle det väljas ett kort. Det tog en tre kvart. Att författa innehållet spenderades en timma tillsammans med en kopp uppfriskande te på en servering vid havet. Väl färdig lade hon ytterligare en halv timma på att välja precis rätt frimärke på postkontoret. Satt märket på vykortet och promenerade hem glad och nöjd efter en hel dags intensivt arbete - Phuhhh. (Något som skulle tagit en stressad affärsman hela fem minuter på väg mellan två möten )
Ur C Northcote Parkinson - Parkinson Lagar

När det gäller mat så är det jag i familjen som är kocktypen, min fru är bagartypen och tycker följaktligen inte det är lika kul att laga mat som jag - men hon är fenomenal på bakverk. Men jag märker att det blir billigare genom att man lagar maten mer från grunden istället för att köpa halvfabrikat. Både bättre och billigare och det tar ca en timma att göra en middag nästan oavsett vad man gör. jag har för mig själv en modell för mat som ser ut ungefär så här.
Måndag = korvdag
Tisdag = någon form av kött
Onsdag = vegetarisk dag
Torsdag = fiskdag
Fredag = TexMexdag
Lördag = Ofta en matig soppa för det blir vanligen lite mer snacks på kvällen.
Söndag = Fiskdag igen
Vad för sorts rätt det blir varierar från vecka till vecka. Jag försöker göra så olika varianter som jag kan dels för att det är roligt och dels för att det är kul med mat.

Interrailkort och sådant har jag itne undersökt än, men det kommer. PSA-prov har jag tagit och det är OK. Eftersom jag drog på mig en liten hjärtinfarkt för fem, sex år sedan så är jag rätt uppmärksam på hur jag funkar och försöker ha koll på mig.

Nej nu är det dags att laga mat. Idag blir det en vegetarisk pizza!
Ha det så gôtt alla!
Senast redigerad av H0n3 den 20 jul 2017, 18:13, redigerad totalt 2 gång.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Den Ofrivillige Pensionären - Landningsvarvet

Inlägg av 1956 »

H0n3 skrev:
När det gäller mat så är det jag i familjen som är kocktypen, min fru är bagartypen och tycker följaktligen inte det är lika kul att laga mat som jag - men hon är fenomenal på bakverk. Men jag märker att det blir billigare genom att man lagar maten mer från grunden istället för att köpa halvfabrikat. Både bättre och billigare och det tar ca en timma att göra en middag nästan oavsett vad man gör. jag har för mig själv en modell för mat som ser ut ungefär så här.
Måndag = korvdag
Tisdag = någon form av kött
Onsdag = vegetarisk dag
Torsdag = fiskdag
Fredag = TexMexdag
Lördag = Ofta en matig soppa för det blir vanligen lite mer snacks på kvällen.
Söndag = Fiskdag igen
Vad för sorts rätt det blir varierar från vecka till vecka. Jag försöker göra så olika varianter som jag kan dels för att det är roligt och dels för att det är kul med mat.
Instämmer i det mesta utom att göra söndag till "fiskdag" . Likväl som måndag, som möjligen är ännu värre, så är vilodagen inte lämplig om man vill hålla sig till färsk fisk och inte halvfabrikat.

I vår familj var det alltid tisdagar och torsdagar som gällde. Det var inte alltid populärt med t.ex. "Kokt torsk med senapssås", men efter tjatande om att man blev "klokare" om man åt upp all sin fisk på tallriken så blev det gjort.

Idag spär jag på med Fishoil från Vital, en amerikansk tillverkare av högklassiga kosttillskott. Lukta ned i burken om även du äter Omega 3, om den luktar lite härsken fisk så fundera över om det är rätt produkt.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Den Ofrivillige Pensionären - Landningsvarvet

Inlägg av P Falk »

H0n3 skrev:Nu är han här igen, den där ovillige/ovane/ofrivillige (stryk det som ej önskas) pensionären. Tack för kommentarer och inlägg. Mycket upplysande och tänkvärt.
Under arbetet med den så blev det också behov av lite handverktyg som en syl och en modellborr t ex:
Bild
Visst är det händigt att ha en svarv.
..
BR78, tack för din beskrivning av hur det gick för dig. MJ är en bra hobby och med klubbanknytning blir det ett bra sätt att komma ut och träffa folk och prata om allt mellan himmel och jord - något vi alla behöver.
Ha det så gôtt alla!
Imponerande verktygsmakeri du visar upp här Peter!
Fantastiskt att få till dem på det sättet med infällning av metall i träskaftet. Ser jättesnyggt ut!
Som BR78 säger, så kan föreningslivet vara en möjlig öppning..
Så om du skulle tycka det vore trevligt att tjöta med oss nere på MRW så finns vi för det mesta på plats på torsdagskvällarna nere i Majorna.
Det skulle vara trevligt att träffa dig och vi har ju faktiskt pratat om det på PeO:s smalspårsträff i Gräfsnäs för något år sedan.
Skickar dig ett PM så du inte glömmer bort det.. Hoppas vi ses, Må så gott! /Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Fina verktyg du gjort Peter !

Fin Cajon också, spelar du själv ?

MvH
Pär

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av H0n3 »

Hallå i stugan igen,
1956, bra kommentar/tanke om det där med fiskdagar och korvdagar. När det gäller korven så finns det ju några högkvalitetsvarianter över disk s a s som är godkända, men vi har också en gårdsbutik nära där vi bor och de gör sin korv själva. betydligt högre kvalité ska jag säga. När det gäller fisken så har vi varit mer eller mindre tvungna att hålla oss till frysta varor fram tills jag har blivit mera ledig. Tidsschemorna tillät inget annat. Men din kommentar fick mig att passera en av de bra fiskdiskarna i närheten på väg hem efter ett litet butiksbesök idag. Tack, det blir mer färsk fisk än fryst framöver!

Vi använder normalt rätt mycket av de feta fiskarna, lax, makrill och ibland sill just för att de innehåller mer än övriga firrar av just Omega-3 och de passar dessutom ovanligt bra till många varianter av fiskrätter. Har också tänkt försöka fånga en havsöring ute vid kjusten i år när fisket blir tillåtet igen. Den är ju också en laxfisk och brukar bli en bra matfisk. Annars är en riktig fish-and-chips med hemmaskurna potatiskilar, mushy peas, tartar sauce och fried haddock en fullträff. Det behövs ju inte en riktig fritös, det går rätt bra i en bra panna med olja också. Maltvinägern (Sarsons) går att få tag i via "The English Shop" som också finns på nätet. Maltvinägern är mildare och "rundare" än vanlig vitvinsvinäger.

Bra det du säger om lukt på saker man tänkt sig äta. Det ska ALDRIG varken lukta unket eller härsket oavsett vad det är. Inte heller smaka konstigt då är det inte bra nog som mat. En grundregel. lukt och smaksinnet är tryggt att lita på.

P Falk, Tack för vänliga kommentarer. Det är egentligen inte svårt att blanda material som jag gjort med sylen och modellborren. Man behöver bara tänka på i vilken ordning man gör sakerna och hur de sedan ska monteras ihop för att bli bra. Bifogade översiktsbild av delarna var för sig före hoplimning med epoxy ger nog en bild av hut jag gjort.
Bild
Handtaget i trä är ask, Ringen är akacia, mässingsbiten går in rejält långt i skaftet och själva sylen är en bit rostfritt som blev över efter 3D-skrivarbygget. Limma ihop klabbet och sätt upp i svarven för en sista avputsning och - voilá - där har vi den.

Tack för inbjudan till MRW, hör av mig via PM så vi kan prata vidare.

Pär, Tack för vänliga kommentarer. Det var som sagt inte särskilt svårt att få till sylen, den liksom bara blev.

Det är ju lite samma med cajonen, den bara blev när jag nu hade materialet. Har tänkt mig försöka lära mig spela på den. har ju liksom tid till det.

Återkommer!
/Peter
Senast redigerad av H0n3 den 20 jul 2017, 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av thorpe »

Äntligen någon som förstår att det är maltvinäger som gör en riktig fish-and-chips fullkomlig. (Och att det är friterad haddock). helst skall det vara regnväder och snålblåst för att göra det hela till en kulinarisk fullträff.
Tycker en "frivillig" pensionär som tyvärr bara får intaga en portion av denna gudaspis per kvartal. Sedan är det en rask promenad som gäller + grönfoder dagen därpå. :roll:

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av H0n3 »

thorpe skrev:Äntligen någon som förstår att det är maltvinäger som gör en riktig fish-and-chips fullkomlig. (Och att det är friterad haddock). helst skall det vara regnväder och snålblåst för att göra det hela till en kulinarisk fullträff.
Tycker en "frivillig" pensionär som tyvärr bara får intaga en portion av denna gudaspis per kvartal. Sedan är det en rask promenad som gäller + grönfoder dagen därpå. :roll:
Aj, aj, aj, det låter inte så bra med tanke på hur gott det är. Sist jag gjorde det hemma så friterade jag inte varken potatis eller fisk utan ugnsbakade potatisen och dubbelpanerade fisken med panko som sista "lager" När sedan fisken steks i panna med rejält med rapsolja så blir den nästan lika bra som om den var friterad. Pankon ger en god krispighet som liknar frityrsmetens och rapsoljan är ju nyttigare för oss. Sammantaget blir det "smalare" än friterat. Om man sedan använder t ex turkisk youghurt istället för creme fraiche till tartarsåsen så minskar man fettet från 34% till runt 15%.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av thorpe »

Bry dig inte om min utgjutelse, tycker du att din version är helt OK så håll på den. Jag är kanske något ortodox och inte så litet fast i gamla smakvanor. För mig är F&C duggregn, snålblåst och lankigt te någonstans vid nordsjökusten. Men din variant skall jag pröva snarast, jag har ju faktiskt 2:a kvartalet till godo. [JC_doubleup.gif]
Men, hur f-n gör jag med maltvinägern? :?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av P Falk »

Håller med! Det lät inte alls dumt faktisk.. Tur att fisk är så nyttigt, så det väger upp lite.. ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av PeO »

Har jag nu förstått doktorn rätt, så lever man längre, om man avstår från allt, som gör livet värt att leva.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av H0n3 »

Thorpe, jag håller med dig när det gäller smaker och känsla. Den bästa F&C jag ätit var på strandvägen precis innanför Brighton Pier på Harry Ramsden en sensommardag. Det minnet sitter som gjutet tillsammans med en gång i Edinburgh för lite sedan. MUMS!

Sarsons malt vingar går att köpa även här. Googla på The English Shop http://www.englishshop.se/ så syns den redan på framsidan under Favoriter. Dom säljer även över nätet så du behöver inte bo i Stockholm, Göteborg, eller Malmö där de har butiker.


P Falk, det blir inte lika bra som riktig friterad mat, men gott nog som stekt fisk. Panko visade sig vara särskilt bra till just fisk.

PeO, visst känns det så, men minns också vårt svenska berömda lagom. Vi har ju så svårt att hålla oss till det särskilt när vi pratar om mat och njutningsmedel. Både för mycket och för lite skämmer allt.

Må så gott Alla!

Återkommer!

<edit>Lade till länken till shopen när jag satt framför ett vettigare tangentbord än klösbrädans</edit>
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av H0n3 »

Go'kväll vänner.

Var och betittade MRWs anläggning i förra veckan, mycket, mycket trevligt och intressant. Tack Peter F och BR78, jag kommer på besök fler gånger.

Det här med MJ-föreningar/sammankomster och byggjuntor är ett väldigt bra sätt att få bra rutiner efter att ha slutat arbetslivet Grottekvarnen. Man träffar folk och har trevligt utvecklar hobbyförmågorna och får inspiration och nya idéer. Kort sagt en mycket rekommendabel aktivitet att sätta på schemat.

Jag har fortfarande ett stort b3ehov av att ha en aktivitet igång. Just nu så är det bygget av en liten förvaringsbod i vår trädgård i det som skulle kunna kallas köksträdgården. Bilden visar läget när fundament och bottenbjälklag är klara.
Bild
Detta var status samma vecka som jag var hos MRW och sedan dess har det blivit lite mer ....
Bild
Jag hade tillverkat väggarna som färdiga element och när bottenplattan var klar så behövde väggarna bara ställas upp, vägas in, och fixeras. Takstolarna gjorde jag ur det material jag har över från målningsarbetet härom året men lade till en extra för säkerhets skull.

Nu tar påsken över några dagar men i nästa vecka är det dags för panel, målning och lite annat pyssel innan boden är klar för användning.

Glad Påsk på er Allihop!

/Peter
Senast redigerad av H0n3 den 20 jul 2017, 18:18, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av P Falk »

Ser fint ut Peter. Det ser inte ut att saknas några projekt, vad jag kan se..
Kul att du var nöjd med besöket på MRW. Välkommen igen, som sagt.. [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Beeblebrox »

Jag räknar också ner till pension, sådär 6500 dagar kvar...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
småländska-rallare
Inlägg: 551
Blev medlem: 19 apr 2012, 20:33
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av småländska-rallare »

Beeblebrox skrev:Jag räknar också ner till pension, sådär 6500 dagar kvar...
Jaha o jag väntar 16 år

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av perjan »

Jaha.... låååångt kvar till muck. Intet är som längtans tider.
Bra tag sedan jag passerade strecket och därmed endast betraktar årtal som siffror.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av perjan »

Om beslutet handlar om frivillighet och man slitit under många år är frågan befogad…… ”lever man för att arbeta eller arbetar man för att leva”?
Givetvis påverkas beslutet av yrket.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av 1956 »

perjan skrev:Om beslutet handlar om frivillighet och man slitit under många år är frågan befogad…… ”lever man för att arbeta eller arbetar man för att leva”?
Givetvis påverkas beslutet av yrket.
För min del handlar det inte om att jag har slitit, inte bokstavligen... däremot mer ansvarsmässigt. Det handlar därför mer om att kanske "släppa allt" och övergå till en en helt annan roll som "obetydlig", "inget mer inflytande" o.s.v.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av perjan »

Slita behöver inte betyda kroppsarbete som du också påpekar utan kan ju innehålla så mycket annat.
Om jag går till mig själv så har genom åren haft ledande positioner med högre befattningar i företag inom IT-branschen.

Så detta "slit" har nu övergått till engagemang i föreningslivet så man behöver inte bli sysslolös beträffande ansvar
dessutom så får ju MJ-verksamheten breda ut sig i tiden. ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Johan Molin »

Då ska jag be att få komma in i diskussionen också.

1. Thorpes HADDOCK är alltså kolja om jag inte missminner mig. Min gamla mormor hade ett uttryck om någon som var glosögd och stirrade på en förvånat: "Han bligade som en kolja i månsken!",

2. Jag fick mitt första sommarvikariat som synnerligen ung doktor på Spenshults Reumatikersjukhus sommaren 1977. Det finns iofs hur många märkliga historier och skrönor som helst att förtälja om en stundtals ganska konstig yrkesbana sedan dess. En annan gång kanske ...
Mina första trevande försök i det som blev min bransch togs på KK i Malmö 1981, ett halvår, innan det var dags för AT-tjänst i Jönköping. Även där historier nog för att fylla Första Skrönikeboken ...

3. Från 1983 och framåt har jag varit min specialitet trogen. Nu började allvaret, med att lära sig att hantera urakuta situationer, hantera förtvivlade föräldrar som förlorat det barn de väntade, leka gud över situationer där man var tvungen att välja mellan mammans eller barnets möjliga överlevnad (givetvis utan någon att luta sig mot och rådfråga ...). Lite som mina kollega Barbro Wijma i Linköping uttryckte det en gång:
Som gynekolog och obstetriker har jag tvingats genomleva tusentals aborter, fått cancer många hundra gånger, fött tusentals barn, blivit kejsarsnittad tusentals gånger, förlorat hundratals barn, och ändå står upp och jobba nästa dag, med allt mitt bagage ...

Det hävdas att de två största riskyrkena för att skaffa sig stressrelaterade sjukdomar som doktor i sjukdomens värld är att vara antingen narkosläkare eller just obstetriker. Så tillsvida har jag fått jackpot, med både högt blodtryck och typ 2-diabetes.

Just nu arbetar jag fyra dagar i veckan, och ansvarar för vår specialistmödravårdsverksamhet i Malmö. Jag har gått mitt livs c:a 2500 jourpass, och gjort mitt livs c:a 2500 kejsarsnitt. Jag kan det arbetet, men jag orkar inte just det längre.
Jag har f n ganska mycket korttidsfrånvaro, när jag märker att särskilda stressfaktorer påverkar min hälsa. Problemet är att i andra vågskålen finns det ganska roliga i att ha patientkontakt, kunna unna sig tid att verkligen prata med sina blivande föräldrapar, göra en faktisk nytta genom att veta rakt av hur vi ska kontrollera mammor med all världens sjukdomar man kan tänka sig ( och de är ganska många i en stad som Malmö), och känna tillfredsställelsen av att kunna göra nytta.

Samtidigt märks så ytterligt tydligt hur mycket bättre man mår när man slipper ställa klockan på sex på morgonen, vara ledig, kunna ta dagen som den kommer, gå en bra promenad, dricka sin egen espresso i lugn och ro, läsa tidningen utan att bara skumma på tio minuter, kunna ägna tid åt ägna sig åt sina nära och kära.

Så pusslet är inte självklart eller enkelt. Mina pappa dog i hjärtinfarkt när han var 64, min farfar när han var 62. 21 dagar kvar tills man själv fylller 62. Ska man bry sig?

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av BR78 »

Johan Molin skrev:Då ska jag be att få komma in i diskussionen också.

1. Thorpes HADDOCK är alltså kolja om jag inte missminner mig. Min gamla mormor hade ett uttryck om någon som var glosögd och stirrade på en förvånat: "Han bligade som en kolja i månsken!",

2. Jag fick mitt första sommarvikariat som synnerligen ung doktor på Spenshults Reumatikersjukhus sommaren 1977. Det finns iofs hur många märkliga historier och skrönor som helst att förtälja om en stundtals ganska konstig yrkesbana sedan dess. En annan gång kanske ...
Mina första trevande försök i det som blev min bransch togs på KK i Malmö 1981, ett halvår, innan det var dags för AT-tjänst i Jönköping. Även där historier nog för att fylla Första Skrönikeboken ...

3. Från 1983 och framåt har jag varit min specialitet trogen. Nu började allvaret, med att lära sig att hantera urakuta situationer, hantera förtvivlade föräldrar som förlorat det barn de väntade, leka gud över situationer där man var tvungen att välja mellan mammans eller barnets möjliga överlevnad (givetvis utan någon att luta sig mot och rådfråga ...). Lite som mina kollega Barbro Wijma i Linköping uttryckte det en gång:
Som gynekolog och obstetriker har jag tvingats genomleva tusentals aborter, fått cancer många hundra gånger, fött tusentals barn, blivit kejsarsnittad tusentals gånger, förlorat hundratals barn, och ändå står upp och jobba nästa dag, med allt mitt bagage ...

Det hävdas att de två största riskyrkena för att skaffa sig stressrelaterade sjukdomar som doktor i sjukdomens värld är att vara antingen narkosläkare eller just obstetriker. Så tillsvida har jag fått jackpot, med både högt blodtryck och typ 2-diabetes.

Just nu arbetar jag fyra dagar i veckan, och ansvarar för vår specialistmödravårdsverksamhet i Malmö. Jag har gått mitt livs c:a 2500 jourpass, och gjort mitt livs c:a 2500 kejsarsnitt. Jag kan det arbetet, men jag orkar inte just det längre.
Jag har f n ganska mycket korttidsfrånvaro, när jag märker att särskilda stressfaktorer påverkar min hälsa. Problemet är att i andra vågskålen finns det ganska roliga i att ha patientkontakt, kunna unna sig tid att verkligen prata med sina blivande föräldrapar, göra en faktisk nytta genom att veta rakt av hur vi ska kontrollera mammor med all världens sjukdomar man kan tänka sig ( och de är ganska många i en stad som Malmö), och känna tillfredsställelsen av att kunna göra nytta.

Samtidigt märks så ytterligt tydligt hur mycket bättre man mår när man slipper ställa klockan på sex på morgonen, vara ledig, kunna ta dagen som den kommer, gå en bra promenad, dricka sin egen espresso i lugn och ro, läsa tidningen utan att bara skumma på tio minuter, kunna ägna tid åt ägna sig åt sina nära och kära.

Så pusslet är inte självklart eller enkelt. Mina pappa dog i hjärtinfarkt när han var 64, min farfar när han var 62. 21 dagar kvar tills man själv fylller 62. Ska man bry sig?
Tankevärt det här helt klart så många sidor av livet det finns
:=KOMP
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Johan Molin »

En kort men mycket värmande kommentar! Tack! :=KOMP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Johan Molin »

En kort (?) kommentar till kring denna tråd: För mig känns det som synnerligen givande och mycket viktigt, att på ett hobbyforum som detta, att vi kan vara människor inför varandra, med allt vad det innebär. Jag tror Sture beskrivit det bäst; att i en samvaro kan vi blanda vårt stora intresse med samtal och frågor om livet självt. Det är omöjligt att undslippa det senare; det präglar även det vi gör här och nu. Vad händer med allt det vi försökt åstadkomma den dag våra barn ska röja upp i bråten?
Allt kött är hö, hävdade en gång Krister Brandt. Hamnar våra ansträngningar på soptippen? Finns det någonting som är värt att bevara till eftervärlden? Eller ska vi vara nöjda med att vi har en hobby här och nu, och hoppas att det ger en livskvalitet som är till godo för våra nära och kära och som förlänger det goda livet ett antal år framåt, till båtnad inte bara för en själv utan även för dem runtomkring sig?

När man är 35 bast reflekterar man inte så mycket över sådant; i regel har man fullt upp ändå, med små små barn, med yrken och karriärer, eller liknande, som upptar 110 % av vardagen.

25 år senare börjar man fundera. Och det kanske också är en del av livets mening.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Jag har själv lite kvar till pensionen, jag är 54 om någon månad, men jag känner sedan en tid tillbaka att
jag har ändrat tempo lite i livet. Det tycker jag känns ganska bra. Jag har under ett långt tag jobbat ganska
mycket, jag har två jobb på KTH och på Skansen, båda jobben är sådana att det är många som är beroende
av mig. Det är både roligt och lite stressande. Utöver det har jag en egen firma som jag också jobbat med, vid
olika evenemang relaterat till både mitt jobb med data på KTH och med scenteknik på Skansen. Sedan något
år tar jag inte längre uppdrag på min firma. Jag har inte samma energi längre och tycker inte det är värt att
alltid stressa runt mellan olika saker. Det känns som jag redan börjat trappa ner för att få mer tid att varva ned
och jag känner mindre behov att anta en massa utmaningar.

Jag har under mitt liv träffat flera personer mycket äldre än mig själv som påverkat mig mycket. Jag har alltid
funnit äldre personer intressanta och mycket givande att lyssna på och diskutera med. Jag kommer aldrig att
glömma kantorn som jobbade på Skansen då jag började jobba där 1980. Han hette Gustaf Hellblom och han
var väl ca 65år då. Han var otroligt vänlig och possitiv och visade mig och andra hur hans spelade på kyrkoorgeln
med händer och fötter. Han visade sina specialla spelskor. Det var en upplevelse att sitta bredvid honom då
han spelade och beskrev hur det gick till. Han bemötte mig som 18åring med samma respekt som vuxna i
hans egen ålder. Jag tänkte då att så skulle jag också vilja bli ner jag blir gammal, inte bitter och sur, utan
levnadsglad och med en otrolig värdighet.

Jag tycker det är kul att det på forumen, både detta och Svenskt MJ Forum, finns både yngre personer och
äldre personer som diskuterar och skriver inlägg tillsammans. Jag saknar det lite i vanliga livet här i Stockholmstrakten
där jag bor. Jag bor lite utanför Stockholm på Ingarö, där det är lite mer som på landet.

Hoppas ni alla får en trevlig helg
Pär

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av St. Mikael »

Hej vänner.
Detta var ett rasande interessant tema. Det verkar som många av oss är där, eller närmar oss.. Lite självkritik först: Är vi gamlingar i stort flertal här? Kommer MJ-hobbyn att leva vidare när vi så småningom växlar in på ett avställningsspår?
Så min situation (om någon orkar läsa :=nee ) Jag är 58 nu, och tänker mycket på pensioneringen som närmar sig. Jag har i ca 20 år jobbat i samma firma med den samma uppgiften. Hade stort hopp om att "min" verksamhet skulle överleva dom här sista åren fram till pensionering. Men som ni kanske förstår, det sker inte... Jag räknar med en anställningstrygghet som medför att jag blir erbjuden en annan jobb i firman, och så upplever jag plötsligt att jag inte är så väldigt attraktiv för mina ledare som jag trodde jag var [JC_doubledown.gif]
Som många av er påpekar så blir vi ju lite mer tillbakalutade och avslappnade i vår ålder, och jag kan självklart hanka mig fram med vilken jobb som helst dom sista åren. Men upplevelsen av att inte längre bli sett på som en stor resurs från mina ledare gnager på självbildet.
Så det positiva som har skett: Min chef låter mig ta över en stor del av verkstaden som jag har varit ledare för i alla år. Det innebär att jag startar min egen inramningsverkstad hemma, och har då också säkrat en extra inkomst när jag är färdig på arbetsmarknaden. Den här egna verksamheten medför också att i stället för att trappa ned, trappar upp och kommer att jobba extra i min egen verkstad i tillägg till den jobben som jag blir erbjuden på min gamla arbetsplats. Jag tänker framförallt på min familjes ekonomiska trygghet. Men om detta tar av och jag börjar tjäna pengar på min egen verksamhet, kan jag se en gradvis nedtrappning av min gamla jobb... Hade det varit i Sverige hade min verkstad kunnat heta "Tavlor och tåg" men jag har inte hittat en god norsk översättning på det namnet.
Hälsningar från Michael

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av ford1929 »






kom och tänka på denna med Hasse o Tage
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Johan Molin »

Hehe ...

och här är den med "rörliga bilder" (dock inte lika bra ljud):


Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev Vad händer med allt det vi försökt åstadkomma den dag våra barn ska röja upp i bråten?
en mycket berättigad fråga att ställa..sen är det ju så att vi alla någon gång i livet ställs inför detta,oavsett om man vill eller inte.
förhoppningen är väl att mina barn för hobbyn vidare eller ser till att någon som uppskattar det man har gjort tar hand om sakerna..
Roger(Forden)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av St. Mikael »

Min sambo är väldigt tydlig på det i förhållande till sina föräldrar, som är ivriga loppisbesökare; Hon skall sälja mest möjligt av skiten, och resten skall kastas i container. Alla i familjen skrattar i samförstånd ;)

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Gissberg »

Själv var jag livrädd när jag plötsligt upptäckte att jag bara hade bara 15 år kvar till pensionen. Det var 18 år sen. Som egen företagare och med arbetsplatsen i hemmet blev det dock ingen skillnad förutom att det plötsligt kom in pengar varje månad utanför lönen. Arbetstakten hade jag redan minskat - då barn flyttat hemifrån och hus är betalt för länge sen hade ju utgifterna minskat ordentligt och fritidsintressen (läs modelljärnvägsbyggande bl. a.) blommade mer och mer. Ja, jag trodde aldrig fritidsintressena kunde vara lika givande som mitt valda yrke. Pensionärslivet, denna fas i livet tycker jag är fantastiskt. Att som liten bygga i sandlådan var jättekul, tonåren med kompisar likaså, sen att träffa sin äkta hälft och sen barn och barnbarn, oerhört kul. Arbetslivet med kamrater likaså. Därför kändes pensionen som något som sista stationen i livet där bara nedförstrappan återstår, men ack så fel jag hade. Plötsligt har man tid att göra allting som man tidigare fick planera för att avsätta tid till. Vill jag göra en resa kan jag boka en sista minutenresa och åka nästa dag. Nej den här tiden är underbar, gäller bara att få vara frisk!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Johan Molin »

En underbart humanistisk beskrivning av hur man finner det positiva i livets alla skeenden! Vilket är desto bättre eftersom livet för oss alla har sin beskärda del av elände, sjukdomar och död, först i riklig mått för våra allra mest kära och närmaste, och slutligen för oss själva också. Desto viktigare att hitta livets goda innehåll. Det är egentligen ett livsviktigt överlevnadsvillkor. Så vår lilla hobby fyller egentligen en fundamental existentiell funktion. Tråden har m a o omistliga band med det vi med varierande grad av framgång försöker åstadkomma, allt i enlighet med Krister Brandts credo, att "en människa ska inte har en större värld än hon kan behärska".

Vad innebär f ö "framgång" ovan? Jag kan inte få det till annat än vår egen tillfredsställelse. Den gång vi börjar jämföra oss med varandra hamnar vi obönhörligt i ekorrhjulet, som endast är ägnat att späda på vårt redan höga blodtryck och våra för höga blodsockervärden.

Bobby Mc Ferrin, som en gång gav oss "Don'y worry, be happy", men sedan ägnat sin karriär åt klassisk musik, får väl leda oss en bit på vägen...


Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av jogra »

Alldeles Jan och Johan, håller helt med det ni säger. Det vi är tacksamma för, stort som smått i våra liv, det skall vi också fyllas av.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Johan Molin »

Det skålar vi för, bäste kaimas!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Stefan S »

Även jag börjar se ljuset i slutet av tunneln då jag fyller 2x30 i sommar. Nu börjar det dessutom kännas som jag gjort mitt efter ca 35 år med ungefär samma arbetsuppgifter inom HR området. De senaste åren har det också varit stora förändringar då vi efter beslut av den lille svetsaren fått byta arbetsgivare också och börja arbeta på ett nytt sätt och med ett lönesystem som är rena stenåldern (90-tals Windows design) [JC_doubledown.gif] . Och med skrattretande dålig support från företaget som äger systemet. Det tar ju dessutom ett tag att lära sej ett nytt lönesystem.

Man har gått från att ha stenkoll på sitt arbete till att inte ha nån koll alls på det man gör och dessutom åkte jag på att ha huvudansvaret för Högskolan i Kristianstads löner, bara att bemyndiga utbetalningen av över 18 miljoner i löner varje månad tar på nerverna :-CO Som tur är har en av mina kollegor, en toppentjej stöttat och hållit reda på vad som skall göras [JC_doubleup.gif]

Det nya sättet att arbeta betyder att istället för mail och telefon får man ärendena i ett ärendehanteringssystem. En stor nackdel med detta är att man får skäll ibland men aldrig någon positiv feedback från de anställda som man hjälper, just detta är en av de främsta orsakerna att det inte är kul på jobbet längre......

Fick i alla fall reda på i fredags att jag slipper HKR och får börja jobba med Göteborgs Universitet igen [JC_doubleup.gif]

Har en känsla att man måste vara disciplinerad när man går i pension så man kommer ut varje dag och inte bara sitter och bygger plastmodeller eller tramsar på Flashbacks Laidback [JC_doubleup.gif]

Är också glad att jag fortfarande är hyfsat frisk, tänker på en del av mina äldre kvinnliga kollegor som har ständiga krämpor som dom dagligen berättar om vid kaffet......

Lite små funderingar på kvällskanten medans jag lyssnat på underbara Hanna Reid i London Grammar, vilken röst [JC_doubleup.gif]



Jag håller mej i alla fall ung på musikområdet :-CO Fick t o m beröm av en 24 årig praktikant på jobbet, en hårdrockstjej, för min musiksmak , den var inte alls vad hon trodde en gubbe i min ålder skulle lyssna på.

Stefan

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Gissberg »

Stefan S skrev: Har en känsla att man måste vara disciplinerad när man går i pension så man kommer ut varje dag och inte bara sitter och bygger plastmodeller eller tramsar på Flashbacks Laidback [JC_doubleup.gif]

Är också glad att jag fortfarande är hyfsat frisk, tänker på en del av mina äldre kvinnliga kollegor som har ständiga krämpor som dom dagligen berättar om vid kaffet......

Stefan
Här tror jag det är viktigt komma ut och röra på sig, för visst blir man stelare med tiden. Dagliga promenader. I området där jag bor ser man ett gäng pensionärer varje morgon passera. Det började för 15 år sen med en förtidspensionerad 50-årig man som gick en timmes promenad och stannade pratade med folk längs vägen, oftast hundägare. Med tiden hakade andra på och till slut blev det ett gäng på 4-7 personer som anslöt längs rundan. Brukar stöta på dem under mina joggingturer.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av Stefan S »

Gissberg skrev:
Stefan S skrev: Har en känsla att man måste vara disciplinerad när man går i pension så man kommer ut varje dag och inte bara sitter och bygger plastmodeller eller tramsar på Flashbacks Laidback [JC_doubleup.gif]

Är också glad att jag fortfarande är hyfsat frisk, tänker på en del av mina äldre kvinnliga kollegor som har ständiga krämpor som dom dagligen berättar om vid kaffet......

Stefan
Här tror jag det är viktigt komma ut och röra på sig, för visst blir man stelare med tiden. Dagliga promenader. I området där jag bor ser man ett gäng pensionärer varje morgon passera. Det började för 15 år sen med en förtidspensionerad 50-årig man som gick en timmes promenad och stannade pratade med folk längs vägen, oftast hundägare. Med tiden hakade andra på och till slut blev det ett gäng på 4-7 personer som anslöt längs rundan. Brukar stöta på dem under mina joggingturer.
Jag går faktiskt till och från jobbet varje dag, det tar 35 minuter varje väg och blir nästan 6 timmars promenad i veckan. Skönt också att kunna gå i sina egna tankar.....

Stefan

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av perjan »

Gissberg skrev:Själv var jag livrädd när jag plötsligt upptäckte att jag bara hade bara 15 år kvar till pensionen. Det var 18 år sen. Som egen företagare och med arbetsplatsen i hemmet blev det dock ingen skillnad förutom att det plötsligt kom in pengar varje månad utanför lönen. Arbetstakten hade jag redan minskat - då barn flyttat hemifrån och hus är betalt för länge sen hade ju utgifterna minskat ordentligt och fritidsintressen (läs modelljärnvägsbyggande bl. a.) blommade mer och mer. Ja, jag trodde aldrig fritidsintressena kunde vara lika givande som mitt valda yrke. Pensionärslivet, denna fas i livet tycker jag är fantastiskt. Att som liten bygga i sandlådan var jättekul, tonåren med kompisar likaså, sen att träffa sin äkta hälft och sen barn och barnbarn, oerhört kul. Arbetslivet med kamrater likaså. Därför kändes pensionen som något som sista stationen i livet där bara nedförstrappan återstår, men ack så fel jag hade. Plötsligt har man tid att göra allting som man tidigare fick planera för att avsätta tid till. Vill jag göra en resa kan jag boka en sista minuten resa och åka nästa dag. Nej den här tiden är underbar, gäller bara att få vara frisk!
Härligt att läsa Gissbergs positiva syn på den tredja fasen i livet. Jag delar den till fullo.
Grundförutsättningen som skrivs är dock att man får hålla sig frisk och i övrigt innan man går i pension
har någorlunda klart för sig vad man skall fylla denna underbara tid med.

Jag ser kollegor som kastats ut i ett "vacuum" och ständigt besöker sin gamla arbetsplats som ett slags terapi.
Jag fick av en kompis en lustig handbok för blivande pensionärer där det i första paragrafen stod
"undvik ständiga besök till din tidigare arbetsplats".
Visst kan man gå ut och svinga en bägare med sina gamla arbetskollegor men det är ju en annan sak.

Att helt plötsligt stå inför en lång fritid kräver en viss planering.
Att enbart ha en hobby kan bli alltför ensidigt och inte speciellt socialt mot familjen i övrigt.
Tiden medger ju att resa och ta del av det man inte haft tid för innan och om man har tillgång till trädgård räcker det mer än väl.
Därtill kommer ev. föreningsliv. MJ :D

Jag har nu varit pensionär i 10 år och haft tur med hälsan och ser detta som en fantastiskt fin tid
men kan samtidigt med gott samvete blicka tillbaka till en fin tid av ett intensivt och intressant arbetsliv.

Tack igen Gissberg [JC_doubleup.gif]
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av H0n3 »

Hej på er,

Det var ett tag sedan jag skrev så nu är det verkligen dags. Det har också sagts bra saker under tiden och jag vill gärna ge min bild på några av dem.

På frågan om man frivilligt eller ej går i pension så blir ju situationen i stort densamma genom att ett paket rutiner försvinner och bör ersättas mot ett annat paket rutiner. Det är nu fem månader sedan jag lämnade jobbet och alla de rutiner som krävdes där. Även om jag inte var chef så var jag en av de drivande i arbetet med ett e-handelssystem och dess innehåll och riktning. Även det innebär ju både ansvar och resultatuppföljning, något som blev som bortblåst på dagen jag lämnade.

Jag har alltså varit det man kallar "white collar" (tjänsteman) och jag har arbetat för att få möjlighet att leva och göra det jag och min familj vill, samt att bygga för barnens framtid. Men att leva för att arbeta som i min värld skulle betyda att arbetet var målet har aldrig varit min melodi, arbetet har varit ett sätt att få möjligheter att göra sådant jag själv bestämt.

När då arbetets rutiner inte längre propsade på att bli följda så får jag istället möjlighet att planera allt för min egen (och familjens) del och behöver inte längre ta hänsyn till att en arbetsgivare förväntar sig ett engagemang under viss tid var dag utom helger.

Jag känner inte att jag blivit "obetydlig" men att man som pensionär istället blir ignorerad t ex på arbetsmarknaden p g a ålder. Mina kunskaper är det ju inget fel på utan bara fel ålder verkar det. Liiiite störande ar ju det ändå. Särskilt när man från "högre ort" (regeringen t ex hävdar att vi ska arbeta längre så verkar det inte ha trängt fram till många företagare som verkar ogina att anställa äldre. Men i andra vågskålen finns ju alltid möjligheten att arbeta i projektform med sådant man själv tycker är kul och kan bestämma om. En form av konsulteri alltså och det verkar vara en framkomlig väg. Får se vad den kan ge så småningom.

Att man som Johan skriver känner av stress mer vid högre ålder känner jag igen. Efter att i princip ha gått i väggen en gång för länge sedan så känner jag igen symptomen direkt. Men efter att ha kunnat bestämma min dag själv så är just stressnivån mycket lägre och tillfredsställelsen med vad jag gör är större. Stressen i arbetslivet idag är ju betydligt högre och mer närvarande än den var när våra föräldrar var på väg till pension. Samhällstempot är på gränsen till ohälsosamt skulle jag vilja säga, och det syns framför allt på hur vi människor hanteras av företag och förvaltningar. Då är det skönt att läsa Gissbergs, perjans, m fl lugnande kommentarer vilka jag håller med om till fullo.

Avslutningsvis skulle jag vilja sammanfatta det med följande:
1 - Jag är lika viktig nu som då, det fattar inte arbetsgivarna alltid.
2 - Nu kan jag planera och göra det jag vill, när jag vill och hur jag vill och ingen kan klaga! (utom möjligen hustrun som förväntat sig något annat :oops: )
3 - Jag har skaffat mig grundrutiner för att komma ut och röra på mig för det mår jag bra av. :-J
4 - Jag känner mer och mer att jag gjorde rätt som hoppade av med tanke på vad som sker med företaget jag var på.
5 - Hobby har jag, Bra hustru har jag, goda kompisar har jag både IRL och på nätet

Med andra ord, det ser rätt bra ut framöver och nu börjar boden bli mer färdig
Bild
Första lagret av färdigfärgen på plats på halva boden. Inte långt kvar nu ...

Må väl allihopa, jag återkommer!

/Peter
Senast redigerad av H0n3 den 20 jul 2017, 18:19, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Den Ofrivillige Pensionären

Inlägg av BR78 »

Se där ett litet krypin [JC_doubleup.gif] kanske i modell senare :D
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"