Toppbilden, visa:    


VISLANDA revisited

Forumets regler och varför de finns till.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

VISLANDA revisited

Inlägg av Johan Molin »

Tydligtvis har diskussionens vågor varit höga på andra ställen hur man ska förhålla sig till moderering och radering av inlägg, låsning av trådar och liknande.

Hittills har vi bara låst en typ av trådar: De som sparas till åminnelse av kompisar som inte finns med oss längre. Av respekt för deras minne, och ihågkomst av deras gärningar som vi andra fortfarande kan ha glädje av.

Vislanda-konceptet "uppfanns" av vår värderade formbroder Magnus63, inte primärt för att hänga ut enstaka individer, utan för att markera att en tråd har gått överstyr till den grad att den utgör en belastning på forumet i övrigt. Idén, om jag förstått saken rätt, fick han som aktiv på andra fora som INTE har med mj att göra, och tydligtvis (rätta mig Magnus om jag minns fel!) med viss förvåning över hur ömma tår en del människor som sysslor med just mj har.

Mina fåtaliga erfarenheter av fora inom andra ämnesområden rör i praktiken "Miniature Wargaming"; en förfinad variant av "att leka med tennsoldater" (jämför de mer avancerade varianterna av vår hobby med begreppet "tågbana").
Några gemensamma nämnare för dessa fora:
1. Övervikt av våra vänner borta i "Perfid Albion"
2. En mycket seriös syn på hobbyn, samtidigt, med en stor glimt i ögonen och flera rävar bakom öronen fortgående gemytlig "tråkning" (jämför Sture och MM)
3. I praktiken aldrig några illasinnade eller plumpa personangrepp

Det har format min bild av hur ett forum bör vara funtat.

Det är inte precis så att meningsmotsättningar är sopade under mattan på Mötesspåret. Som enkelt, och måhända egoistiskt, exempel kan jag belysa mina och Tågtyckarns understundom heta debatter kring samhällsfrågor där vi ibland stått på väldigt olika sidor. Samtidigt upplever jag aldrig att dessa diskussioner varit respektlösa, aggressiva eller kvalificerande för vare sig kvastning eller placering i Vislanda.
Jag har mycket stor respekt för broder tågtyckarn och tycker hans humor och hans inlägg i olika ämnen är omistliga för Mötesspåret. Och det är så som i varje fall jag vill att vi alla ska kunna umgås här.

I början fanns en liten klick människor som i praktiken ville mobba ut ett antal av oss från den tidigare tillvaron på Stinsen, i uppenbar förhoppning att placera oss drabbade ute i kylan, utan medium att kunna delta i. Just dessa gjorde försök att kasta grus i maskineriet på det tidiga Mötesspåret när vi trots allt fick fortsatt röst här. Deras strävanden blev så uppenbart antipatiska, att trådarna där detta gjorde sig gällande med nödvändighet blev placerade i Vislanda. Resultatet är att frånsett framförallt Mötesspårets startår väldigt lite i den vägen dykt upp som behövt vandra samma väg sedan dess.
Att det finns personer bland dessa första "troll" som funnit det bäst att radera sina samtliga inlägg känns ju föga rakryggat eller hederligt; övriga får tolka beteendet bäst de själva vill.

Min uppfattning är således att Vislanda fyllt en värdefull funktion, såtillvida att man inte kan komma undan att häva ur sig vad som helst i tron att det blir kvastat och därmed osynligt. Hittills har vi som skrivit här varit myndiga personer som får stå för det vi skriver – och blir det fel någon gång, vilket tyvärr vi inte kan hävda att någon av oss är immun mot, så är en god idé att erkänna det och be om ursäkt. Jag vet; jag är inte felfri själv, men i varje fall inte i grunden illasinnad.

Troll spricker i solsken brukar det heta. Min uppfattning är att Vislanda-rubriken styrkt den tesen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av 1956 »

Det där med att radera och/eller ändra trådar är i stil med att om man tar fram gårdagens Ystads Allehanda och då ser att vissa artiklar som man läst dagen före är borttagna eller ändrade. :? Jag undrar vad den tidningens läsare hade tyckt om det?

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av ubjs »

Men det beror lite på vad man ändrar. Jag vet ju att det är några stycken som sitter fast i något gammalt gräl kring det som Johan skrev i första inlägget (här kan man fundera över om Vislanda kanske cementerar den konflikten snarare än bidrar till en lösning).

Men om man lyfter blicken lite från det och funderar lite mer generellt så tycker jag det är bra om man tex rättar faktafel i trådar.
En annan grej som kan vara bra att ändra i inlägg är om man utvecklat en byggmetod, dvs om man tidigare har gett ett råd som man senare har kommit fram till var mindre bra så är en uppdatering av informationen vettig.
Det finns en gammal regel att man aldrig ska ta upp felaktiga exempel, det talar också för att man rättar felaktigheter i äldre inlägg.

Mvh UB

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av jogra »

några stycken som sitter fast i något gammalt gräl
Helt allmänt:
Vem lider, vems energi går åt. Att fastna i gräl om små, små mekaniska ting är väl ändå mikroskopiska problem i en värld fylld med fantastiskt trevliga saker? Väx upp, kom över det, ta varann i hand och respektera den andra.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av H0n3 »

Jag är inne på jogras linje, att gräva ner sig i det här skapar nog bara mer negativ energi än om vi låter lagt kort ligga.

Att justera i t ex en byggtråd där man funnit en bättre metod än den som först beskrevs syns mej relevant att justera, men det bör vaa tydligt vad som justerats och varför. Någon kan ju ha skrivit ut tråden på papper och kan ha en gammal version som hjälp vid sitt arbete.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror att Vislanda har bidragit till att stävja fortsatt groll på vårt forum. Det faktum att den diskussionen i praktiken tystnat nu upplever jag som uttryck för att det faktiskt haft en funktion.

Dock, eftersom diskussionen dykt upp annorstädes, med Mötesspåret som exempel / respektive tillhygge, tyckte jag det fanns anledning att klargöra motiven till varför vi sett detta som en bra idé när forumet startade.

Det är riktigt att emotioner kvarlevt ganska länge å ömse håll efter den gamla historiken. Nu borde vi ha kommit så långt att det kvittar fullkomligt lika. Vislanda har nog inte förlängt dessa känslor, snarare upplever jag att tråden bidragit till att skilja kontrahenterna åt och därmed förhindra katharsisliknande diskussioner här. Och det är värdefullt nog.

Användarens profilbild
mattte
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 dec 2015, 18:35

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av mattte »

Johan Molin skrev:I början fanns en liten klick människor som i praktiken ville mobba ut ett antal av oss från den tidigare tillvaron på Stinsen, i uppenbar förhoppning att placera oss drabbade ute i kylan, utan medium att kunna delta i. Just dessa gjorde försök att kasta grus i maskineriet på det tidiga Mötesspåret när vi trots allt fick fortsatt röst här. Deras strävanden blev så uppenbart antipatiska, att trådarna där detta gjorde sig gällande med nödvändighet blev placerade i Vislanda. Resultatet är att frånsett framförallt Mötesspårets startår väldigt lite i den vägen dykt upp som behövt vandra samma väg sedan dess.
Att det finns personer bland dessa första "troll" som funnit det bäst att radera sina samtliga inlägg känns ju föga rakryggat eller hederligt; övriga får tolka beteendet bäst de själva vill.
Forumets egen Trump fortsätter att mala på med sina alternativa fakta. Vem vet, någon kanske går på lögnerna om du vevar runt den spruckna skivan tillräckligt många gånger?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av Johan Molin »

Du bör nog uttala dig med en viss försiktighet, som inte var med. Det DU sysslar med f n är förtal och inget annat. Du visar också med ditt sätt att bete dig att det är meningslöst att fortsätta denna diskussion med dig. Så behöver du fortsätta spy galla, so be my guest.

Användarens profilbild
mattte
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 dec 2015, 18:35

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av mattte »

Åh nej, nu blev det jobbigt, fort in under stenen igen innan solen går upp!

Jodå, visst var jag med på Stinsens forum - det är därför jag reagerar på dina flagranta historieförfalskningar. Där fanns mycket riktigt en mobbande klick som ville driva ut andra i kylan, men den hade dig som primus motor.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av Arne Lindgren »

mattte skrev:Åh nej, nu blev det jobbigt, fort in under stenen igen innan solen går upp!

Jodå, visst var jag med på Stinsens forum - det är därför jag reagerar på dina flagranta historieförfalskningar. Där fanns mycket riktigt en mobbande klick som ville driva ut andra i kylan, men den hade dig som primus motor.
Det var inte Molin som hävdade att Stinsen ägde alla material jag publicerat, det var då jag drog...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av magnus63 »

Nu hamnar nog detta inlägg lite snett, men §5 i regelverket...är det inte dags att titta över den med tanke på EU InfoSoc-direktivet? I Sverige finns inte copyright på bilder, att länka är inte att kopiera så copyright utanför EU är inte tillämplig i alla fall, och admin har väl redan refererat till EU-lagstiftningen (Pettersson-, C More- och Best Water-domarna) varvid europeisk rättspraxis medger all form av länkning. För netikettens skull kan man ju ange källa om man är medveten om ursprungsbildens källa, som en rekommendation.
Det här forumet har ingen egen bildbank (?) så det går väl inte att länka hit, men det går att länka härifrån till bilder på andra öppna sajter.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: VISLANDA revisited

Inlägg av cgn1954 »

Hejsan....

Rätt, i Sverige finns inget (i regelverken) som heter Copyright men väl upphovsrätt. Men © -symbolen - som används i/kommer från USA - fattar "alla" och därmed används den flitigt här och inom EU och i världen, även tillsammans med ordet Copyright.

Jag håller med om att forumet kan ändra §5 till nåt bättre som stämmer överens med och förtydligar skillnaden mellan att kopiera och att länka. Tråd finns ju här om man vill läsa mer: http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 983#p78488.

PS Kan flytta ditt inlägg (och mitt) till den tråden om du vill så slipper den vara här på soptippen. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Regelverket"