Toppbilden, visa:
Åka tåg från Hamburg
Åka tåg från Hamburg
Från början av 1980-talet och ca 20 år framåt gick det ett nattåg mellan Hamburg och Oslo och Stockholm. Någon gång i slutet av 80-talet fick det namnet Alfred Nobel. Här kommer jag att visa hur tåget kan ha sett ut i början av 80-talet.
Från HH Altona till Puttgarden, sovvagn och två liggvagnar till Stockholm, sovvagn och en liggvagn till Göteborg-Oslo, dragkraft är 2 x 218. Hoppas att det fortfarande fanns röda 218 då.
HH Altona var faktiskt en dansk station när den byggdes. 1864 tog Preussen över.
https://youtu.be/hu-5K1iBHk4
Från HH Altona till Puttgarden, sovvagn och två liggvagnar till Stockholm, sovvagn och en liggvagn till Göteborg-Oslo, dragkraft är 2 x 218. Hoppas att det fortfarande fanns röda 218 då.
HH Altona var faktiskt en dansk station när den byggdes. 1864 tog Preussen över.
https://youtu.be/hu-5K1iBHk4
Re: Åka tåg från Hamburg
Alfred Nobel gick till 1994 (tror augusti) sista tiden inte till Oslo. Behändigt sätt att ta sig till/från jobb på kontinenten.
Tåget diskuteras på http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=121188
Tåget diskuteras på http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=121188
Re: Åka tåg från Hamburg
Loken är 218 420-8 från Fleischmann och 218 178-2 (det röda) från Piko. Pikoloket väger nog dubbelt så mycket som Fleischmannloket och driver på alla fyra axlarna, men det har inga slirskydd så det går inte så bra uppför. Fleischmannloket driver bara på två axlar, men har slirskydd så det drar rätt långa tåg uppför.
Sovvagnarna är från Roco, liggvagnarna är från Roco, Lima och Liliput.
Sovvagnarna är från Roco, liggvagnarna är från Roco, Lima och Liliput.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åka tåg från Hamburg
Trevlig liten filmsnutt!
Holstein var ju länge omtvistat. En av flera orsaker till det Stora Nordiska Kriget var ju den cementerade alliansen mellan den unge kung Karl XII och hertigen av Gottorp. Båda två fick ju till slut på nöten, och då blev "Holsten" danskstyrt länge – vissa delar hade varit det sedan tidigare. Det var ju först i och med det dansk-tyska kriget 1861-62 som Holstein, och för ett tag hela "Slesvig" blev tyskt – med ny gränsändring efter första världskriget då "Nord-Schleswig" eller "Sønderjylland" som danskarna kallar det, åter blev danskt.
Därav de många orter i trakterna som har både danska och tyska namn. Därför kanske som det berömda äpplet från Gråsten inte heter så utan Gravenstein.
Holstein var ju länge omtvistat. En av flera orsaker till det Stora Nordiska Kriget var ju den cementerade alliansen mellan den unge kung Karl XII och hertigen av Gottorp. Båda två fick ju till slut på nöten, och då blev "Holsten" danskstyrt länge – vissa delar hade varit det sedan tidigare. Det var ju först i och med det dansk-tyska kriget 1861-62 som Holstein, och för ett tag hela "Slesvig" blev tyskt – med ny gränsändring efter första världskriget då "Nord-Schleswig" eller "Sønderjylland" som danskarna kallar det, åter blev danskt.
Därav de många orter i trakterna som har både danska och tyska namn. Därför kanske som det berömda äpplet från Gråsten inte heter så utan Gravenstein.
Re: Åka tåg från Hamburg
En kortare variant lämnar Stockholm http://user.tninet.se/~xbk435p/Pers/Dscn0453.jpg
Åkte själv med 92 f.v.b. München(festivalen)
När jag i jobbet senare var i Hamburg typ 1 gång om året så var det nerlagt
Robban
Åkte själv med 92 f.v.b. München(festivalen)
När jag i jobbet senare var i Hamburg typ 1 gång om året så var det nerlagt
Robban
Re: Åka tåg från Hamburg
Hösten 1993 så reste jag med göteborgsdelen av tåget från Hamburg Hbf. Tåget delades vid Öresund och ankom till Göteborg C, då slutstation för den nordvästra tågdelen, med ett lok och en sovvagn (och möjligen en liggvagn?). Helt modelljärnvägsmässigt!PeO skrev:Alfred Nobel gick till 1994 (tror augusti) sista tiden inte till Oslo. Behändigt sätt att ta sig till/från jobb på kontinenten.
Tåget diskuteras på http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=121188
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
Re: Åka tåg från Hamburg
Gränsdragningen 1920 fastställdes efter en folkomröstning, där faktiskt majoriteten av befolkningen i varje liten kommun i de allra flesta fall kom att hamna i det land man önskade.Johan Molin skrev:[...] med ny gränsändring efter första världskriget då "Nord-Schleswig" eller "Sønderjylland" som danskarna kallar det, åter blev danskt.
Därav de många orter i trakterna som har både danska och tyska namn. Därför kanske som det berömda äpplet från Gråsten inte heter så utan Gravenstein.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C ... g-1920.png
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C ... om_Slesvig
http://magma.fi/post/2011/12/21/minorit ... ranslandet
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
Re: Åka tåg från Hamburg del 2
Efter en timme på Fehmern belt har tåget ankommit till Rødby. Tåget gick normalt direkt från Rødby till Helsingør. Det stannade inte på Hovedbanegaarden oftast passerade det inte København H utan gick på godsbanan.
Naturligtvis skall det vara ett MZ före tåget, men just inatt blev det dubba MY.
https://youtu.be/4DPjELhKZO8
https://youtu.be/yl4H8udh_Oo
Naturligtvis skall det vara ett MZ före tåget, men just inatt blev det dubba MY.
https://youtu.be/4DPjELhKZO8
https://youtu.be/yl4H8udh_Oo
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åka tåg från Hamburg
Måste passa Mölle-Mats perfekt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Åka tåg från Hamburg
Du avser väl de dubbla MY:erna förmodar jag? För att tåget gick dorekt mellan Rödby och Helsingör utan att passera "Gå" (d v s Padborg) kan du väl knappast antyda att det skulle passa mig - eller?Johan Molin skrev:
Måste passa Mölle-Mats perfekt!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åka tåg från Hamburg
Jag tänkte faktiskt inte längre än till gränsöverskridande trafik Tyskland - Danmark.
Att tåget gick över Puttgarden kan man ju bortse från!
Att tåget gick över Puttgarden kan man ju bortse från!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Åka tåg från Hamburg
Aha, det förstås - det viktiga var ju att tågen passerade den magiska gränsen mellan Tyskland och Danmark - hur (till lands eller sjöss) eller var är ju av underordnad betydelse!Johan Molin skrev:Jag tänkte faktiskt inte längre än till gränsöverskridande trafik Tyskland - Danmark.
Att tåget gick över Puttgarden kan man ju bortse från!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Åka tåg från Hamburg
Tåget har nu passerat Halmstad. I Halmstad kopplades ett antal norska vagnar till tåget. De norska vagnarna användes för pendlare Halmstad-Göteborg, Göteborg-Trollhättan, Göteborg-Trollhättan, Halden-Oslo och resande Göteborg-Oslo. Det internationella nattåget blev således ett regionaltåg.
https://youtu.be/-LNjoxJCvCc
https://youtu.be/-LNjoxJCvCc
Re: Åka tåg från Hamburg
Då har tåget bytt riktning i Göteborg och dras av ett El13. Anledningen till att det är kameran som rör sig och inte tåget är att loket är ett av de flashiga moderna lok som trivs bäst på rakspår utan växlar och stigningar.
https://youtu.be/APg5fcSBNI4
https://youtu.be/APg5fcSBNI4
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åka tåg från Hamburg
Det väcker onekligen både nostalgi och fantasi att se dessa tåg i modell, på den tiden det fortfarande fanns "riktiga" tåg ...
Jag hoppas själv kunna återuppta berättelserna om de internationella tågen framöver!
Jag hoppas själv kunna återuppta berättelserna om de internationella tågen framöver!